צילום: אמיר יהל

מהיר וקפדני: רוי ניסני, נהג פורמולה, על עולמם הקשוח של נהגי המרוצים

הוא מתאמן ארבע שעות ביום, צורך 3,200 קלוריות (בדיוק!) ומאבד 3.5 קילוגרמים בנסיעה אחת. חשבתם שלהיות נהג מרוצים זה בסך הכל לתת גז? תחשבו שוב

"אני מבלה 20 שעות שבועיות בחדר הכושר. השמירה הקפדנית על הכושר היא חלק בלתי נפרד מהנהיגה התחרותית". רוי ניסני (צילום: יונתן בלום)
"אני מבלה 20 שעות שבועיות בחדר הכושר. השמירה הקפדנית על הכושר היא חלק בלתי נפרד מהנהיגה התחרותית". רוי ניסני (צילום: יונתן בלום)
רוי ניסני, 21, נהג פורמולה, מכניס אותנו לעולמות התזונה, הכושר והמאמץ המנטלי הנוקשים של נהגי המרוצים.

 

תזונה: 70 קילו על הקשקש

קווי מתאר: בבסיס התזונה עומדת, לפני הכל, מגבלת המשקל: "אני חייב לשקול 70 קילו על הקשקש בכל עת", מסביר ניסני, "אחרת לא אכנס לרכב, שהוא מאוד קטן פיזית. אם אוכל עכשיו עוד פרוסת לחם ואשקול 71 קילו, יבעטו אותי החוצה. אני נשקל כל יום כדי לוודא שלא העליתי במשקל. אסור גם לייצר יותר מדי מסת שריר ולהתנפח, כי השרירים שוקלים יותר. כך שלמה שאני אוכל יש חשיבות מכרעת".

 

איך זה עובד: הרכבת התפריט הייחודי של ניסני החלה כשהיה צריך להפחית שבעה ק"ג ממשקלו. הוא הגיע ללשכתו של יאיר להב, דיאטן קליני ופיזיולוג מהמרכז הבינתחומי לתזונה ופעילות בתל אביב. "יאיר אמר שהוא יכול לתת לי את התפריט הטעים יחסית, עם גבינה 5% וכאלה דברים, ואמרתי לו: 'עזוב. תביא לי את האוכל הכי מגעיל שיש, את כל הדברים חסרי הטעם, ואל תוותר לי'. הלכתי על שלושה חודשים של 'רצח' בתזונה וזהו, המשקל ירד. זו הייתה תקופה קשה, אבל כשאתה נכנס לאוטו ושומע את הנהמה של המנוע זה שווה את כל זה".

 

תפריט הירידה במשקל של ניסני כלל 2,800 קלוריות יומיות. היום הוא צורך מעט יותר. "התפריט שלו מורכב מ־3,200 קלוריות ליום. זה תפריט מדויק מאוד שהורכב על פי חילוף החומרים שלו", מסביר להב. "קיימת בדיקה מיוחדת שבה המערכת המטבולית מתחברת למסכת חמצן שמניחים על המטופל, והיא מספקת לנו מידע על חילוף החומרים לפי הרכב החמצן שהוא פולט. כשהרכבנו לו את התפריט לפני שנתיים, התייחסנו למטרה, שהייתה להביא אותו ל־70 קילו. הבאנו בחשבון את בדיקות הדם שלו והפעילות הגופנית שלו, התייחסנו לעובדה שצריך לשמר את מסת השריר, לבנות ולחזק אותה, וכמו כן התייחסנו לאורח החיים שלו, למה שהוא אוהב לאכול ולעובדה שהוא נמצא הרבה בדרכים".

 

"אני חייב לשקול 70 ק"ג על הקשקש בכל עת" רוי ניסני (צילום: יונתן בלום)
    "אני חייב לשקול 70 ק"ג על הקשקש בכל עת" רוי ניסני(צילום: יונתן בלום)

     

    התפריט שלהב הרכיב לו מורכב מכ־50% פחמימות, 25% שומנים ו־25% חלבונים. עקב ריבוי הפעילות הגופנית של ניסני (ע"ע) עליו לאכול מדי שלוש שעות במהלך היום. ארוחת הבוקר גדולה וכוללת ביצה, גבינה, לחם מחיטה מלאה, קורנפלקס ללא סוכר וחלב 3%. ארוחת הצהריים כוללת ירקות עם שמן זית, 200 גרם חלבון (טונה במים, סלמון או פילה בקר) ופחמימה (2 כוסות פסטה, 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה או כוס בורגול מבושל). ארוחת הערב כוללת סלט ירקות, 200 גרם חלבון (עוף, הודו, פילה בקר או סלמון) ושוב פחמימה (3 פרוסות לחם מחיטה מלאה, 1.5 כוס פסטה או אורז מלא).

     

    בין לבין מותר לו לאכול פירות בכמות מוקצבת, תמרים או חטיפי אנרגיה בזמן אימונים ושקדים בלילה. "לא אוכלים לפני אימון או אחריו, אבל כן במהלכו", מסביר להב. "הדופק באימון גבוה מאוד ומגיע ל־180 וגם איבוד הנוזלים גבוה, לכן יש צורך בהכנסת פחמימות. תמרים הן פחמימה מתאימה כי הם קלים ללעיסה ומאפשרים עיכול מהיר ושמירה על רמות סוכר בלי להכביד".

     

    ברקס: "פעם בכמה זמן אני מרשה לעצמי קינוח במסעדה, אם יש אירוע מיוחד", מוסיף ניסני. "זה לא קל, אני אוהב אוכל ואני מוותר על הרבה. לשבת במסעדה ולבקש שלא יהיה שמן, או לאכול רק חצי מהצלחת, זה קשה. אסור גם לשתות אלכוהול במהלך העונה. לפעמים אני מפחד שזה יפגע בגבריות שלי", הוא אומר בחיוך.

     

    כושר: בפיקוח איטלקי

    קווי מתאר: תוכנית האימונים של ניסני ניתנה לו במכון "פורמולה מדיסין" המתמחה בטיפול בנהגי מרוצים באיטליה. בחדר הכושר שלו בישראל מוצב קלסר שהורכב במכון ובו מפורטים התרגילים היומיים והוא מעדכן אותו על בסיס יומיומי - מה ביצע ומה לא, מה כואב ואיזה שריר לא עבד טוב מספיק. הנתונים האלה משוגרים אל "פורמולה מדיסין" מדי יום, לצד מידע על הדופק של ניסני במהלך האימונים שנקלט באמצעות מכשיר מיוחד המוצמד לגופו, נשלח לאפליקציה ומשם עובר אל המכון האיטלקי לצורכי ניתוח ובקרה.

    התוכנית שלו מותאמת לשרירים מסוימים שלהם הוא זקוק במהלך הנהיגה, תוך הקפדה שלא לנפח את השרירים. אלה צריכים להישאר בדיוק בגודל המתאים לרכב הקומפקטי. הוא מתאמן חמש פעמים בשבוע. בסופי השבוע הוא נח, אבל לעתים יעשה אימון בונוס של 80 קילומטר באופניים בסופ"ש.

     

    איך זה עובד: אימוניו היומיים כוללים אימון אירובי (בין 40 ל־120 דקות) - אופניים, חתירה, ריצה אינטרוולית או ריצות ארוכות של 10 קילומטר; חיזוק שרירי הצוואר באמצעות חבישת רתמת ראש מיוחדת המתחברת למשקולת (3־2 פעמים בשבוע למשך חצי שעה), אימון ייחודי לענף הנהיגה האקסטרימית. חיזוק הצוואר הוא משמעותי משום ששאר איברי הגוף רתומים לרכב, ואילו הצוואר נותר חשוף יחסית; תרגילי בטן (5־4 פעמים בשבוע) שכן שינויי המהירות החדים עלולים לפגוע באיברים הפנימיים ולכן שרירי הבטן חשובים בזמן בלימת הרכב; עבודה על שרירי היד (3 פעמים בשבוע); עבודה על שרירי החזה (3 פעמים בשבוע); שרירי הרגליים (פעמיים בשבוע) - ואלה התרגילים השנואים על ניסני, "הסבל הכי גדול", לדבריו.

     

    בסך הכל ניסני מבלה 20 שעות שבועיות בחדר הכושר. מה שנראה כמו ישיבה נטולת מאמץ ברכב למעשה מפעיל לחץ אדיר על מערכות הגוף השונות. "הכוח הצנטריפוגלי שפועל מולך כשאתה במכונית מרוץ והמהירות שמגיעה ל־200 קמ"ש ומעלה, מרגישים כאילו אדם במשקל 70 קילו דוחף אותך כל הזמן, בכל הגוף", מסביר ניסני. "לחיצה על הברקס זה כמו ללחוץ על רצפת פרקט ולדחוף אותה למטה, וההגה שוקל 40־35 קילו. זה הגה חזק, לא הגה כוח נוח של מרצדס. את כל השרירים האלה צריך לאמן, וגם את הצוואר. הוא צריך להיות חזק כי הוא החלק היחיד במרוץ שחשוף למעשה, משום שרק ככה מרגישים את תזוזות הרכב". לשם ההמחשה, המאמץ במהלך כל סשן של נסיעה תחרותית הוא עד כדי כך גדול, שניסני מאבד כ־3.5 קילו בנוזלים, בממוצע בתוך שעה וחצי.

     

    ברקס: השמירה הקפדנית על הכושר היא חלק בלתי נפרד מהנהיגה התחרותית. למעשה, אם ינסה לנהוג כשהוא לא במיטבו מבחינת כושר, לא בטוח שיצליח לשלוט ברכב: "אני לא אדע לשלוט ברכב כמו שצריך, במשך כל הזמן תטפטף לי זיעה על העיניים, ואסיים את הנהיגה הזאת תפוס בכל שריר בגוף".

     

    עבודה מנטלית: אסור לאבד פוקוס

    קווי מתאר: יש בניסני משהו ממוקד, מרוכז ורגוע מאוד. הוא לא מסתכל לצדדים, לא נותן לסביבה להפריע, מתעלם מרעשי רקע. ניסני מסביר שהוא פשוט למד לשלוט במחשבות, והוא עשה את זה באמצעות עבודה קשה ומסודרת על היכולות המנטליות שלו.

    איך זה עובד: "במכון פורמולה מדיסין עושים גם אימונים מנטליים", הוא מספר. "עובדים שם פסיכולוגים שמתמחים בספורט ובספורט מוטורי, והם עושים איתי תרגילים שהם סוג של דמיון מודרך, למשל לתאר לי פנייה כשאני שוכב במיטה ולעזור לי להתכונן לכל רגע בפנייה הזאת. הריכוז הוא הגורם הכי משמעותי בתחום הזה. אין מצב לחשוב על שום דבר אחר מלבד הפנייה הבאה ומתי אתה בולם. אם לשנייה ברחתי במחשבות כדי לחשוב על החברה, על המלון, על הטיסה - הלך עלי. זה משהו שיכול להוריד אותי מהמקום הראשון במרוץ למקום החמישי".

     

    העבודה המנטלית שלו לא נגמרת שם. ניסני מספר על שיטה טיפולית, מעין משחק וידאו, שבה המטופל מרכיב על ראשו מכשיר עם קסדה שקולטת את גלי המוח שלו. התדרים שנשלחים מהמוח משפיעים על הנעשה במסך מולו, וכך הוא יכול לראות דימוי של חבית שמתפוצצת או נר שנדלק, לפי דרגת הריכוז שלו. "זה עוזר לאמן את גלי המוח, עובד על גלי אלפא, בטא וגמא, ומגיעים ככה לרמות גבוהות מאוד של שליטה על המוח, מה שעוזר לי לשלוט ברמת הריכוז לאורך זמן או ברמת הרוגע המנטלי", הוא מסביר.

     

    אספקט חשוב לא פחות של האימון המנטלי הוא גם הבחירה בהצבת הקריירה במקום הראשון בהחלט בסדר העדיפויות, גם לפני בת הזוג. בחודשים האחרונים ניסני בן ה־21, שמשרת בצה"ל כספורטאי מצטיין, חובק זוגיות עם הדוגמנית שני זיגרון, אבל הקריירה היא האישה של חייו. "שני מדהימה ומבינה כמוני שזוגיות זה עניין זניח מבחינת הזמן שמושקע בה לעומת קריירה. לא כל אחד יכול לקבל את זה", הוא מסביר.

     

    ברקס: חדור מטרה, היעדים שהוא מציב לעצמו עומדים כל הזמן לנגד עיניו, כשצמד מילות הקסם הן "פורמולה 1", תחרות נהיגת המרוצים המפורסמת. הוא מתכוון להיות הישראלי הראשון שיתחרה בתחרות הזאת. ומה אם זה לא יקרה? המחשבה אפילו לא חולפת בראשו. "אסור להיכנס למחשבות כאלה" הוא מסביר. "אם היה מצב כזה, לא הייתי ראוי למה שאני עושה. יש כל כך הרבה נהגים בעולם שמחכים להיכנס לפורמולה 1, ואם רק אחד יחשוש שהוא לא ראוי להיות שם, באותו הרגע הוא בחוץ".

     

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד