ההייטקיסט שעבד עם פרל ג'אם מלמד אוטיסטים לרכוב על אופניים

יוסי קט היה מנהל בחברת סאונד בינלאומית, אבל כשהצליח ללמד ילדים עם צרכים מיוחדים לדווש באופן עצמאי, הבין שזהו הייעוד של חייו. "האושר שלי בלתי נתפס"

צפריר בן סיני

|

03.04.16 | 09:08

יוסי קט. "דרך האופניים אני מצליח לגעת באנשים ולתת להם את הדברים הכי בסיסיים שכל אדם זקוק להם: אמונה, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות" (צילום: ענבל מרמרי)
יוסי קט. "דרך האופניים אני מצליח לגעת באנשים ולתת להם את הדברים הכי בסיסיים שכל אדם זקוק להם: אמונה, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות" (צילום: ענבל מרמרי)

התפנית בחייו של יוסי קט הגיעה מהמקום הכי קרוב וגם הכי לא צפוי. מי שהיה איש הייטק מצליח ועובד בכיר בחברת סאונד גדולה, לימד את בנו בן השש לרכוב על אופניים ולא העלה על דעתו שהאירוע המשפחתי הזה יגרום לו לבצע שינוי משמעותי הן בחייו והן בחייהם של אחרים.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק 

 

"קניתי לו זוג אופניים ורכבתי לצידו, תוך שאני תומך בו ומדריך אותו", מספר קט. "בעקבות זאת הגיעו אליי גם חברים של הבן וביקשו שאלמד אותם לרכוב. תוך זמן קצר הגיעו גם חברים של חברים, ופתאום הפכתי למדריך רכיבה".

 

תוך זמן קצר הוא החליף את המשרד המפואר בלשכה חדשה - פארק הירקון בתל אביב, שם לימד עוד ועוד ילדים. בשלב מסוים הגיעו אליו הורים של ילד עם שיתוק מוחין וביקשו ממנו שינסה ללמד גם את בנם לרכוב. למרבה ההפתעה, הילד הצליח ללמוד במהירות רבה. "בערב, אחרי השיעור, קיבלתי טלפון מהקליניקה שבה הילד מטופל", נזכר קט, "והפרופסור שלו אמר לי שהעובדה שהילד הצליח לרכוב בעצמו היא לא פחות מנס רפואי". המקרה הזה גרם לקט להבין שבלי להתכוון הוא פיתח שיטת טיפול חדשנית שעשויה לעזור לעוד רבים אחרים.

 

צפו בכתבה על קט ששודרה בערוץ 10:

 

 

להתגבר על טראומות ילדות

 

יוסי קט (49), גרוש ואב לבן מרמת השרון, רכב במחוזות שונים לגמרי בטרם עלה על המסלול הנוכחי. בשיא קריירת ההייטק שלו עבד בחברת הסאונד ווייבס אודיו, שנוסדה בישראל ונעשתה אחת המובילות בתחומה בעולם. קט שימש בה כמנהל מכירות עולמי, ובמסגרת תפקידו נתן שירותים לאמנים בינלאומיים רבים, בהם הפינק פלויד ופרל ג'אם, וכן לאולפני אייבי רוד המפורסמים בלונדון.

 

"העבודה הייתה אינטנסיבית מאוד ומסביב לשעון בכל ימות השנה משום שבאופן קבוע עבדתי מול כמה מדינות וכמה יבשות בו זמנית", הוא אומר. "הסיפוק המקצועי היה גדול, אבל לצד זה אני זוכר גם המון לחץ ולילות ללא שינה, התכתבויות עם כל העולם 24 שעות ביממה. גם כשמכרתי במיליון דולר, השאלה שהגיעה מיד לאחר מכן היא איך למכור עכשיו בשני מיליון. זה היה מרוץ בלתי פוסק".

 

"בניגוד לאנשים שעוסקים בפסיכולוגיה, אותי לא מעניין מה קרה לבן אדם בעבר. אני ממוקד בכאן ובעכשיו: רק להסתכל קדימה, להתמודד עם הפחד, להאמין ולהעז לנסות. זה הסוד"

כשהפך למדריך רכיבה, לפני כ-15 שנה, הרגיש שמצא את ייעודו בחיים. לקוחותיו מגיעים מכל רחבי הארץ, מכל המינים ומכל הגילאים. "באמצעות רכיבה על אופניים אני עוזר לאנשים להתגבר על טראומות ילדות שהם חוו בעקבות נפילה מאופניים או כתוצאה מתאונת דרכים", הוא אומר. "יש גם אנשים שלא עברו טראומות מיוחדות, אבל בילדותם אף מבוגר לא היה שם כדי ללמד אותם לרכוב, ונשאר בהם חסך עמוק. דרך האופניים אני מצליח לגעת באנשים ולתת להם את הדברים הכי בסיסיים שכל אדם זקוק להם: אמונה, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

 

"התפיסה שעומדת מאחורי השיטה שפיתחתי אומרת שכולנו, בין אם אתה מנהל גדול, מבוגר, קשיש או ילד עם צרכים מיוחדים – כולנו מונעים מפחדים. אני טוען שכל אחד יכול, כל אחד מסוגל; צריך רק להכיר בפחד ולדעת איך להתגבר עליו. כל מי שמסוגל ללכת, מסוגל גם לרכוב על אופניים, ואני אומר את זה באחריות מלאה. בניגוד לאנשים שעוסקים בפסיכולוגיה, אותי לא מעניין מה קרה לבן אדם בעבר. אני ממוקד בכאן ובעכשיו: רק להסתכל קדימה, להתמודד עם הפחד, להאמין ולהעז לנסות. זה הסוד".

 

קט בשיעור רכיבה. "כל אחד יכול" (צילום: ענבל מרמרי)
    קט בשיעור רכיבה. "כל אחד יכול"(צילום: ענבל מרמרי)
     

     

    מחרדה גדולה לאושר עילאי

     

    כיום הוא מלמד בעיקר אנשים עם צרכים מיוחדים, ובמיוחד אוטיסטים ועיוורים. "אני עושה טוב לאנשים", הוא אומר. "האושר והסיפוק שיש לי כשאני מעניק לילד בעל מוגבלות את האפשרות לרכוב על אופניים אחר הצהריים עם חברים, בדיוק כמו שאר הילדים בשכונה - הם בלתי נתפסים. לחיוך שלו ושל בני המשפחות שלו אין מחיר".

     

    לדבריו, גם בני המשפחה של הילד חשים את ההשפעה המהירה של אותו מעבר חד מחרדה גדולה לאושר עילאי. על כך מדברת גם אם לילד בן שבע שסובל מאוטיזם ושלמד רכיבה אצל קט.

     

    "יוסי ניחן ביכולת מופלאה לזהות בצורה מדויקת ומהירה את צרכיו של התלמיד שעומד מולו - גם אם הוא ילד בעל צרכים מיוחדים, שמתקשה לבטא את רצונותיו במילים", אומרת האם. "כשהגענו ליוסי, בני היה מוכן לשבת על אופניו לזמן קצר, אבל לא הסכים להפעיל אותם בעצמו, גם לא עם גלגלי עזר. השיטה הייחודית שיוסי פיתח עזרה לו לחוש באופן מיידי את ההנאה בנסיעה מהירה על אופניים, גם אם הוא אינו מפעיל אותם בעצמו בתחילת הדרך. תחושת ההצלחה, הגאווה והביטחון העצמי שלו הייתה אדירה. מכאן הדרך להתאהבות ברכיבה על אופניים, וביוסי עצמו, הייתה קצרה.

     

    "יוסי לא ויתר לילד בשום שלב, אלא כל הזמן דרש ממנו לדווש, לכוון את הכידון ולשמור על שיווי המשקל. אחרי שני שיעורים בלבד הבן שלי החל לדווש במשך שיעור שלם. את מה שאנחנו לא הצלחנו לעשות בשנתיים, יוסי עשה בשעתיים".

     

    כיום הבן שלה רוכב כמעט לבדו ללא גלגלי עזר, דבר שלפני חודשים אחדים נראה כמו חלום רחוק ודמיוני. "אין מילים שיוכלו לתאר את תחושת ההצלחה וההעצמה שהילד חווה בכל נסיעה על אופניים", ממשיכה האם. "מדובר בילד שנאלץ להיאבק על כל הישג שנראה לאחרים כמו משהו טריוויאלי. תחושת ההצלחה שנובעת מרכיבה ללא גלגלי עזר היא עצומה ובאה לידי ביטוי בשיפור מצב הרוח ובשיפור היכולות המוטוריות שלו. כמובן שלתוצאות המצוינות האלה יש השפעה ישירה גם על כל הסביבה הקרובה".

     

    עכשיו קט רוצה לחזק את הקשר בין אנשים בעלי צרכים מיוחדים לבין האוכלוסייה הכללית באמצעות רכיבה על אופניים. "המטרה שלי היא להפיץ את השיטה ולהכשיר כמה שיותר אנשים בכל הארץ כמדריכי רכיבה על אופניים לבעלי צרכים מיוחדים", הוא אומר. "חוויית ההצלחה המשותפת, הן למדריך והן לתלמיד, היא מעצימה ומשמעותית מאוד ויכולה לעזור לבעלי הצרכים המיוחדים להשתלב בחברה. יש לזה גם משמעות פרקטית: אני מאמין שלכל ילד עם צרכים מיוחדים בכל מקום בארץ, במיוחד בפריפריה, צריכה להיות אפשרות לרכוב בסביבת ביתו, ולא רק איתי בפארק בתל אביב. אין סיבה שהורים, שגם ככה מאוד לא פשוט להם, יצטרכו לנסוע עם הילד שעתיים ויותר בשביל שיעור רכיבה אחד".

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד