כמה פונקציות אפשר להכניס ב־75 מ"ר? הרבה מאוד, אם שואלים את מעצבות הפנים עינת ארליך ויעל גורביץ', שתכננו את הפרויקט שלפניכם בשיתוף ובליווי סטודיו 6b ובביצוע הקבלן תמיר ריעני. אבל התהליך מצריך יצירתיות יוצאת דופן ולא מעט תעוזה הן מצד המעצבות והן מצד בני הבית.
בדירה קטנה בבניין ישן בצפון הישן של תל אביב גרים לא פחות מחמישה בני משפחה - הורים ושלושה ילדים – וגם שלוש חתולות. "זה בית קטן שמכיל הרבה מאוד", אומרת ארליך. "בני הבית ביקשו לשפץ את הדירה הישנה שלהם מתוך תפיסת חיים נוסטלגית וסנטימנטלית, כי הרי אפשר לרכוש בשווי הדירה הזו בית הרבה יותר גדול מחוץ לתל אביב".
התקשו להיפרד מהבית
מדובר בבני זוג המחוברים לביתם. הם טיילו המון בעולם, חיו תקופות ארוכות בפריז ובמקסיקו, ליקטו חפצים, ציורים, רהיטים, פסלים ובעיקר המון מגזינים וספרים, ובהם אוסף ענק של גיליונות 'נשיונל ג'יאוגרפיק' ואנציקלופדיות. "קשה להם להיפרד מפריטים נוסטלגיים שאספו במהלך חייהם, וזה מה שהנחה אותם גם לגבי הבית הוותיק שלהם".
"בני הבית, שעבר כמה סבבי שיפוצים, רצו לעשות מעין ריסטרט", מספרת גורביץ'. "מצד אחד הם ביקשו מראה נקי ומודרני עם הרבה פתרונות אחסון, ומצד שני היה להם חשוב לתת את המקום הראוי לדברים של פעם, כמו אוסף של מצלמות ישנות, מכונת כתיבה ישנה, פריטי אמנות וכדומה.
"אפילו פריטים חדשים שנבחרו לבית, כמו המרצפות המאוירות שאנחנו מכנות 'יפו בצפון תל אביב' או גופי התאורה שנקנו בשוק הפשפשים, הם ברוח עיצובית של פעם". כדי לאזן את האווירה הנוסטלגית, מבהירות המעצבות, נבחרו גם פריטים מודרניים בקווים נקיים, למשל גופי תאורה של דור קמחי.
העמוד נחשף עד היסוד
לפני השיפוץ, הסלון והמטבח היו בשני קצוות שונים של הבית, חדר רחצה אחד שימש את כל בני המשפחה, ושלושת הילדים חלקו חדר משותף. השינויים שנעשו היו גדולים מאוד: "החלל המשותף אוחד כך שכבר מהכניסה רואים את החלון הגדול והמואר. עכשיו גם אפשר לארח ולהתנהל בבית בקלות", מסבירה ארליך.
בהמשך לכניסה לדירה ניצב מטבח בהיר ופונקציונלי מאוד ביחס לגודלו. אי אפשר שלא להבחין בעמוד בטון שנותר חשוף בכניסה לבית. "היו הרבה עמודים תומכים בדירה ואת רובם הצלחנו 'לשתול' בקירות ובארונות הרבים. אולם עמוד אחד בכניסה בכל זאת נשאר. הייתה התלבטות אם להוריד אותו או להמשיך את המטבח עד אליו, והחלטנו להשאיר אותו במקומו ואף לחשוף אותו עד היסוד כדי להשיג את המראה המינימליסטי והטבעי של הבטון, המוסיף לאופי החזק של
יתר הבית".
הרהיטים שנבחרו לפינת האוכל ולסלון הם קטני מידות במכוון. "לא היה מקום להתפרע בגודל הרהיטים, ולכן בחרנו רהיטים במראה נקי ודק והקפדנו על מראה רגוע ולא בומבסטי", מספרת גורביץ'. "חלק מהרהיטים נרכשו במיוחד וחלקם היו בבעלות המשפחה בעבר, למשל כורסת וינטג' שהייתה שייכת לסבא ורופדה מחדש.
קיר כוח כחול
ואם חשבתם שגודל הדירה היה האתגר העיקרי שעמד בפני המעצבות, טעיתם: הרהיטים, ובעיקר הבדים שנבחרו, הם כולם Cat Oriented ו־Cat Friendly, דהיינו עמידים בפני שריטות של החתולות, שהן חלק בלתי נפרד מהמשפחה. בנוסף הוחלפו הפרופילים של כל החלונות בדירה לפרופיל מברזל שחור, חומר וצבע דומיננטיים שחוזרים בבית בכמה מוקדים, למשל בספרייה לאורך הקיר בסלון, שהיא שילוב של עבודות מסגרות של קלוד קסבי ונגרות של רפאל (רפי) זנזורי, ובחדר הרחצה הזוגי בחדר השינה.
חדר השינה: "הדלת הכחולה בסלון מובילה לחדר השינה של ההורים", מספרת גורביץ'. "הענקנו לכל הקירות בבית צבע בהיר אחיד, וכדי לצאת מהשעמום והמונוטוניות יצרנו בסלון קיר כוח בצבע כחול עז. לאחר הצביעה גילינו שהדלת נראית זרה והחלטנו לצבוע גם אותה בצבע זהה, כך שכל הקיר הזה דומיננטי ודרמטי. על אותו קיר מיקמנו גם את הספרייה המשפחתית ואת פינת העבודה".
לא חלמו על חדר רחצה פרטי
מעבר לדלת הכחולה נמצא חדר השינה הזוגי, המאופיין בצבעים בהירים רכים, ובו נמצא חדר רחצה שהוא לגמרי יציאה מהקופסה. "לא היה בחדר ההורים חדר רחצה, ובכלל, בכל הדירה היה רק חדר רחצה אחד ששימש את כולם. ההורים אפילו לא חלמו על חדר רחצה פרטי משלהם, כי הם לא דמיינו שב־75 מ"ר אפשר לכלול משהו כזה", נזכרת ארליך.
"הפתרון היצירתי שהגינו כלל חלוקה של חדר השינה והגבהה של חדר הרחצה, כך ששלוש מדרגות עץ מובילות אליו. במדרגות יש מגירות והן בעצם משמשות גם כשידת לילה עם אחסון לצד המיטה. קירות הם מותרות בחלל מצומצם כל כך, ולכן השתמשנו במחיצה עם פרופיל בלגי מברזל שחור בשילוב זכוכית סבתא, המעבירה אור לחדר החשוך יחסית, וכך יצרנו הפרדה ופרטיות מבלי לוותר על סנטימטרים יקרים של מרחב".
ארונות מחליפים את הקירות
אחסון: אם ברוב הבתים משלבים ארונות אחרי שהתכנון שלם והבית נמצא בשלב העיצוב, הרי שבדירה הזו ארונות מחליפים את הקירות. "מהר מאוד הבנו שבדירה של 75 מ"ר קירות הם בזבוז של מקום", אומרת ארליך, "אז החלפנו אותם בארונות אחסון, חלקם דו צדדיים, חלקם פונים למסדרון וחלקם משמשים כמחיצות בין שני חלקי החדר, למשל בחדר הילדים". ולא מדובר בסתם ארונות, אלא במלאכת נגרות מדויקת. "מדדנו את כל הדברים שאמורים להיכנס לכל ארון, והנגר רפי זנזורי תכנן ובנה את הארונות לפי המידות המדויקות, כולל תאורה פנימית מיוחדת", מגלה גורביץ'.
חדרי הילדים: אם לפני השיפוץ שלושת הילדים חלקו חדר, כעת יש בבית שני חדרי ילדים שבנויים כך שבעתיד יהיה קל להפוך אותם לשלושה. חדר אחד משמש את הילדה הבכורה, ואילו בחדר השני גרים שני הבנים והוא מחולק על ידי ארון דו צדדי לשני חלקים – אחד המשמש לשינה ושני שמתפקד כאזור משחקים. בעתיד יוכל אחד הילדים לעבור לישון באזור המשחקים ולכל ילד יהיה חדר משלו. גם בחדרי הילדים יש נוכחות רבה של חומרים טבעיים, ובהם עץ ועץ ממוחזר (שעליו אפשר לתלות ציורים ותמונות, בדומה ללוח השעם של פעם), ברזל, זכוכית ובטון.
סוויטת החתולות
לסיכום, אומרת ארליך, הבית משקף את האופי הייחודי של המשפחה, בדגש על השילוב בין קווים נקיים ומודרניים לבין חפצים של פעם וערכים נוסטלגיים. "התהליך שעברנו בתכנון ובעיצוב הבית היה ארוך מאוד", מספרת גורביץ'. "אף שזו דירה קטנה, הגענו לתוצאה שגם אנחנו וגם בעלי הבית שלמים איתה. את הבית קיבלנו במסגרת פרויקט לסטודנטים מצטיינים של סטודיו 6b ואת התהליך כולו עברנו בליווי של האדריכל אמיר נבון, שהיווה עבורנו השראה. גם שיתוף הפעולה עם בעלי הבית היה מעניין. מדובר בזוג לא קונבנציונלי, ובהתאם התוצאה לא קונבנציונלית".
אז איך מסתדרת משפחה בת חמש נפשות ב־75 מ"ר?
"בעלי הבית מעידים שכל מי שנכנס אליהם לבית לא מאמין שזה גודלה של הדירה ובטוח שהיא גדולה יותר, וזאת הודות לתחושת המרחב שנוצרה בעקבות השיפוץ. אפילו לחתולות יש סוויטה משלהן בחדר הילדים, עם פתח מיוחד בדלת שעשה רפי הנגר".