עם הקו לים: הסטודנט שהשקיע את חסכונותיו בתחבורה ציבורית בשבת

רועי שוורץ-תיכון (23) סירב לקבל את העובדה שתושבי גוש דן לא יכולים לנסוע באוטובוס ביום המנוחה. פרויקט בראשותו מבקש לשנות סטטוס-קוו של שנים

גל קולוג

|

22.08.16 | 00:25

רועי שוורץ-תיכון. "ברור שהכסף הזה יכול היה לשמש אותי לדברים אחרים כמו קניית דירה, אבל העניין הזה מאוד חשוב לי" (צילום: אביחי לוי)
רועי שוורץ-תיכון. "ברור שהכסף הזה יכול היה לשמש אותי לדברים אחרים כמו קניית דירה, אבל העניין הזה מאוד חשוב לי" (צילום: אביחי לוי)
שוורץ-תיכון (שני מימין) עם בני משפחה וחברים שסייעו במיזם. ראשון מימין: הסבא, יו"ר הכנסת לשעבר דן תיכון. שלישית משמאל: הסבתא לודמילה (צילום: אביחי לוי)
שוורץ-תיכון (שני מימין) עם בני משפחה וחברים שסייעו במיזם. ראשון מימין: הסבא, יו"ר הכנסת לשעבר דן תיכון. שלישית משמאל: הסבתא לודמילה (צילום: אביחי לוי)
האוטובוס של שוורץ-תיכון עוצר בתחנה. "אם נקום מחר למציאות שמזכירה את אירופה, לא יהיה פקק אחד במדינה"  (צילום: אביחי לוי)
האוטובוס של שוורץ-תיכון עוצר בתחנה. "אם נקום מחר למציאות שמזכירה את אירופה, לא יהיה פקק אחד במדינה" (צילום: אביחי לוי)

מהפכות גדולות מתחילות בקטן, והמהפכה הזאת מתחילה בצעיר אחד מחיפה שהגיע לתל אביב וגילה לאכזבתו שלעיר הזו יש הרבה מה להציע - אבל אין בה תחבורה ציבורית בשבת. רועי שוורץ-תיכון (23) הוא לא היחיד שסובל מהעובדה שאין לו אפשרות להגיע לים בשבת במחיר שווה לכל נפש, אבל בניגוד לרבים אחרים, הוא לקח יוזמה בנושא והקים את נוע תנוע - קו אוטובוס שפועל בשבת ומקשר בין תל אביב, גבעתיים ורמת גן.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

שוורץ-תיכון הוא לא רק היזם שמאחורי הפרויקט, אלא גם המממן העיקרי שלו. הוא מסרב לגלות בכמה כסף מדובר, אבל ברור שהסכום לא קטן. "הרוב הגדול של הכסף הגיע מהחסכונות שלי", הוא אומר. "העברתי אותו לאגודה בהלוואה ללא ריבית. כשזה הגיע לסכום גבוה משציפיתי, החלטתי להפוך חלק מהסכום לתרומה שהאגודה לא תחזיר לי. יש לי גם שותף, ליאור תבורי, לשעבר היועץ הכלכלי של סגן שר האוצר, שהצטרף במהלך הדרך, וגם הוא תרם את חלקו".

 

מה הניע אותך להשקיע כסף בדבר כזה?

"בעיקר אידיאולוגיה. ברור שהכסף הזה יכול היה לשמש אותי לדברים אחרים כמו קניית דירה, אבל העניין הזה מאוד חשוב לי".

 

צפו ברועי שוורץ-תיכון מספר על הפרויקט בערוץ 2:

 

 

הפחד שלהם הוא אמיתי

 

הראיון עם שוורץ-תיכון מתקיים זמן קצר אחרי שחזר מישיבה של עמותת אנשים באדום, המקדמת בטיחות בדרכים – פרויקט אחד מתוך עשרות שהוא לקח על עצמו במסגרת תפקידו כיו"ר נוע תנוע. לשוורץ-תיכון אין בעיה לדון שעות ארוכות בנושא התחבורה הציבורית על שלל היבטיו, אבל כשהוא מתבקש לספר קצת על עצמו, ניכרים קשיים. אפילו את העובדה שהוא נכדו של יו"ר הכנסת לשעבר, דן תיכון, קשה מאוד לחלץ ממנו. "אני לא יודע באיזה רבדים להתמקד", הוא מנמק את קשייו, ולאחר דקה ארוכה יש ניסיון מצידו לגבש תשובה: "אני רועי שוורץ-תיכון, חיפאי, כלכלן ויזם. אני לקראת סיום תואר בכלכלה. נותר לי רק להגיש סמינריון שעוסק בהשפעות הכלכליות של התחבורה הציבורית בשבת בישראל".

 

בשלב זה הוא מתחיל לירות שלל נתונים על תחבורה ציבורית באוסטרליה, באירופה ובארצות הברית. "לנתונים הללו יש חשיבות", הוא אומר בנימה דידקטית משהו. "אספתי אותם כי רציתי להבין כמה אנשים ייסעו בקו כזה בארץ, וכמובן לקחתי בחשבון את כל מי שלא ייסע - חרדים, דתיים ומסורתיים".

 

הקו פועל מאז יוני 2015, ומכיוון שהתקנות לא מאפשרות להפעיל תחבורה ציבורית בישראל ללא רישיון, ובוודאי לא בשבת, הוגדר הפרויקט כ"אגודה שיתופית", ומי שרוצה לעלות לאוטובוס, צריך להצטרף אליה דרך האתר שלה. בפועל, האוטובוס של שוורץ-תיכון אינו שונה בהרבה מאוטובוס רגיל: הוא פועל מדי שבת מתשע בבוקר עד שש בערב ומתחקה אחר קו 63 של דן לשני הכיוונים. כשמצטרפים לאגודה, משלמים 20 שקל ומקבלים את שתי הנסיעות הראשונות חינם. לאחר מכן משלמים תשעה שקלים לכל נסיעה.

 

מאז שהאוטובוס שלו יצא לדרך, קיבל שוורץ-תיכון כמה וכמה דרישות שלום ממתנגדים לפרויקט, דתיים וחילונים גם יחד, אבל שרד אותן בגבורה. "חצי שנה אחרי שהקו התחיל לפעול", הוא מספר, "מישהו מגבעתיים כתב באחד הפורומים: 'אם הקו הזה יעבור לי מתחת לבית, אני אזרוק עליו ביצים'. התברר שאנחנו עוברים לו מתחת לבית כבר חצי שנה, אבל הוא לא שמע אותנו מעולם. ציפיתי שיהיה קשה לקיים שיח עם האנשים האלה; שתהיה התרסה מצידם; אבל גיליתי שההתנגדות שלהם נובעת מפחד על איכות החיים שלהם, והפחד הזה הוא אמיתי". 


אחת מתחנות האוטובוס שבהן עובר הקו. "מתי בבת ים? מה עם באר שבע?" (צילום: אביחי לוי)
    אחת מתחנות האוטובוס שבהן עובר הקו. "מתי בבת ים? מה עם באר שבע?"(צילום: אביחי לוי)

     

    שר התחבורה יודע

     

    הוא עצמו לא פוחד להשקיע במיזם את מרבית זמנו ומשאביו, גם אם זה בא על חשבון תחומים אחרים. "כשהתחלתי עם זה, הרבה לפני שהקו התחיל לפעול, לא היה לי זמן לשום דבר אחר. לקחתי אז ארבעה קורסים כבדים באוניברסיטה הפתוחה; הייתי מגיע לשיעורים, ואחרי חמש דקות לא מצליח לחשוב על כלום פרט לאוטובוסים - הייתי חושב איך אני יכול לחסוך כמה שקלים מול חברת האוטובוס או איך אני יכול לפרסם את המיזם שלנו יותר טוב. הייתי יוצא מהשיעור לעשות שיחה של 45 דקות, ואז חוזר לכיתה, אוסף את התיק ונוסע הביתה. בסוף ניגשתי רק למבחן אחד. ברמה האישית אפשר לראות שהייתי רזה יותר בתחילת הדרך: אכלתי הרבה כדי להישאר ערני".

     

    ואת כל זה אתה מתאר בחיוך.

    "למה לא? המאמץ היה שווה, והייתי עושה את זה שוב. בתחילת הדרך מערך המתנדבים כלל את אבא שלי וחברה טובה, והיום יש לנו כבר 18 אלף עוקבים בפייסבוק. אנשים כותבים 'תודה' סתם כך. אנשים כבר לוקחים בחשבון את הקו שלנו כשהם מחפשים דירה, וברור לנו ששיפרנו את איכות החיים להרבה אנשים. אני שומע, למשל, על אם חד-הורית שנסעה בפעם הראשונה לים בשבת בזכות הקו, וזה משמח".

     

    איך השמחה הזו משתלבת עם העובדה שאתה פעיל בליכוד, מפלגה שכבר שנים מנסה לטרפד כל יוזמה כזו?

    "סקרים מראים ש- 80 אחוז מהמצביעים שלנו מעוניינים בתחבורה ציבורית בשבת. בעיניי, הליכוד היא המפלגה שצריכה להוביל את זה: חוקת הליכוד מדברת על ליברליזם, וזה בדיוק הרעיון. אפשר לשאול אם זה צריך להיות במימון המדינה, והתשובה שלי היא כן, כי זה שומר על החיים שלנו ומצמצם את זיהום האוויר. אם הליברליזם עומד במרכזה של חוקת הליכוד, צריך לאפשר לאנשים לעשות מה שהם רוצים במהלך יום החופש שלהם".

     

    "אני בטוח שבקרב הח"כים של הליכוד יש רוב בעד תחבורה ציבורית בשבת. חלקם לא יגידו את זה בגלוי, וזה מצער, אבל לקחתי על עצמי משימה להפוך את השיח הזה לחופשי יותר ולגרום לליכודניקים לדבר על זה ולפעול בנושא"

    מה חושבים על זה הח"כים?

    "אני בטוח שבקרב הח"כים של הליכוד יש רוב בעד תחבורה ציבורית בשבת. חלקם לא יגידו את זה בגלוי, וזה מצער, אבל לקחתי על עצמי משימה להפוך את השיח הזה לחופשי יותר ולגרום לליכודניקים לדבר על זה ולפעול בנושא".

     

    זה קצת קשה כששר התחבורה מתעלם מהפיל שבחדר, לא?

    "ישראל כץ לא משמיע עמדה חד-משמעית בנושא, לצערי. הוא משנה את עמדתו לפי הפורום שבו הוא נמצא. בפורומים שתומכים ברעיון הוא יגיד משהו מתון בסגנון 'זה נושא מאוד חשוב, וצריך לקדם אותו', אבל פרקטית הוא לא מעוניין לעשות משהו. הוא כנראה מרגיש שחלק מהאנשים שלו יפסיקו לתמוך בו אם הוא יקדם דבר כזה. אני מאמין שכל מי שנמצא בכנסת רוצה לעשות עבודה טובה שתיטיב עם האזרחים. אני חושב שמדובר באנשים טובים בסופו של דבר".

     

    השר מכיר בכלל את המיזם?

    "אני יודע ממקור ראשון שדיברו עליו עם כץ. אני גם יודע שבאיזשהו מקום אנחנו נוחים למשרד התחבורה, כי אנחנו מורידים ממנו לחץ. דף הפייסבוק שלנו מלא בתגובות כמו 'מתי בבת ים?' 'מה עם באר שבע?' הייתה גם תגובה קיצונית כמו 'איך אתם מעיזים להראות את האוטובוסים החדישים שלכם בסבבה, כשברוב המדינה אין תחבורה ציבורית בשבת?' ההבדל בינינו לבין משרד התחבורה הוא שעבורנו העלויות הן יותר גבוהות וההכנסות יותר נמוכות.

     

    "ועדת טרכטנברג מצאה שכל אחוז תמיכה בתחבורה ציבורית נכון ל-2011 יחסוך למשק 400 מיליון שקל. בישראל 23 אחוז מהאזרחים משתמשים בתחבורה ציבורית כאמצעי עיקרי, ובאירופה זה מגיע ל-40 עד 50 אחוז. אם נקום מחר בבוקר למציאות שמזכירה את אירופה, לא יהיה פקק אחד במדינה. זה מה שמושך אותי בפרויקט הזה".

     

    ______________________________________________________

     

    גם איל פדר מתכנן מהפכה עירונית, ולא פחות חשובה. הקליקו על תמונתו:

     

    "אני יזם בנשמתי, ותמיד הייתי. גם אנשים יחידים יכולים לשפר את המציאות". הקליקו על התמונה (צילום: ענבל מרמרי)
    "אני יזם בנשמתי, ותמיד הייתי. גם אנשים יחידים יכולים לשפר את המציאות". הקליקו על התמונה (צילום: ענבל מרמרי)

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד