"אני רוצה את מה שכולם קונים":
הטעויות שאתם עושים בקניית רכב

האם גם אתם בוחרים מכונית רק לפי קצב איבוד הערך שלה - ובלי לבדוק מה מתאים לכם, למשפחה ולאופי והנסיעות שלכם? כדאי שתחשבו אחרת

צביקה בורג

|

22.08.16 | 16:12

 מכונית, כמו כל מוצר צריכה אחר היא הוצאה, ולא השקעה. (צילום: תומריקו)
מכונית, כמו כל מוצר צריכה אחר היא הוצאה, ולא השקעה. (צילום: תומריקו)

איכשהו דווקא בישראל, ארץ בעלת אוכלוסיה מעודכנת ומחוברת לעולם הגדול, מאבדים רבים את הראש, את הביטחון ואת ההיגיון רגע לפני שהם ניגשים לבחירת מכונית חדשה (חדשה-חדשה או חדשה-משומשת).

 

במקום לברר עם עצמם ועם סביבתם מה בדיוק הצרכים שלהם, לאן הם מתכוונים לנסוע עם הרכב, מי וכמה יהיו הנוסעים ומה בכלל התקציב העומד לרשותם לצורך הקניה והאחזקה של הרכב - ורק אז לבחור מה שנכון ומתאים, פונים הקונים ל"יועצים" ול"מומחים" למיניהם: לשכן ש"מבין", לקרוב משפחה שקנה משהו והוא "מרוצה", או לחבר לעבודה ש"בדיוק מכר משומשת והרוויח המון".

 

בואו נעשה סדר

מכונית, כמו כל מוצר צריכה אחר (ממכונת כביסה ועד מיקרוגל), היא הוצאה, ולא השקעה. רגע אחרי שקניתם, ושנייה אחרי שהכנסתם לראשונה את המפתח למתג ההתנעה (ה"סוויץ'"), התחלתם להפסיד, והרבה. מכונית, כל מכונית, מאבדת מערכה, בדרך כלל, 20-10% מדי שנה. לפעמים יותר.

 

אז מה עושים מר או גברת ישראלי? מחפשים דגם שלכאורה מפסיד פחות. אבל, מדובר בטעות: השיקול בקנייה לא יכול להיות רק בחירה במותג או בדגם שמאבד מעט יחסית מערכו. גם כי טעם הקהל והשוק משתנים, ומכונית שנחשבת כיום לשומרת ערך עלולה מחר (או בעוד שלוש או ארבע שנים, כשתרצו למכור), להיות לא סחירה לגמרי. יותר מכך: השיקול החשוב בקנייה חייב להיות התאמה של המכונית לשימוש שייעשה בה.

 

מה זאת "התאמה"? זה יחס נכון בין הצרכים שלכם (מכונית ליחיד או לזוג או למשפחה עם ילדים) - לבין גודל הרכב ומספר המושבים בו, בין סוג הנסיעות שלכם (מעט קילומטרים בעיר או הרבה קילומטרים מחוץ לעיר) – לבין המנוע (דיזל חסכוני או בנזין רגיל), בין האופי שלכם כנהגים (ספורטיביים או שגרתיים-רגועים) - לבין קטגוריית הרכב (משפחתית רגילה או ספורטיבית), וכדומה. ואת כל אלה, כמובן, יש לשקלל מול מחיר המכוניות הרלוונטיות.

 

מה לבדוק לפני הכל?

ההחלטה הבסיסית צריכה להיות גודל הרכב: למשל, מכונית מיני זעירה ליחיד או לזוג הנוסע בעיר, מכונית משפחתית (קטנה או גדולה), מיניוואן (אם אתם הורים להרבה ילדים) או ג'יפון אופנתי.

 

ויש שיקולים נוספים שחייבים לקחת בחשבון:

 

  • בטיחות. ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP בוחן באופן אובייקטיבי כמעט כל דגם ומעניק ציון. רצוי שהמכונית שלכם תהיה בעלת ציון מושלם של 5 כוכבים, או לכל הפחות 4.
  • נוחות. כל מכונית בנויה באופן שונה. לעתים הבדל זעיר של סנטימטרים ספורים בזווית המושב או במיקום ההגה והדוושות, הופך ישיבה ממושכת מאחורי ההגה מחוויה נעימה או סבירה לסיוט מתמשך. זה מחייב אתכם לבקש נהיגת מבחן, ממושכת ככל האפשר, בכל דגם שאתם שוקלים לקנות.
  • נגישות לתא המטען ולמושבים המיועדים לילדים. קניתם מכונית ולא בדקתם מראש שניתן להכניס את עגלת הילדים לתא המטען? טעיתם. מצאתם רק אחרי הקנייה שכמעט בלתי אפשרי לחגור בבטיחות את מושב הילדים? טעיתם, ובגדול. מסקנה: את כל הפרטים הקטנים חייבים לברר לפני שקונים, גם אם זה אומר שיש להביא את הילדים ואת העגלה לאולם התצוגה, ולבדוק פיזית שהכל נגיש ותואם.
  • עלויות. מחיר המכונית הוא רק ההתחלה. סעיף האחזקה מגיע לעלות אסטרונומית (אלא אם אתם בהסדר ליסינג כלשהו, וגם לזה יש מחיר - במשכורת שלכם): דלק, כ-10,000 שקל בשנה; ביטוח, כ-8,000 שקל בשנה; טסט ואגרות, כ-1,500 שקל בשנה; תחזוקה, טיפולים, צמיגים ושונות, כ-2,000 שקל בשנה. בסך הכל, מדובר בכ-2,000 שקל בממוצע בחודש, וכל חיסכון בכל אחד מהסעיפים, ישאיר בכיס שלכם מאות שקלים.

 

אז איך תבחרו במכונית הנכונה?

  1. יחיד, זוג או משפחה עם ילד אחד שמתגוררים בעיר גדולה ורוב הנסיעות שלהם מתבצעות בסביבה הקרובה לביתם, אינם זקוקים למכונית גדולה. "מיני" קטנה או "סופר מיני" יספקו את הצרכים בעיר הצפופה: ממדים קטנים לטובת חניה וכושר תמרון ברחובות הצרים, וחיסכון בדלק. מכוניות מיני שאפשר לקחת בחשבון: קיה פיקנטו הפופולארית (לצד אחותה-תאומתה יונדאי i10); פיג'ו 108 (או תאומתה - סיטרואן C1); סיאט Mii; שברולט ספארק; פיאט 500 או אופל אדם (אם אתם רוצים להיראות אופנתיים). ובקבוצת הסופר-מיני: יונדאי i20; סיאט איביזה; סקודה פאביה; הונדה ג'אז; פיג'ו 208; מאזדה2; או טויוטה יאריס. ויש עוד: לא פחות מ-35 דגמי מיני וסופר-מיני מוצעים בשוק הישראלי, לא חייבים להינעל על דגם או מותג מסוים.
  2. יש לכם יותר מילד אחד? חפשו מיקרו-ואן או מיני-ואן קטן (למשל: טויוטה ספייס-ורסו, סיטרואן C3 פיקאסו, פיאט 500L, קיה סול, ניסאן נוט או אופל מריבה), ואולי, בתקציב מעט צנוע יותר, סופר-מיני סטיישן, כמו רנו קליאו אסטייט או סקודה פאביה ספייס.
  3. המשפחה גדלה? חפשו מיני-ואן גדול יותר (למשל, סיטרואן C4 פיקאסו, פולקסוואגן טוראן, אופל זפירה, רנו סניק), או סטיישן מרווחת כמו יונדאי i30CW או פורד פוקוס טורר או טויוטה אוריס סטיישן.
  4. אתם משפחה שנוסעת הרבה מחוץ לעיר? תחשבו בכיוון של רכב נוח וחסכוני, אולי אפילו היברידי או בעל מנוע דיזל. באפשרויות: טויוטה פריוס פלוס (החסכונית במיוחד), שברולט אורלנדו או פיג'ו 3008.
  5. חייבים פוזה, אוהבים לנהוג או סתם חולמים על מכונית מרשימה? אם יש לכם תקציב – השמיים הם הגבול, אבל גם כשהתקציב אינו מוגבל, מומלץ להיצמד לכללים הבסיסיים: בטיחות, שימושיות ונוחות.

 

תודו שלא חשבתם על המכוניות האלה

 

אופל מריבה

מיקרו-ואן משפחתי מבית "אופל", עם חלל נוסעים מרווח וגישה נוחה במיוחד למושבים מאחור בזכות התקנה יוצאת דופן של הדלתות – הנפתחות בניגוד לכיוון הנסיעה.

 

נוחה במיוחד ליושבים מאחור. אופל מריבה (צילום: מתוך אתר המדיה של אופל)
    נוחה במיוחד ליושבים מאחור. אופל מריבה(צילום: מתוך אתר המדיה של אופל)

     

    פיאט 500L

    מיקרו-ואן חסכוני (במיוחד בדגם הדיזל) ומרווח, המאפשר נסיעה נוחה גם ל-5 מבוגרים ומצויד בתא מטען גדול ונגיש. פופולרי במיוחד כרכב השכרה באירופה – והשוכרים יודעים היטב למה.

     

    חסכונית, מרווחת ומצויידת בתא מטען גדול ונגיש. פיאט 500L (צילום: מתוך אתר המדיה של פיאט)
      חסכונית, מרווחת ומצויידת בתא מטען גדול ונגיש. פיאט 500L(צילום: מתוך אתר המדיה של פיאט)

       

      יונדאי i20 קרוס

      סופר-מיני מרווחת שהתחפשה למיני-קרוס-אובר. מבחוץ זו i20 שגבהה בכ-5.5 ס"מ וזכתה לאלמנטים מעוצבים בסגנון "קרבי"; בפנים מוצאים מושבים מרווחים ונוחים, ומערכת מולטימדיה טובה. הביצועים מעט פושרים, אבל משפחה קטנה תיהנה מהמוצר.

       

      סופר-מיני מרווחת עם מערכת מולטימדיה טובה. יונדאי i20 קרוס (צילום: מתוך אתר המדיה של יונדאי)
        סופר-מיני מרווחת עם מערכת מולטימדיה טובה. יונדאי i20 קרוס(צילום: מתוך אתר המדיה של יונדאי)

         

        פיג'ו 208

        הסופר-מיני של פיג'ו מעוצבת ומאובזרת היטב, מחזיקה בציון בטיחות טוב ומוצעת לאחרונה במחיר נוח במיוחד.

         

        מחזיקה בציון בטיחות טוב, מאובזרת היטב ומוצעת במחיר נוח במיוחד. פיג'ו 208 (צילום: מתוך אתר המדיה של פיג'ו)
          מחזיקה בציון בטיחות טוב, מאובזרת היטב ומוצעת במחיר נוח במיוחד. פיג'ו 208(צילום: מתוך אתר המדיה של פיג'ו)

           

          רנו קליאו אסטייט (סטיישן)

          גרסה מוארכת (בכ-20 ס"מ) ל"קליאו" המוכרת, עם תא מטען עצום בנפחו, עיצוב יפהפה וביצועים לא רעים כלל.

           

          עיצוב יפהיפה, תא מטען עצום וביצועים לא רעים כלל. רנו קליאו אסטייט (סטיישן) (צילום: מתוך אתר המדיה של רנו)
            עיצוב יפהיפה, תא מטען עצום וביצועים לא רעים כלל. רנו קליאו אסטייט (סטיישן)(צילום: מתוך אתר המדיה של רנו)

             

            סיטרואן קקטוס

            תרגיל בעיצוב של היצרנית הצרפתייה המקורית מציע מכונית משפחתית מרווחת במיוחד, שנהנית מביצועים טובים ומצריכת דלק נמוכה גם בזכות משקלה הנמוך, ונמכרת במחיר נוח בזכות ויתור על אבזור מיותר.

             

            משפחתית מרווחת במיוחד הנהנית מצריכת דלק נמוכה וביצועים טובים. סיטרואן קקטוס (צילום: מתוך אתר המדיה של סיטרואן)
              משפחתית מרווחת במיוחד הנהנית מצריכת דלק נמוכה וביצועים טובים. סיטרואן קקטוס(צילום: מתוך אתר המדיה של סיטרואן)

               

              נסיעה בטוחה!

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד