דני לזר הוא הזוכה בתחרות לתכנון גשר חדש בבאר שבע - גשר "נוף הפארק", שיוביל הולכי רגל ורוכבי אופניים מהעיר (בצפון) אל פארק באר שבע (בדרום). ההצעה של לזר נבחרה מבין חמש ההצעות הסופיות שהוצגו לצוות השיפוט של העירייה, ובתקציב 30 מיליון השקלים נכללות בהצעה גם מערכות טכנולוגיות שיהפכו את הגשר למופע אור-קולי לילי.
עשייתו של לזר בבירת הנגב כבר זכתה להכרה בעבר: ב-2014 הוא זכה בפרס רכטר היוקרתי על תכנון בניין המחלקה לפיסיקה באוניברסיטת באר שבע, כולל הכניסה הצפונית לקמפוס וגשר הולכי הרגל המחבר בינו לבין תחנת הרכבת. לזר חתום גם על תכנון גשר הולכי הרגל שבין תחנת רכבת ההגנה לתחנה המרכזית בתל אביב.
הצעתו של לזר לגשר "נוף הפארק" מורכבת משבעה מקטעים של מפרשי ההצללה, היוצרים סדרה של "אוהלים", הנמתחים בין תרנים לקרקע, ומקרים את הגשר משמש ומגשם. מראשי התרנים, שגובהם כ-13 מטרים מעל גובה מדרך הגשר, נמתח כבל מרכזי עבה שממנו יוצאים כבלים משניים, שמותחים את הבד ויוצרים את מראה ה"אוהל".
יריעות הקירוי עשויות בדים "חכמים" - PTEE (העשוי מסיבי זכוכית מצופים טפלון), ו-PVDF (שהוא PVC מצופה) - שהפכו נפוצים בקירוי אצטדיונים. אלה בדים לא אטומים, המחדירים אור בצורה מבוקרת ודוחים אבק ומים - תכונות הכרחיות בתנאי מדבר. הם עמידים לכ-30 שנה, ולצורך תחזוקה ניתן לנתק את היריעות מהקונסטרוקציה הקבועה, כך שבמידת הצורך אפשר יהיה "להפשיט" את הגשר ולהלבישו מחדש.
המפתחים הקשתיים שנוצרים ממתיחת הבדים מספקים מבט אל הנוף המדברי והעירוני. "אחד הדברים שהיו לנו חשובים בזמן התכנון", מספר לזר על שלבי הפיתוח של הצעתו, "היה לייצר גשר נופי ולא גשר אורבני. רצינו שהגשר לא יהיה נטוע בנוף כאלמנט זר. זה לא גשר שעובר מעל כביש, אלא חלק מפארק. אני חושב שנבחרנו הרבה בזכות זה".
על הגשר יוקרנו עבודות וידאו וסאונד
רוחב הגשר, העובר מעל נחל באר שבע ומסילות הרכבת, הוא כ-9 מטרים, הנחלקים לשלושה נתיבים: נתיב לאופניים שרחובו כ-2.5 מטרים, נתיב נדיב להולכי רגל, שרוחבו 4 מטרים, וביניהם רצועה המכילה שימושים שונים לישיבה ומפגש. הרצועה המרכזית שונה בחומריות ובמראה משאר הגשר: יש בה חומרים "רכים" כמו עץ וצמחייה, וגם זכוכית. "היה לנו חשוב", אומר האדריכל, "שהגשר יהווה גם פלטפורמה לאירועים חברתיים ואמנותיים, מכיוון שאחת מגדותיו מתחברת אל אזור המופעים. לכן תכננו את הגשר כך שיהיו בו טעימות של כל מה שיש בפארק".
במסגרת התקציב תוכננו גם מערכות וידאו וסאונד במרכז רצועה, שיקרינו עבודות אמנות משני הצדדים של משטחי הבד. בהצעה הזוכה שולב האמן רן סלוין, שיציג את "גשר העננים" - הקרנה של שמיים מעוננים בתנועה, שנאספו מ-12 מדינות שונות. בעתיד יוכל להיעשות שיתוף פעולה עם מוזיאון באר שבע להצגת עבודות אחרות, או שיוקרנו על היריעות קדימונים להופעות שיתקיימו בפארק. "כך הגשר יהפוך למופע בפני עצמו", מקווה האדריכל.
בלילות שלא יוקרנו על הגשר עבודות אמנות, הוא יואר בשני מוקדי תאורה - מוקד עליון הנמצא בקצות התרנים והופך את יריעות הבד למעין אהילים, ומוקד תחתון ש"יציף" את הגשר מלמטה בתאורה שתשווה לו מראה מרחף ומרשים במיוחד למי שיגיע לעיר ברכבת.
בפארק יהיה אגם, ובסמוך אליו תיבנה שכונה
הגשר, שאורכו כ-250 מטרים, מתרומם בשיפוע קל של עד 5%, שאינו מצריך שימוש במדרגות או מעלית לצורכי הנגשתו. קירוי הבד נמתח על פני כ-300 מטרים, כשהוא נמשך מעבר לשני צדי הגשר ומספק הצללה גם מעל אזורי הממשק שלו עם השימושים השונים שבגדותיו.
הגדה הצפונית, המתמשקת עם המרכז המסחרי ("BIG"), שעתיד להתפתח ולגדול, היא בעלת אופי אורבני; והגדה הדרומית מובילה אל "הטבע", אל הפארק, שנמצא בתהליכי פיתוח משמעותיים, ועתיד לכלול אגם, אזור אירועים ל-40,000 צופים וספורטק, בנוסף לאמפיתאטרון בן כ-8,000 מקומות ישיבה הקיים בו היום. בסמוך לפארק תיבנה שכונה, בתכנון יער אדריכלים, והגשר יהווה מפרק חיבור לעיר עבור תושביה.
בגדה הדרומית של הגשר יש רמפה בצורת פרסה, המתנתקת מהגשר ומובילה אל הטיילת הנמוכה שמתפתחת לאורך נחל באר שבע. הרמפה המעוגלת שוברת את צורתו הלינארית של הגשר ויוצרת סביבו חצי טבעת. גרם מדרגות מוביל ממנה אל אזור ישיבה נמוך בצלו של המבנה הקונסטרוקטיבי הארוך. הזמן יגיד אם זה אזור שנעים לשהות בו גם בשעות החשכה.
שבעה אדריכלים הוזמנו, רק חמישה הגישו הצעות
את התחרות לתכנון הגשר יזמה עיריית באר שבע, ובנייתו תמומן במסגרת הסכם שבין העירייה למדינה. התקציב שניתן במסגרת ההסכם נועד לפיתוח השכונות החדשות, אך גם לפרויקטים כלל עירוניים, שהגשר הוא אחד מהם. בסיום תכנונו המפורט, בעוד כחצי שנה, ייצא הגשר למכרז קבלנים והקמתו צפויה להסתיים עד תחילת 2018.
לתחרות הוזמנו שבעה משרדי אדריכלים, שנבחרו על בסיס ניסיון קודם והתמחותם בתכנון גשרים. לפני הגשת ההצעות, נערך למוזמנים סיור באתר, הוצגו חומרי רקע והנחיות עירוניות כלליות, לצד מאפיינים פרטניים שיש לכלול בגשר.
מלבד המשרד הזוכה, הוזמנו לתחרות ניר בן נתן אדריכלים, NCA חן אדריכלים, בר אוריין אדריכלים (שתיכנן את הגשר של תחנת רכבת צפון בבאר שבע), ומשרדו של האדריכל יואב מסר. שני משרדים נוספים שהוזמנו - חיים דותן, שחנך לפני כחודש את גשר הזכוכית בסין, ועדה כרמי-מלמד, שחנכה לפני כשנה וחצי גשר באוניברסיטת בן גוריון בנגב - לא הגישו בסופו של דבר הצעות.
- אדריכלות: דני לזר אדריכלים, בהשתתפות אדריכל רועי חידו
- קונסטרוקציה: אינג' אביחי שובל - שובל יהודאי מהנדסים
- אדריכלות נוף: איתן עדן, אדריכל נוף
איך נראה גשר לאמיצים, שתיכנן חיים דותן בסין? לחצו על התמונה לכתבה המלאה: