פירנצה בידינו: מלון הבוטיק Milu עוצב בישראל, וגם מציג אמנות מכאן

המלון מאכלס ארמון שנבנה במאה ה-14. האדריכל דודי אוחיון הפגיש בו את האלגנטיות של העולם הישן עם עיצוב עכשווי, והתוצאה: "בית מידות פלורנטיני אך מודרני"

אביטל ברוידא

|

04.02.17 | 09:22

במרפסת הגג של המלון ניכר השילוב בין מקורי לעכשווי. מעטפת הבניין שומרה על פי חוקי השימור הקפדניים בעיר. טיח מסורתי בגוון חול ואדניות הטרקוטה משמשים כרקע לפריטי הריהוט האיטלקי החדשים  (צילום: טל ניסים)
במרפסת הגג של המלון ניכר השילוב בין מקורי לעכשווי. מעטפת הבניין שומרה על פי חוקי השימור הקפדניים בעיר. טיח מסורתי בגוון חול ואדניות הטרקוטה משמשים כרקע לפריטי הריהוט האיטלקי החדשים (צילום: טל ניסים)
המלון ממוקם ברחוב טורנובוני היוקרתי, והכניסה אליו ממוקמת בין חנויות מותגים. דלת העץ העתיקה נשמרה (צילום: Morgan O'donovan)
המלון ממוקם ברחוב טורנובוני היוקרתי, והכניסה אליו ממוקמת בין חנויות מותגים. דלת העץ העתיקה נשמרה (צילום: Morgan O'donovan)
מסדרון הכניסה הצר, עם התקרה הגבוהה והמקומרת, חייב את פירוק דלפק הקבלה לשלוש קוביות זכוכית. מולן שרפרפים של Moroso. משמאל: גרם המדרגות והמעלית, שנוספה לבניין במאה ה-19. במרכז גרם המדרגות מוקרנת עבודת וידאו-ארט של רונן שהרבני (צילום: טל ניסים)
מסדרון הכניסה הצר, עם התקרה הגבוהה והמקומרת, חייב את פירוק דלפק הקבלה לשלוש קוביות זכוכית. מולן שרפרפים של Moroso. משמאל: גרם המדרגות והמעלית, שנוספה לבניין במאה ה-19. במרכז גרם המדרגות מוקרנת עבודת וידאו-ארט של רונן שהרבני (צילום: טל ניסים)
גרם המדרגות משמש כגלריה ורטיקלית, שבה מוצגות עבודות אמנות של אמנים ישראלים ואיטלקים. גם בחדרים ובחללים האחרים מצוגות עבודות. רובן מוצעות למכירה (צילום: Francesco Niccolai for Cartavetra gallery)
גרם המדרגות משמש כגלריה ורטיקלית, שבה מוצגות עבודות אמנות של אמנים ישראלים ואיטלקים. גם בחדרים ובחללים האחרים מצוגות עבודות. רובן מוצעות למכירה (צילום: Francesco Niccolai for Cartavetra gallery)
במלון 22 חדרים, שלכל אחד מהם עיצוב משלו. את שילוב הצבעים הייחודי מגדיר האדריכל "צבעים מתנגשים". הרצפה בחדרים מחופה בפרקט אלון בהיר ועל  החלונות תריסי עץ לבנים (צילום: טל ניסים)
במלון 22 חדרים, שלכל אחד מהם עיצוב משלו. את שילוב הצבעים הייחודי מגדיר האדריכל "צבעים מתנגשים". הרצפה בחדרים מחופה בפרקט אלון בהיר ועל החלונות תריסי עץ לבנים (צילום: טל ניסים)
חדר בקומת הגג הנפתח למרפסת פרטית. תקרת העץ בקומה מקורית (צילום: טל ניסים)
חדר בקומת הגג הנפתח למרפסת פרטית. תקרת העץ בקומה מקורית (צילום: טל ניסים)
הטרקלין בקומה העליונה ממוקם סביב המעלית. הרצפה מחופה בפרקט כהה בדוגמת "אדרת דג". לצד הספסל הבנוי שולחנות צד. האורחים מוזמנים לאכול כאן ארוחת בוקר. על מדפי הספריות כ-240 ספרים לשימושם של האורחים (צילום: טל ניסים)
הטרקלין בקומה העליונה ממוקם סביב המעלית. הרצפה מחופה בפרקט כהה בדוגמת "אדרת דג". לצד הספסל הבנוי שולחנות צד. האורחים מוזמנים לאכול כאן ארוחת בוקר. על מדפי הספריות כ-240 ספרים לשימושם של האורחים (צילום: טל ניסים)
מימין: השולחן המרכזי בחדר האוכל הקטן משמש כמזנון (בופה). מעליו מנורת ברזל מודרנית. משמאל: שולחנות האכילה במרפסת הגג (צילום: טל ניסים)
מימין: השולחן המרכזי בחדר האוכל הקטן משמש כמזנון (בופה). מעליו מנורת ברזל מודרנית. משמאל: שולחנות האכילה במרפסת הגג (צילום: טל ניסים)

רחוב טורנובוני (Via de Tornabuoni) נחשב לאחד הידועים והיוקרתיים בפירנצה, איטליה. הוא נמצא במרכז העיר, ובתיו נבנו במאות ה-14 וה-15 כבתים פרטיים של משפחות אצולה. הם מתאפיינים בחזיתות קלאסיות, אך משמשים כיום כבנייני דירות ומשרדים, עם קומת קרקע מסחרית, שמאכלסת חנויות מותגים.

 

בבית מספר 8 ברחוב, בפלאצו (ארמון) שנבנה במאה ה-14, נפתח באוקטובר האחרון Milu - מלון בוטיק איטלקי, שעיצב האדריכל הישראלי דודי אוחיון. המבנה שימש ב-30 השנים האחרונות כמלון בד-אנד-ברקפסט זול, בסגנון איטלקי מסורתי. אחרי שנרכש על ידי איש עסקים ישראלי ושותף איטלקי, הוזמן אוחיון לעצב אותו מחדש כמלון בוטיק. 

 

מבט מהמלון אל הרחוב. הבתים נבנו כבתי אצולה במאה ה-14 וה-15 (צילום: Francesco Niccolai for Cartavetra gallery)
    מבט מהמלון אל הרחוב. הבתים נבנו כבתי אצולה במאה ה-14 וה-15(צילום: Francesco Niccolai for Cartavetra gallery)

     

    לרוב מלונות התיירים בפירנצה חזות מסורתית כבדה, והבעלים החדשים של המלון ביקשו מהאדריכל ליצור מלון בסגנון אחר. "שהאורחים ירגישו", אומר אוחיון, "שהם מגיעים לבית מידות פלורנטיני אך מודרני". ברוח זו מתבסס העיצוב החדש על מפגש בין האלגנטיות של העולם הישן לעיצוב העכשווי, ועל חיבור וניגוד בין מעטפת המבנה החיצונית לחללי הפנים שלו. "התייחסתי לבניין בתור קופסה של אדריכלות קלאסית מסורתית", אומר אוחיון, "ולתוכה הכנסתי עיצוב מודרני, כדי לייצר סביבה אקלקטית אמיתית".

     

    כללי השימור המחמירים הנהוגים באיטליה חייבו את שימור החזית הראשית של המבנה הפונה לרחוב, את חדר המדרגות המקורי ואת תקרת העץ בקומת הגג. אוחיון חבר לשם כך למשרד מקומי, שביצע את השימור והיה אחראי לקשר עם הרשויות המקומיות.

     

    הכניסה: דלת עץ עתיקה ודלפק קבלה בקוביות זכוכית

     

    את פני הבאים למלון מקבלת, בין בוטיק של "פנדי" לבוטיק של "ארמני", דלת כניסה עתיקה מעץ, המובילה למסדרון עם תקרה מקומרת, גבוהה ומפוסלת. רצפת המסדרון היא רצפת אבן אדמדמה מקורית, ובקצהו שני עמודים מאבן אפורה. בשל ממדיו הצרים של המסדרון, פורק הלובי הסטנדרטי לארבע קוביות זכוכית צבעוניות, שמהוות את דלפק הקבלה. מולן ניצבים שני שרפרפים של Moroso, בעיצוב Patricia Urquiola, ועל הקיר תלויה עבודה של האמנית הישראלית כרמל אילן.

     

    השרפרפים מול דלפק הקבלה ועבודת האמנות של כרמל אילן, שאצרה את עבודות האמנות במלון כולו (צילום: טל ניסים)
      השרפרפים מול דלפק הקבלה ועבודת האמנות של כרמל אילן, שאצרה את עבודות האמנות במלון כולו(צילום: טל ניסים)

       

      חדר המדרגות, הממוקם בקצה המסדרון, שומר במלואו, כולל חידושה של מעלית הברזל והזכוכית, שנוספה לבניין במאה ה-19. המדרגות עשויות אבן אפורה והחלל שלהן משמש כגלריה ורטיקלית הפתוחה לקהל הרחב. במרכז גרם המדרגות מוקרנת עבודת וידאו-ארט של המעצב רונן שהרבני. כיוון שדלת הכניסה למלון נשארת פתוחה, ניתן לצפות בעבודה גם מהרחוב. כך מרמז כבר חלל הכניסה למלון על החיבור שנעשה כאן בין תקופות, סגנונות ופריטי עיצוב ממותגים. בחמש קומות המלון, במסדרונות ובחדרים, מוצגת אמנות עכשווית של אמנים ישראלים ומקומיים, ורוב העבודות מוצעות למכירה.

       

      מעלית הברזל והזכוכית העתיקה חודשה (צילום: טל ניסים)
        מעלית הברזל והזכוכית העתיקה חודשה(צילום: טל ניסים)

         

        החדרים: ניגודי צבע וריהוט ייחודי

         

        חדרי האירוח מסודרים בשלוש קומות, שכל מחיצות הפנים הישנות שלהן נהרסו בשיפוץ. העמודים והקירות התמך שנשארו הכתיבו חלוקה ל-22 חדרים חדשים, בשטח של 19-20 מטרים רבועים בממוצע. למעטפת הפנימית של החדרים החליט אוחיון לתת צביון עכשווי. הקירות צבועים בלבן ניטרלי, הרצפה מחופה בפרקט אלון בהיר, והתקרה, הגבוהה במיוחד, הונמכה מעט ושוקעה בה תאורה היקפית נסתרת, ששוטפת באור אחיד את החדר. החלונות, הפונים אל הרחוב הראשי, חופו בתריסים אטומים מעץ צבוע לבן.

         

        בחדרי המלון, ששטחם הממוצע כ-20 מטרים רבועים, עיצב האדריכל את הקיר המרכזי בדוגמת מרצפות - פרשנות שלו למדרכות העיר (צילום: טל ניסים)
          בחדרי המלון, ששטחם הממוצע כ-20 מטרים רבועים, עיצב האדריכל את הקיר המרכזי בדוגמת מרצפות - פרשנות שלו למדרכות העיר(צילום: טל ניסים)

           

          על הרקע הנייטרלי הזה הלביש האדריכל את האופי הצבעוני והחומרי של החדרים. בכל חדר שולטים שני צבעים עיקריים, שאוחיון קורא להם צבעים מתנגשים: למשל, אפור-בהיר נייטרלי ואדום נועז. הצבע הנייטרלי מופיע בגב המיטה, והצבע העז ברום הקיר המרכזי שעליו נשענת המיטה. הקירות עוצבו כמעין בלטות - פרשנות אישית של אוחיון לדוגמת האבנים שמהן בנויים בתי העיר ובהן מרוצפות מדרכותיה.

           

          כל הריהוט נקנה באמצעות ''טולמנ'ס'' (צילום: טל ניסים)
            כל הריהוט נקנה באמצעות ''טולמנ'ס''(צילום: טל ניסים)

             

            הריהוט בחדר משלב בין נגרות אמן לפריטים קנויים של מותגים איטלקים ובינלאומיים. לכל חדר נבחרו פריטי ריהוט ייחודיים, שהותאמו לצורניות של החלל ולצבעים השולטים בו. גם פרטי הטקסטיל - של Kvadrat הדנית ו-Kirkby הבריטית - תומכים בצבעוניות הייחודית לכל חדר ומרככים אותה.

             

            קומת הגג: תקרת עץ מקורית וספרייה בטרקלין

             

            בקומה העליונה, קומת הגג, ממוקמים החללים הציבוריים של המלון ושלושה חדרים עם מרפסת פרטית. תקרת העץ המאסיבית של הקומה שוחזרה כאן במלואה, ומשווה לחלל אווירה כבדה יותר. רצפת הפרקט כהה בהתאמה, ועשויה בדוגמת "אדרת דג". את המאסיביות של האלמנטים האדריכליים המקוריים, הפגיש כאן אוחיון עם פריטי עיצוב וטקסטיל עכשוויים.

             

            הטרקלין בקומת הגג. אוחיון בחר לעבוד גם באיטליה עם בעלי מקצוע ישראלים שהוא מכיר. הריהוט נרכש על ידי טולמנ'ס, המיתוג של המלון נעשה על ידי סטודיו ROOF (צילום: טל ניסים)
              הטרקלין בקומת הגג. אוחיון בחר לעבוד גם באיטליה עם בעלי מקצוע ישראלים שהוא מכיר. הריהוט נרכש על ידי טולמנ'ס, המיתוג של המלון נעשה על ידי סטודיו ROOF(צילום: טל ניסים)

               

              הטרקלין המרכזי ממוקם סביב המעלית השקופה, העולה אל החלל הזה. בהיקף הקומה, לאורך החלונות, ספסל בנוי עם כריות צבעוניות ומתחתיו תאורה נסתרת. לצד הספסל פזורים שולחנות צד קטנים של Minotti עם משטחי אבן ורגליים מוזהבות. הקמין חודש במסגרת אבן מקורית, ועל הרצפה לצדו שטיח צבעוני של Nani marquina וכיסאות double-zero אדומים של Moroso. בטרקלין גם ספריות ברזל שחורות עם מדפים דקיקים, הנושאים כ-240 ספרי אמנות, אדריכלות והיסטוריה לשימוש האורחים, ולכן הוא נקרא "הספרייה".

               

              בחדר האוכל הקטן שולחן עגול גדול משמש כמזנון (בופה). מעליו מנורה מודרנית מברזל שחור של mm lampadari. האורחים מוזמנים לסעוד ב"ספרייה", או במרפסת הגג הסמוכה, הצופה אל הרחוב הראשי.

               

              במרפסת, כמו ביתר חלקי המלון, נשמר הקונטרסט בין מסורתי לעכשווי. קירות המבנה, ששומרו בגימור של טייח מסורתי בגוון חול, ואדניות הטרקוטה, משמשים כרקע הולם לפריטי הריהוט האיטלקי החדשים שהם מודרניים וקלילים.

               

              לסעוד מעל גגות העיר (צילום: טל ניסים)
                לסעוד מעל גגות העיר(צילום: טל ניסים)

                 

                גם בפירנצה העדיף אוחיון לעבוד עם אנשי מקצוע מוכרים לו. הרהיטים נבחרו ונרכשו כולם דרך טולמנ'ס הישראלית; את אוסף האמנות, הנותן במה לאמנים ישראלים רבים, אצרה כרמל אילן; ומיתוג המלון נעשה על ידי סטודיו Roof.

                 

                • כמה: לילה וארוחת בוקר בחדר זוגי, בחווייה הפלורנטינית-מודרנית הזו, יעלה למעוניינים החל מ-230 יורו.

                 

                אוהבים עיצוב ואדריכלות? עקבו אחרינו גם באינסטגרם: 

                לחצו על התמונה ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: טל ניסים)
                לחצו על התמונה ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: טל ניסים)

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד