חולצה כחולה והיא עולה: איך הפכו בגדי הפועלים לפריטים יוקרתיים?

מחולצה עם לוגו של חברת שילוח ב-875 שקל ועד מכנסי דגמ"ח ב-667 יורו – לרגל 1 במאי, איך הפכו בגדי העבודה לטרנד לוהט, במחירים שיתאימו רק לעשירים

איתי יעקב

|

01.05.16 | 09:22

לא רק לאחד במאי. חולצת עבודה משודרגת בתצוגת האופנה של פנדי (צילום: gettyimages)
לא רק לאחד במאי. חולצת עבודה משודרגת בתצוגת האופנה של פנדי (צילום: gettyimages)

תצוגת אביב-קיץ 2016 של בית האופנה Vetements, שהוצגה באוקטובר האחרון בפריז, הביאה למסלול פריט שנוי במחלוקת במיוחד: חולצת טי צהובה לנשים ולגברים עם לוגו אדום של חברת השילוח הבינלאומית DHL. החולצה, שאותה דגמן בתצוגה המעצב גושה רובצ'ינסקי, הפכה במהרה לסנסציה ומככבת מאז בהפקות אופנה ובמדורים הסוקרים אופנת רחוב בעולם, ואף זכתה לכתבות רוחב, כמו זו שפורסמה בשבוע שעבר בגרדיאן הבריטי תחת הכותרת "הונאה או חתרנות? כיצד הפכה חולצת טי של DHL לפריט החובה של השנה".

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

זכתה לתואר "פריט החובה של השנה". חולצת DHL בתצוגה של Vetements (צילום: rex/asap creative)
    זכתה לתואר "פריט החובה של השנה". חולצת DHL בתצוגה של Vetements(צילום: rex/asap creative)

     

    אולם השאלה הגדולה באמת שמרחפת מעל החולצה היא דווקא המחיר שלה. או במילים אחרות: כיצד הפכה חולצת מדים צהובה שלובשים 300,000 נותני שירות של חברה בינלאומית, לאובייקט מעוצב ויוקרתי שנמכר במחיר של 205 יורו (875 שקל). באתר חברת השילוח, לדוגמה, נמכרת באותה עת חולצת טי כמעט זהה (רק הגזרה מעט שונה) במחיר של 7 יורו, ובאתרים סיניים כמו אליאקספרס ניתן למצוא העתק זהה ב-20 יורו ואפילו פחות, אם מתאמצים.

     

     

    בראיון לגרדיאן סיפר מנכ"ל DHL קן אלן כי הוא שמח מאוד על הפנייה מ-Vetements ועל כך שהם "נתנו לחברה טוויסט יוצא דופן". בהמשך אמר: "תמיד אמרתי לאשתי ולילדיי שהמותג DHL הוא סקסי, ולאחר שראיתי את התמונה שלי במגזין GQ, אני חושב שהם יסכימו איתי". לעומתו, אנליסטית האופנה והטרנדים אלכסנדרה סזימנסקה סבורה כי הפעולה של Vetements חושפת את המנגנון הקפיטליסטי של אנשי האופנה, שרוכשים בדבקות פריטי לבוש רק כי הם סומנו כאופנתיים, על אף שפריטים זהים נמכרים בפחות מעשירית המחיר.

     

     

    באותה קולקציה של Vetements הוצגו גם עליוניות עם הכיתוב Polizei (מגרמנית: משטרה), ובהן מעיל ניילון ארוך שאזל מהמדפים תוך שבועות ספורים. לכאורה, הבחירה לייצר הזרה של פריטי לבוש מוכרים אינה עניין חדש בעולם האופנה. שנתיים קודם לכן היה זה בית האופנה מוסקינו שאימץ את מדי העובדים של חברת מקדונלד'ס ויצר מהם אופנת עילית לנשים, ובשנות ה-90 היה זה מרטין מרג'יאלה ששיחק עם לוגואים של חברות מסחריות.

     

    במה אתה עובד? קנזו (צילום: gettyimages)
      במה אתה עובד? קנזו(צילום: gettyimages)

       

      עם זאת, המקרה של חולצת DHL מאיר על אחת המגמות הבוערות של קיץ 2016: בגדי עבודה, שנראים הולמים במיוחד היום – 1 במאי, חג הפועלים. המגמה, שהחלה בטפטופים כבר בקולקציית אביב-קיץ 2015 של מארק ג'ייקובס, זוכה העונה לבולטות בעיקר בקולקציות הגברים, עם מכנסי דגמ"ח (קארגו), חולצות פועלים עם כיסים גדולים ואוברולים המזכירים בגדי עבודה של מוסכניקים. כולם, ללא יוצא מן הכלל, מעניקים פרשנות מחודשת לבגדי הפרולטריון ומזכירים במידה מסוימת שתי התייחסויות עבר למדי הפועלים הסינים בתקופה הקומוניסטית: ז'קט הפועלים שעיצבה ויויאן ווסטווד בשנת 2012 והקולקציה שהקדיש קרל לגרפלד למאו צה טונג ב-1996.

       

      לא למעמד הפועלים. מכנסי דגמ"ח של בלמן (צילום: gettyimages)
        לא למעמד הפועלים. מכנסי דגמ"ח של בלמן(צילום: gettyimages)

         

        כמו אז, גם הפעם ההתייחסות של בתי האופנה למעמד הפועלים מייצרת פער עצום בין בגדי העבודה הזולים לתמחור היוקרתי שלו הם זוכים. במקרה של בלמן, למשל, הציג המנהל הקריאטיבי אוליבייה רוסטאן מכנסי דגמ"ח עם כיסים רחבים שיהיו שלכם תמורת 667 יורו, או אוברול במראה עבודה ללא שרוולים שנמכר תמורת 2,070 יורו. בקולקציית אביב-קיץ 2016 של המעצב הטורקי המוערך יומיט בנן, קל לזהות בצבעוניות האינדיגו פריטים כמו מכנסי פועלים, גופיות ריב חושפות כתפיים וחולצת כפתורים עם שרוולים ארוכים וכיס צידי, שנמכרת במחיר של 305 דולר באתרי שופינג ברשת.

         

        מראה של בגדי עבודה ומחירים המגיעים למאות דולרים. יומיט בנן (צילום: gettyimages)
          מראה של בגדי עבודה ומחירים המגיעים למאות דולרים. יומיט בנן(צילום: gettyimages)

           

          ואפשר, כמובן, גם אחרת. למשל, לבדוק את ההיצע באתר של חברת האופנה הישראלית יונידרס, שם ניתן למצוא בגדי עבודה ייצוגיים ומעוצבים, או לבקר בחנות החדשה של אתא, שמציעה פריטים נוסטלגיים של המותג המיתולוגי בהתאמה ל-2016. המחירים במקרים אלו, בניגוד לבגדים של בתי האופנה היוקרתיים, תחומים בטווח נוח יותר - שגם אם לא מותאם לפועלים, יכול למשוך חובבי אופנה מקומיים שרוצים לאמץ את אופנת הצווארון הכחול.

           

          רוצים לדעת מה גילינו בחנות החדשה של המותג אתא? לחצו כאן (צילום: דודי חסון)
          רוצים לדעת מה גילינו בחנות החדשה של המותג אתא? לחצו כאן (צילום: דודי חסון)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד