מפנטזיה זוהרת למציאות כואבת: מסע בעקבות נעלי הסטילטו
יערה קידר אומנם נפרדה מהעקבים בעצמה, אבל כעת היא בוחנת את היחס לפריט הכי פטישיסטי ושנוי במחלוקת במלתחה כאוצרת התערוכה החדשה "סינדרום סינדרלה"


לפני שנתיים בערך, בסופו של בילוי לילי בסוהו בניו יורק, הצלחתי לבצע נפילה לוליינית מרשימה וכואבת מנעלי הסטילטו שלי. מאותו הלילה, תליתי את העקבים. למרות שהחלטתי שזה הסוף מבחינתי, ההערצה שלי לנעלי עקב ובמיוחד לנשים שנועלות אותן – רק גברה. את אוסף הנעליים העצום שלי שמרתי מאז בארון מכל משמר, תוהה מתי יגיע שוב הרגע שבו אטופף לי על עקבים. הרגע הזה לא הגיע, אבל הזדמנות אחרת לתיקון היחסים עם הסטילטו הופיעה דווקא בדמות תערוכה.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

אחרי חודשים ארוכים של עבודה, ביום שבת הקרוב תיפתח התערוכה החדשה שאצרתי "סינדרום סינדרלה: מסע בעקבות הסטילטו" בגלריית החווה בחולון. דרך אוסף של יותר מ-60 עבודות של טובי המעצבים בישראל, התערוכה שואפת לבחון לעומק את יחסי האהבה-שנאה שמנהל עולם האופנה עם נעלי העקב. מהיופי והעיצוב חסר הגבולות של גובה בלתי אפשרי, דרך הפנטזיה מהאגדות, ועד המציאות שהיא, לעתים, די כואבת.

לאורך ההיסטוריה שאפו תמיד להמריא לגובה באמצעות נעליים. סוליות הפלטפורמה, למשל, היו קיימות עוד בימי מצרים העתיקה. נעלי העקב, לעומתן, נולדו לפני כמעט 500 שנה באירופה, אז אימצו אותן גברים ונשים, ככל הנראה בהשראת מגפי הרכיבה הפרסיים.

באמצע המאה ה-18 הפסיקו הגברים לנעול נעלי עקב, והן הפכו לפריט נשי מובהק. הסטילטו, בעל העקב המחודד והגבוה, הגיח בסערה אל עולם האופנה רק בשנות ה-50 של המאה ה-20, כשמעצבים איטלקים פיתחו טכניקה מיוחדת להחדרת מסמר מתכת אל פנים העקב, מה שמנע ממנו להישבר ואפשר לו לטפס גבוה מאי פעם – עד היום.

נעלי העקב עוררו לאורך השנים שערוריות וסערות. בימי הביניים נכתבו חוקים נגדן, במוזיאון הלובר נאסר להיכנס איתן, נעמי קמפבל נפלה מהן נפילה בלתי נשכחת בתצוגה של ויויאן ווסטווד, וגם בשנת 2016 עדיין מנוהלים מאבקים רבים של נשים ברחבי העולם ובישראל נגד הדרישה לנעול רק עקבים במקומות מסוימים.

יש נשים הרואות בנעלי העקב פריט אנטי-פמיניסטי שמאט אותנו בדרכנו, ולעומתן יש גם פמיניסטיות שרואות בנעליים אלה כלי להעצמה וכוח. זו הסיבה שבתערוכה אין שחור ולבן, ואין רק טוב ורע.

התערוכה יוצרת מסע בין האספקטים השונים של נעלי העקב דרך ארבעה חללים נפרדים. חלל האגדות הוורדרד שבו נתלו וילונות טול שמזכירים בלרינות, מציג אוסף של נעליים בהשראת אגדות ילדים – מסינדרלה ונעלי הזכוכית, ועד רפונזל ובת הים הקטנה.

חלל הפטיש נצבע בשחור, ובו מוצגות עבודות הבודקות את הקשר בין עונג וכאב, בין הכינוי שקיבלו הנעליים – Killer Heels, לבין ארוטיקה, מגדר ועוצמה.

חלל נוסף נצבע בגוון מנטה, ובו נעליים שמטפסות לגבהים בלתי אפשריים – למשל, נעלי בלרינה עם עקבים או נעלי לוליין בגובה 40 ס"מ.

החלל החותם את התערוכה מוקדש לנעליים שהופכות מפריט שימושי ליצירת אמנות, ומותחות את הגבול הברור שבין שימושיות, אומנות ואמנות.

התערוכה תוצג בגלריית החווה, המלאכה 40, חולון, עד 31 באוגוסט. שעות הפתיחה: ב' 16:00-13:00, ו'-שבת 13:00-10:00.