בשנת 1974 הוצגה במוזיאון ישראל בירושלים התערוכה "חיי היהודים במרוקו", שנולדה מתוך אוסף לבוש וחפצים של המחלקה לאתנוגרפיה יהודית שנוסדה ב-1965. הרעיון הראשוני היה להציג בתערוכה את חיי היהודים בצפון אפריקה (מרוקו, תוניסיה, לוב ואלג'יריה), אך לבסוף התעקשה האוצרת ומנהלת המחלקה דאז, אביבה מולר לנצט ז"ל, על התמקדות במרוקו.
"אם אני רוצה ללמוד את העדות, אני רוצה רק מרוקו!" הסבירה במפגש שנערך איתה לפני שבע שנים, "גם לא היה לי מספיק חומר על אלג'יריה או על תוניסיה. לדאבוני, לא עושים יותר תערוכות כאלו". עוד סיפרה כי הרעיון לתערוכה הגיע מהנהלת המוזיאון במטרה לתקן את הדימוי העצמי של יוצאי צפון אפריקה בישראל של שנות ה-70, ואף נעשו סקרים בקרב המבקרים.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- ציפורה סלומון: תיקון עולם דרך אופנה
- מה גילינו בארון ובבית של אניה בוקשטיין?
- בגיל 49, פמלה אנדרסון בקמפיין הלבשה תחתונה
יותר מאשר עיסוק בפן הסוציולוגי, ביקשה התערוכה לעשות סדר בלבושם של היהודים בארצות ערב, אשר מתמודדים פעמים רבות עם הכללות בנושא סגנונם. כך, על אף ניואנסים תלויי תרבות וגיאוגרפיה, ושמות שונים לפריטי לבוש דומים – כמו כפתן (השם השגור במדינות המגרב ואפריקה), המתאר שמלה עם שרוולים ארוכים וחלק עליון הנסגר בכפתורים הנלבשת מעל חלק תחתון; וג'לביה (מצרים ופלשתינה) לשמלה הנלבשת על הגוף – בישראל התקבע השם הכולל גלבייה.
עד השנים האחרונות, נשלפה הגלבייה מארון הבגדים בעיקר באירועים חברתיים: החינה המסורתית וחגיגות המימונה של יוצאי צפון אפריקה. הלבוש המסורתי שימר את הזיקה של יהודי העדה לתרבות שהביאו איתם ממדינות ערב, ונתפש כ"בגדי פולקלור" שהיו תחומים בתאריכים ואירועים ספציפיים. בגדים אלה כמעט שלא נלבשו מחוץ לגבולות הגזרה שאליהם יועדו, מאחר ונתפסו כחלק מסגנון "ערבי" עם כל בנק הדימויים והאסוציאציות שנלוו אליו. נכון, דן בן אמוץ ומנשה קדישמן לבשו בקביעות גלביות לבנות, ובמותג האופנה משכית יצרו גלביות בסגנון פלסטיני כבר בשנות ה-60, אך אלה התחבבו בעיקר על גבירות אשכנזיות, שראו בגלבייה בגד בעל מאפיינים צבריים שכל קשר בינו לבין הפריטים הצבעוניים שנלבשו בחינות ובמימונה הוא מקרי.
בעשור האחרון אומצה הגלבייה על ידי מותגים ישראליים ובינלאומיים כאחד, והפכה מבגד "עדתי" לפריט לבוש "אופנתי", עם שלל וריאציות של בדים, צבעים ורקמות. אחת מנקודות השיא של הגלבייה היתה בתצוגה של המעצבת דודו בר אור בשבוע האופנה של תל אביב ב-2011. בר אור העלתה למסלול דוגמניות לבושות בגלביות שחורות ואופנתיות, ומאז הן זכו לפרשנות כמעט בכל קולקציה של מותג ישראלי. שני מותגים מקומיים אף בחרו להתמחות בסגנון זה: גלביה של אתי צאיג ומירב הדרי, ורויאל ג'יפסי של מיכל מונקה – היוצרים שניהם פריטים המתאימים יותר לבילוי בריזורט מפואר בזנזיבר, מאשר לחאפלה מרוקאית עם תרבוש על הראש.
______________________________________________________
ומה גילינו בבית ובארון של לינור אברג'יל?