מה קורה למעצב אחרי שהוא מסיים את חוג לימודיו ויוצא אל עולם מסחרי, תחרותי, שבו כדי להצליח נדרש כישרון לא רק בעיצוב, אלא גם בשיווק וניהול עסק? עולם העיצוב הישראלי הוא קטן. כולם מכירים את כולם, יש מעט חברות יצרניות, מעט גלריות לעיצוב וגם מעט חנויות שמציגות ומוכרות עיצוב ישראלי.
לכן בולטים כאן שני שמות: יריד ''צבע טרי'', שייפתח בשבוע הבא במוזיאון הטבע ברמת אביב, ושהשנה העיצוב תופס בו נפח ניכר, לא פחות מזה של האמנות; ועמותת ''לצאת מהקופסא'', שקמה לפני שבע שנים ומאז פועלת ללא ליאות במגוון פלטפורמות ותוכניות שונות, כדי לקדם ולתמוך במעצבים מקומיים. לקראת היריד החליטה העמותה לצלם סרטוני וידאו בבתי המלאכה של 7 מעצבים, כולם בוגריה המציגים ביריד.
אסף וינברום הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, ומתמחה בגופי תאורה שאותם תזהו מיד משלל בתים, מסעדות ובתי מלון ישראליים. הסטודיו שלו ממוקם באזור בעלי המלאכה בדרום תל אביב, ומי שבא לבחור מנורה עובר קודם כל דרך חלל העבודה, דרך הכלים וחומרי הגלם, לפני שהוא נכנס לחלל תצוגה קטן. וינברום נבחר לאחרונה בידי המגזין Elle Decoration UK כאחד מחמשת הכוכבים העולים בעולם עיצוב התאורה לשנת 2017, וזו הפעם הרביעית שהוא מציג ביריד ''עיצוב טרי''.
מיקה בר היא בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ומתמחה בפיתוח ועיצוב בדים תלת ממדיים חדשניים, שעשויים בטכניקות הדפסה ייחודיות שפיתחה - טכנולוגיה שגילתה בטעות במהלך פרויקט הגמר שלה, ומאז היא משכללת אותה. את הכריות שלה היא מציגה גם בירידים בינלאומיים כמו אמביינטה פרנקפורט. בעיצוב טרי היא מציגה קולקציה חדשה לשולחן - ראנרים מוזהבים ופייסמטים - וגופי תאורה שעיצבה בשיתוף עם סטודיו Producks.
נדב כספי הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון, שיוצר בעבודת יד רהיטי עץ בטכנולוגיה של כיפוף. ביריד יציג כיסאות, ספרייה ושולחן צד. "לא חשבתי שאהיה מעצב רהיטים", הוא מספר. "באחת העבודות המזדמנות שלי בתור סטודנט עבדתי בבית מלאכה לסוסי נדנדה וצעצועים. משאריות של אחד הפרויקטים עלה לי הרעיון לעצב כיסא, וההתנסות הראשונה הזו גרמה לי להתאהב בעולם הרהיטים".
סטודיו ויהי הם קתרינה ברנד, בוגרת המחלקה לקרמיקה ואמנות באקדמיה לאמנויות בשטוטגארט, גרמניה, וצוריאל גוטליב, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. הם מוכרים בזכות המנורות שהם מעצבים ומייצרים בעבודת יד מפורניר דק, ועכשיו הם מציגים את קולקציית Bite, שכוללת שרפרפים ומנורות שולחן עם רגל מעץ גושני, שכמו ''ננגסו'' בתהליך העבודה. "יצירת הגופים החזירה לנו את הנאת הפיסול, שמתחיל כגוש, וביס אחר ביס מתגלה צורתו", אומרים ברנד וגוטליב.
Studio Knob הם עדי עזר, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר ויותם שפרוני, בוגר המחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון. ביריד יציגו את עבודות בזכוכית אקרילית (הידועה בשם המסחרי פרספקס), ששולבו ברהיטי עץ ישנים שבהם טיפל אמיר רווה ("נגריא"). שיתוף הפעולה ביניהם תפס את עינו של צוות מוזיאון העיצוב בחולון, שילווה אותם בשנה הקרובה בתהליך עיצוב פריט לאוסף הקבוע של המוזיאון. "הסטודיו נולד מתוך חיינו המשותפים", הם מספרים, "פריטים שיצרנו בזמננו החופשי כדי להפוך את ביתנו לאישי, נעים ומיוחד, מילאו את המדפים והקירות. עם הזמן, משפחה וחברים שבאו לבקר התאהבו בהן וביקשו אותן לעצמם, וכך העבודות החלו לנדוד. מספר ההזמנות ונפח הזמן אותו הקדשנו לעבודה על הפריטים הלך ותפח, עד שנולד הסטודיו".
-----------------------------------------------------------------------------------
לחצו על התמונה לעוד מהגיליוטינה הביתית של Studio Knob ונגריא: