ה"לא-לבנה" הראשונה: מתה הדוגמנית האיקונית צ'ינה מצ'אדו

בגיל 87 הלכה לעולמה המוזה של ריצ'ארד אבדון, שעשתה היסטוריה באמריקה הגזענית של שנות ה-50, ודגמנה ועיצבה אופנה גם בשנותיה האחרונות. תמונות מחייה

איתי יעקב

|

19.12.16 | 12:08

צפו בראיון עם צ'ינה מצ'אדו
צילום : Gettyimages
זכתה בשנים האחרונות לפרסום מחודש, בזכות הכמיהה הגוברת לסטייל קלאסי ונצחי. צ'ינה מצ'אדו (צילום: Gettyimages)
זכתה בשנים האחרונות לפרסום מחודש, בזכות הכמיהה הגוברת לסטייל קלאסי ונצחי. צ'ינה מצ'אדו (צילום: Gettyimages)
בעבר סיפרה כי שכרה היה הגבוה ביותר באירופה לדוגמנית - 100 דולר לחודש, שקפצו מאוחר יותר ל-1,000 דולר ליום עבודה
בעבר סיפרה כי שכרה היה הגבוה ביותר באירופה לדוגמנית - 100 דולר לחודש, שקפצו מאוחר יותר ל-1,000 דולר ליום עבודה

בחורף 1959 הגיע צלם האופנה הנודע ריצ'ארד אבדון למשרדה של עורכת ההרפר'ס באזאר דיאנה ורילנד, עם צילומי אופנה ושער למגזין בכיכובה של הדוגמנית צ'ינה מצ'אדו, המוזה החדשה שלו, אותה פגש מספר חודשים קודם לכן במשרדה של ורילנד. הדוגמנית האסיאתית למחצה, בת לאם סינית ואב פורטוגזי, כבר עשתה לעצמה שם כדוגמנית הבית של בלנסיאגה וז'יבנשי בפריז, אבל באמריקה השמרנית של שנות ה-50, היה המראה האקזוטי שלה לבעייתי.

 

מצ'אדו נולדה בשנחאי בשנת 1928 כנואל דה סוזה מצ'אדו, ושינתה את שמה לצ'ינה בשנות ה-50 (צילום: rex/asap creative)
    מצ'אדו נולדה בשנחאי בשנת 1928 כנואל דה סוזה מצ'אדו, ושינתה את שמה לצ'ינה בשנות ה-50(צילום: rex/asap creative)

     

    ורילנד, שהיתה ידועה כעורכת בעלת עמדה נחרצת, הטילה וטו על פרסום השער עם הדוגמנית הלא-לבנה, אך אבדון איים כי ישתחרר מהחוזה שלו עם המגזין ויעבור למתחרים. השאר היסטוריה: מצ'אדו בת ה-31 הפכה לדוגמנית הלא-לבנה הראשונה שהופיעה על שער של מגזין אופנה בארצות הברית. בשער ההיסטורי של ההרפר'ס באזאר מפברואר 1959 היא לבושה שמלת ערב ורודה של בלנסיאגה, מטפסת על סולם גבוה, בדרך לכבוש יעד נוסף, עוד לפני שידעה שיהיה זה הצילום שישים את הרבגוניות בעולם האופנה על סדר היום הציבורי.

     

    עוד בערוץ האופנה

     

    A photo posted by Ty Hunter (@tytryone) on

     

    אתמול (ראשון) הלכה מצ'אדו לעולמה בגיל 87, לאחר שביום חמישי בערב קיבלה התקף לב. היא הותירה אחריה בעל ושתי בנות, בלאנש ועמנואל, מנישואיה לבעלה הראשון, השחקן הצרפתי מרטין לסל. בעמוד הפייסבוק השוקק שלה, שהיה פעיל עד יום רביעי, שיתפה מצ'אדו תצלומים שלה מקריירה ארוכת שנים, במהלכן שימשה כמוזה לאבדון, והצטלמה אצלו באופן בלעדי בין השנים 1965-1958.

     

    פתחה את שערי עולם האופנה לדוגמניות לא לבנות (צילום: Gettyimages)
      פתחה את שערי עולם האופנה לדוגמניות לא לבנות(צילום: Gettyimages)

       

      בראיון שהעניקה לניו יורק מגזין באוקטובר השנה, סיפרה מצ'אדו על מערכת היחסים המקצועית בינה לבין הצלם הנודע, שהיה גם הראשון לצלם אותה בעירום בשנת 1961, והיה אחראי על דימוי הידוע ביותר שלה: צילום בשחור-לבן בו היא מחזיקה סיגריה דלוקה עם אצבע שלופה.

       

      "אבדון ידע לתת לדוגמנית תחושה שהיא הכי יפה בעולם, ועודד אותי להיות מי שאני" (צילום: Gettyimages)
        "אבדון ידע לתת לדוגמנית תחושה שהיא הכי יפה בעולם, ועודד אותי להיות מי שאני"(צילום: Gettyimages)

         

        "עם אבדון, ועם סטיבן מייזל מאוחר יותר, הסתדרתי הכי טוב", סיפרה. "אבדון ידע לתת לדוגמנית תחושה שהיא הכי יפה בעולם, ועודד אותי להיות מי שאני. התמונות עומדות במבחן הזמן, וגם כשאני מסתכלת עליהן היום, הן משדרות מודרניות".

         

         

        מצ'אדו נולדה בשנחאי בשנת 1928 כנואל דה סוזה מצ'אדו, ושינתה את שמה לצ'ינה (מלשון chinita, הגדרה בספרדית לאישה אסיאתית שנראית כבת תערובת), בשנות ה-50. לאחר מלחמת העולם השנייה עברה עם משפחת לארגנטינה ופרו, משם לספרד, ובגיל 20 עברה לחיות ברומא ופריז, שם החלה בקריירת דוגמנות. בעבר סיפרה כי שכרה היה הגבוה ביותר באירופה לדוגמנית - 100 דולר לחודש (!), שקפצו מאוחר יותר ל-1,000 דולר ליום עבודה. לאחר שפרשה מדוגמנות בשנות ה-70 הצטרפה להרפר'ס באזאר כעורכת אופנה, תפקיד אותו מילאה במשך 11 שנה, ובמסגרתו ראיינה בין היתר מעצבי אופנה אמריקאים כמו ג'פרי בין וביל בלאס.

         

         

        בקמפיין של Cole Haan ועל שער מגזין הרפר'ס בזאר
          בקמפיין של Cole Haan ועל שער מגזין הרפר'ס בזאר

           

          בשנים האחרונות זוכה מצ'אדו לפרסום מחודש, בזכות הכמיהה הגוברת לסטייל קלאסי ונצחי, כמו גם הפתיחות החדשה של תעשיית האופנה לדוגמניות שחצו את גיל 70. היא הצטלמה לקמפיין של המותג Cole Haan, והחלה לעצב בגדים תחת השם Cheenawear, שהציע ארבעה פריטים בסך הכול, בסגנון נצחי מארונה של מצ'אדו – כולם שכמיות בהדפסי חיות, כסמל לאקזוטיות של מי שפתחה את שערי עולם האופנה לדוגמניות לא לבנות.

          ______________________________________________________

           

          ואיך יצר מרצ'לו מסטרויאני את הסטייל של הגבר החדש? 

          לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)
          לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד