האם הילד בשל לכיתה א'?
כדאי שתבדקו בציורים שלו

האם הוא מוכן מוטורית, רגשית, חברתית, קוגנטיבית - להתחיל ללמוד בבית הספר? מיכל וימר, מומחית בפענוח ציורי ילדים, עם כמה הצעות לבדיקת המוכנות

מיכל וימר

|

25.02.16 | 10:35

מוכנה או לא מוכנה? קראו בציורים שלה (צילום: shutterstock)
מוכנה או לא מוכנה? קראו בציורים שלה (צילום: shutterstock)

בימים אלה מתבצעת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה והורים רבים צריכים להחליט – כן או לא להעלות את בנם או בתם לכיתה א'? זו החלטה חד פעמית ובלתי הפיכה והיום רק לעיתים רחוקות בוחרים להשאיר ילד כיתה בגלל קשיים רגשיים ולימודיים.

 

רודולף שטיינר, הוגה הגישה האנתרופוסופית, טען שבשלות ללמידה מתחילה רק אחרי שנפלו כל השיניים – אז מה קורה בפה של הילד/ה שלכם? ואיך יודעים אם הילד בשל או לא? ישנם נתונים רבים שחשוב לקחת בחשבון, כמו גובה, גיל, רצון הילד עצמו וכו', לכל אלו מצטרפים גם הציורים. דרך פענוח ציורי ילדים, ניתן לגלות מה מידת הבשלות של הילד לכיתה א' וכך להקל על ההחלטה המורכבת.

 

מוכנות מוטורית: תחזיק רגע את המספריים

כדי שילד יתמודד עם משימת הכתיבה, שמתחילה בכיתה א', חשוב שיהיה בשל מבחינה מוטורית. הוא אמור לדעת להשחיל חרוז, לרכוס כפתור ולגזור צורות.

 

בציור הזה, למשל, ניתן לראות יכולת מוטוריקה עדינה מפותחת, המתבטאת בהצלבת קווים, בצביעה מדויקת בתוך הצורות ובציור של פרטים קטנים. סגנון הציור מלמד על מידת השליטה והדיוק של הילדה המציירת בכלי הציור. היא מתכננת לפני שהיא מתחילה לצייר וסביר שהיא מחזיקה את הכלי באחיזה המותאמת, המאפשרת לה לנוע בחופשיות ובדיוק על הדף.

 


 

מוכנות קוגניטיבית: צייר לי כבשה

בבשלות קוגניטיבית, הכוונה היא ליכולת להתבטא באוצר מילים רחב, ליצור מבנה של עלילה, למיין אלמנטים על פי שני קריטריונים, כמו צורה וצבע. כדי לבדוק מוכנות קוגניטיבית, אני מזמינה ילדים לצייר גם ציורים ספונטניים וגם משימות מונחות בציור. כך אני בוחנת את האופן בו הילד מתמודד עם מצב נתון, כפי שיקרה לו בכיתה: כשהמורה תכתוב על הלוח, הילד יצטרך לקלוט, להסיק מסקנה ולבצע.

 

אחד הדברים הנוספים שנבדקים לקראת כיתה א', הוא היכולת לחשיבה רב שלבית – שזו בעצם היכולת לבצע משימה גם כשיש לה מספר רב של שלבים, מבלי שצריך לקבל הנחייה בנפרד על כל שלב. בציורים רואים זאת דרך התכנון והיכולת של הילדה המציירת לחזור על תבנית מסוימת (למשל, העיגולים הסגולים והורודים).

 


 

מוכנות רגשית: תספור עד 10 לפני ש...

בדיקת הבשלות הרגשית חשובה במיוחד ופענוח ציורי ילדים הוא אחד הכלים הטובים לכך. אנו מחפשים את יכולת הילד להתמודד באופן עצמאי, לבטא את רגשותיו, להתמודד עם תסכול ולקבל סמכות. אחת הדרכים הטובות ביותר לראות זאת היא באמצעות התבוננות באיכות הקו.

 

בציור כאן אפשר לראות את השימוש בקו נעים וזורם, מגוון רחב של צבעים ואת הרושם הסופי של דמות מחייכת ומאירת פנים.

 


 

מוכנות חברתית: פוליטיקה במגרש המשחקים

מוכנות חברתית משמעה אופן ההסתגלות של ילד למצבים חדשים, הדרך בה הוא מתקשר עם בני גילו, עד כמה הוא נכון להקשיב ולשתף פעולה.

 

כשאני בודקת מוכנות חברתית, לא אחפש בציורים ילד שמצייר את עצמו כמלך הכיתה, מוביל ובולט. להיפך. הילדים הכי מקובלים חברתית פשוט יודעים להסתדר עם כולם ולהפגין גמישות מחשבתית, מקוריות, מוטיבציה ויכולת להתאים את עצמם למצבים שונים. בציורים אפשר יהיה לראות אצל הילדים שמוכנים מבחינה חברתית גיוון ועושר של פרטים בציור, צבעוניות וקשרים ייחודיים בין האלמנטים. למשל, דמות מחזיקה עפיפון, דמות משוחחת עם דמות אחרת וכדומה.

 


 

ההחלטה להעלות ילד לכיתה א' אינה החלטה פשוטה ולכן הציורים יכולים להיות כלי עזר נפלא להחלטה נכונה. אם עדיין אינכם בטוחים פנו לייעוץ מקצועי ושקלו גם מסגרת חינוכית קלילה יותר, הנוהגת בשיטה רב גילאית, כך שהלמידה נעשית לצד משחק חוויתי.

 

  • מיכל וימר (M.A), תרפיסטית באמנות, מנהלת מסלול לימודי תעודה במרכז לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית.

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד