אי אפשר להתעלם מהעובדה, שרוכב הקטנוע או האופנוע חשוף ופגיע הרבה יותר מאשר נהג או נוסע במכונית, ונתוני הנפגעים בתאונות בישראל מציגים זאת באופן הכי אכזרי שאפשר: כ-20% מהרוגי התאונות בישראל הם רוכבי אופנועים וקטנועים, למרות שרק כ-4% מכלל כלי הרכב בישראל מסווגים כ"דו-גלגלי". כלומר, הסיכוי של רוכב דו-גלגלי להיהרג בתאונה גדול פי 5-3 מזה של נהג מכונית (תלוי איך ומתי סופרים את הנתונים).
ואכן, תחושת הסכנה היא מהחסמים העיקריים למעבר המוני ממכוניות כבדות, יקרות ומזהמות לדו-גלגלי זול, חסכוני ויעיל. בעיקר חוששים נהגים בגילאים מתקדמים, שאינם בעלי ניסיון רכיבה על דו-גלגלי (וגם לא רישיון), והם גם חשופים יותר לתאונות עצמיות כמו אובדן שליטה, התהפכות או פגיעה בעצמים שונים על הכביש או מחוצה לו.
ובדיוק לתפר הזה, שבין מכונית לקטנוע, בין תחושת הביטחון שמעניקים ארבעה גלגלים ומעטפת פח וזכוכית לבין האוויר הפתוח שמקיף את הדו-גלגלי – נכנס ה"טריסיטי" – כלי המצויד בשלושה גלגלים, שעל פניו – משלב בין היתרונות של הדו-גלגלי ליציבות טובה יותר ולתחושת ביטחון מוגברת הקרובה במקצת למכונית.
קצת היסטוריה:
התלת-גלגלי הנחשב למקורי ולראשון היה ה-MP3 של "פיאג'ו" האיטלקית, שהוצג בשנת 2007. הרעיון המבריק וההצלחה הולידו דגמים מתקדמים, גם של יצרנים נוספים, בהם "פיג'ו" עם ה"מטרופוליס". למה השילוב הזה הצליח? בעיקר כי שלושת הגלגלים מאפשרים יציבות שאין בשניים, וגם יכולת טובה יותר לבלימה ולשליטה. בדיוק נקודות מהן חוששים מי שאינם בעלי ניסיון ברכיבה.
למי זה מתאים
התלת-גלגלי התקבלו תחילה בחשדנות בקרב רוכבים מושבעים (בעיקר כי לא מדובר בדו-גלגלי "טהור" וגם הביצועים בכביש אינם משתווים לקטנוע או לאופנוע), אבל במהירות זכו לחסידים רבים. באירופה הם פופולריים במיוחד (לא מעט בקרב נשים ומבוגרים), ואצלנו נכנסו דגמים כאלה לשירות גם ואולי בעיקר בשוק המוסדי: פקחי רשויות מקומיות, שוטרים, אנשי עזרה והצלה וכדומה, שהיציבות והבטיחות חשובים להם יותר מביצועים. בסך הכל עלו לכבישי ישראל במהלך 2016 כאלף תלת-גלגליים. לא מעט.
ה"טריסיטי":
ימאהה הציגו את התלת-גלגלי שלהם, שזכה לשם "טריסיטי" בשנת 2014, ושילבו בו עיצוב מתקדם וחכם ואמצעי בטיחות טובים. ולמה חזרנו לנושא כעת, ב-2017? בגלל הדגם המשופר, ה-155, שהגיע לישראל לאחרונה. הוא מצוידת במנוע חזק יותר (14.4 כ"ס לעומת 11.7 בדגם 125, הקודם), במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה, בגלגל אחורי גדול יותר, בתא מטען בעל נפח מוגדל, בשקע טעינה, בתאורת לד ועוד.
לעומת מחירם של קטנועים בסיסיים, ה"טריסיטי" 155 אינו זול (כ-24 אלף שקל), אבל נהנה מהנחה בת כ-18% בביטוח החובה (12% בזכות שלושת הגלגלים, 3% בזכות ה-ABS ו-3% בזכות מערכת הבלימה המשופרת). כדאי גם לדעת, שהיבואן מציע השתתפות בלימודי הרכיבה לקבלת רישיון (במסגרת מבצע ולדגם ה-125 בלבד).
פלוס: יציבות, תחושת ביטחון, שימושיות.
מינוס: ביצועים.
שורה תחתונה: רגע לפני עונת הדו-גלגלי, באביב ובקיץ, קחו אותו בחשבון.