רק בדיזנגוף סנטר: חווה אורגנית על הגג, טיפוח מעצבים צעירים במרתף

הקניון הכי לא קניוני בישראל מחזיר לחיים את בוטיק המעצבים המיתולוגי, כחלק מאג'נדה חברתית כוללת שאופפת את מעבריו המפותלים. מי הם הכישרונות החדשים

איתי יעקב

|

31.05.16 | 10:46

"יש רצון להחזיר עטרה ליושנה, ולהביא את הסנטר לימים היפים שלו לפני עשור". פריטים מבוטיק המעצבים המחודש (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"יש רצון להחזיר עטרה ליושנה, ולהביא את הסנטר לימים היפים שלו לפני עשור". פריטים מבוטיק המעצבים המחודש (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
הולך והופך לבניין ירוק המקדם טבע עירוני, שמגדל בשטחו 150 אלף דבורים ומקיים חווה חקלאית על גג המבנה. דיזנגוף סנטר (צילום: עדן פרג)
הולך והופך לבניין ירוק המקדם טבע עירוני, שמגדל בשטחו 150 אלף דבורים ומקיים חווה חקלאית על גג המבנה. דיזנגוף סנטר (צילום: עדן פרג)

כבר 16 שנה שמתחם המעצבים בדיזנגוף סנטר משמש כבמה לחשיפתם של מעצבי אופנה צעירים לקהל הרחב, ומאז הוקם נצברו לזכותו שורה ארוכה של מעצבים שהחלו בו את דרכם והפכו לשמות בולטים באופנה המקומית, ביניהם קרן וולף, אפרת קסוטו, חגית ויטמן (פיש'נדג), נאית רוזנפלדר, שירלי איציק (רובי סטאר), נתלי אליאן (נפתול) ואחרים.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

בוטיק המעצבים חוזר לפעילות לאחר מתיחת פנים ושיפוץ נרחב (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
    בוטיק המעצבים חוזר לפעילות לאחר מתיחת פנים ושיפוץ נרחב(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

     

    בדברי הימים של תעשיית האופנה הישראלית, שמור ל"בוטיק המעצבים" פרק חשוב בפיתוח קולם של מעצבים צעירים בתחילת האלף הנוכחי. המתחם שהוקם בשני מפלסים בין סניף סופר פארם לחנות מגה ספורט בדיזנגוף סנטר, והפך בימי חמישי אחר הצהריים ושישי בבוקר להפנינג אופנתי שוקק, זכה לאחרונה למתיחת פנים ושיפוץ נרחב, וכעת הוא חוזר לפעילות מחודשת.

     

    תמהיל הבוטיק המחודש: 40 מעצבי אופנה צעירים, שחלקם מציגים בו את קולקציית הביכורים שלהם (צילום: ליאור קסון)
      תמהיל הבוטיק המחודש: 40 מעצבי אופנה צעירים, שחלקם מציגים בו את קולקציית הביכורים שלהם(צילום: ליאור קסון)

       

      הבחירות האמנותיות שעשו מנהלות הבוטיק הראשונות, ענבל ברון ושריל רז (לימים בעלת מותג האופנה בלאש), נועדו לייסד בו רוח חתרנית של עיצוב מקומי. סצנת העיצוב דאז התפקעה כישרונות חדשים, אך למעט שוק המעצבים שהתקיים רק פעמיים בשנה, לא היו לכל אותם מעצבים נקודות מכירה רלוונטיות, ללא תיווך של הבוטיקים הפופולאריים באותם ימים, כמו כתומנטה של חיה ניר, שיין של אליס דהן בכיכר מסריק, ורזילי, שהיו תחנות חובה בקרב לקוחות שחיפשו עיצוב מקורי.

       

      "חשוב היה לנו למצוא מעצבים עם שפה מובחנת, איכות טובה, אמביציה וראייה לטווח ארוך" (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
        "חשוב היה לנו למצוא מעצבים עם שפה מובחנת, איכות טובה, אמביציה וראייה לטווח ארוך"(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

         

        רז וברון, שפעלו תחת השם ינשופיות הסנטר, צילמו את עצמן לפוסטרים לקידום הבוטיק, עסקו ביחסי ציבור, והפכו את בוטיק המעצבים לאחד הלוקיישנים

        המגניבים בעיר. מאוחר יותר ניהלה את המתחם עטר בירמן, עד שב-20004 נכנסה לתפקיד הסטייליסטית מיטל ברונר, שניהלה את הבוטיק במשך כארבע שנים, וכיום היא משמשת כיועצת חיצונית לבוטיק, כאשר על הניהול בפועל הופקדה האסיסטנטית שלה לשעבר, שיר פלד.

        "יש רצון להחזיר עטרה ליושנה, ולהביא את הסנטר לימים היפים שלו לפני עשור", אומרת ברונר, שגיבשה יחד עם פלד את תמהיל הבוטיק המחודש - 40 מעצבי אופנה צעירים, שחלקם מציגים בו את קולקציית הביכורים שלהם, וזוהי להם החשיפה הראשונה לקהל הרחב.

         

        "אני מאמינה שהבוטיק הוא קרש קפיצה, שלב בהתפתחות של מעצב, ולא נקודת מכירה שבה הוא 'יתקע' לאורך שנים". מיטל ברונר (צילום:  דביר כחלון)
          "אני מאמינה שהבוטיק הוא קרש קפיצה, שלב בהתפתחות של מעצב, ולא נקודת מכירה שבה הוא 'יתקע' לאורך שנים". מיטל ברונר(צילום: דביר כחלון)

           

          לדברי ברונר, תהליך האיתור של מעצבים מתאימים היה לא פשוט, ונעשה באמצעות פנייה לבתי ספר לאופנה, ביקור בירידי עיצוב, וסריקת המצאי ברשתות החברתיות. "חשוב היה לנו למצוא מעצבים עם שפה מובחנת, איכות טובה, אמביציה וראייה לטווח ארוך. אני מאמינה שהבוטיק הוא קרש קפיצה, שלב בהתפתחות של מעצב, ולא נקודת מכירה שבה הוא 'יתקע' לאורך שנים. אנו רוצות לעודד את המעצבים להתקדם ולהמשיך הלאה, ולכן החוזה עם כל מעצב הוא לשנה בלבד, כאשר בסיומה נבחנת מחדש אופציית המשך ההשתתפות בבוטיק".

           

          "גזרות מעניינות, בדים איכותיים וסטייל מאוד עכשווי". Moi Collection  (צילום: דנה קרן)
            "גזרות מעניינות, בדים איכותיים וסטייל מאוד עכשווי". Moi Collection (צילום: דנה קרן)

             

            מי מבין ה-40 הם מעצבים שברונר מהמרת שיהפכו להצלחה? "מעצבי הבגדים ברק להב ואילנה בוכגנדלר מהמותג Moi Collection מציעים גזרות מעניינות, בדים איכותיים וסטייל מאוד עכשווי", אומרת ברונר ומוסיפה לרשימת ההמלצות את מותג האביזרים ‪Bethsabée‬ של המעצבת הצעירה בטסבה אלקובי, עולה חדשה מצרפת שלומדת בימים אלו במחלקה לאופנה בויצ"ו חיפה; ואת מותג התכשיטים "מיי פיפטין", של האחיות עדי, גל ומור סגל, שמעצבות תכשיטים בעבודת יד ובסגנון בוהו שיק.

             

            בוהו שיק בעבודת יד. מותג התכשיטים מיי פיפטין (צילום: אלי בוחבוט)
              בוהו שיק בעבודת יד. מותג התכשיטים מיי פיפטין(צילום: אלי בוחבוט)

               

              "בוטיק המעצבים הוא פלטפורמה למעצבים בראשית דרכם. הוא מאפשר להם פידבק ללא מתווכים, וקשר בלתי אמצעי עם הלקוחות - זה win win לשני הצדדים", מוסיף דן פילץ, מנכ"ל דיזנגוף סנטר (יחד עם אחיו אלון), ודור שלישי למייסד הקניון התל אביבי, אריה פילץ. לדבריו, מעבר להיותו עסק מסחרי, שמארח מדי סוף שבוע כמה אלפי אנשים ("אין לי מספר מדויק, אבל ביום עוברים בדיזנגוף סנטר 35 אלף איש"), הוא רואה בבוטיק המעצבים חממה לדור המעצבים הצעיר. "אנחנו רואים את הבוטיק כחלק ממכלול העשייה שלנו בדיזנגוף סנטר, תחת ערכים של חדשנות וקיימות", מוסיף פילץ. "חשוב לנו לסייע לאנשים עצמאיים לפתח עסק, במסגרת תפיסת עולם הוליסטית שרואה בעידוד כישרונות צעירים חלק בלתי נפרד מהעשייה שלנו".

               

              מיטל ברונר ממליצה: הקולקציה של ברק להב (צילום: רותם לבל)
                מיטל ברונר ממליצה: הקולקציה של ברק להב(צילום: רותם לבל)

                 

                המילים של פילץ עלולות להישמע כסיסמאות ריקות, אולם מי שעוקב אחר דיזנגוף סנטר בשנים האחרונות יודע כי הוא הולך והופך לבניין ירוק המקדם טבע עירוני, שמגדל בשטחו 150 אלף דבורים (שתרומתן מהותית לשרשרת המזון) ומקיים חווה חקלאית על גג המבנה, שמספקת תוצרת למסעדות בקניון. בנוסף, מעסיק הקניון את כל עובדיו, כולל אנשי הניקיון, כשכירים ולא כעובדי קבלן, וכל זה עוד לפני שהזכרנו את דיירי הקבע של הסנטר, העטלפים, שמצאו בו את מקום משכנם לפני שנים, ומאז הפכו למזוהים איתו.

                 

                מותג האביזרים ‪Bethsabée‬ של המעצבת הצעירה בטסבה אלקובי, עולה חדשה מצרפת שלומדת בימים אלו במחלקה לאופנה ב-ויצ"ו חיפה (צילום: רועי סרוסי)
                  מותג האביזרים ‪Bethsabée‬ של המעצבת הצעירה בטסבה אלקובי, עולה חדשה מצרפת שלומדת בימים אלו במחלקה לאופנה ב-ויצ"ו חיפה(צילום: רועי סרוסי)

                   

                  החשיבה החברתית הכוללת הזו השפיעה גם על התכנון של בוטיק המעצבים המחודש, כשלצד שטח המכירה והדוכן שיקבל כל מעצב תמורת סכום צנוע של 400 שקל לסופ"ש, יוענקו לו גם שירותי יחסי ציבור ופרסום, והרצאות העשרה של דמויות מפתח מתחום האופנה. כמו כן, לראשונה בתולדות הבוטיק, יוצע למעצבים להשתמש בשירותי סטודיו לצילום במחיר מוזל, וייפתח שואו-רום שיציג את דגמיהם בפני סטייליסטים שאוספים פריטים לצילומי הפקות אופנה.

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד