יחסים מסוכנים? האמת מאחורי הרומן של עולם האופנה עם קובה

מתצוגה של שאנל ברחובות הוואנה שנוקו מקבצנים, דרך מדי הנבחרת היפים ביותר לריו, ועד מבול הצילומים הסקסיים במדינה הקומוניסטית שרק לא מזמן פתחה שעריה

איתי יעקב

|

04.08.16 | 13:32

ביקור רשמי באווירת סלסה. מישל וברק אובמה נוחתים בקובה (צילום: Gettyimages)
ביקור רשמי באווירת סלסה. מישל וברק אובמה נוחתים בקובה (צילום: Gettyimages)
גדרות מנעו מתושבי הוואנה לצפות בדוגמניות על המסלול. התצוגה של שאנל (צילום: Gettyimages)
גדרות מנעו מתושבי הוואנה לצפות בדוגמניות על המסלול. התצוגה של שאנל (צילום: Gettyimages)

גיליונות ספטמבר של המגזינים האמריקאיים מארי קלייר ו-W הרחיקו עד הוואנה, בירת קובה, כדי לצלם את הפקות האופנה המרכזיות לגיליון החשוב ביותר של השנה. ג'ואן סמולס ואדריאנה לימה הציגו יופי אקזוטי בצילומיו של אלאסדייר מקלן תחת הכותרת Viva Cuba, ובמארי קלייר צילמו את הדוגמנית ג'ידרה דוקאווסקייט ברחובות פנמה בהפקה סקסית ועזת צבעים בשם Havana Days.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

 

עבור מארי קלייר מדובר בתיקון היסטורי. בשנת 1998 שלח המגזין האמריקאי צוות בינלאומי, שכלל את הצלם הצרפתי פטריק דמרשלייה והדוגמניות הבריטיות נעמי קמפבל וקייט מוס לצילום הפקת אופנה ברחובות הוואנה לגיליון מאי. כשהתפרסמה ההפקה, שנפרשה על פני 18 עמודים, קיבל המגזין קנס בגובה 31 אלף דולר ממחלקת האוצר של ארצות הברית. הסיבה: קיום יחסים עסקיים עם קובה, המדינה הקומוניסטית שיחסיה הדיפלומטיים עם ארצות הברית הופסקו בשנת 1961.

 

A photo posted by W magazine (@wmag) on

 

55 שנה של מלחמה קרה בין המעצמה הגדולה בעולם לבין המדינה הקטנה שבים הקאריבי הגיעו לסיומן ב-20 ביולי 2015. שמונה חודשים לאחר מכן קיים נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביקור רשמי בהוואנה, והיה לנשיא האמריקאי הראשון מזה 88 שנים שנחת על אדמת קובה.

 

 

כיאה למעמד ולניחוח החושני ברחובותיה של הבירה הקובנית, בחרה מישל אובמה במלתחה צבעונית ועשירה בהדפסי פרחים, שהתאימה יותר למועדון סלסה מאשר לביקור רשמי של נשיא ארצות הברית. בהופעתה הראשונה, עם הירידה מהמטוס, לבשה אובמה שמלה לבנה ללא שרוולים עם הדפס פרחים מפוקסל של המעצבת קרולינה הררה, ולמפגש הרשמי עם נשיא קובה, ראול קסטרו, בחרה אובמה בשמלת פרחים עם שרוולים ארוכים של המעצב ההודי-אמריקאי נעים קאן.

 

תצוגת קרוז 2017 של שאנל הצביעה על היעד התיירותי החם בעולם כרגע (צילום: Gettyimages)
    תצוגת קרוז 2017 של שאנל הצביעה על היעד התיירותי החם בעולם כרגע(צילום: Gettyimages)

     

    חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות הוביל לפתיחת שערי הברזל של קובה לאזרחים אמריקאים, שהחל מהחודש יוכלו להגיע לקובה בטיסות ישירות מארצות הברית, ולא דרך מדינה שלישית. בהתאמה, זינקה תעשיית האופנה על היעד האקזוטי החדש, כך שבשנה האחרונה הפכה קובה לבתה המאומצת. זה התחיל בקולקציית הקרוז של סטלה מקרטני, שהושקה בניו יורק ביוני 2015 עם דוגמניות בשמלות קוקטייל פרחוניות ודוגמנים במראה פידל קסטרו, כולל הזקן והקסקט המפורסם, והגיע עד לתצוגת קרוז 2017 של בית האופנה שאנל, שהתקיימה במאי האחרון בשדרות פאסאו דל פראדו בהוואנה, והצביעה בבירור על היעד התיירותי החם בעולם כרגע.

     

     

    לקראת אולימפיאדת ריו, קובה כבר עושה סימנים של מעצמת אופנה בהתהוות, עם השקת מדי הנבחרת היפים ביותר למשחקים האולימפיים, בעיצובו המפתיע של לא אחר ממעצב הנעליים הצרפתי הנודע כריסטיאן לובוטן. המדים נחשפו השבוע בתקשורת הבינלאומית, וסומנו מיד כניצחון אופנתי מוחץ של הנבחרת הקובנית, עוד בטרם נשמעה יריית הפתיחה של המשחקים האולימפיים.

     

     

    במהלך 15 השנים האחרונות ביקר לובוטן בקובה לעתים תכופות, והפך בה זה מכבר לבן בית, כך שההזמנה לעצב את מדי הנבחרת הקובנית, שהגיעה מהבעלים הצרפתי של חברת הספורט SportHenri.com, שחקן הכדוריד לשעבר הנרי טאי, הובילה להיענותו הנלהבת של המעצב לפרויקט המשותף. התוצאה: מדים מהודרים בצבעי אדום, קאמל ושחור, עם מקטורנים בגזרה צבאית המרפררים לסגנון הלבוש הצבאי שאפיין את נשיאה לשעבר של קובה, פידל קסטרו - ז'קטים אדומים עם כוכב הדגל הלאומי בגב לגברים, ז'קטים בצבע קאמל לנשים.

     

    A photo posted by Khloé (@khloekardashian) on

     

    לובטון הסביר כי ההחלטה לעצב לנבחרת קובה היא מתוך אהבתו למדינה, הערכתו לספורטאיה, ורצונו האישי להעניק למדינה קטנה כמוה את האפשרות למדים מעוצבים למשעי. עוד הוסיף, כי העבודה על העיצוב היתה מאתגרת, למשל, במקרה של עיצוב נעליים במידה 51.5 למתאבק מיחאן לופז נונז – שהן הגדולות ביותר שיצר מלך הנעליים עד כה.

     

     

    בין הראשונות לזהות את השתלטותה של תעשיית האופנה על קובה, היתה כתבת הניו יורק טיימס ונסה פרידמן, שבאפריל אשתקד הסבירה את המשיכה של אנשי אופנה להוואנה מסיבות מגוונות כמו דימוי של יעד סקסי חושני ואקזוטי, כפי שאלה הופיעו בקולקציות של וראסצ'ה, טרייסי ריס ומת'יו ווילאימסון. עוד הסבירה פרידמן את המובן מאליו, שתעשיית האופנה זורמת כעדר אחר הדבר החדש הבא, וקובה היא יעד שעדיין לא נכבש על ידי אופנאים ומגזינים, ודאי שלא אמריקאים. כל זה עומד להשתנות בקרוב עם הטיסות הישירות והפרסומים הרבים בעיתונות הבינלאומיות, כולל זו הישראלית, ובתמיכה גדולה מהאינסטגרם של האחיות לבית קרדשיאן, שביקרו בקובה לפני חודשיים.

     

    A photo posted by Khloé (@khloekardashian) on

     

    אולם את הרומן המתפתח בין עולם האופנה לקובה, יש רבים שרואים כמערכת יחסים חד כיוונית ונצלנית, במסגרתה תעשיית האופנה משתמשת ברחובותיה של הוואנה כלוקיישן מרהיב לצילומים או לתצוגות, אך אין לה כל עניין או כוונה להשקיע בסיוע לתושביה העניים, להגדיר אותה כשוק מתפתח עבור מותגי האופנה, או לחילופין, לקדם מעצבים קובניים, שלא זוכים לחשיפה במגזינים אמריקאים. כך, למשל, בתצוגה של שאנל במאי, הוצבו גדרות שמנעו מתושבי הוואנה לצפות בדוגמניות על המסלול, שהוקם בשטח פתוח במרכז העיר. יתרה מכך, משטרת הוואנה דאגה לפנות ממרכז העיר את שוכני הרחוב הקבועים, כנראה מחשש של שאנל לקלקל את הדימוי הפוטוגני שיצרו לעיר, ולהרוס לדוגמנית ג'יזל בונדשן את הביקור בה.

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד