איך הפך קולט מבוטיק פריזאי
לסיפור הצלחה בינלאומי נחשק?

שרה אנדלמן, שהקימה את החנות עם אמה ב-97' בשכונה שוממת בעיר, מספרת על הדרך שהפכה אותה ל"מכה" של האופנה ולמקור לחיקוי בכל העולם, וכעת גם בישראל

איתי יעקב

|

04.05.16 | 10:09

"אני רואה המון קולקציות של מעצבים צעירים, וכשמישהו עושה משהו שלא ראיתי קודם ושעשוי טוב - אני הולכת על זה". שרה אנדלמן (צילום: gettyimages)
"אני רואה המון קולקציות של מעצבים צעירים, וכשמישהו עושה משהו שלא ראיתי קודם ושעשוי טוב - אני הולכת על זה". שרה אנדלמן (צילום: gettyimages)
"המוצרים בחנות משתנים מדי יום, חלון הראווה מוחלף מדי שבוע, ובכל חודש מתחלפת גם תערוכה בגלריה". בוטיק קולט (באדיבות קולט)
"המוצרים בחנות משתנים מדי יום, חלון הראווה מוחלף מדי שבוע, ובכל חודש מתחלפת גם תערוכה בגלריה". בוטיק קולט (באדיבות קולט)

התור בכניסה לבוטיק קולט בפריז בשבוע האופנה בעיר בשנה שעברה, לא הותיר מקום לספק - מדובר בעוד אירוע מסקרן שניקז אל חנות הקונספט הנחשבת את כל הפאשניסטות בעיר. בפנים, לבוש מעיל זברה פרוותי, השיק מעצב האופנה ג'רמי סקוט בושם חדש לחברת אדידס, וחתם למעריצים שהתגודדו סביבו על ספרו, שיצא אותה שנה בהוצאת Rizzoli NY.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

מאז הוקם בשנת 1997 הבוטיק המפורסם (700 מ"ר בשלוש קומות), הוא מקיים השקות שגורמות לפקקים קשים במרכז פריז. בניגוד לאירועים אופנתיים אחרים בעיר, אלה המתקיימים בקולט (Colette) פתוחים לציבור, וההזמנות מופיעות בחשבונות האינסטגרם והטוויטר של הבוטיק.

  

Colette היא חנות הקונספט הראשונה שנפתחה בפריז ברחוב סן הונורה 213, מתחת לביתן של המייסדות, אם ובתה, קולט רוסו ושרה אנדלמן, המוכרת בפשטות כ"שרה מקולט".

 

"הרעיון היה לפתוח חנות שבה נוכל להראות את כל מה שאנחנו אוהבות". בוטיק קולט (באדיבות קולט)
    "הרעיון היה לפתוח חנות שבה נוכל להראות את כל מה שאנחנו אוהבות". בוטיק קולט(באדיבות קולט)

     

    אנדלמן, אז עדיין לרפל (שם המשפחה של אביה), היתה בת 21 בסך הכול, בוגרת לימודי היסטוריה של האמנות, עם התמחות במגזין Purple של אוליבייה זאם, ובגלריות לאמנות בפריז. האם עבדה בתחום מכירות האופנה. חלל החנות שעמד ריק תקופה ארוכה שבה את עיניהן, והשתיים החליטו להקים במקום חנות שתכיל את כל תשוקותיהן, ובטווח מחירים שמתחיל ביורו אחד ומטפס עד לאלפי יורו לשמלה.

     

    התקשורת המקומית לא צפתה גדולות לבוטיק, והאמינה כי שעריו יסגרו בתוך חצי שנה, אולם 19 שנה מאוחר יותר, קולט הוא עדיין סיפור הצלחה, ומודל ששועתק בפריז עצמה באי אלו וריאציות (למשל, הבוטיקים Merci, המתמחה יותר בעיצוב, ו-The Broken Arm האלטרנטיבי יותר), וגם ברחבי העולם.

     

    "חנויות קונספט עדיין רלוונטיות בשנת 2016, ואפילו יותר מתמיד". Story שרונה (צילום: עמית גושר)
      "חנויות קונספט עדיין רלוונטיות בשנת 2016, ואפילו יותר מתמיד". Story שרונה(צילום: עמית גושר)

       

      בישראל, לדוגמה, נפתחה לאחרונה חנות הקונספט Story שרונה, ששאבה בדיוק משם את ההשראה. גם סטורי מתפרשת על פני 700 מ"ר, וגם היא מעבירה את המבקר חוויית קנייה מגוונת, הנעה בין אופנה, ריהוט ועיצוב לבית. "חנויות קונספט עדיין רלוונטיות בשנת 2016, ואפילו יותר מתמיד", אומרת אנדלמן, 40, בראיון בלעדי ל-Xnet. "אני מאמינה שזה דבר חיוני, כשמדובר בחנות עצמאית שרוצה ליצור חוויה משלה".

       

      את החוויה בקולט קשה לשכפל, הרבה בזכות האפיל השיקי שאופף אותה, יחד עם הניחוח הממכר בקומת הכניסה, הפריטים הייחודיים והבלעדיים, והספרים העצמאיים שאפשר לדפדף בהם שעות. קומת הכניסה מוקדשת למגזינים, פריטי עיצוב ופריטי לבוש בסגנון אופנת רחוב, ובקומה השנייה ממוקמת גלריית האופנה, עם "פיסים" ייחודיים שאנדלמן מלקטת מבתי אופנה כמו קום דה גרסון, מרג'יאלה, ולנטינו, או גוצ'י, לצד מעצבים מוכרים פחות, שזוכים לפרסום עצום בזכות החשיפה בבוטיק.

       

      "אנחנו לא בוחרים מעצבים על פי המדינה ממנה הם מגיעים" (באדיבות קולט)
        "אנחנו לא בוחרים מעצבים על פי המדינה ממנה הם מגיעים"(באדיבות קולט)

         

        מי שכבר ביקר במקום, שהפך ל"מכה" של אופנה בפריז ושם נרדף לכל מה שחדש ונכון בעיר, יודע כי הוא עמוס אנשים בכל שעות היממה, לרוב בתיירים יפנים וסינים. בסופי שבוע משתרך תור ארוך בכניסה למסעדה בקומה התחתונה, עם התפריט הקבוע ובר המים האופנתי. בימים טובים אפשר לזהות את אנדלמן קצוצת השיער מסתובבת בין החללים.

         

        "הרעיון היה לפתוח חנות שבה נוכל להראות את כל מה שאנחנו אוהבות", אומרת אנדלמן. "המוצרים בחנות משתנים מדי יום, חלון הראווה מוחלף מדי שבוע, ובכל חודש מתחלפת גם תערוכה בגלריה. אין תמה מסוימת שמנחה אותי בבחירת התערוכות. זה יכול להיות איור, עיצוב, צילום, אמנות – זו תמיד רק אהבה לדברים המוצגים, כך גם בעבודה היומיומית, אבל זה אף פעם לא אותו הדבר".

         

        טווח מחירים שמתחיל ביורו אחד ומטפס עד לאלפי יורו לשמלה. בוטיק קולט (באדיבות קולט)
          טווח מחירים שמתחיל ביורו אחד ומטפס עד לאלפי יורו לשמלה. בוטיק קולט(באדיבות קולט)

           

          כשהיא נשאלת על תהליך האוצרות של פריטי האופנה והעיצוב בחנות, משיבה אנדלמן: "תאמין או לא, זה התהליך הכי פשוט בעולם: אם אנחנו אוהבים את זה - אנחנו עושים את זה! זה מאוד ספונטני".

           

          בסופי שבוע משתרך תור ארוך בכניסה למסעדה בקומה התחתונה, עם התפריט הקבוע ובר המים האופנתי (באדיבות קולט)
            בסופי שבוע משתרך תור ארוך בכניסה למסעדה בקומה התחתונה, עם התפריט הקבוע ובר המים האופנתי(באדיבות קולט)

             

            למרות ההצלחה של הבוטיק, לאנדלמן אין כוונה להפוך את קולט לרשת חנויות קונספט, בדומה לחנויות Corso Como 10 של קרלה סוזאני, שמחזיקה בסניפים

            גם בשנחאי, בייג'ין וסיאול, ו-Dover Street Market עם הסניפים בלונדון, טוקיו וניו יורק. היא גם מצהירה על עצמה כמי שהחייתה את רחוב סן הונורה וסביבתו, שב-97' עוד לא היה לרחוב הקניות היוקרתי שהפך להיות. "היינו הראשונים, לפני כל מותגי היוקרה סביב", היא אומרת. "לפני 20 שנה האזור הזה היה מדבר בין כיכר ונדום לבין לה אל (מתחם קניות מסחרי שהיה במשך שנים אזור מפוקפק, ונפתח לאחרונה מחדש, א"י). המיקום שלנו הפך אותנו למי שאנחנו, ומעולם לא חשבנו לעזוב אותו למקום אחר בפריז, או לפתוח חנויות נוספות ברחבי העולם. אבל כן עשינו בעבר חנויות פופ-אפ בניו יורק וטוקיו, שהיו חוויה כיפית".

             

            בראיון שהעניקה לפני חמש שנים למגזין The Gentlewoman סיפרה אנדלמן כי היא עובדת עם שני אסיסטנטים, אך את הקניינות לחנות היא מבצעת בעצמה, בעוד האם, קולט, אחראית על התפעול היומיומי של החנות ועל 90 העובדים במקום.

             

            שומרת על חייה הפרטיים בקנאות. שרה ופיליפ אנדלמן (צילום: rex/asap creative)
              שומרת על חייה הפרטיים בקנאות. שרה ופיליפ אנדלמן(צילום: rex/asap creative)

               

              אנדלמן עצמה שומרת על חייה הפרטיים בקנאות, וממעטת להעניק ראיונות לתקשורת. בקיץ 2011 היא נישאה בחתונה באווירת וודסטוק, לבמאי הקליפים פיליפ אנדלמן, שאחראי בין היתר לקליפים של ביונסה, ריהאנה, טיילור סוויפט, לני קרביץ, ג'יי-זי, קארן אן ורבים אחרים.

                

              אחת התרומות הגדולות של אנדלמן לעולם האופנה היא הקידום והחיזוק שהיא מעניקה למעצבים צעירים, אנונימיים בחלקם, שזוכים אצלה לתצוגה שוות ערך למעצבי על. בביקורנו האחרון בבוטיק, לפני כחודשיים, נחשפנו לז'קטים הצבעוניים של המעצבת הלבנונית מירה מיקאטי, ומיהרנו לחפש אודותיה באינטרנט. "אני מחפשת מותגים ייחודים ואותנטיים", מסבירה אנדלמן. "אני רואה המון קולקציות של מעצבים צעירים, וכשמישהו עושה משהו שלא ראיתי קודם ושעשוי טוב - אני הולכת על זה".

               

              "אני מחפשת מותגים ייחודים ואותנטיים" (באדיבות קולט)
                "אני מחפשת מותגים ייחודים ואותנטיים"(באדיבות קולט)

                 

                יש לך עצה טובה למעצבים צעירים ישראלים?

                "תהיו אתם, עקבו אחר האינסטינקטים שלכם, והקפידו על איכות ומשלוחים בזמן".

                 

                בישראל ביקרה אנדלמן לפני שנים רבות, אך היא מתנצלת כי אינה זוכרת דבר מסצנת האופנה והעיצוב המקומית. אחת המעצבות הישראליות הבודדות שמכרו בעבר בבוטיק שלה היתה המעצבת מירית ויינשטוק, עם קו התכשיטים בעיצובה. "אנחנו לא בוחרים מעצבים על פי המדינה ממנה הם מגיעים", אומרת אנדלמן, "אבל זה יהיה מצוין אם מספר מעצבים ישראלים יתאספו ויעשו פרזנטציה מיוחדת בפריז!"

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד