אומרים שהסנדלר הולך יחף. מהי המשוואה המקבילה אצל מעצבים? היא כנראה הפוכה – לפחות במקרה של המעצבת הגרמנייה Christine Leja, שתיכננה את ביתה באי הספרדי מיורקה, באופן שעוטף את יושביו בצבעים ססגוניים ובטקסטורות עשירות.
היא ילידת גרמניה שעוסקת ביזמות לייף סטייל חובקת תחומים: שיפוץ בתים ועיצובם, עיצוב אופנה ובית מלאכה לרהיטים, ואפילו נגיעה באוכל. במסעותיה בעולם התאהבה באי המפורסם והתיישבה בו. עיצוב הוא מקצוע נהדר, היא מספרת בהתלהבות בריאיון שנערך בדואר האלקטרוני, "כי כל פרויקט מביא עמו אתגר מעניין." ומאחר שהיא מתבקשת להגשים את חלומותיו של כל לקוח בנוגע לתפישת המגורים שלו, כאן ניתנה לה ההזדמנות להגשים את תפישתה שלה.
אך כשהמעצבת היא גם הלקוחה, האם תרשה לעצמה להפגין את אותו אומץ עיצובי ולעמוד במבחן הגדול מכולם – לגור בבית ולבחון את מעלותיו וחסרונותיו לאורך זמן?
מצד אחד, תהליך העבודה היה ארוך יותר, ונדמה שבהחלטות העיצוביות הושקעה מחשבה רבה (לעיתים, אולי, אפילו רבה מדי) – כדי לערוך שינויים וליישם החלטות שיתאימו לה; מצד שני, לייה לא נדרשה להצדיק את הבחירות שלה בפני אף אחד.
היא מספרת ששיחקה כאוות נפשה ברעיונות שעלו בראשה. הנתון היחיד שהיא ביקשה לתת לו תשומת לב היה עץ יוקה עתיק בחצר הבית, שהזכיר לה את הרחובות של מערב הוליווד ונתן לה השראה לסגנון של בונגלו מאמצע המאה הקודמת, ברוח לוס-אנג'לס.
לייה בחרה לחלוק כבוד למעטפת המבנה שהוקם בשנות ה-60, מבלי לשנות את צורתה הבסיסית ומבלי לגעת בגג. כן היה ברור שצריך לפתוח את הבית ככל האפשר ולהפוך אותו לעכשווי. לכן נהרסה יותר ממחצית החזית, יחד עם רוב קירות הפנים. התוצאה היא שהסלון הנמוך והסגור הומר למרחב פתוח, שנהנה מתקרה בגובה חמישה מטרים. המהלך הזה הכניס אור ואיפשר להביט בים הכחול אפילו מהפינה הרחוקה ביותר של הבית.
סגנון הריהוט מחזק את ההמשכיות הזו. הפרוגרמה החדשה איחדה את חדרי השינה: במקום שישה – רק שלושה (עם שלושה חדרי רחצה), שזכו להאחדה עיצובית הודות לריצוף בבטון ללא חיבורים. בימים הקרים חימום תת-רצפתי מאפשר להלך על הבטון ברגליים יחפות והופך את הפסיעות לנעימות במיוחד. הרצפה האחידה משמשת כבסיס רגוע לבליל הצבעים, הדוגמאות, החומרים והסגנונות: אריחים צבעוניים בעבודת יד בחדרי האמבטיה, ברזי נחושת, שש דוגמאות שונות של טפטים ומטבח בצבע טורקיז.
על החומריות יושבת שכבה עיצובית עשירה נוספת: השפעות בינלאומיות שמתארחות ברחבי הבית, כמו אריחי פסיפס מדרום ספרד, טפטים מדנמרק, שיש מאיטליה, תריסים מפולין, מנורות מפורטוגל ועוד.
ערב-רב של צבעים מוצא ביטוי בחדרים. חדר שינה אחד מאכלס מיטה סגולה, שמשני צדדיה מנורות הנחושת של .Lindholdt היא שעונה על טפט טורקיז של farrow & ball ומעליה פרוש כיסוי מיטה צהוב שהולם את גון הכיסא הסמוך, "כיסא דלעת" מבית Pierre Paulin.
באחד מחדרי האמבטיה נבחר הצבע הצהוב לעטר את האריחים, וכיסא טורקיז משלים את הסקלה. פינת האוכל אינה עמוסה, אך שילוב הפריטים יוצר מסה של צבע ועניין: כיסאות ורודים מדגם Elettra שעיצב ב-1953 סטודיו האדריכלים BBPR לחברת Arflex האיטלקית, סביב שולחן וינטג' צרפתי עשוי שיש. מעל מנורת "קלארק" מפליז של ,Delightfull והתמונות ממלאות את הקירות בצבעוניות גיאומטרית.
טפט של Ferm living הודבק על הקיר המרכזי בסלון, והוא נוכח בדוגמתו המעניינת, כשצבעו הנייטרלי מבליט את הרהיטים והטקסטיל סביבו. הם, מצדם, מבטאים אווירת רטרו ברורה, עם כיסא הברבור שעיצב ב-1972 המעצב הדני המהולל ארנה יאקובסן, כיסא הביצה המפורסם שלו ל"פריץ הנסן'' (1967), וספה מבית Ascension La Torre . שילוב הצבעים נועז - סגול, ירוק, ורוד וטורקיז, אך מצליח לשמור על הרמוניה מרשימה ומוארת בפס צבירה שהוצמד לקורת בטון.
הצבעוניות חוזרת גם בבחירות הבדים לכריות שבמרפסת, מבלי להחמיץ את ההזדמנות לחגיגה של דוגמאות. ממש כמו פיניאטה משמחת, שמפזרת את כל ההפתעות שאצורות בה.
אוהבים עיצוב ואדריכלות? לחצו על התמונה ועקבו אחרינו באינסטגרם: