יפים מבחוץ ומבפנים: משרדים שבעיצובם הושקעו מחשבה ודיוק

בחברת הפקות הפכו מכולה לחדר הישיבות, בחברה ישראלית במנהטן תוכנן אמפיתיאטרון כמקום מנוחה, ובבית ספר לקולינריה האוכל מוצג לעוברים והשבים

שרון היבש

|

14.03.16 | 14:41

שתי הקומות המוארות בבניין הניו-יורקי מאוכלסות על ידי חברה ישראלית. ב-2013 סיימו לוטן אדריכלים ופליסקין אדריכלים את עיצוב הפנים של משרדי הקומה הראשונה, והשנה תיכננו ועיצבו את הקומה השנייה  (צילום: liam frederick)
שתי הקומות המוארות בבניין הניו-יורקי מאוכלסות על ידי חברה ישראלית. ב-2013 סיימו לוטן אדריכלים ופליסקין אדריכלים את עיצוב הפנים של משרדי הקומה הראשונה, והשנה תיכננו ועיצבו את הקומה השנייה (צילום: liam frederick)
העיצוב מתאים לבניין הניו-יורקי המוקפד והמאופק. האדריכלים בחרו להוסיף לתמהיל חספוס, שבא לידי ביטוי, למשל,  בקירות שהושארו חשופים (צילום: liam frederick)
העיצוב מתאים לבניין הניו-יורקי המוקפד והמאופק. האדריכלים בחרו להוסיף לתמהיל חספוס, שבא לידי ביטוי, למשל, בקירות שהושארו חשופים (צילום: liam frederick)
מרחבים שונים באופן ספייס. "קיבלנו חופש יצירתי רב בעיצוב הקומה", מספר האדריכל דביר דייטש (צילום: liam frederick)
מרחבים שונים באופן ספייס. "קיבלנו חופש יצירתי רב בעיצוב הקומה", מספר האדריכל דביר דייטש (צילום: liam frederick)
הרצפה עשויה מתערובת אגרגטים ומחופה בחלקה בשטיח בצורת מעוינים שגווניו משתנים. עמדות העבודה הוכנו מבוצ'ר בהזמנה מיוחדת (צילום: liam frederick)
הרצפה עשויה מתערובת אגרגטים ומחופה בחלקה בשטיח בצורת מעוינים שגווניו משתנים. עמדות העבודה הוכנו מבוצ'ר בהזמנה מיוחדת (צילום: liam frederick)
משרדי חברת ההפקות בצפון תל אביב מתפרשים על פני 350 מ"ר. בעבר שימש החלל כמחסן של להקת המחול בת שבע. האדריכלית שרון ויזר ומעצבת הפנים מיכל צרפתי קיבלו חלל עירום לחלוטין, ללא חלונות וחיפוי רצפה (צילום: עוזי פורת)
משרדי חברת ההפקות בצפון תל אביב מתפרשים על פני 350 מ"ר. בעבר שימש החלל כמחסן של להקת המחול בת שבע. האדריכלית שרון ויזר ומעצבת הפנים מיכל צרפתי קיבלו חלל עירום לחלוטין, ללא חלונות וחיפוי רצפה (צילום: עוזי פורת)
האדריכלית והמעצבת התבקשו לתכנן את החלל כך שיכיל שני אזורים נפרדים ואזור מקשר, ושניתן יהיה להציג בו חלק מאוסף האמנות של הבעלים (צילום: עוזי פורת)
האדריכלית והמעצבת התבקשו לתכנן את החלל כך שיכיל שני אזורים נפרדים ואזור מקשר, ושניתן יהיה להציג בו חלק מאוסף האמנות של הבעלים (צילום: עוזי פורת)
המרחב חולק לפי השימושים השונים: משרדים סגורים, עמדות עבודה פתוחות, חדר ישיבות, מטבח ואזור המתנה (צילום: עוזי פורת)
המרחב חולק לפי השימושים השונים: משרדים סגורים, עמדות עבודה פתוחות, חדר ישיבות, מטבח ואזור המתנה (צילום: עוזי פורת)
משני הצדדים מוקמו המשרדים הסגורים, והמרכז משמש כחלק ציבורי מקשר. השולחן הארוך מאפשר חלל גדול דיו לאוסף האמנות, להנאתם של האורחים הממתינים, למשל. מכולה כתומה משמשת כחדר ישיבות, שקוף אך סגור (צילום: עוזי פורת)
משני הצדדים מוקמו המשרדים הסגורים, והמרכז משמש כחלק ציבורי מקשר. השולחן הארוך מאפשר חלל גדול דיו לאוסף האמנות, להנאתם של האורחים הממתינים, למשל. מכולה כתומה משמשת כחדר ישיבות, שקוף אך סגור (צילום: עוזי פורת)
המכולה בולטת מקו הבניין אל חצר אחורית גדולה, ששימשה במקור כמגרש חניה (צילום: עוזי פורת)
המכולה בולטת מקו הבניין אל חצר אחורית גדולה, ששימשה במקור כמגרש חניה (צילום: עוזי פורת)
בית הספר ''דנון'' למקצועות הקולינריה, בנמל תל אביב. הבעלים חיפש מבנה עתיר חלונות במפלס הרחוב, שיאפשר לעוברים והשבים לראות את ההתרחשות בפנים (צילום: שירן כרמל )
בית הספר ''דנון'' למקצועות הקולינריה, בנמל תל אביב. הבעלים חיפש מבנה עתיר חלונות במפלס הרחוב, שיאפשר לעוברים והשבים לראות את ההתרחשות בפנים (צילום: שירן כרמל )
כיתת הקונדיטוריה, שחשופה לרחוב. כיתות הלימוד עוצבו בקו נקי ומעשי. "האוכל עצמו משמש כאלמנט עיצובי", אומרת המעצבת נעמה דנון, "ולכן היה חשוב לייצר רקע נייטרלי לא עמוס" (צילום: שירן כרמל )
כיתת הקונדיטוריה, שחשופה לרחוב. כיתות הלימוד עוצבו בקו נקי ומעשי. "האוכל עצמו משמש כאלמנט עיצובי", אומרת המעצבת נעמה דנון, "ולכן היה חשוב לייצר רקע נייטרלי לא עמוס" (צילום: שירן כרמל )
 

הרצון להיטיב עם העובד הוא כבר לא נחלתן הבלעדית של חברות ההייטק: גם בעסקים אחרים כבר מבינים שעבודה בחלל מעוצב ומושקע גורמת הרגשה טובה לא רק לבעלים ולעובדים, אלא גם למבקרים ולקוחות. בתל אביב נפתחו לאחרונה שני חללים מסחריים חדשים - משרדים של חברת הפקה ובית ספר לקולינריה - שבעיצוב החלל שלהם הושקעו מחשבה ותכנון מדויק. מקום מושקע נוסף הוא משרדים של חברה ישראלית בניו יורק, שבעליה אפשרו לאדריכלים חופש פעולה מירבי. בשלושת המקרים התוצאה שווה הצצה.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

חברת הפקות בתל אביב: להדגיש את הפתיחות

 

משרד ההפקות שבצפון ת"א. יש מספיק מקום למועמדים שמגיעים לאודישנים (צילום: עוזי פורת)
    משרד ההפקות שבצפון ת"א. יש מספיק מקום למועמדים שמגיעים לאודישנים(צילום: עוזי פורת)

     

    המשרדים הראשונים שבהם אנחנו מבקרים מתפרשים על פני 350 מטרים רבועים בגני התערוכה בצפון תל אביב. בעבר שימש החלל כמחסן של להקת המחול בת שבע, ובאחרונה שכרה אותו חברת הפקות שעוסקת בטלוויזיה ובקולנוע. האדריכלית שרון ויזר ומעצבת הפנים מיכל צרפתי קיבלו חלל עירום לחלוטין, ללא חלונות וחיפוי רצפה, והתבקשו לתכנן אותו כך שיכיל שני אזורים נפרדים ואזור מקשר, ושניתן יהיה להציג בו חלק מאוסף האמנות הגדול של הבעלים. מכיוון שמדובר בחברת הפקות, השימוש במשרדים משתנה על פי היקף הפעילות, והיה צורך לתכנן את המקום כך שיהיה מודולרי ומסביר פנים לקבוצות גדולות של אנשים שמגיעים לאודישנים וממתינים לתורם.

     

    המעצבות חילקו את השטח לפי השימושים השונים: משרדים סגורים, עמדות עבודה פתוחות, חדר ישיבות, מטבח ואזור המתנה. גובהו הרב של החלל הודגש באמצעות חלונות עיליים שעוטפים את החדרים. "הנתונים ההתחלתיים של החלל מעניקים תחושה של פתיחות, וניסינו להדגיש אותה הן באמצעות החלונות והן על ידי כך שלא הרמנו את הקירות של החדרים עד לתקרה", אומרת ויזר.

     

    החלל נושק לחצר אחורית גדולה, ששימשה במקור כמגרש חניה. "כשהכרנו את סדר היום של העובדים", מספרת צרפתי, "החלטנו להפוך את החוץ לחלק בלתי נפרד מהמשרדים. צמוד ליציאה לחצר תוכנן מטבח גדול, ומיקמנו לידו שולחנות פיקניק וספסלים בנויים". משני הצדדים מוקמו משרדים סגורים, והמרכז משמש כחלק ציבורי מקשר. הוצב בו שולחן ארוך שמאפשר לאורחים להמתין ולהתבונן באוסף האמנות המרשים שמעטר את הקירות. במרכז גם נמצאת מכולה כתומה ומפתיעה, שפתוחה בחלקה באמצעות חלונות זכוכית ומתפקדת כחדר ישיבות. "היה צורך במקום נוסף, ולא רצינו להעמיס על החלל", מסבירות המעצבות. "בהתחלה רצינו מכולה אמיתית, אבל המידות לא התאימו, אז ייצרנו אחת מעץ ומפח גלי".

     

    המכולה הזו מתפקדת כחדר ישיבות (צילום: עוזי פורת)
      המכולה הזו מתפקדת כחדר ישיבות(צילום: עוזי פורת)

       

      הפרויקט הזה היה שיתוף הפעולה הראשון של השתיים, ובעקבותיו הן כבר עבדו יחד פעמים נוספות. "ביחד אנחנו מקבלות החלטות אמיצות", אומרת צרפתי. "החלטנו שבכל פרויקט נעשה משהו שלא עשינו בנפרד, שנתנסה בחומר חדש או במרכיב שונה. את המכולה, למשל, לא הייתי עושה לבד".

      המטבח של עובדי חברת ההפקות (צילום: עוזי פורת)
        המטבח של עובדי חברת ההפקות(צילום: עוזי פורת)

        קירות החדרים לא מגיעים עד לתקרה, וזאת כדי להדגיש את הפתיחות (צילום: עוזי פורת)
          קירות החדרים לא מגיעים עד לתקרה, וזאת כדי להדגיש את הפתיחות(צילום: עוזי פורת)

           

          שולחן האוכל במטבח (צילום: עוזי פורת)
            שולחן האוכל במטבח(צילום: עוזי פורת)

             

            חברה ישראלית במנהטן: לנוח באמפיתיאטרון

             

            המשרדים הבאים שייכים לחברה ישראלית שהוקמה בארצות הברית ושמחזיקה משרדים במנהטן, ניו יורק. ב-2013 סיימו לוטן אדריכלים וברק פליסקין (פליסקין אדריכלים) את עיצוב הפנים של אחת הקומות ששכרה החברה במגדל משרדים, ולפני כשנה תיכננו ועיצבו את הקומה השנייה, שמיועדת לאנשי השיווק: שטחה 1,500 מטרים רבועים, ובעבר היא היתה מלאה בתאי עבודה שהופרדו זה מזה באמצעות מחיצות מרופדות בבד. מכיוון שהבניין כולו מוקפד ומאופק, בחרו האדריכלים לשלב בו אלמנטים מחוספסים: חלק מהקירות הושארו חשופים, והרצפה עשויה מתערובת אגרגטים ומחופה בחלקה בשטיח בצורת מעוינים שגווניו משתנים. עמדות העבודה הוכנו מבוצ'ר על ידי נגר בהזמנה מיוחדת.

             

            "קיבלנו חופש יצירתי רב בעיצוב הקומה הזו, ויצרנו בה פרטים מחומרי גלם ממוחזרים", מספר האדריכל דביר דייטש מלוטן אדריכלים. "המשטח של שולחן המטבח, לדוגמה, עשוי מלוחות ממוחזרים של סקייטבורד". אלמנט בולט אחר הוא אמפיתיאטרון קטן שמשמש כפינת מנוחה. המושבים עשויים OSB, והפינות שלהם הודגשו בפסים עזי צבע:

             

            אמפיתיאטרון כפינת מנוחה לעובדים (צילום: liam frederick)
              אמפיתיאטרון כפינת מנוחה לעובדים(צילום: liam frederick)

               

              ממול מוקם שולחן בקווי זיג-זג ושעליו מתקיימות מצגות קצרות. בנוסף לאמפיתיאטרון תוכנן מעין סלון שמופרד משאר אזורי העבודה באמצעות מחיצות כתומות המרופדות בבד לבד, שמסייע לבידוד אקוסטי.

               

              השולחן משמש למצגות קצרות, בעמידה (צילום: liam frederick)
                השולחן משמש למצגות קצרות, בעמידה(צילום: liam frederick)

                אחת מפינות העבודה (צילום: liam frederick)
                  אחת מפינות העבודה(צילום: liam frederick)

                  החברה הישראלית ממוקמת בשתי הקומות המוארות (צילום: liam frederick)
                    החברה הישראלית ממוקמת בשתי הקומות המוארות(צילום: liam frederick)

                     

                    בית ספר לקולינריה בתל אביב: האוכל כאלמנט עיצובי

                     

                    בית הספר דנון למקצועות הקולינריה, שנפתח בינואר בנמל תל אביב, מארח שפים וקונדיטורים ידועים מחו"ל שמעבירים בו סדנאות, והבעלים, מאיר דנון, חיפש חלל מתאים במשך זמן רב. הוא רצה מבנה עתיר חלונות בקומת הרחוב שיאפשר לעוברים והשבים לראות את ההתרחשות הקולינרית שמתקיימת בו. ההזדמנות המתאימה הגיעה עם סגירתו של סניף גלידת אייסברג בנמל. דנון שכר אותו - וגם את שירותיה של אחותו, מעצבת הפנים נעמה דנון, שהתבקשה לתכנן על פני 330 מטרים רבועים שתי כיתות – האחת מיועדת ללימודי קונדיטוריה, האחרת לבישול – וכן אזור קבלה, מלתחות, חדר מורים ומסעדת תלמידים.

                     

                    דלת הכניסה מובילה ללובי מרווח שכולל גם פינת ישיבה וספרייה. הקירות צבועים בגוני אפור ותכלת. משמאל נמצאת כיתת הקונדיטוריה, שמוקפת חלונות שקופים ושחשופה לרחוב. מול הדלת יש מסדרון רחב שמשני צדיו שובצו מלתחות לתלמידים וחדר מורים. בסוף המסדרון ניתן לטפס לשירותים שבקומה השנייה באמצעות גרם מדרגות לולייני, או לפנות ימינה לכיוון כיתת הבישול. "רציתי לעצב את החלל הציבורי כך שישדר יציבות והקפדה אבל ישמור על שפה עדכנית וצעירה", אומרת דנון. חיפוי הרצפה הוא מ-PVC, אותו מתארת המעצבת כ"פתרון פרקטי ונוח מבחינה תקציבית. לכיתות הלימוד בחרנו את אותו חומר בטקסטורה ובצבעוניות שונות".

                     

                    הקירות נצבעו בגוני אפור ותכלת, הרצפה חופתה ב-PVC (צילום: שירן כרמל )
                      הקירות נצבעו בגוני אפור ותכלת, הרצפה חופתה ב-PVC(צילום: שירן כרמל )

                       

                      בלובי מוקמו פריטים ממקורות שונים. שידת האחסון שמאחורי שולחן הקבלה היא ארון מטבח מנירוסטה עם משטח בוצ'ר שנקנה באיקאה. ממול עומדת ספה עם ריפוד עור אדום, שעוצבה בהשראת דיינרים, ולידה הוצבו שתי כורסאות לא תואמות. הספרייה הנמוכה יוצרה ממתכת. מהתקרה משתלשלות שלוש מנורות תלויות - שתיים מעל דלפק הקבלה ואחת מעל אזור הישיבה – כולן עשויות מצינורות ברזל עם נורות ליבון. מעל הספה נתלתה הדפסה על עץ של ארטישוק:

                       

                      הפריטים בלובי נאספו ממקורות שונים (צילום: שירן כרמל )
                        הפריטים בלובי נאספו ממקורות שונים(צילום: שירן כרמל )

                         

                        חדר המורים נסגר באמצעות קיר זכוכית וממוקם מול תאי הלבשה שנצבעו בצהוב, ושהותאמה להם מראה גדולה במסגרת מוזהבת. במסדרון הוצבו תאי אחסון לבנים.

                         

                        כאן לומדים לאפות עוגות (צילום: שירן כרמל )
                          כאן לומדים לאפות עוגות(צילום: שירן כרמל )

                           

                          בעיצוב של כיתות הלימוד ביקשה דנון לשמור על קו נקי וחף מאלמנטים. "האוכל עצמו משמש כאלמנט עיצובי", היא אומרת, "ולכן היה חשוב לייצר רקע נייטרלי לא עמוס, כדי שהתלמידים לא יתקשו להתרכז".

                           

                          האדריכל דן טרוים זכה בפרס על מוסך שהפך למשרד פרסום - לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

                            

                          מוסך הפך למשרדי חברת הפרסום OPEN. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: בועז לביא ויונתן בלום)
                          מוסך הפך למשרדי חברת הפרסום OPEN. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: בועז לביא ויונתן בלום)

                           

                           

                           

                           

                           

                           
                          הצג:
                          אזהרה:
                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד