אני מודה: חלוציות אמיתית מרגשת אותי, בוודאי כשעיצוב מעורב בעניין. לכן שמחתי כששמעתי לראשונה על תחרות הכרזות "הנגב, לא מה שחשבתם", שיזמה ''קהילת מעצבים דרום" בשיתוף עם הרשות לפיתוח הנגב, במטרה להעביר מסר של התחדשות בנגב.
אז מיהם חלוצי העיצוב מהדרום, שמנסים להתייחס לנגב כאל מותג?
בעוד ארבעה ימים מגיע הדד ליין להשתתפות בתחרות, ובשבועות האחרונים נערכו הרצאות ושלל מפגשים מקצועיים סביב האתגר. קהילת המעצבים הדרומיים, שהוקמה כדי לחזק את סצנת העיצוב המקומית, עושה חיל, אבל בואו נדבר רגע על הפרויקט הנוכחי. הרעיון טוב, היוזמה מבורכת כמובן, תגמול יש (מאוד לא מובן מאליו), מעצבים טובים ברחבי הארץ יש רבים - ובכל זאת, קיבלתי תחושה שמשהו הולך להתפספס כאן.
למה מתכוונים כשאומרים "התחדשות הנגב"? לא מצאתי בבריף פירוט שמסביר מה התחדש בנגב לאחרונה. מהכרזות שנשלחו לתחרות עד כה נדמה שדרום המדינה הפך לרצועת סייבר מטורפת, אך אני בטוח שיש עוד צדדים שעדיין לא באו לידי ביטוי בתחרות.
באתר התחרות נכתב: "על אף מגמת ההתחדשות והשינויים שמאפיינים את הנגב בשנים האחרונות, האסוציאציה הקולקטיבית של הנגב נותרה 'מדבר של חול וגמלים'. זוהי ההזדמנות שלכם להשתמש בכוחו של העיצוב והתקשורת החזותית על מנת להביא בשורה חדשה ולהשפיע על תדמיתו של הנגב בעיני הציבור כולו. לכן, החלטנו על חוק אחד ויחיד -- אין לעשות שימוש בדימוי של גמל, עופו על זה!"
אז המעצבים הממושמעים באמת נמנעו מסמל הגמל (שאגב, כן מתנוסס בראש האתר של התחרות), אבל בחרו להכניס אייקון מדברי שחוק אחר: דוד בן גוריון.
יש כמה כרזות לא רעות, ובכל זאת - בפנטזיה החלוצית שלי קיוויתי לכרזה מכוננת, חזקה יותר ממה שהוגש עד כה. בינתיים רוב ההצעות מבוססות על קלישאות ובדיחות (דוד בן גוריון בחליפת סופרמן). הלוואי שבימים שנותרו יגיעו עבודות ראויות יותר - ב15 לספטמבר יצומצו ההצעות לרשימה של 20 פיינליסטים, שמתוכם ייבחרו ארבעת המקומות הראשונים.
איך תיראה החממה הטכנולוגית החדשה בירוחם? לחצו על התמונה לכתבה המלאה: