פאן בסן פרנסיסקו: ביתו הקופצני והמואר של יזם צעיר ומצליח

עם גינה שמתרוממת מול נופה המפורסם של העיר, אמנות עכשווית, מרבצים ססגוניים וקובייה נפרדת להשראה, הדייר, שהיה מעורב מאוד בשיפוץ, יכול לסמן עוד וי ברשימה

עינת רייטן

|

21.06.17 | 06:22

מרפסת הסלון. בעוד שרוב הרהיטים בבית בהירים - המרבצים השונים בפנים ובחוץ עזי צבע (צילום: Eric Laignel)
מרפסת הסלון. בעוד שרוב הרהיטים בבית בהירים - המרבצים השונים בפנים ובחוץ עזי צבע (צילום: Eric Laignel)
המעטפת החיצונית מנוגדת לפנים הבהיר. היא מצופה עץ ברוש שעבר תהליך של שריפה וקיבל גוון של פחם. זהו ציפוי שכיח ביפן, והוא הופך את העץ לפחות דליק. במבואה (בתמונה משמאל) דלת-ציר באדום בוהק, יצירה של מתיו פלאדינו וגוף תאורה של עומר ארבל (צילום: Eric Laignel)
המעטפת החיצונית מנוגדת לפנים הבהיר. היא מצופה עץ ברוש שעבר תהליך של שריפה וקיבל גוון של פחם. זהו ציפוי שכיח ביפן, והוא הופך את העץ לפחות דליק. במבואה (בתמונה משמאל) דלת-ציר באדום בוהק, יצירה של מתיו פלאדינו וגוף תאורה של עומר ארבל (צילום: Eric Laignel)
הבית, שנבנה ב-1930, צר וגבוה. גרם מדרגות עם מעקה זכוכית שזור לגובה כל הקומות באופן שקושר ביניהן ולא חוסם את המבט אל יצירות האמנות התלויות על הקירות. משמאל: בשירותי האורחים טפט גיאומטרי של שרה מוריס (צילום: Eric Laignel)
הבית, שנבנה ב-1930, צר וגבוה. גרם מדרגות עם מעקה זכוכית שזור לגובה כל הקומות באופן שקושר ביניהן ולא חוסם את המבט אל יצירות האמנות התלויות על הקירות. משמאל: בשירותי האורחים טפט גיאומטרי של שרה מוריס (צילום: Eric Laignel)
בקומה העליונה נמצאים החללים הציבוריים. בסלון מרבץ שעיצבה פטריסיה אורקיולה, וקמין מינימליסטי, ארוך וצר, שקוע בקיר כמו-מרחף, שמואר מאחור באור רך. עם כזה נוף לא צריך כאן יותר. הדייר עובר בין חליפות מחויטות לנעלי אצבע, ורצה שהסגנון יתאים לכל המצבים (צילום: Eric Laignel)
בקומה העליונה נמצאים החללים הציבוריים. בסלון מרבץ שעיצבה פטריסיה אורקיולה, וקמין מינימליסטי, ארוך וצר, שקוע בקיר כמו-מרחף, שמואר מאחור באור רך. עם כזה נוף לא צריך כאן יותר. הדייר עובר בין חליפות מחויטות לנעלי אצבע, ורצה שהסגנון יתאים לכל המצבים (צילום: Eric Laignel)
בצד השני של הקומה המטבח, ויציאה לגינה מדורגת, שמתרוממת בכמה מפלסים מעל הבית, אל מול הנוף (צילום: Eric Laignel)
בצד השני של הקומה המטבח, ויציאה לגינה מדורגת, שמתרוממת בכמה מפלסים מעל הבית, אל מול הנוף (צילום: Eric Laignel)
במפלס אחד של הגינה מטבח חוץ ובור-אש לישיבה בחברותה, באחר ג'קוזי ומדשאת שיזוף ובאחרון קוביית מראות פיסולית ומסתורית (צילום: Eric Laignel)
במפלס אחד של הגינה מטבח חוץ ובור-אש לישיבה בחברותה, באחר ג'קוזי ומדשאת שיזוף ובאחרון קוביית מראות פיסולית ומסתורית (צילום: Eric Laignel)
הקובייה במעלה הגינה מצופה מראות (שלושה מטרים רוחב ואורך כל צלע שלה), ומשקפת את הנוף (צילום: Eric Laignel)
הקובייה במעלה הגינה מצופה מראות (שלושה מטרים רוחב ואורך כל צלע שלה), ומשקפת את הנוף (צילום: Eric Laignel)
מימין: הכל עניין של נקודת המבט. משמאל: בפנים חלל עגול ואינטימי למחשבות ושיחות. השמיים פתוחים מעל והקירות מצופים בלוחות מחיקים (צילום: Eric Laignel)
מימין: הכל עניין של נקודת המבט. משמאל: בפנים חלל עגול ואינטימי למחשבות ושיחות. השמיים פתוחים מעל והקירות מצופים בלוחות מחיקים (צילום: Eric Laignel)
חדר השינה בהיר כולו, עם רהיטים של מותגים סקנדינביים ומראות תפוחות כבלון מעל שידה בסגנון אר-דקו (צילום: Eric Laignel)
חדר השינה בהיר כולו, עם רהיטים של מותגים סקנדינביים ומראות תפוחות כבלון מעל שידה בסגנון אר-דקו (צילום: Eric Laignel)
חדר הרחצה מחופה - רצפה וקירות - בשיש קררה (צילום: Eric Laignel)
חדר הרחצה מחופה - רצפה וקירות - בשיש קררה (צילום: Eric Laignel)
מהג'קוזי אפשר להשקיף אל הנוף ואל הבית (צילום: Eric Laignel)
מהג'קוזי אפשר להשקיף אל הנוף ואל הבית (צילום: Eric Laignel)

זהו ביתו של יזם צעיר, בן 28, שהיה חלק בלתי נפרד מתהליך התכנון והבנייה. הבית רחב הממדים (372 מטרים רבועים), בשכונת גלן-פארק בסן פרנסיסקו, עומד על תלו מ־1930, ולמרות העובדה שעבר שיפוץ מקיף ב־2012, בעליו החדשים החליט להמשיך לשנותו.

 

כוונתו הייתה ללכוד את הנוף ואת אור השמש ולהכניס את שניהם פנימה, והתוצאה משדרת הצלחה ושמחה. הוא ביקש לשמור על מראה רענן, ולאפשר לו לשלב חיים פרטיים ומרחב שבו אפשר לחלוק רעיונות עם אחרים, בפגישות אינטימיות או בחיי חברה שוקקים יותר. אדריכלים ומעצבים משני משרדים שילבו כאן כוחות: אקמי טמאריבוצ'י מ־Subject to Change, שבמקור הייתה בכלל מעצבת השיער של הדייר, ומשרד האדריכלים CCS ששפתו המודרנית משלבת חומרים בלתי שגרתיים.

 

בפנים עיצוב בהיר ונקי שמוכתם בנגיעות משמעותיות של צבע, עץ ונוף העיר המפורסמת. המעטפת החיצונית עומדת בניגוד לצבע הלבן שמציף את פנים הבית. היא מחופה בעץ ברוש שעבר תהליך שריפה וקיבל גוון של פחם. ציפוי זה, הנקרא Shou Sugi Ban, שכיח ביפן, ויש לו גם תפקיד שימושי: להפוך את העץ לפחות דליק. מבחינת הנראות, התהליך משווה לעץ יופי ייחודי שמבליט אותו על רקע שאר הבתים בשכונה.

 

מבט מהגינה לתוך הקומה הרביעית, העליונה, של הבית (צילום: Eric Laignel)
    מבט מהגינה לתוך הקומה הרביעית, העליונה, של הבית(צילום: Eric Laignel)

     

    את פניהם של הנכנסים מקדמת דלת־ציר אדומה, תוצרת איטליה. חלק הארי של הרצפה מחופה בלוחות רחבים של עץ אשוח, שחוזר בכל חלקי הבית (כולל גרם המדרגות). המבואה תוכננה כגלריה, ובולטת בה עבודתו של מתיו פלאדינו, Still Life With Fruit.

     

    מדרגות מרחפות בשילוב פלדה שחורה, זכוכית ועץ, שזורות לגובה כל קומות הבית באופן שקושר ביניהן. מעקה הזכוכית לא חוסם את המבט אל יצירות האמנות התלויות במרחב, כך שהעלייה והירידה בין הקומות הופכות לחוויה בפני עצמה.

     

    תחת המדרגות פסל מידיות אופניים ישנות, של קירק סטולר (צילום: Eric Laignel)
      תחת המדרגות פסל מידיות אופניים ישנות, של קירק סטולר(צילום: Eric Laignel)
       

       

      חדר מוזיקה בקומה השלישית (צילום: Eric Laignel)
        חדר מוזיקה בקומה השלישית(צילום: Eric Laignel)

         

        בקומה השנייה מוקמו סוויטת אורחים וחדר קולנוע ומדיה, ובקומה השלישית נמצאים חדר לימוד, חדר מוזיקה וחדר שינה. פריטים כמו ספה ושולחן כתיבה של חברת Muuto הסקנדינבית מככבים, וכך גם עוד יצירה של פלאדינו. סוויטת המאסטר באותה קומה אובזרה בכיסא וינטג' של ולדימיר קגן, ושידה בעיטורי אר-דקו שמעליה מראות תפוחות כבלונים, של אוסקר זיטה.

         

        מנורה איקונית ליד המיטה (צילום: Eric Laignel)
          מנורה איקונית ליד המיטה(צילום: Eric Laignel)

           

          ומראות תפוחות מולה (צילום: Eric Laignel)
            ומראות תפוחות מולה(צילום: Eric Laignel)

             

            חדר רחצה שמזכיר ספא (צילום: Eric Laignel)
              חדר רחצה שמזכיר ספא(צילום: Eric Laignel)

               

              החיים מתעוררים בקומה הרביעית והעליונה. היא נפתחת בקצה אחד לסלון שצופה על העיר, ובקצה השני למטבח שממנו יציאה לגינה מדורגת. שלושה מרכיבים עיצוביים בולטים בחלל המרכזי: קיר קמין מרחף, מינימליסטי, ארוך וצר (תוצרת "אורטל מערכות חימום"), שמואר מאחור באור רך ומתבלט על רקע הנוף הדרמטי שנשקף מהמרפסת. מדף ספרים מפלדה ממסגר אותו משני צידיו ומדגיש את ממדיו הצרים, שלא מכבידים על החלל.

               

              השתקפות נוספת במלבן הנירוסטה מעל שולחן האוכל (צילום: Eric Laignel)
                השתקפות נוספת במלבן הנירוסטה מעל שולחן האוכל(צילום: Eric Laignel)

                 

                עיצוב ואמנות עכשוויים (צילום: Eric Laignel)
                  עיצוב ואמנות עכשוויים(צילום: Eric Laignel)

                   

                  הסגנון נועז, בלתי רשמי ועדיין אלגנטי, כדי לשקף את אופי הלקוח, שרגיל ללבוש חליפות מחויטות בשעות מסוימות ולשוטט בנעלי אצבע באחרות. כך אפשר למצוא בחדר המדיה ספה מודולרית מ"רוש בובואה" שרופדה בבד של "מיסוני", ובסלון את מערכת הישיבה Tufty Time של פטריסיה אורקיולה, מרבץ שמאפשר להתמוגג בנחת מהנוף. בחדרי הרחצה נבחרו אריחי פסיפס בשחור-לבן, ובשירותי האורחים טפט של שרה מוריס, בדוגמה גיאומטרית ססגונית.

                   

                  ספה מודולרית של ''רוש בובואה'' בחדר הקולנוע (צילום: Eric Laignel)
                    ספה מודולרית של ''רוש בובואה'' בחדר הקולנוע(צילום: Eric Laignel)

                     

                    פסיפס בשחור-לבן באחד מחדרי הרחצה (צילום: Eric Laignel)
                      פסיפס בשחור-לבן באחד מחדרי הרחצה(צילום: Eric Laignel)

                       

                      החצר המדורגת מטפסת למעלה מול הנוף. קירותיה עשויים לוחות בטון, והיא מגודרת בצמחייה גבוהה שמבטיחה פרטיות. לכל מפלס בחצר יש שימוש מוגדר: מטבח חוץ ובור־אש שסביבו מתאספים, ג'קוזי ומדשאת שיזוף, ולצד בריכת דגי הנוי יש אפילו ספסל ישיבה מחומם.

                       

                      מבט מהיציאה מהמטבח אל הגינה המדורגת (צילום: Eric Laignel)
                        מבט מהיציאה מהמטבח אל הגינה המדורגת(צילום: Eric Laignel)

                         

                        מיטות שיזוף באחד ממפלסי הגינה (צילום: Eric Laignel)
                          מיטות שיזוף באחד ממפלסי הגינה(צילום: Eric Laignel)

                           

                          המקום הגבוה ביותר בגינה משקיף מעל הבית, לנוף המרהיב. כאן אפשר להיכנס לקובייה פיסולית ומסתורית שמצופה מראות (שלושה מטרים אורך ורוחב כל צלע שלה), ומשקפת את השמיים, החצר והנוף בהתאם לנקודת המבט. הקובייה בנויה מפיברגלס מחוזק, וכשנכנסים פנימה מתעגל החלל לכדי צורה של תוף. כעת, רק השמיים פתוחים מעל, המולת העיר נשכחת, ונוצר מקום אינטימי למחשבות, לשיחות ולהתבוננות. בתוך הקובייה, האור היחיד שנכנס הוא מכיוון השמיים, אלמנט שמקור השראתו מחללים הנפתחים אל הרקיע שעיצב ג'יימס טורל, אמן תאורה אמריקאי ידוע.

                           

                          החלל הקטנטן מעוצב לפרטי פרטים: ספסל מבטון יצוק, תקרה בחיפוי לבד וקירות שכוסו בלוחות מחיקים כדי לקשקש עליהם בטוש – ולא לשכוח שום רעיון מבריק או הודעה חצי־חשובה שעלו במוח הקודח. 

                           

                          יש גם מדורה מעוצבת (צילום: Eric Laignel)
                            יש גם מדורה מעוצבת(צילום: Eric Laignel)

                             

                             
                            הצג:
                            אזהרה:
                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד