ניצוצות של הבנה: המיזם שעוזר לתלמידים לגלות מה מלהיב אותם

רקדנית, מעצבת, רופאה, מאייר, אומן או מתכנת. מיזם "ניצוצות" מפגיש תלמידים עם אנשים שיש להם ניצוץ בתחום מסוים ועוזר להם למצוא את הניצוץ שלהם

סיגל קפלן

|

07.09.16 | 09:38

כמה דוגמאות מרגשות ממפגשים עם מנחים. באדיבות עמותת ניצוצות
המפגש השלישי, "ניצוץ בשטח", בטייסת בחולון
המפגש השלישי, "ניצוץ בשטח", בטייסת בחולון

אלעד מכיתה ח' פגש באחד ממפגשי "ניצוצות" מרצה שהניצוץ שלו בחיים הוא אפיה. בעקבות המפגש, היום הוא אופה עוגות כמה שעות ביום, לומד אפיה ועוזר בקונדיטוריה המקומית. עידו מכיתה ז' הפך לאחד מנאמני ויקיפדיה ועוזר לערוך ולאשר ערכים, אחרי שהכיר את הנושא מבעל ניצוץ שהרצה בכיתה שלו. נמרוד פגש בכיתה י' מישהו עם ניצוץ בנושא אומנות לחימה, התלהב מהנושא והיום, שנתיים אחרי, יש לו חגורה חומה והוא חזר לבית הספר להעביר ניצוץ באותו נושא (כל השמות בדויים).

 

האימרה When there's passion there's motivation, היא אולי זו שהכי מגדירה בתמציתיות את ה'אני מאמין' של המיזם 'ניצוצות לחינוך'. הניצוץ הוא הבדל קטן שעושה שינוי גדול במניע לעשיה.

 

מהו מיזם ניצוצות?

תכנית המפגישה תלמידים עם מנחים מתנדבים מתוך הקהילה ומחוצה לה, בעלי "ניצוץ" בתחום ידע מסוים. המנחים מגיעים לבית הספר ומשתפים את התלמידים בניסיונם, כדי לנסות לעזור להם לגלות מה מעניין ומלהיב אותם. התלמידים בוחרים מתוך עשרות ניצוצות את הנושאים המעניינים אותם ונחשפים לא רק למגוון נושאים, אלא גם לאנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה, אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם. בין הניצוצות שתמצאו בפרויקט: עיצוב פנים, גישור, רפואה, ספורט, איור מאנגות יפניות, אומנות, יזמות, תכנות ועוד.

 

מי היזם?

שני היזמים, היו"ר אורי שנער והמנכ"ל ד"ר יואב ארמוני, מחזיקים ברזומה הפרטי שלהם תפקידים ניהוליים מרשימים. שנער כיהן 10 שנים כמנכ"ל ונשיא שידורי 'קשת' וכיום הוא דירקטור ויועץ ב'רשת' ויזם אינטרנט. ארמוני כיהן כסמנכ"ל בכיר בחברת נס טכנולוגיות וכיום חוקר את עתיד החינוך ומקדיש את מירב זמנו לתחום, בהתנדבות.

 

לפני שלוש שנים, בעת טיול משותף, הוצת הניצוץ אצל שניהם - לעזור לתלמידים למצוא בעצמם את המוטיבציה הפנימית שלהם, את מה שימלא אותם בתשוקה לעשיה ויהפוך להיות לחלק מרכזי מחייהם הצעירים והבוגרים.

 

מימין: אורי שנער ויואב ארמוני
    מימין: אורי שנער ויואב ארמוני

     

    על איזה צורך עונה המיזם?

    "בתי הספר עוסקים בהטמעות טכנולוגיות בתחום החינוך, שהולכות ומתרבות עם השנים. תפקיד המורה בהקניית ידע הופך להיות פחות משמעותי, אבל כן משמעותי בפיתוח כישורים יצירתיים שנדרשים ללמידה עצמאית, יצירתיות, סקרנות והתמדה. כל אלו יעדים שיש הסכמה כללית עליהם, אבל איך עושים את זה, איך מלמדים ילד להיות עצמאי? יוזמי הפרויקט מאמינים שאדם שפועל מתוך אהבה ו/או תשוקה לתחום בו הוא עוסק כמקצוע או תחביב יהיה סקרן, מתמיד ויצירתי. איך גורמים לאדם לאהוב את מה שהוא עוסק בו? אנחנו מאמינים במתודה של דוגמא אישית - מפגש בין אנשים שאוהבים את מה שהם עושים - אלו עם הניצוץ, לבין התלמידים, מתוך הנחה שלאורך זמן התלמידים יתחילו לחפש את הניצוץ שקיים בתוכם, שיהיה חלק מרכזי לכל אורך חייהם.

     

    איך זה עובד?

    בעמותה יש כיום מעל 2,000 מנחים מתנדבים בעלי ניצוצות בנושאים שונים ומגוונים. כולם עוברים הכשרה ועומדים בתנאי משרד החינוך. הניצוצות מועברים בקבוצות קטנות רב גיליות של 14 ילדים בממוצע, בכל יום שישי, לאורך כל השנה. השנה מחולקת למחזורים בני חודש כל אחד, בהם מתקיימים ארבעה מפגשים. סה"כ כחמישה עד שישה מחזורים בשנה. התלמידים בוחרים מתוך עשרות ניצוצות את הנושאים המעניינים אותם ונחשפים לא רק למגוון נושאים, אלא גם לאנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה, אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם ולשתף באופן ישיר את התלמידים בניסיונם, במטרה לעזור להם לגלות מה מעניין ומלהיב אותם.

     

    המבנה כולל ארבעה מפגשים: שני מפגשים ראשונים בני שעתיים כל אחד - מתמקדים בהיכרות עם המנחה ועולם התוכן שלו. המפגש השלישי שנערך יום שלם, נקרא 'ניצוץ בשטח' - מפגש חווייתי מעשי בנושא הניצוץ, בדרך כלל מחוץ לכותלי בית הספר. המפגש הרביעי גם הוא של יום מלא וכולל יריד 'ניצוצות' של כל הניצוצות שהועברו במחזור והרצאת השראה של 'ניצוץ אורח' - אדם מעורר השראה ומוביל בתחומו.

     

    ניצוץ של התעמלות
      ניצוץ של התעמלות

       

      אילו ניצוצות יש במיזם?

      הניצוצות מאוד מגוונים, הן בתחומים והן במגזרים. כל מתנדב בניצוצות מביא את הניצוץ שלו וזה מייצר עושר בכל רמה אפשרית. נושא הניצוץ יכול להיות גרפיטי או חקר טילים לירח, צילום או איך עובדת הבורסה, נגרות, סטייל, עריכת דין פלילי, קולנוע, העצמה אישית, פיזיקה גרעינית, מחקרים פורצי דרך, ספורט אתגרי או בישול, שאגב זה הנושא שמתקבל בהתלהבות הרבה ביותר בקרב בני נוער. דוגמא לניצוץ: יש בתוכנית עורכת דין שהיא דוקטור לתקשורת, אבל הניצוץ שלה הוא המוזיקה והיא די ג''י באברקסס.

       

      איפה התוכנית פועלת?

      התכנית פעלה בשנה הקודמת ב-13 בתי ספר, בערים טייבה, כפר קרע, כפר סבא, גבעתיים, רמת גן, יפו, חולון, רמלה, רחובות, נס ציונה, גדרה וגדרות. בשנת הלימודים הנוכחית, התכנית תתרחב ל-20 בתי ספר ברחבי הארץ.

       

      ניצוץ של קפוארה
        ניצוץ של קפוארה

         

        קהל יעד וגילאים

        התכנית מיועדת לתלמידי כלל המגזרים בחטיבות ביניים ותיכונים ברחבי הארץ.

         

        מה גיליתם על התלמידים באמצעות המיזם?

        "תחילה, החשש שלנו היה מהדור הצעיר והציני ומהעובדה שאין ציונים בניצוצות, למרות שאנחנו פועלים כחלק מבית הספר", מספר אורי שנער. "אבל שמחנו לגלות תלמידים סקרנים לגבי שלל נושאים ומלאי מוטיבציה ללמידה של עולמות תוכן שונים. כמעט שלא נתקלנו בציניות או זלזול ובנוסף, למרות העובדה שאין ציונים, עדיין מגיעים לתכנית יותר תלמידים יחסית ליום שישי".

         

        סיפור מרגש שקרה בעקבות המיזם:

        "העברתי ניצוץ בנושא 'מיזוגים ורכישות' באחד מבתי הספר במרכז הארץ ותלמיד אחד ניגש אלי בסוף ושאל 'איך אני יכול למצוא את הניצוץ שלי כמו שאתה מצאת?'",

        מספר יואב ארמוני. "אחר כך הבנתי שהוא אחד התלמידים הבעייתיים ביותר בבית הספר, עם רקע משפחתי קשה, הפרעות לימוד ורקע של חוסר הצלחה כמעט בכל תחום שניסה עד כה. מרגשת אותי היכולת לגעת במישהו עם רצף חוויות שליליות כאלה ולעזור לו להאמין שקיים ניצוץ בכל אחד מאיתנו, גם בו".

         

        שאיפות לעתיד

        שתכנית ניצוצות תהיה חלק מהדרך בה נלמד בבית הספר. כלומר, שכל נושא יילמד דרך הניצוץ של המורה.

         

        ניצוץ של גרפיטי
          ניצוץ של גרפיטי

           

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד