הפצצה האיראנית החדשה: רוברטו קוואלי פותח חנות ראשונה בטהרן

בעקבות הסרת הסנקציות הכלכליות על המסחר עם איראן, בית האופנה האיטלקי משיק בוטיק גדול ומושקע ביעד החדש. איך יגיבו הנשים ברעלות לשמלות החושפניות?

איתי יעקב

|

25.02.16 | 08:42

יש לקוות כי המהפכה של ילדי הפרחים מהעשור הכי יפה באופנה תפיח רוחות של שינוי גם באיראן. תצוגת סתיו-חורף 2016-17 של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)
יש לקוות כי המהפכה של ילדי הפרחים מהעשור הכי יפה באופנה תפיח רוחות של שינוי גם באיראן. תצוגת סתיו-חורף 2016-17 של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)
ההפך הגמור מהצ'אדור השחור המכסה את גוף האישה האיראנית כשהיא יוצאת מהבית. תצוגת אביב-קיץ 2016 של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)
ההפך הגמור מהצ'אדור השחור המכסה את גוף האישה האיראנית כשהיא יוצאת מהבית. תצוגת אביב-קיץ 2016 של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)

רק בחודש שעבר הוסרו הסנקציות הכלכליות על המסחר עם איראן, וכבר תעשיית האופנה ממהרת להתנפל על היעד החדש חמושה בשמלות מעצבים. השבוע נפתחה בטהרן חנות ראשונה של בית האופנה האיטלקי רוברטו קוואלי, מהשמות הפופולאריים בקרב לקוחות המזרח התיכון. רוברטו קוואלי מחזיק ביותר מ-40 חנויות ונקודות מכירה במדינות המפרץ ובערב הסעודית, כולל שלושה בוטיקים בביירות השכנה. בישראל נמכרים עיצובי בית האופנה בבוטיק אמור בכיכר המדינה.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

"השוק האיראני עובר תקופה מרגשת וחדשה בעקבות הסרת הסנקציות". קמפיין אביב-קיץ 2016 של רוברטו קוואלי (צילום: אינס ואן למסוורדה ווינוד מטדין)
    "השוק האיראני עובר תקופה מרגשת וחדשה בעקבות הסרת הסנקציות". קמפיין אביב-קיץ 2016 של רוברטו קוואלי(צילום: אינס ואן למסוורדה ווינוד מטדין)

     

    בידיעה שפורסמה באתר האופנה WWD דווח כי קוואלי, בית האופנה היחיד שנמצא בבעלות קבוצת ההשקעות Clessidra Sgr, השיק בוטיק בן 352 מ"ר, המתפרשים על פני שתי קומות בשכונת זאפרנייה האלגנטית שבצפון טהרן. עיצוב החנות זהה לבוטיקים של קוואלי בכל העולם, כולל דלת הכניסה המעוגלת עם לוגו המותג ומנורות קריסטל התלויות מהתקרה. בחנות נמכרים קווי הנשים, הגברים, בגדי הילדים והמשקפיים, פריטי עיצוב לבית ופריטי לבוש ספורטיביים של המותג. בתמונה מערב הפתיחה שהופצה בעמוד האינסטגרם Rich Kids Of Tehran (קריצה לסדרת הריאליטי Rich Kids Of Beverly Hills), נראים גברים בחליפות ונשים ברעלות צבעוניות פוקדים את החנות.

     

     

    "השוק האיראני עובר תקופה מרגשת וחדשה בעקבות הסרת הסנקציות", אמר רנאטו סמרארי, מנכ"ל קבוצת Clessidra Sgr. "שמונים מיליון האזרחים באיראן הם לקוחות פוטנציאליים עבור מותג כמו רוברטו קוואלי. אנחנו חושבים שאיראן יכולה להיות שוק מעניין מאוד למותרות בשוק האופנה, ואנחנו שמחים להיות בין הראשונים שפותחים חנות מותג בטהרן. זו הזדמנות מצוינת עבורנו לייבא את האופנה האיכותית של קוואלי, שמוכרת ומוערכת ברחבי העולם".

     

    "יש הרבה לחץ בקרב אנשים ממעמד הביניים באיראן ללבוש בגדי מעצבים ולענוד שעונים יוקרתיים". קמפיין הקיץ של קוואלי (צילום: אינס ואן למסוורדה ווינוד מטדין)
      "יש הרבה לחץ בקרב אנשים ממעמד הביניים באיראן ללבוש בגדי מעצבים ולענוד שעונים יוקרתיים". קמפיין הקיץ של קוואלי(צילום: אינס ואן למסוורדה ווינוד מטדין)

       

      על פי דיווח באתר NPR, מאז הסרת הסנקציות עושות את דרכן לאיראן קבוצות של מנהלי עסקים מאירופה ומארצות הברית, בניסיון לשיתופי פעולה חדשים עם המדינה שבה עתודות נפט גדולות ואוכלוסייה צעירה עם פוטנציאל צמיחה גבוה. הסנקציות על איראן אומנם הקשו עד כה על פתיחה וניהול של עסקי אופנה בינלאומיים, אך מספר מותגים כמו בנטון ומנגו כבר מחזיקים בחנויות במדינה, שבה מתקיים בשנים האחרונות שבוע אופנה מקומי. כמו כן, היו מי שמצאו דרכים לעקוף את הסנקציות, ובבתי כלבו בטהרן נמכרו פריטי לבוש של מותגי יוקרה שיובאו דרך גורם שלישי באמצעות מדינות כמו טורקיה או מדינות המפרץ, ללא קשר ישיר לחברות האופנה עצמן.

       

      פריטי לבוש סקסיים והדפסים צבעוניים. תצוגת אביב-קיץ 2016 (צילום: gettyimages)
        פריטי לבוש סקסיים והדפסים צבעוניים. תצוגת אביב-קיץ 2016(צילום: gettyimages)

         

        הדרישה למותגים, מתברר, הגיעה מהלקוחות עצמם, רובם מהמעמד הבינוני והמשכיל של איראן. "החשיפה לטרנדים בינלאומיים דרך האינטרנט, תוכניות טלוויזיה ונסיעות לחו"ל, יצרה תשוקה למותגים בקרב קהל צעיר", אמר ל-BBC בחור שהזדהה כבהאר, בלוגר אופנה בן 30. צעירה בשם מרים הוסיפה כי "יש הרבה לחץ בקרב אנשים ממעמד הביניים באיראן ללבוש בגדי מעצבים ולענוד שעונים יוקרתיים. אני מרגישה ביטחון עצמי גבוה יותר כשאני לבושה במותגים".

         

        עם זאת, יש גם לא מעט אירוניה בכך שבית האופנה של רוברטו קוואלי הוא הראשון לתקוע יתד במדינה. קוואלי מזוהה עם פריטי לבוש סקסיים וחושפניים, הדפסים צבעוניים וחומרים צעקניים כפרווה – ההפך הגמור מהצ'אדור השחור המכסה את גוף האישה האיראנית כשהיא יוצאת מהבית. קולקציית הקיץ של המנהל הקריאטיבי החדש פיטר דונדס היתה כולה שיר הלל לשנות ה-80, עם שמלות מיני קצרצרות שנקשרו בצדי הגוף והציגו יותר עור מבד, חולצות א-סימטריות ומכנסי ג'ינס צמודים.

         

        אמש (רביעי) הציג דונדס את הקולקציה השנייה בעיצובו לקוואלי, חגיגה בוהמיינית בהשראת שנות ה-70. אם בקולקציה הקודמת שלף המעצב מארכיב בית האופנה פריטים בסגנון שנות ה-80 שזכו לביקורות מעורבות, הפעם הוא משלב במיומנות בין כתב היד האישי שלו כמעצב לבין השפה של המותג. לצלילי Whole Lotta Love של לד זפלין פסעו דוגמניות (ולראשונה גם דוגמנים) במערכות לבוש שעברו ישירות מוודסטוק אל המסלול במילאנו, כמו מקטרוני קטיפה צבעוניים, מכנסי ג׳ינס בגזרה גבוהה, שמלות משי שיפון רכות ושקופות שריחפו על המסלול, ומעילי פרווה עשויים מלאכת מחשבת של עבודת יד.

         

        ספק אם המראה הבוהמייני של קוואלי לחורף הבא הוא בהכרח כרטיס הכניסה שלו לשוק האיראני, אבל במדינה בה הלבוש הנפוץ ביותר של נשים הוא עדיין גלימת הצ'אדור השחורה, יש לקוות כי המהפכה של ילדי הפרחים מהעשור הכי יפה באופנה תפיח רוחות של שינוי גם באיראן.

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד