ציור שמן גם בחדר הילדים: ביתם של אוהבי אמנות בצפון הישן של ת''א

הורים לשלושה ילדים קטנים ביקשו בית בסגנון העיר הלבנה, עם מקום מתוכנן מראש לעבודות של רפי לביא, יעקב דורצ'ין ומיכל נאמן - ואווירה נעימה ומשפחתית

שרון היבש

|

01.12.16 12:46

רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (מבחוץ נראה הבית כקובייה לבנה, מחווה לסגנון העיר הלבנה המועדף על בעליו. הפרשנות העכשווית ניתנה באמצעות פלדה שממסגרת ומדגישה את החלונות. אל הרחוב פונים שני חלונות סרט: התחתון של המטבח והעליון של חדר ההורים. אדניות בטון יוצרות הפרדה מהרחוב, מאחר שבני הזוג נרתעים מחומות)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (דלת הכניסה נמצאת בעומק המגרש, ומסגרת הפלדה מתארכת ומשמשת מעליה כגגון. היא נפתחת אל גרם המדרגות שמחלק את הבית לשניים והוא תחום בין קיר פלדה שחור לקיר מחופה בעץ. בין שני הקירות המאסיביים מדרכים מרחפים)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (בצד אחד של המדרגות - הסלון, שפונה אל הגינה האחורית. על הקיר מעל שידת העץ הנמוכה תלויים ציורים של רפי לביא והנרי שלזניאק, ובמרכז שולחן קפה בעיצובה של שרלוט פריאן, אדריכלית שעבדה עם לה קורבוזיה באמצע המאה שעברה)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (מהצד השני של המדרגות תוכנן המטבח, עם משטח עבודה כהה מתחת לחלון הסרט, וארונות בהירים שעוטפים את המזווה ואת שירותי האורחים)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (במרכז המטבח שולחן אוכל גדול דיו לאירוח, ומעליו מנורת Tagliata של האדריכל השווייצרי פיטר צומטור. על הקיר בפינה נתלה פסל של יעקב דורצ'ין)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (המחשבה על מקומן של יצירות האמנות ניכרת גם בקיר שמלווה את המדרגות: עבודה של מיכל נאמן נתלתה במרכזו, בין שני חלונות. מעל מיטתו של אחד הילדים ציור חד קרן של חן שיש, יצירה של "גדולים", שמבטאת גישה מרעננת ומעניקה לחדר איכות ואופי)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (אהבתם של בני הזוג לאמנות נוכחת גם בקומת המרתף. תכנון מקום ליצירות שברשותם הייתה אחת הבקשות שלהם מהאדריכלית, וגם יצירת חללים בגודל נעים, שיתרום לאווירה המשפחתית)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (מימין: מבט מהמדרגות אל קומת המרתף, שבה תוכנן מרחב למשחק, לצפייה בטלוויזיה ולעבודה. במרכז: שולחן כתיבה שמתחבר אל קיר העץ של גרם המדרגות. משמאל: החצר האנגלית שמאירה את חדר העבודה בצד השני של הקומה)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (אל הגינה האחורית פונים החלונות הגדולים של שני חדרי הילדים בקומה העליונה)
רוני אלרואי בית תל אביב
רוני אלרואי בית תל אביב (כורסת אימס ומנורה עומדת הוצבו לצד ספרייה גדולה ולבנה, שנבנתה על כל הקיר)

גם כשהפכו הורים לשלושה ילדים קטנים, הצליחו בני הזוג האלה להישאר בכתובת נחשקת בתל אביב. הם העדיפו את החיים בעיר על פני מעבר לבית בפרוורים, ולא שהפשרה הייתה גדולה במיוחד: הם רכשו מגרש בשטח 330 מטרים רבועים בשכונה ותיקה, בצפון הישן של העיר. לאדריכלית רוני אלרואי סיפרו על מרכזיותם של הילדים בחיי היומיום שלהם, וביקשו שחדרי השינה יהיו קרובים זה לזה, שהמרתף יתוכנן כמרחב למשחקים ושבחצר יישתל דשא, לטובת משחקי כדור.

 

מאחר ששניהם אוהבי אמנות ביקשו גם לתכנן מראש מקום לאוסף היצירות שברשותם. הם הדגישו עד כמה חשוב להם ליצור חלל בגודל נעים, שיתרום למשפחתיות ולאווירה החמה. "בעלי הבית ביקשו לתכנן בית במראה נקי ומודרני, אך לא רצו תוצאה אופנתית ודיברו רבות על אהבתם לסגנון האדריכלות בעיר הלבנה", מספרת אלרואי. "בנוסף חזרו והדגישו את הילדים הקטנים, שאופן הגידול שלהם הכתיב חלק גדול מהתכנון".

 

צילום: עמית גירון
חלונות א-סימטריים ממוסגרים בקווים עזים (צילום: עמית גירון)

 

המגרש המלבני פונה לשכנים ממזרח וממערב, אך מצפון ומדרום הוא צופה לעצי אורן ותיקים, שנלקחו בחשבון בתכנון החלונות וביצירת נקודות המבט החוצה. אלרואי הפרידה בין הרחוב לבית באמצעות אדניות בטון שבתוכן נשתלו צמחי בר עשבוניים ומשתרגים, וויתרה על גדרות בהתאם לבקשתם של בני הזוג, שנרתעים מבתים סגורים בחומות: "בשיחות שהיו לנו הם דיברו על רצונם לשבת על המדרגות עם הילדים, ולהיות בקשר עם הרחוב".

 

צילום: עמית גירון
באדניות בטון ופלדה נשתלה צמחייה עשבונית (צילום: עמית גירון)

 

מבחוץ נראה הבית כקובייה לבנה, מחווה לסגנון המועדף על בעליו, והפרשנות העכשווית ניתנה באמצעות שימוש בפלדה מכופפת בעובי 15 מ"מ, שממסגרת ומדגישה את החלונות. התוצאה היא חזיתות לבנות שבתוכן משולבים פתחים א-סימטריים, ממוסגרים בקווים עזים. הפלדה משמשת גם כגגון מעל דלת הכניסה, מעל חלון הוויטרינה שמוביל לגינה האחורית ומעל דלת היציאה לחניה.

 

צילום: עמית גירון
בכמה מקומות מתארכת מסגרת הפלדה לכדי גגון (צילום: עמית גירון)

 

דלת הכניסה מוקמה בעומק המגרש, חבויה מעט מהרחוב. היא נפתחת אל גרם מדרגות מרשים שמלווה את שלוש הקומות של הבית, ששטחו 350 מטרים רבועים. קומת הכניסה, שרוצפה באבן אפורה, מחולקת לשניים באמצעות גרם המדרגות שנתחם בין קיר פלדה שחור לבין קיר שחופה בעץ. מצדו האחד המטבח, ומצדו השני הסלון, שפונה לחצר האחורית.

 

צילום: עמית גירון
מבט מתוך המטבח לכיוון דלת הכניסה (צילום: עמית גירון)

 

צילום: עמית גירון
ומכיוון הסלון (צילום: עמית גירון)

 

במטבח משטח עבודה ארוך וכהה, מלווה בחלון סרט שפונה אל הרחוב. ארונות משלימים ובהירים שהוזמנו אצל נגר ממשיכים ועוטפים את שירותי האורחים והמזווה, הממוקמים בגב המטבח. במרכז מוקם שולחן אוכל גדול דיו לאירוח, ומעליו מנורת Tagliata של האדריכל השווייצרי פיטר צומטור. על הקיר בפינה נתלה פסל של יעקב דורצ'ין.

 

צילום: עמית גירון
גרם המדרגות מפריד בין המטבח לפינת הישיבה (צילום: עמית גירון)

 

פינת הישיבה בסלון כוללת כורסאות, ספה ושולחן קפה מברזל בעיצוב שרלוט פריאן. מעל שידת עץ נמוכה נתלו ציורים של רפי לביא והנרי שלזניאק. כורסת אימס ומנורה עומדת ניצבות לצד ספרייה גדולה ולבנה שנבנתה על כל הקיר.

 

צילום: עמית גירון
מימין: בעלייה לקומת חדרי השינה. משמאל: מבט מלמעלה (צילום: עמית גירון)

 

צילום: עמית גירון
פסי אור מהחלונות שתוכננו ברום הבית (צילום: עמית גירון)

 

בקומה העליונה תוכננו חדרי השינה של בני הבית – חדרו של התינוק פונה לגינה האחורית ונפער בו חלון גדול, ולידו חדרם של שני הילדים הגדולים יותר. מעל אחת המיטות נתלתה עבודת אמנות של חן שיש, יצירה של "גדולים", שמבטאת גישה מרעננת ומעניקה לחדר איכות ואופי. את החלון שמגיע עד לרצפה חוסם מעקה זכוכית, שהושחל בחלקו החיצוני.

 

בחדר ההורים תוכנן חלון סרט שנמשך לכל רוחב הקיר. הוא פונה לרחוב ויוצר – יחד עם חלון הסרט של המטבח תחתיו – שני פתחים מקבילים אך לא זהים.

 

צילום: עמית גירון
בכל אחד מחדרי הרחצה אריחים בצבע אחר. בקומה העליונה הם כתומים (צילום: עמית גירון)

 

לכל אחד מחדרי הרחצה נבחרו אריחי קרמיקה בצבע אחר – במרתף ירוק בקבוק ובקומת המגורים כתום. הכיור ומשטחי העבודה שמעל לארונות האמבטיה עשויים בטון, כל אחד בגוון אחר.

 

רצפת המרתף כוסתה בפרקט מעץ אלון (כמו בקומת המגורים), והוא חולק לשני חלקים עיקריים – הראשון הוא מרחב למשחק, לצפייה בטלוויזיה ולעבודה, ובו שולחן כתיבה שממשיך את קיר העץ של גרם המדרגות. בצדו השני, מתחת לסלון, תוכנן חדר עבודה שמואר באמצעות חצר אנגלית.

 

צילום: עמית גירון
חלון עילי שופך אור על גרם המדרגות (צילום: עמית גירון)

 

קירותיו של גרם המדרגות שמחלק את הבית לשניים מאסיביים, אך המדרכים עצמם מרחפים. ממעל שוטף את החלל אור שנכנס דרך חלון עילי. בדרך לקומה העליונה קיר שתחום בשני קצותיו בחלונות, ובמרכזו נתלתה עבודת אמנות של מיכל נאמן.

 

לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק
תוכנית קומת הכניסה (לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק)

 

לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק
תוכנית הקומה העליונה (לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק)

 

לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק
והמרתף, שמואר באמצעות חצרות אנגליות (לתוכניות: _רוני אלרואי בשיתוף עם אמיר חזק)

 

  • אדריכל שותף: אמיר חזק
  • אדריכל אחראי: אורי ורשאי
  • מפקח: רוני קליימן
  • קבלן: יהלי סבר
  • נגר: גיא עופר
  • עבודות אלומיניום: Frener Reifer
  • דלפק מטבח: בולטהאופ
  • ריהוט: הביטאט
  • אמנות: גלריה גורדון
  • תאורה: אקסקלוסיב

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד