למרות שחלפו כבר עשר שנים מאז, האדריכלית אשרת עוזרי זוכרת היטב את ביקורה הראשון בדירה שהפכה לביתה, בבניין ישן שניצב ברחוב סוקולוב הראשי והסואן, שחוצה את רמת השרון. "היה יום חורף קר וגשום", היא מספרת, "הדירה היתה מושכרת ומוזנחת. פתחתי את התריס המתקפל בסלון, ראיתי את נוף העצים בגב הבניין, ובו ברגע סגרתי על קנייה, אפילו בלי שבעלי יראה את הדירה".
בני הזוג עוזרי, אז הורים לתינוקת, רכשו את הדירה, ושלוש שנים מאוחר יותר, ב-2010, החל בבניין הסמוך לשלהם תהליך תמ"א 38, שהדליק את דיירי הבניין של עוזרי. כך, לצד עבודתה במשרדו של אדריכל בוקי צוקר, כאדריכלית אחראית על עיצוב מלון הילטון בפולין, היא התגייסה להובלת תהליך התמ"א בבניין מגוריה. בהתחלה הייתה נציגת הדיירים מול יזם הפרויקט. כיוון שהיא אדריכלית, היא אישרה את תוכניות האדריכל, גיל רייך, והחלה לשתף עמו פעולה. כשהעבודות בבניין יצאו לדרך, היא עזבה את עבודתה כשכירה, והחלה לעסוק בתמ"א במשרה מלאה, אך ללא שכר. "לא יכולתי לעמוד מהצד ולתת למישהו אחר להחליט לגבי הבית שלי", היא מנמקת את הצעד הלא שגרתי.
בגלל שלמעשה התגוררה באתר, היא ביצעה, לדבריה, פיקוח עליון צמוד על העבודות בשטח. "הייתי אחראית על בחירת החומרים והפרטים, נתתי הוראות לפועלים ועניתי לשאלות, כי הייתי זמינה וקרובה. בשלב הזה כבר פתחתי את המשרד שלי". שיתוף הפעולה שלה עם האדריכל רייך היה מוצלח, ונמשך, לדבריה, עד היום. מעורבותה בפרויקט גדלה כשעברה לעבוד מול היזם על תכנון הדירות בבניין, הפעם כבר בשכר.
לתכנן דירות לשכנים בבניין מגוריך זה אתגר לא פשוט. "כשאת מתכננת בית לעצמך, את מתחשבת בבעלך ובילדים", אומרת עוזרי, "פה היתה לי אחריות על עוד 11 משפחות. אבל השכנים נתנו לי גיבוי מלא ולא התערבו בכלום. הם סמכו עלי שאדאג להם ולאינטרסים שלהם כמו שאדאג לעצמי. הייתי בשטח כל הזמן, והצלחתי להביא את המקסימום. אפשר לומר שהיתה אידיליה, ובסופו של דבר קיבלנו את הבניין הכי יפה ברמת השרון. אנחנו מקבלים עליו הרבה פידבקים וכולם מרוצים".
הנה הבניין בתום עבודות הבנייה, כפי שצולם מרחפן:
בלובי: מועדון דיירים עם מטבחון ושירותים
הבניין המקורי היה בן שלוש קומות ו-12 דירות. בשיפוץ נוספו לו שלוש קומות חדשות, ובהן שש דירות - שלוש דירות בקומה הרביעית, שתיים בקומה החמישית, ופנטהאוז בקומה השישית. הדירות בבניין המקורי, שהיו בנות 85 מטרים רבועים, הורחבו ל-110 מטרים רבועים, ועוד 12 מטרים רבועים מרפסת. "התעקשתי", מספרת עוזרי, "שהממ"ד יהיה בחזית האחורית, ושהכניסה אליו לא תהיה מהסלון, מה שהוביל לצורך ליצור מסדרון. אבל כעת הדירות נראות כאילו תוכננו כך במקור, ולא כאילו יש להן תוספת של טלאי".
בחזית הבניין החדשה מרפסות מסורגות במעקות ברזל וחיפוי של לוחות צמנט עם פסי ניתוק. בכניסה ובלובי רצפת בטון מוחלק. "חוץ מההתייחסות לפרויקט כאל פרויקט בוטיק", מספרת עוזרי, "התעקשתי למשל על הקמת מועדון דיירים בלובי, עם מטבחון ושירותים, והוא משמש לימי הולדת ולאירועים קטנים של הדיירים". בנוסף היא מציינת את התעקשותה להפריד, באמצעות גדר חיה, את החנייה האחורית של הבניין מהגינה הציבורית הסמוכה. "ההקפדה על הפרטים והשימוש באלמנטים שנבחרו אצל ספקים מובילים", היא אומרת, "שידרגה את הפרויקט ובידלה אותו מפרויקטים אחרים של תמ"א".
תמ"א זה לא רק שיפוץ
מבחינתה של עוזרי תמ"א 38 זה לא רק תהליך של שיפוץ, חיזוק והגדלת הדירות והבניין, אלא בשורה אדריכלית: עיבוי של שכבה אורבנית ותיקה ואיכותית. ועל האדריכל מוטלת, לדבריה, אחריות כבדה - החייאה של חזית העיר כולה.
אחרי התהליך שעברה בבניין מגוריה יש לה עצה מועילה. "בדרך כלל, כשקונים מגרש, או נכנסים לשיפוץ של בית", היא מסבירה, "פונים לאדריכל שמתכנן, מפתחים אתו יחסי אמון, ורק כאשר מגיעים למיצוי של כל האיכויות של הפרויקט, פונים ליזם או לקבלן. לצערי, בתמ"א זה הפוך. הדיירים פונים ליזם, והוא זה שמביא אדריכל ובונה ועובד מול נציג דיירים, שלרוב אין לו יכולות תכנוניות. אני מציעה לפנות קודם כל לאדריכל ולבנות אתו יחסי אמון. אסור לשכוח שהדיירים, כבעלי הקרקע, הם הלקוח, ולכן הם כוח חזק. כשעובדים בסדר הזה, קודם אדריכל אחר כך יזם, זה גורם לכל הפרויקט לעבור חלק. זה מסייע לדיירים, כי כשהאדריכל שהם בחרו דוחה תוכנית או הצעה, הם לא חושדים במניעים נסתרים, ויודעים שהוא מייצג את האינטרסים שלהם נאמנה".
בפנטהאוז: שני אגפים סגורים בדלתות הזזה
עבודתה של עוזרי לא הסתכמה בשיפוץ הכללי של הבניין. היא גם תכננה ועצבה את הפנטהאוז בקומה השישית עבור שכנים חדשים - זוג עם שלוש בנות, שהתגוררו קודם לכן בבית פרטי בשכונה סמוכה. "הם קנו את הפנטהאוז על סמך תוכנית אדריכלית שהוכנה עבור היזם", מספרת עוזרי, "פנו אלי, וסיפרו בטלפון את הסיפור שלהם. היה בינינו חיבור מיידי, וכשנפגשנו הגעתי עם סקיצה מוכנה. זה היה תהליך אינטנסיבי ואמוציונלי. אתה נכנס לקרביים של האנשים, ויודע עליהם פרטים שחברים קרובים לא יודעים. ברוב המקרים, כשתהליך התכנון מסתיים, נפרדים לשלום וכל אחד הולך לדרכו. פה ממשיכים לגור באותו בניין. אבל אני אדם שעושה דברים באהבה, והכימיה והקשר הקרוב בינינו עדיין נמשכים".
שטחו של הפנטהאוז כ-250 מטרים רבועים, פלוס שתי מרפסות בנות כ-250 מטרים רבועים. עוזרי חילקה את הדירה הגדולה לשני אגפים פרטיים, אגף הורים בדרום ואגף בנות בצפון, ובין שניהם חלק ציבורי: סלון, מטבח ופינת אוכל. כדי לאפשר לדיירים גמישות ופרטיות, היא בחרה לסגור כל אחד מהאגפים בדלתות הזזה, כך שכל אגף יכול להיות מנותק מהמרחב הגדול, ולהעניק לשוהים בו תחושה יותר אינטימית.
מעלית הבניין מובילה ישירות לדירה, ונפתחת מול מחיצה קלה מסרגלי עץ, שמסתירה מעט את הסלון. בכרבע מגובהה של המחיצה יש מדף לספרים ולחפצי נוי. מימין לדלת הכניסה תלויה עבודת אמנות בגוני כחול של סוזן רוס, וגוף התאורה בכניסה הוא של פלוס. השטח הציבורי בדירה מרוצף באבן טרוורטין בהירה. בהתאם לטעמה של בעלת הבית, הצבעים הבהירים ששולבו בדירה - בעיקר תכלת וירוק - משמשים רקע נקי ככל האפשר לרהיטים, לעבודות האמנות ולחפצי הנוי שבעלי הבית אספו במשך השנים בארץ ובעולם.
בסלון - שתי ספות שנרכשו לפני שנים, במהלך שהות המשפחה במונטריאול שבקנדה, ורופדו מחדש לכבוד המעבר לדירה; שתי כורסאות שנרכשו בארץ ושטיח מסין. הקמין השקוף נראה היטב גם מפינת האוכל, כפי שביקשו בני הבית. שולחן פינת האוכל נרכש גם הוא במונטריאול, ביריד למלאכת יד, ועם המעבר לדירה הותאמו לו כיסאות חדשים שנרכשו בארץ.
המטבח בנוי בצורת האות ר'. לאורך צלע אחת שלו - ארונות נמוכים וגבוהים הצבועים בצבע הקיר, משטח העבודה, הכיריים והכיור. בצלע השנייה מוטמעים מקרר גדול ותנור, ולצדם דלת המובילה למטבח אחורי ולחדר שירות, שתוכננו כך לבקשתה של אם המשפחה. במרכז המטבח יש אי לאחסון ולישיבה, המודגש בצבע אפור-תכול. במבט מהאי לכיוון מזרח, ניתן לצפות בנוף הנשקף מהמרפסת האחורית של הדירה, עד להרי השומרון.
המרפסת צמודה לאגף ההורים, ובעלי הבית מרבים להשתמש בה כשהם בהרכב משפחתי מצומצם. אגף ההורים תוכנן כיחידה נפרדת, בת כ-50 מטרים רבועים, עם חדר רחצה, שרוצף באריחים מצוירים, חדר ארונות ויציאה פרטית למרפסת. בצמוד לחדר השינה, המחופה בפרקט בהיר, בחלקו המשותף של הבית, יש חדר עבודה של בעלת הבית, הנסגר גם הוא בדלת הזזה.
המרפסת המערבית, המשקיפה אל השדות והים, תוכננה לבילוי ולאירוח, וצמחייה היקפית שומרת על פרטיותם של השוהים בה. במרכזה של המרפסת הגדולה, המחופה בדק עץ, בריכת שחייה מוגבהת. הגישה אל המרפסת היא מהסלון ומחדרה של אחת הבנות, המוצף באור טבעי הודות לחלונות צפוניים מעל המיטה, ולוויטרינה גדולה הפונה אל המרפסת.
פער המחירים בין הדירות החדשות לישנות בבניינים שעוברים תהליך תמ"א, כפי שיכול לייצג הפנטהאוז הזה, עלול ליצור מתחים בבית משותף. "חשוב לזכור", אומרת עוזרי, "שאם היזם מייצר פרויקט איכותי, אז גם הדיירים הקיימים מרוויחים - המחירים הגבוהים של הדירות החדשות ממנפים גם את מחירי הדירות שלהם".
- יזם וקבלן הפרויקט: "שטיכמוס"
- אדריכל הפרויקט: גיל רייך
- אדריכלית נוף: ורד צוק תכנון והקמת גינות
- מטבח: מטבחי דאדא
- קמין: פל-אח קמינים
- ריצוף, כלים סניטריים ואביזרים: ניגא, זהבי עצמון, אליצור טופולסקי
- ריהוט וסטיילינג: טולמנ'ס אאוטלט
- נגרות: נגריית אברהים וחאלד
- תאורה: קרני תכלת
- דלתות הזזה: כפיר נילסן
- דלתות פנים: דלתות פנדור
- חיפוי חוץ: ג.ל.ש אופז
- גנן: נירים עיצוב גנים, הקמת גינות גג מעוצבות פרטיות
- בריכה: אילון הנדסה
- ריצוף פרקט ואבן: סטון אנד דיזיין
---------------------------------------
ועוד תמ''א 38 לדוגמה, ברמת גן. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: