פרובוקציות זולות ותמונות חושפניות: מה קרה לקיארה פראני?

מופיעה בחזה חשוף, מצטלמת בעירום ומעלה תמונות נוסח קרדשיאן. איך קרה שנערת הפוסטר של עולם האינסטגרם הפכה לאחת הדמויות הפרובוקטיביות ברשת

המותג "קיארה פראני" נאמד במיליונים  (צילום: Gettyimages)
המותג "קיארה פראני" נאמד במיליונים (צילום: Gettyimages)

הנה עובדה מעניינת: האינסטגרם נוסד ב־2010, אך רובנו נחשפנו אליו איפשהו סביב 2013-2012. מה שהתחיל כרשת חברתית לשיתוף תמונות בין חברים ומשפחה הפך בִן־לילה לפלטפורמה פרסומית ולאבן דרך בעולם החדש, לפחות זה שמתהווה בתעשיית האופנה.

 

מונחים חדשים כמו "נערת אינסטגרם" ו־Influencer החלו להיזרק לאוויר, בהתחלה כבדיחה ועד מהרה כבון טון החדש של עולם האופנה. הכוח שהאינסטגרם צבר הן כפלטפורמה פרסומית והן כמנוע חיפוש השפיע על שינוי כוחות המדיה, ועד מהרה קיבלנו קרבות רחוב בין הדור שגדל ברשת לבין הדור הישן המנסה לשמר את מעמדו וכוחו, הנלחמים בעיקר על הכיסאות בשורה הראשונה שהלכו והתמעטו.

 

הבנות הראשונות שזיהו את הפלטפורמה הפיננסית הזו זכו בקופה ובגדול. בנות שתִחזקו חשבונות שכללו לוקים יומיים בימים הראשונים של האינסטה החלו לצבור קהל עוקבים גדול, שכן אז התחרות הייתה קטנה יותר ושיתופי הפעולה עם בתי האופנה רבים יותר.

 

אחת ממייסדות דור האינסטגרם היא הבלוגרית האיטלקייה קיארה פראני בעלת פני המלאך ועור החרסינה, שכבשה את הרשת בסערה. בשנים שבהן היא עובדת באינסטה היא השיקה קו נעליים, עשתה שיתוף פעולה יוקרתי עם סמסונייט, עיצבה כיסויים לטלפונים ומה לא. המותג "קיארה פראני" נאמד במיליונים והיד עוד נטויה.

 

אבל משהו משתנה אצל הבלוגרית האהובה, ולא רק אצלה. אפשר לראות כי בפוסטים רבים קיארה בוחרת להעלות תמונות פרובוקטיביות, מיניות וחשופות, שלא כבעבר. היא מגיעה לאירועים בחזה חשוף, מצטלמת להפקות אופנה עירומה לחלוטין ומעלה תמונות בסגנון קרדשיאני קלאסי – דברים שלא היינו מצפות מדוגמנית רשת של עולם האופנה.

 

בדיון "מעמיק" בין חברות המערכת הועלתה הסברה כי החבר החדש והקוּל שלה, העונה לשם פאדז (אמן ומפיק מוזיקלי מלא קעקועים), בעל התדמית של הילד רע, אחראי ל"הידרדרות" שלה. בטח הוא הכיר לה את הסמים ואת חיי הלילה, ומכאן החלו ההופעות הפרובוקטיביות.

 

קיארה והחבר על ה"וניטי פיר":

 

האם החבר אשם?

 

A post shared by Fedez (@fedez) on

 

וכך, לרגע, כמעט חמק מאיתנו האשם האמיתי. זה שבשקט בשקט משנה לנו סדרי עולם ואת היחסים החברתיים שלנו עם הסביבה - האינסטגרם עצמו! פראני הייתה רק בת 23 כאשר האפליקציה החברתית השתלטה על חייה, ומאז היא העלתה אינספור סלפיז והצטלמה בכל תנוחה אפשרית, עם כל אקססורי שיש, והתיעוד העצמי הפך לאובססיה.

 

ומה קורה כשזה לא מספיק? שבע שנים אחרי, כשהיא בת 30, המתחרות מתרבות והופכות צעירות יותר ומעניינות יותר. איך היא תשמור על רלוונטיות ועניין אחרי שהעלתה 50 תמונות ביום במשך שנים? התשובה אחת: אין לה ברירה אלא להעלות את הווליום ולייצר פרובוקציות שיעוררו שיח, ממש כמו הכתבה הזו, כדי להישאר בעניינים.

 

בזמן שדוגמניות אחרות נתלות על בניינים בדובאי בגובה של 200 מטר רק כדי לייצר את הסלפי המושלם, והמובילה החברתית של העשור היא בחורה שפיתחה אצלנו אובססיה לתחת שלה בליווי לבוש פרובוקטיבי דוחה, לקיארה וחברותיה אין הרבה ברירות. סף הגירוי הוויזואלי של כולנו עובר שחיקה מהירה, חסרת שליטה, והדבר היחיד שיכול לעצור אותנו מלגולל את הפוסטים במהירות הוא תמונה שתצדיק את זה.

 

קיארה היא הבולטת והגדולה מבין כולן, אבל אפשר לראות עוד חיות רשת אופנתיות שכבר מעלות פוסטים מיניים ובוטים. לנה פרמינובה, אחת הדוגמניות הרוסיות הבולטות, העלתה וידאו של עצמה בתרגילים על מוט ליד המיטה שלה ושל בעלה, אך הורידה את הפוסט במהרה. אלאונורה קריסי, עוד מעצמה איטלקית, העלתה תמונה מעט מטושטשת של עירום פרונטלי שלה ללא כל צורך או תירוץ.

 

עכשיו נשאלת השאלה: האם הן יכולות לשלוט בזה ולמצוא דרך אחרת לייצר עניין אופנתי, או שהעתיד שלנו כבר מוכתב על ידי ה"מטריקס", הלוא הן הרשתות החברתיות חסרות העכבות שמנהלות את חיינו?

_____________________________________________

 

 (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
    (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד