מי שנמנה על ז'אנר האנשים שאוהבים את הבושם שלהם ייחודי ובמהדורה מוגבלת, ודאי מכיר את אחת מתחנות החובה בפריז, בוטיק הבשמים Jovoy, השוכן בסמיכות לכיכר ונדום ומוקף במלונות היוקרה ריץ, ווסטין ולה מוריס. את הבשמים שנמכרים כאן לא תוכלו למצוא ברשתות הפארם, גם לא בפרפומריות נבחרות, ובטח שלא במבצעי 1+3 בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. כאן מוכרים בשמים ייחודיים לאנשים אנינים.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
פרנסואה הנין: "זה שאתה שם על עצמך בושם של ליידי גאגא או בראד פיט לא עושה אותך למיוחד. בוא נניח שאתה בספיד-דייטינג, ומישהו מתיישב מולך בחליפה של הוגו בוס, לבוש פורמלי שאלף בחורים אחרים לובשים, להבדיל ממישהו שלובש חולצה מיוחדת שרכש בבוטיק מיוחד – ברור שזה כבר ישנה את כל היחס שלך אליו. ככה זה גם בבשמים"
הקירות האדומים ומדפי העץ הבהירים במקום מייצרים תחושה של בורדל יוקרתי, כיאה למקום שקהל היעד המקורי שלו, כשהוקם בשנת 1923, היה הפילגשים של גברי החברה הגבוהה. בשנת 2006, לאחר קרוב לארבעים שנות תרדמה, הוקמה החברה מחדש על ידי איש העסקים פרנסואה הנין, שהפך את Jovoy למותג נישה פופולארי הנמכר בארבעים מדינות, ואוחז בבוטיק ברחוב קסטיליון בפריז, בו נמכרים מלבדו עוד 100 מותגי נישה של בשמים, במהדורות מוגבלות ובניחוחות ייחודים.
Jovoy הוא מחלוצי מגמת הבוטיקים של בשמי הנישה, שהלכה וצברה תאוצה בעשור האחרון. בפריז לבדה תמצאו היום לפחות עשרה כאלה, ביניהם אטלייה קולון הסמוך לכיכר ונדום, Nose השוכן בסמיכות לרחוב הבוטיקים אטיין מרסל, ו-Liquides שבאזור המארה. כעת נוחתת המגמה הריחנית הזו גם בישראל, עם השקת בוטיק Individual בנווה צדק.
בסיור שערכנו בשלושת הבוטיקים הפריזאיים גילינו חוויית קנייה שונה בתכלית מזו שאליה הורגלנו על ידי דיילות היופי ברשתות הפארם. בערך כמו ההבדל בין קנייה בחנות של גוצ'י ברומא לביקור בזארה בקניון רמת אביב. ב-Liquides, למשל, עברנו תשאול קצר על העדפות הריח שלנו ועל אורח חיינו, ורק אחריו בחר עבורנו המוכר מספר בשמים ההולמים את אישיותנו. ב-Nose האלגנטי יותר ניתן לשבת לפגישה באזור מיוחד בקצה החנות, לשם יגיעו עד אליכם הבשמים שלדעת המוכרים יתאימו לעורכם, לסגנון חייכם ולטעמכם האישי. ב-Jovoy הצליח פרנסואה הנין עצמו לקלוע לטעמנו משיחה בלבד, עם הבושם Origino מהמותג Jeroboam שנמצא בבעלותו.
"לאנשים נמאס להריח כמו מוצר המוני", אומר הנין בשיחה עם Xnet בפריז. "אנחנו במלחמה על ייחודיות, ידידי. זה שאתה שם על עצמך בושם של ליידי גאגא או בראד פיט לא עושה אותך למיוחד. בוא נניח שאתה בספיד-דייטינג, ומישהו מתיישב מולך בחליפה של הוגו בוס, לבוש פורמלי שאלף בחורים אחרים לובשים, להבדיל ממישהו שלובש חולצה מיוחדת שרכש בבוטיק מיוחד – ברור שזה כבר ישנה את כל היחס שלך אליו. ככה זה גם בבשמים".
"עולם בשמי הנישה תופס תאוצה בשנים האחרונות מתוך הרצון של אנשים באינדיבידואליות", מוסיף גיא שסטוביץ', מבעלי הבוטיק התל אביבי שמושק בימים אלה. כבן לשושלת שסטוביץ', יבואנית מוצרי צריכה הכוללת מחלקת בשמים גדולה, עבד שסטוביץ' הבן בחברות הבישום גרלן וקבוצת BPI המייצרת את הבשמים של ז'אן פול גוטייה, אזדין אלאיה, איסי מיאקי ואחרים, שם למד את אומנות המסחר ושיווק הבשמים.
אם בצרפת עומד ממוצע השימוש בבשמים על 50 מ"ל לאדם בשנה, הרי שבמדינות המפרץ והמזרח התיכון מדובר בלא פחות מ-3.5 ליטרים בממוצע לאדם לשנה! ואנחנו חשבנו שהצרפתיות מתקלחות עם בושם
הבוטיק בנווה צדק מתווסף לתופעת בשמי הנישה, החרישית יחסית בארץ, מהשנים האחרונות. לדברי שסטוביץ', בישראל פועלים אתרי אונליין המציעים בשמים בייבוא אישי, וכן מספר קטן מאוד של בוטיקים, כמו בית הבושם ברחוב בן יהודה בתל אביב, ואפילו ברשת הפארמים אפריל כבר פתחו מחלקה מיוחדת לבישום נישה. על עיצוב הבוטיק אינדיבידואל הופקדה האדריכלית אורלי שרם, והוא מציע 22 מותגי בישום, ובסך הכול למעלה מ-200 ניחוחות שונים, רובם המוחלט יוניסקס, בטווח מחירים שבין 400 שקל ל-1,720 שקל לבקבוק, בגדלים של 50 או 100 מ"ל. "היום שוק הנישה מהווה 2.5 אחוז משוק הבישום הבינלאומי - נתון ששילש את עצמו בשנתיים האחרונות - ועל פי הערכות הוא מגלגל כ-500 מיליון דולר בשנה", אומר שסטוביץ'. "לבשמי הנישה פוטנציאל להגיע ל-20 אחוז מהשוק". בישראל מגלגל שוק הבישום 700 מיליון שקל בשנה.
הבוטיק בנווה צדק נפתח במכוון כחנות ברחוב ולא בקניון, עם הפנים לתיירות חוץ, אך היא זמינה גם לחובבי עיצוב הפוקדים את השכונה באופן תדיר. שסטוביץ' מדגיש כי כיכר המדינה לא היתה ברשימת האופציות, מכיוון שלא רצו לייצר את ההקשר המתבקש בין בשמי נישה לשוק היוקרה. אלא שהעיצוב המינימליסטי של הבוטיק מייצר ממילא את המיתוג היוקרתי, להבדיל מהחמימות הסקסית העולה מהמקבילות המיתולוגיות בפריז. כך או כך, מגוון הניחוחות בחנות רחב, וכך גם טווח המחירים - מניחוחות קולון נקיים ועדינים של המותג Loant Collection (שמחירם 1,150-450 שקל), ועד בשמים מתובלנים של חברת היוקרה Amouage (שמחירם 1,700-700 שקל).
בחזרה לפריז. בדיוק כשאנחנו מגיעים לביקור אצל הנין הוא מסיים פגישה עם חברת בישום קטנה מתאילנד שצפויה להימכר בחנות, ומברך לשלום כל לקוח שנכנס לבוטיק, כולל אותנו, מבלי שידע מי אנחנו. "בשנים האחרונות זלגה מגמת בשמי הנישה גם לחברות הגדולות, שמפיצות בשמים במהדורה מוגבלת. היום כשאתה מוכר בושם אתה לא מדבר על הרכיבים שלו, אלא על מי ש'לובש' אותו, ועד כמה הוא יפה. אתה מוכר מוצר. בשוק הבישום ישנן היום שלוש קבוצות עיקריות: בשמי הוט קוטור, שיכולים גם להגיע ל-18,000 יורו לבקבוק שמיוצר עבורך בהזמנה אישית אצל פרנסיס קורג'יאן, למשל, בחנות סמוכה אלינו; בשמי נישה שאצלנו נמכרים ב-3,000-180 יורו; והבשמים שאתה יכול לרכוש ברשתות הפארם".
שיחה עם הנין כמוה כשיעור מאלף בתולדות הבישום, הכולל שלל אנקדוטות וסיפורים מרתקים. כך, למשל, הוא מספר על היכולת לזהות שאלים שהגיעו מגואה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, בזכות ניחוח הפצ'ולי שנהגו לפזר על השאל, וכיצד מאוחר יותר, כשההיפים בוודסטוק החלו לקנות שאלים מהודו, נוצר הקישור המיתולוגי בין ניחוח הפצ'ולי המתקתק לסקס ואהבה.
במקרה אחר מגלה הנין כי לא ניתן לייצר בושם נטול אלכוהול, למרות שמספר חברות, בעיקר אלה הפונות לשוק המוסלמי, מנסות לצייר תמונה כאילו כן. "הם משתמשים בנוזל שנקרא ניקול, ואגלה לך סוד - זה אלכוהול. כדי לייצר בושם אתה צריך אלכוהול, אחרת אין אפשרות לערבב בין המרכיבים".
בין הלקוחות בבוטיק של הנין ניתן למנות מפורסמים רבים, כמו השחקנית איזבל אדג'ני, ג'יימס בונד לשעבר, פירס ברוסנן, ואפילו פוטין ביקר בחנות במספר הזדמנויות. "אני מעדיף לא לדבר על הרגלי הקנייה שלו", אומר הנין על נשיא רוסיה, "אבל אני יכול להבטיח לך שכל מי שנכנס אלינו מקבל יחס שווה: בני מלוכה, סלבס, אנשים כמוני כמוך. ואם לא מתייחסים אליך יפה, תגיד לי. אני אטפל בהם!"
בין הלקוחות בבוטיק של הניג ניתן למנות מפורסמים רבים, כמו השחקנית איזבל אדג'ני, ג'יימס בונד לשעבר, פירס ברוסנן, שמגיע לפה בכל ביקור בפריז, אפילו פוטין ביקר בחנות במספר הזדמנויות. "אני מעדיף לא לדבר על הרגלי הקנייה שלו", אומר הנין על נשיא רוסיה, "אבל אני יכול להבטיח לך שכל מי שנכנס אלינו מקבל יחס שווה: בני מלוכה, סלבס, אנשים כמוני כמוך. ואם לא מתייחסים אליך יפה, תגיד לי. אני אטפל בהם!"
הנין מפתיע כשהוא מספר כי שוק הבישום זוכה להצלחה גדולה במיוחד במדינות "ראשיינטל", שילוב של רוסיה ואוריינטל, קרי מדינות ברית המועצות לשעבר ומדינות המזרח התיכון. כך שאם בצרפת עומד ממוצע השימוש בבשמים על 50 מ"ל לאדם בשנה, הרי שבמדינות המפרץ והמזרח התיכון מדובר בלא פחות מ-3.5 ליטרים בממוצע לאדם לשנה! ואנחנו חשבנו שהצרפתיות מתקלחות עם בושם. הנין מסביר את הנתונים בכך שבמדינות האוריינטל אנשים משלבים בין מספר בשמים, ולאו דווקא דבקים בניחוח אחד. כמו כן, לדבריו, לניחוחות יש מקום של כבוד בתרבות המוסלמית. לא מפתיע לגלות כי במקביל להגעת המותג Jovoy לתל אביב, הוא מתוכנן להיכנס בשנה הקרובה גם לטהרן, שמאז הסרת הסנקציות על איראן החלה נפתחת למותגי יוקרה.
"אני לא פוליטיקאי, אבל אני נוסע לטהרן פעמיים בשנה ופוגש אנשים מאוד שונים מהאופן שבו איראן מצטיירת בתקשורת", הוא אומר. "חשוב להם לעשות את ההבדל בינם לבין ערבים. הם פרסים, ושונים מאוד משאר הלקוחות במזרח התיכון. זה כמו שכולנו פה אירופאים, אבל הצרפתים רואים את עצמם שונים מהגרמנים או הבריטים. בכל אופן, בתרבות הפרסית יש מקום מאוד גדול לבישום, ובקבוק הבושם הראשון נוצר בפרס לפני 7,000 שנה. אני מאמין שזה שוק עם הרבה פוטנציאל. יש שם דור חדש שאוהב יוקרה ויש לו תשוקה לטייל בעולם. הם רוצים מאוד להית חלק מהמערב והעולם כולו".