שמים פס בדרך להשקה? חשיפה: הקו שמוביל את מיתוג תאגיד השידור

בלי קשר לסערה הפוליטית, ''כאן'' מחמם מנועים לקראת העלייה לאוויר בעוד חודש. כך ייראה המיתוג המלא בשלל הפלטפורמות, בהשראת השפה של BBC

עודד בן יהודה פורסם: 26.03.17 09:16
''הגדרנו אותו כגוף תוכן משוחרר, מעורר, מגוון ומקורי, שתפקידו הוא שחרור תרבותי והרמת הרף'', אומר בעל משרד המיתוג ''פירמה'' (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
''הגדרנו אותו כגוף תוכן משוחרר, מעורר, מגוון ומקורי, שתפקידו הוא שחרור תרבותי והרמת הרף'', אומר בעל משרד המיתוג ''פירמה'' (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
כאן ועכשיו: האות נו''ן סופית הופכת לקו הפרדה, שהוא למעשה הלוגו הבלתי רשמי (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
כאן ועכשיו: האות נו''ן סופית הופכת לקו הפרדה, שהוא למעשה הלוגו הבלתי רשמי (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
וכך אמורים להיראות שלטי החוצות שיבשרו על בואו של התאגיד, אם וכאשר יתגבר על המהמורות הפוליטיות (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
וכך אמורים להיראות שלטי החוצות שיבשרו על בואו של התאגיד, אם וכאשר יתגבר על המהמורות הפוליטיות (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
BBC הוא מודל חיקוי לא רק ברמה התוכנית, אלא גם בענייניות האלגנטית (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)
BBC הוא מודל חיקוי לא רק ברמה התוכנית, אלא גם בענייניות האלגנטית (צילום: 'כאן' תאגיד השידור הישראלי עיצוב: Firma. The brandhouse)

"כאן גם אתה איתי וכאן כל אלף ידידי, ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודיי", שרו בזמנו אורנה ומשה דץ, אבל ''כאן'' עדיין לא הגיע לסוף נדודיו. גם היום עדיין לא ברור אם תאגיד השידור הישראלי יזכה לעלות לאוויר בעוד חודש, כפי שנקבע בחוק, או שייאלץ להמשיך בדרך החתחתים שבה מוביל אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמנסה לבטל את התאגיד.

 

אבל ''כאן'' כבר יודע איך הוא ייראה. מי שכן הגיע למנוחה ולנחלה הוא מהלך המיתוג של התאגיד, שאושר בשבוע שעבר באופן סופי, ושנחשף כאן ב-Xnet  לראשונה. סטודיו המיתוג פירמה ביצע זאת, וסטודיו שורטקאט פלייגראונד מתרגם את המיתוג לתנועה. המיתוג ממשיך ומפתח את הלוגו של ''כאן'', שנחשף לפני כמה חודשים ומוכר לרבים מעמוד הפייסבוק של ''כאן בהקמה'', אך עכשיו אפשר לראות עד כמה מפותח ורב-שימושי הוא - בהתאם לשימושים הרבים שתאגיד שידור חוצה פלטפורמות זקוק להם. הנה הצצה ראשונה:


הלוגו הרשמי של התאגיד שהושק לפני מספר חודשים. גאומטריות, חצים וקו הפרדה שהופך לאט לאט לאייקון / עיצוב: פירמה, יח
אז הלוגו הרשמי כבר ידוע. תיכף נראה איך הנו''ן הסופית הופכת לאייקון / עיצוב: פירמה


 כמו אחותה הבןגרת, תאגיד השדיור הבריטי BBC - גם בכאן מייחלים להפוך להיות מודל, לא רק בתמהיל התכניות אלא  גם בלוגו זכיר ופשוט (מתוך ספר המותג, הלוגו הגרפי של כאן בנגטיב) / עיצוב פירמה, יח
תאגיד השידור הבריטי BBC הוא מודל חיקוי: לא רק באיכות התוכניות, אלא בלוגו פשוט וזכיר. כאן הוא מופיע בנגטיב / עיצוב פירמה

 


מתוך ספר המותג, שימושים שונים של הלוגו על רקעים מצולמים כהים ובהירים, עם או בלי המילה כאן / עיצוב: פירמה, יח
כך ייראה הלוגו בפרומואים ובשקופיות. לפעמים יופיע השם המלא של התאגיד, ולפעמים רק קו ההפרדה ייצג אותו / עיצוב: פירמה

 

זה לא רק בגלל הסערה הפוליטית מאחוריו, זהו אחד ממהלכי המיתוג המורכבים בישראל בעשור האחרון. מדובר במערך תקשורת ועיתונות עצום, שעומד לעלות לאוויר במציאות של שינויים מסחררים בתקשורת העולמית עם אתגרים בלתי צפויים. בניגוד למציאות התקשורתית שקידמה את פניהם של ערוץ 1 או ערוץ 2 בשעתו, ''כאן'' עולה לאוויר על רקע מפלצות עולמיות כמו ''פייסבוק'' ו'''גוגל'' מצד אחד, ו''נטפליקס'', ''אמזון'' או ''יוטיוב'' מצד שני - כולן במרחק נגיעת אצבע מהמסך הסלולרי.  

 

 

אם קברניטי תאגיד השידור ניצלו את הזמן לשיעורי בית מתאגידי שידור מוצלחים כמו BBC הבריטי, שהפך למודל חיקוי (מבחינה תוכנית, אך גם מבחינה עיצובית), שוק התקשורת הישראלי הולך לעבור מהפכה.

אם וכאשר כל זה יקרה בעוד חודש, כמובן.

 

המציג אינו מנסה לרמוז משהו:


kan_startline_Page_0000

 

ומזג האוויר היום הוא:

 

 

 

"הבנו שבתור גוף ציבורי, התאגיד משוחרר מאילוצים ומקונבנציות", אומר דורון גולדנברג, מנכ״ל משותף (עם אלעד משען) ב''פירמה'' שהוביל את תהליך המיתוג, "ושהוא שואף להתנסות - לעשות מה שאף אחד אחר לא יעשה. לכן הגדרנו את תאגיד השידור הישראלי כגוף תוכן משוחרר, מעורר, מגוון ומקורי, שתפקידו בעולם הוא שחרור תרבות והרמת הרף".

''אישיותו'' של המותג החדש מצטיירת, מדפדוף מעמיק בספר המותג, כדמות אלגנטית, אינטליגנטית וגם סקסית. הטון והסגנון שלה הוא פשוט וישיר, אינפורמטיבי, מקומי, חכם, עדכני ועם לא מעט הומור עצמי.


״מותג מדבר״ השפה הפרסומית של כאן - מאד טיפוגרפית ונקייה / עיצוב: פירמה
דוגמה לשילוט חוצות של ''כאן''. שפה טיפוגרפית, אינפורמטיבית ונקייה משבחים עצמיים / עיצוב: פירמה


״מותג מדבר״ השפה הפרסומית של כאן - מאד טיפוגרפית ונקייה / עיצוב: פירמה
עוד דוגמה לשילוט חוצות פרסומי, הפעם בשילוב אייקון גרפי / עיצוב: פירמה


יישומים של השפה המיתוגית: כרטיס ביקור עם נוכחות טקסטואלית דטמיננטית וגודל לא קונבנציונלי / עיצוב: פירמה
הניקיון מופיע, להבדיל, גם בכרטיסי ביקור של אנשי ''כאן'' (ובגודל לא שכיח) / עיצוב: פירמה

 


הדמייה של הלוגו של ״כאן״ על גבי מיקרופון / עיצוב: פירמה
הדמיה של הלוגו של ״כאן״ על גבי מיקרופון / עיצוב: פירמה


kan_startline_Page_48
חולצה ממותגת עם הלוגו של כאן / עיצוב: פירמה


kan_startline_Page_50
מחברת ממותגת / עיצוב: פירמה


kan_startline_Page_51
כפולה מתוך המחברת / עיצוב: פירמה


כפולה מתוך המחברת / עיצוב פירמה
כפולה מתוך המחברת / עיצוב: פירמה


הלוגו של כאן בערבית, שימוש בגופן הערבי ״Cairo״ / עיצוב: פירמה
הלוגו בערבית. שימוש בגופן הערבי ״Cairo״ / עיצוב: פירמה

 

״העבודה שלנו מתחילה רק עכשיו״ אומר אורן פלדי, מנהל הפרומו של ״כאן״. פלדי ועמיתיו קיבלו לידיהם את "ארגז הכלים המיתוגי" ממשרד "פירמה", ותפקידם הוא להנפיש אותו ולחבר אותו עם סאונד ותנועה. ״המותג הוא רק פלטפורמה", מסביר פלדי, "הוא לא העיקר. התוכן הוא הסיפור. יש כאן, למשל, עבודת סאונד מורכבת. עופר מאירי בנה את מערך הסאונד לשמונה תחנות רדיו שונות״. כפי שהוא רואה את הדברים, אין כאן רצון לבוא בהכרזה עצמית פומפוזית של "אנחנו הדבר הגדול הבא" - ולא מתוך צניעות, אלא מתוך אלגנטיות. ״אנחנו מאמינים שהתוכן ידבר ולא אנחנו״.


kan_startline_Page_47
זה יהיה האייקון של האפליקציה. קו בודד, שחור על גבי לבן / עיצוב: פירמה


השפה הגרפית ממשיכה באפליקציית המותג / עיצוב: פירמה
השפה הגרפית ממשיכה באפליקציית המותג / עיצוב: פירמה

 

״המינימליזם שמאפיין את הפרויקט, מגיע מביטחון פנימי של כל מי שנמצא ב'כאן', שהמהות עצמה היא המרגשת, החדשנית, המעוררת והמעניינת", טוען פלדי. "השפה המיתוגית משאירה מקום לבשורה האמיתית, לשליחות ממש, של הפצת תוכן באופן נגיש ומעניין לכולם בכל מדיום, פלטפורמה או ערוץ תקשורת".

וכך ייראו הלוגואים של תחנות השידור ותוכניות נבחרות שישודרו בתאגיד:

 


-
עד שיעלה ערוץ הטלוויזיה עצמו, בהנחה שיעלה, הפלטפורמה הזו תציע תכנים אקטואליים ותחקיריים / עיצוב: פירמה


Kan_logos_Page_13
הלוגו של תחנת הרדיו הקלאסית הוותיקה ''קול המוזיקה'', בעיצוב החדש / עיצוב: פירמה

 

וזה יהיה הלוגו של רדיו רק''ע, שפונה בעיקר לעולים מרוסיה (עיצוב: פירמה)
    וזה יהיה הלוגו של רדיו רק''ע, שפונה בעיקר לעולים מרוסיה(עיצוב: פירמה)

     


    Kan_logos_Page_20
    הלוגו של תחנת הרדיו הציבורית בערבית הוא משחק מלים על ''כאן'': ״מאקאן״ (״מקום״ בערבית) / עיצוב: פירמה


    הלוגו החדש של רדיו מורשת / עיצוב: פירמה
    הלוגו החדש של תחנת הרדיו ''מורשת'' / עיצוב: פירמה


    Kan_logos_Page_21
    הלוגו של עמוד הדסק הכלכלי, בעריכתו של העיתונאי שאול אמסטרדמסקי, ייראה כך כל עוד לא יעלה ערוץ הטלוויזיה / עיצוב: פירמה


    Kan_logos_Page_15
    גם רשת ג' הוותיקה, שמשדרת מוזיקה ישראלית, מקבלת מראה חדש / עיצוב: פירמה


    Kan_logos_Page_23
    ואחותה, 88FM, נפרדת מהאותיות הלועזיות / עיצוב: פירמה


    Kan_logos_Page_25
    אין יותר רשת א': מעתה אמרו ''כאן תרבות'' / עיצוב: פירמה


    פלטפורמת הפודקאסטים ״ ״עוד״ ו On Demand
    כאן OD היא פלטפורמת הפודקאסטים וה-VOD -- שילוב של המלים  ״עוד״ ו-On Demand / עיצוב: פירמה

     

    נעבור לשידורי הטלוויזיה

    האלמנט הגרפי שעליו מתבסס מיתוג ערוץ הטלוויזיה - שהוא כרגע ליבת הסערה מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו , שמתנגד לעלייתו לאוויר - הוא קו.

    ''השאיפה שלנו היא שיום אחד, כאשר המותג יהיה מספיק מבוסס ומוערך, הקו הבודד יוכל לשמש כאייקון זכיר ללא הכיתוב 'כאן', כזה שיוכל לתפקד כלוגו אלטרנטיבי בשימושים שונים - נגיד בערוץ הטלוויזיה״, אומר פלדי.


    לוגו הערוץ שעוצב  באופן זמני, עדיין לא נבחר אפיק שידור / עיצוב: פירמה
    נתחיל בלוגו של ערוץ הטלוויזיה. הלוגו אינו סופי, כי כלל לא בטוח שהתאגיד ישדר בערוץ 11 של רשות השידור / עיצוב: פירמה


    קו בודד - עוד לא ברור אם 11 יהיה אפיק השידור שיבחר לערוץ הטלויזיה הרשמי של
    קו בודד. השאיפה היא שיום אחד הוא יהיה הלוגו של ערוץ השידור - ושיהיה מספיק זכיר כדי שכל הצופים יראו אותו ויידעו שמדובר ב''כאן'' בטלוויזיה / עיצוב: פירמה


    הקו הבודד על גבי חולצה ממותגת / עיצוב: פירמה
    הקו הבודד על גבי חולצה ממותגת / עיצוב: פירמה

     

    "המותג לא מתייחס לערוצים או לתחנות כמותגים, משום שהתוכן הוא המותג״, חוזר גולדנברג על אותו מסר, ״לכן הוא שונה מהמצופה ומהמוכר. לראשונה בישראל מוקם גוף תוכן דיגיטלי שבמקרה יש לו גם ערוצי טלוויזיה ותחנות רדיו. הבשורה היא שהמדיה לא רלוונטית - הצופה יכול לבחור כל דרך אפשרית לצרוך תוכן: רשתות חברתיות, פודקאסטים, רדיו, אינטרנט, טלווזייה, on demend וכו׳. אז בניגוד לתדמית המנופחת והססגונית שהרבה גופי תקשורת יוצרים לעצמם, אנחנו בחרנו בתפישת עולם נקייה, פשוטה וחכמה".


    מתוך ספר המותג שמציג את התפיסה שבה בנון הופכת למחיצה, ואחריה מקושר התת-מותג
    בספר המותג המלא אפשר לראות את הלוגו בפירוק הבא: האות נו''ן סופית הופכת למחיצה, שמפרידה בין שם המותג לתת-המותג (ובתרגום לעברית: לתחנה הספציפית - במקרה זה, ערוץ 11) / עיצוב פירמה

     


    מתוך ספר המותג, השטחים הסטרילים שמקיפים את הלוגו (האזורים שהם אסור לגעת ולהזיז את הגרפיקה) / עיצוב: פירמה, יח
    הנה שוב הלוגו. המעצבים הגדירו ''שטחים סטריליים'' (האזורים שלא נוגעים בהם) שמקיפים את אותיות הלוגו / עיצוב: פירמה


    מתוך ספר המותג - מערכת היחסים בין הלוגו לטאג ליין / עיצוב: פירמה, יח
    הנה שוב האופן שבו האות נו''ן סופית הופכת לקו הפרדה בין לוגו התאגיד לשימושיו השונים / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_13
    שיתופים של כתבות: יוטיוב, פייסבוק, סנאפצ'ט וטוויטר / עיצוב: פירמה, יח"צ

    כדרכם של ממתגים, גם קו פשוט זוכה להסברים עמוקים: ״קראנו לו 'קו ההתחלה'", אומר גולדנברג, ''קו שמתחיל הכל - כמו התחלה של כתיבת מכתב, התחלה של סמס, התחלה של פוסט, התחלה של חיפוש באינטרנט". שימוש בקו הפרדה אינו בדיוק פריצת דרך גרפית, אם כי ההימור עליו כאייקון מוביל של מותג חדש הוא כן יוצא דופן - וגם מסוכן במידה. דווקא משום שמדובר בקו הפרדה גנרי, יש כאן אתגר להפוך אותו לאייקון זכיר.

     


    מתוך ספר המותג - האלסטיות של קו ההפרדה, עוביו ואורכיו השונים / עיצוב: פירמה
    מתוך ספר המותג -- האלסטיות של קו ההפרדה, עוביו ואורכיו השונים / עיצוב: פירמה


    מתוך ספר המותג - החוקים ביחס לקו ההפרדה בהמחשה גרפית / עיצוב: פירמה
    מתוך ספר המותג -- החוקים ביחס לקו ההפרדה בהמחשה גרפית / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_26
    וכך אמור הקו להפוך לזכיר, כשהוא חוזר באינספור טקסטים, דימויים מצולמים או גרפיקה בתזוזה / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_29
    כך, למשל, ישמש הקו בפרויקטים מיוחדים / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_30
    החזרה עליו בשלל שימושים אמורה לגרום לציבור לזהות את קו ההפרדה עם ''כאן'' ולדעת מיד מה הם רואים / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_32
    השפה הצילומית היא לעתים מונוכרומטית: דוגמאות למודעות דרושים ולשקופיות של עיתונאים ב''כאן'' / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_34
    פרומו לתוכנית ב''כאן'' / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_36
    צבע הקו משתנה בהתאם לדימוי ולרקע שמאחוריו / עיצוב: פירמה


    מתוך ספר המותג - אלסטיות עיצובית - הטקסט והדימוי מתחלפים בצדדים / עיצוב: פירמה
    הטקסט והדימוי מחליפים צדדים - ימין ושמאל ולהיפך / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_37
    פרומו נוסף לתוכנית. שימוש בקו עבה והיררכיות משתנות של כותרות / עיצוב: פירמה

    במבט גרפי, מערכת החוקים היא מהודקת רחבה בו בזמן. קו ההפרדה הוא גמיש לשינויים, והפונט המוביל הוא ''סימפלר'' (מבית היוצר של הגילדה) - עדכני, פשוט, נקי וקצת חסר אישיות - כזה שיכול להתאים לכל תוכן ועניין. מבחינת צבעים, המותג מכיל את כל קשת הצבעים.


    kan_startline_Page_16
    הגופן הנבחר הוא  ״סימפלר״ - על משקליו השונים / עיצוב: הגילדה


    kan_startline_Page_17
    אין צבע שמזוהה עם ''כאן''. כל צבע יבוא לפי התוכן, אומר דורון גולדנברג ממשרד המיתוג ''פירמה''


    kan_startline_Page_19
    המיתוג יורד גם לפרטים כאלה: אייקונים של אוזניות, שיתוף, מזג אוויר וסרגל ניווט / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_20
    הגופנים מותאמים לארבע השפות שצריכות לעבוד בהרמוניה:סימפלר (עברית ואנגלית), Cairo (ערבית) ורובוטו (רוסית) / עיצוב פירמה


    kan_startline_Page_22
    דוגמה לשילוב בין הפונט לקו ההפרדה. שקף מתוך ספר המותג מציג את השפה של ''כאן'' / עיצוב: פירמה


    kan_startline_Page_23
    מערכת ההיררכיות של הטקסטים / עיצוב: פירמה


    מתוך ספר המותג - צבעוניות מתחלפת של טקסט וקוים / עיצוב: פירמה
    הצבעים אינם קבועים, כאמור: צבעוניות מתחלפת של טקסט וקווים / עיצוב: פירמה


    כאן הכל מתחבר - דף המציג גריד עיצובי של תכנים הכולל בתוכו אייקונים וצבעוניות המותג / עיצוב: פירמה
    דוגמה לעמוד מזג האוויר / עיצוב: פירמה

     

    לא ברור עדיין מה יעלה בגורלו של התאגיד, אבל עד שנראה את המותג בפעולה, אפשר לראות את ניצניו בדף הפייסבוק של כאן (עם הישג נאה של כ-115 אלף עוקבים לגוף תקשורת בהקמה), האתר הזמני של כאן, אפליקציית ״כאן OD״ בגוגל פליי  ובאיינטיונס, ודף כאן באמת- עמוד הדסק הכלכלי.

     

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    מה בא להשיג המיתוג החדש של בזק? לחצו על התמונה:

     

    מה דעתכם על המיתוג החדש של בזק? לחצו לפוסט המלא
    מה דעתכם על המיתוג החדש של בזק? לחצו לפוסט המלא

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
    בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

    להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
    odedbenyehuda@gmail.com