הכל התחיל ב-5 דולר: לפני שבע שנים נוסדה "פייבר" (Fiverr) כאתר שמספק פלטפורמה לקנייה ומכירה של שירותים גרפיים, והתפרסמה בקמפיין שהציע כרטיס ביקור או לוגו ב-5 דולר. היום היא מצהירה על עצמה כעל זירת המסחר האלקטרונית הגדולה בעולם לכישרונות ושירותים דיגיטליים קריאטיביים, מעיצוב גרפי, דרך קופירייטינג, ועד הקלטות ועריכת סרטים. המרכז שלה נשאר בישראל, יש לה ארבעה סניפים בארצות הברית ו-280 עובדים, ובשבוע שעבר הושקו משרדיה החדשים ב"בית האיכרים" לשעבר, בצומת הרחובות קפלן ולסקוב בתל אביב.
את הבניין – קובייה לבנה שצופתה בלוחות בטון מחורצים, תיכנן ב-1957 האדריכל החיפאי שמואל רוזוב. הוא עבר השנה שימור ונוסף לו ''כובע'' של זכוכית שחורה בת 3 קומות. פייבר שכרה את כל הבניין: את ארבע הקומות העליונות שמרה למשרדיה – להנהלה, עובדי המטה ורוב מחלקות הפיתוח – ואת התחתונות היא משכירה.
החברה קיבלה בניין שהוא מעטפת, ולעיצוב הפנים אחראים "סתר אדריכלים". האדריכלים מיכי סתר ושירלי זמיר נדרשו לחבר בין שני "סיפורים": בין סיפורו של המבנה – עם החומריות והאלמנטים האדריכליים ההיסטוריים, שעליהם הולבשה תוספת עכשווית – ובין סיפורה של חברת ההייטק שמאכלסת אותו, ומתגאה בקהילה גלובלית המחברת בין יוצרים ולקוחות מ-190 מדינות, ביותר ממאה קטגוריות שונות.
לכן ביקשה פייבר מהאדריכלים לתת מקום וביטוי ממשי לקהילת המעצבים הבינלאומית שלה. ורד רביב-שוורץ, סמנכ"לית התפעול של החברה, בחרה יחד עם צוות מצומצם שמונה לשם כך עבודות של 40 מעצבים. רובן נרכשו כקבצים דיגיטליים, שמומשו בדרכים שונות במרחב המשרדים.
פייבר מאכלסת את שלוש קומות הזכוכית החדשות בראש הבניין, ואת הקומה הרביעית של המבנה המקורי – שמתאפיינת בחזיתות סגורות וחלונות קטנים יחסית. המעטפת אמנם משתנה, אך ארבע הקומות מורכבות מאותם אלמנטים אדריכליים, במגוון דוגמאות, מקצבים ומרקמים, היוצרים עושר ויזואלי גדול, אך מאורגן.
כבר בלובי הבניין, שנשמר בידי אדריכלי השימור במראהו המקורי, עם קירות של עץ, הועבר המסר של דייריו החדשים: קיר גרפיטי של האמן הגרמני ג'ים אביניון מתייחס לקטגוריות השונות באתר, ובתוכו חרכי הצצה לקיר העץ שמאחור. בפינת ההמתנה הסלונית מעטרים איורים מודפסים של מעצבים מהקהילה שולחן עץ וכריות.
בקומה הרביעית ביקשו סתר וזמיר להדגיש את החומריות של הבניין הישן, וחשפו את קירות הבלוקים המקוריים, המזכירים את חינה ההיסטורי של הקומה. גם את קירות הבטון של הגרעין החדש של הבניין, שעובר באמצעו לכל גובהו, הם השאירו חשופים. הם משמשים כרקע לאלמנטים אדריכליים או כקיר גלריה לעבודות העיצוב שנבחרו. הרצפה כוסתה בבטון מוחלק.
במקום תאורה טכנית בחרו לכסות את התקרה, הנמוכה יחסית, בשדה של נורות עגולות המשתלשלות מרשת של חוטים שחורים ושוטפות את המרחב באור. המנורות, בעיצוב "סטודיו בים", יוצרות דוגמה תלת ממדית על התקרה ומעדנות את מראן של המערכות הטכניות החשופות שעליה. בערב המנורות נראות מבחוץ היטב, ויוצרות מראה מנצנץ, המדגיש את קוביית הזכוכית החדשה.
קומות המשרדים מבוססות על אופן ספייס, שמשקף את תפיסת העולם של החברה – אין משרדים אישיים: בעלים, מנהלים ועובדים יושבים באותו מרחב, ללא היררכיה. שולחנות העץ הבהירים של סטודיו Rack & Tac, במראה רטרו שאינו משרדי במובהק, הובאו ברובם מהמשרדים הקודמים. אפשר להרכיב מהם מקבצי ישיבה שונים, ולשנות את החלל בהתאם לצוותים ולצרכים.
אפשרויות שונות לפרטיות מספקים חדרים שתוכננו בכל קומה מסביב לגרעין הבניין, וגם בצמידות למעטפת. הם מעוצבים בדרגות שונות של פתיחות וסגירות ובמגוון חומרים, ומיועדים לפגישה, שיחה אישית, מנוחה או עבודה שקטה.
בולטים במיוחד "הבוטים", חדרים מעץ ממוחזר, שבנה האומן יעקב ששון מתריסים ומחלונות ישנים, שפורקו והורכבו מחדש. חלקם עוצבו כמסגרת שבתוכה ספות, וחלקם זוגגו בזכוכית ומשמשים כחדרי ישיבות קטנים.
סוג נוסף של חללים פרטיים מוגדרים בפרופיל בלגי צהוב. האדריכלים יצרו ממנו מחיצות בדוגמה של מעוינים גדולים ומזוגגים. חדרונים אישיים עטופים בקירות פלדה שחורה, ומרוהטים בספה קטנה עם שולחן וכריות שעליהן הדפסים מבנק המעצבים של החברה. כל מקבץ חדרים מתאפיין ברצפת אריחים בדוגמה גרפית שונה, או בפרקט בדוגמה מחוספסת.
חדרי ישיבות – רשמיים או באווירה נינוחה – מוקמו בתוך חדרי זכוכית ממוסגרים בפרופיל פלדה שחור, התואם את חזיתות התוספת החדשה למבנה. הם רוצפו בפרקט מעץ ממוחזר. אלה מהם שפחות פורמליים עוצבו כסלון ביתי, עם רהיטים משוק הפשפשים. חדרי הישיבות נקראים בשמותיהם של רחובות מרכזיים בערים שבהם יש לפייבר משרדים: תל אביב, ניו יורק, סן פרנסיסקו, שיקאגו ומיאמי.
בכל קומה יש מטבח פתוח, שגם בו דוגמאות ומרקמים שונים. דוגמה עדינה של ערבסקות הוטבעה ברצפת הבטון ומגדירה את מרחב המטבח. על הקיר אריחים בדוגמאות גרפיות צבעוניות, שמתחלפות בכל קומה. הארונות עשויים מסגרות עץ עם מילואה של רשת ברזל. במרכז דלפק ישיבה גבוה עם משטח עליון מפיסות עץ ממוחזר, ובכל מטבחון תלוי על הקיר מתכון קליל להכנה במקום, בעיצוב אחד מחברי הקהילה.
לצד המטבח הקומתי תוכנן סלון פתוח, עם מערכת מדפים מעץ ממוחזר שיצר יעקב ששון על אחד מהעמודים התומכים, ועליה מוצגים עבודות קטנות של מעצבים נוספים.
הגלריה המרכזית נמצאת בקומות החמישית והשישית. כאן, לאורך קירות הבטון החשוף של גרעין הבניין, תלויות עבודות שבחרו רביב ואנשיה, במטרה "להציג את העושר הקיים בזירת המסחר שלנו". העבודות נקנו מחברי הקהילה כקבצים דיגיטליים, ובעזרת חברת ArtAdmin נתלו על הקיר בצורות שונות.
בחלקן שולבו כמה יוצרים – תמונה של מוזיקאית אויירה בידי מאיירת והודפסה על קנבס, למשל. ציירת שילבה בציור טבע דומם שלה בובות בד של יוצרת אחרת. איורים של חיות מחמד הודפסו על צלחות חרסינה עתיקות משוק הפשפשים, ציור של חתולה מוסגר במסגרת עתיקה, כתובות ניאון נוצרו מפונטים שמוצעים באתר. צילומיהם של חיות המחמד של עובדי החברה, שהושגו באמתלה כלשהי, עברו עיבוד גרפי והודפסו על כריות וספלים שפוזרו במשרדים.
בקומה השביעית אין משרדים, אלא מרחבים ציבוריים. המנורות של סטודיו בים קיבלו כאן תפנית אוריינטלית, עם בסיס מצלחת של עץ סיסם הודי, ועליה חריטות תחרה עדינות. שדה המנורות הופך כאן לחומרי יותר ותואם את רהיטי הקפיטריה. המקצבים חוזרים במטבח עץ גדול, עם דלתות כהות ומחולקות וקיר אריחים מאוירים. על מדפי העץ מוצגים כלי אוכל לבנים עם הדפסים גרפיים. כאן נערכות ארוחות צהריים משותפות.
בחצי השני של הקומה חדר ישיבות גדול וחדר כושר, עם קיר בטון שעליו בולטות אותיות עץ לועזיות. לאורך המסדרון קיר בלוקים חשוף בדוגמה תלת ממדית, כך שנוצרו מעין אדניות קטנות. בתוכן נשתל מוס (סוג של טחב), שניזון מהלחות באוויר. מעבר לנראות, ביקשו להעביר כאן מסר של אותנטיות חומרית, שהחברה מבקשת להעביר גם במוצרים שלה.
בחוץ, לאורך המסדרון, יש מרפסת גג גדולה, מוקפת בתריסי הזכוכית האופקיים שמאפיינים את הקומות החדשות. המרפסת פונה לרחוב קפלן ומשקיפה אל מרכז תל אביב, שבו היא משחקת תפקיד חדש ועכשווי.
- תכנון: סתר אדריכלים
- מתכננת אחראית: שירלי זמיר. צוות: קטיה מיצ'קובסקי, רעות מי-רז
- פיקוח: חן ירון, ירון לוי ניהול פרויקטים
- תאורה: סטודיו בים
- אומן עצים: יעקב ששון
- פרקט: Parqueteam
- שולחנות עובדים, שולחנות ישיבות וריהוט משליםRack & Tack :
- יתר הרהיטים: הביטאט, אינובייט, פיק אפ ושוק הפשפשים
- עיצוב והתקנת אמנות: ArtAdmin
- קבלן ראשי: א.וייס
אוהבים עיצוב ואדריכלות? עקבו אחרינו גם באינסטגרם: