מעצב האופנה זוכה ה-CFDA ג'ונתן שמחאי: "אני מאוד מחובר לישראל"

עם השראה מהאח הבכור שהמציא את גריינדר ותמיכה מההורים הישראלים שהיגרו לניו יורק, המעצב הצעיר זוכה בפרסים מאנה ווינטור ומלביש את ג'יג'י חדיד וביונסה

מאשה רודוב

|

17.02.16 | 10:16

ג'ונתן שמחאי. "מרגש אותי כשמישהו חווה שמחה דרך אופנה, מבחינתי זה הסיפוק המקצועי האולטימטיבי" (צילום: Dan Lecca )
ג'ונתן שמחאי. "מרגש אותי כשמישהו חווה שמחה דרך אופנה, מבחינתי זה הסיפוק המקצועי האולטימטיבי" (צילום: Dan Lecca )
"כשאתה מעצב צעיר, במיוחד אם אינך כפוף לבית אופנה או למעצב אחר, אתה לומד תוך כדי תנועה". קולקציית אביב-קיץ 2016 של ג'ונתן שמחאי (צילום: Dan Lecca )
"כשאתה מעצב צעיר, במיוחד אם אינך כפוף לבית אופנה או למעצב אחר, אתה לומד תוך כדי תנועה". קולקציית אביב-קיץ 2016 של ג'ונתן שמחאי (צילום: Dan Lecca )
ג'ונתן שמחאי ואנה ווינטור בתצוגת סתיו-חורף 2016-17 של המעצב בשבוע האופנה בניו יורק (צילום: Gettyimages)
ג'ונתן שמחאי ואנה ווינטור בתצוגת סתיו-חורף 2016-17 של המעצב בשבוע האופנה בניו יורק (צילום: Gettyimages)

קשה לחשוב על מקום שבו מאתגר – וגם מושך – להצליח יותר מאשר ניו יורק, העיר שהפכה לסמל של חיים אורבניים מעוצבים ותחרות חסרת פשרות. בין שלל האתגרים שעומדים בפני מעצבים צעירים שרוצים להפוך לשם דבר בתפוח הגדול, ניצבת התחרות של מועצת המעצבים האמריקאית (CFDA) המציעה מלגות וחשיפה בכלי התקשורת הנחשבים, ובראשם מגזין ווג, השותף הקבוע של המועצה. התחרות היא הזדמנות גדולה, אך כמו תמיד – רק מעטים זוכים בה. בנובמבר 2015 הצטרף לרשימת הזוכים הנחשקת – הכוללת שמות ידועים כמו פרואנזה סקולר, דרק לם, תום בראון וג'וזף אלטוזארה – גם המעצב הצעיר ג'ונתן שמחאי, שבחמש שנים בלבד הפך את המותג שלו לשם אהוב על סלבריטאיות כמו קים קרדשיאן, ביונסה, ריהאנה וקריסטן סטיוארט. השבוע הוא הציג את קולקציית סתיו-חורף 2016-17 בעיצובו במסגרת שבוע האופנה בניו יורק, כאשר בשורה הראשונה נצפתה עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור.

 

"חשוב לי לציין שאני לא מעצב עבור סלבס – זה מחמיא וטוב לעסקים, אבל מרגש אותי הרבה יותר לראות את החולצה שלי על מישהי ברכבת התחתית". עיצובים של שמחאי על שרה היילנד, אמה רוברטס, סנדרה בולוק וסקרלט ג'והנסון (צילום: gettyimages)
    "חשוב לי לציין שאני לא מעצב עבור סלבס – זה מחמיא וטוב לעסקים, אבל מרגש אותי הרבה יותר לראות את החולצה שלי על מישהי ברכבת התחתית". עיצובים של שמחאי על שרה היילנד, אמה רוברטס, סנדרה בולוק וסקרלט ג'והנסון(צילום: gettyimages)

      

    למרות ששמו לא מוכר עדיין בארץ, שמחאי, 30, דווקא מכיר את ישראל היטב כמי שנולד בניו יורק למשפחה שהיגרה לארצות הברית מתל אביב לפני 35 שנה. "אני מאוד מחובר לישראל", הוא אומר בראיון בלעדי ל-Xnet המתקיים ברובע האופנה ברחוב 38 בניו יורק. "אמא שלי נולדה בה, הסבים שלי גרים בה ולכן אני מבלה הרבה זמן בתל אביב".

     

    >> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

     

    תצוגת סתיו-חורף 2016-17 של ג'ונתן שמחאי בניו יורק (צילום: Gettyimages)
      תצוגת סתיו-חורף 2016-17 של ג'ונתן שמחאי בניו יורק(צילום: Gettyimages)

       

      הצעיר מבין שלושה אחים, הוא ספג את האהבה לאופנה מאמו, בעלת קו תכשיטים בהשראת קריאת "שמע ישראל", שחלק מהכנסותיו מועבר לתמיכה בחיילי צה"ל. אחיו הגדול ג'ואל, 38, הוא המייסד והמנכ"ל של גריינדר, אפליקציית ההיכרויות המצליחה לקהילה הגאה שמונה כיום כ-10 מיליון משתמשים.

       

      "הפרויקט של CFDA הוא אחד הדברים המדהימים ביותר שיכולים לקרות למעצב צעיר". שמחאי בטקס, לצד ריקרדו טישי ואמנדה סייפריד (צילום: gettyimages)
        "הפרויקט של CFDA הוא אחד הדברים המדהימים ביותר שיכולים לקרות למעצב צעיר". שמחאי בטקס, לצד ריקרדו טישי ואמנדה סייפריד(צילום: gettyimages)

         

        "הפרויקט של CFDA הוא אחד הדברים המדהימים ביותר שיכולים לקרות למעצב צעיר", אומר שמחאי. "מדי שנה המועצה בוחרת 10 מעצבים או מותגים עצמאיים ומלווה אותם במשך שנתיים, מסבסדת חלל עבודה, מצוותת אותם למובילי התעשייה מתחומים שונים, דואגת להתפתחותם, חשיפתם ומעניקה סיוע במציאת משקיעים ונותני חסות. בסיום נרשמתי לתוכנית נוספת של המועצה, תחרות מעצבים צעירים מטעם קרן האופנה של ווג, שהזניקה בעבר כמה קריירות ענק, בין היתר של אלכסנדר וונג ואלטוזארה. תארי לעצמך כמה מלחיץ להיכנס לנעליים האלה. רק המעמד של להיכנס לחדר ולראות את העשירייה המשפיעה ביותר בתעשיית האופנה האמריקאית – אנשים כמו אנה ווינטור, דיאן פון פירסטנברג, אנדרו רוזן מ-Theory, דיוויד נוויל מראג & בון, ריד קרקוף, ג'נה ליונס מג'יי קרו. אתה לא רוצה להגיד משהו לא במקום, אבל מצד שני גם חושש להצטייר כנחבא אל הכלים. היתה לי זכות גדולה ללמוד מהאנשים האלה איך להגדיר ולאפיין את מהות המותג שלי. קיבלתי מהם אישור לעשות את מה שאני עושה. זאת תחושה ייחודית".

         

        "הקולקציה צריכה ליצור תחושה של 'אני זקוק לבגדים האלה עכשיו'". קדם-סתיו 2016 (צילום: Dan Lecca )
          "הקולקציה צריכה ליצור תחושה של 'אני זקוק לבגדים האלה עכשיו'". קדם-סתיו 2016(צילום: Dan Lecca )

           

          תמיד ידעת שתרצה להיות מעצב אופנה?

          "נדבקתי מאמי בחיידק האופנה, אני מניח. כילד הייתי שותף מלא לרוטינת הקניות שלה והיא תמיד שאלה את דעתי. אף פעם לא היתה לי יותר מדי סבלנות ללימודים – לא הצטיינתי בתחום האקדמי ולא בספורט – אבל תמיד הרגשתי בנוח ללוות את הקרובים אליי בבחירות אופנתיות לאירועים חשובים, כמו נשף סיום התיכון. זה מעמד שזכור לי במיוחד – עזרתי לחברות שלי לבחור שמלה, ייעצתי להן בענייני מייק-אפ. עד היום מרגש אותי כשמישהו חווה שמחה דרך אופנה, מבחינתי זה הסיפוק המקצועי האולטימטיבי".

           

           

          בגיל 15 התחיל שמחאי לעבוד בחנות בגדים, לאחר שבעלת החנות ראתה אותו בוחר בגדים לחברה והציעה לו עבודה. "בהתחלה בעיקר קיפלתי בגדים במחסן, אבל לקראת גיל 18 כבר ניהלתי למעשה שלוש חנויות. זה היה בית ספר מדהים". לאחר סיום הלימודים בתיכון נרשם ללימודי ניהול ושיווק בתחום האופנה, אך "די מהר הבנתי שזה לא בשבילי – השתעממתי ולא יכולתי להתרכז. חזרתי למשרה הישנה שלי לעוד שנה וגם השתלבתי במפעל לייצור בגדים למכירה סיטונאית שנמצא ברשות אבי ודודי. זאת הפעם הראשונה שלמעשה ניתנה לי האפשרות לראות את הבגד מתהווה, מתעורר לחיים, ואהבתי כל רגע. החוויה הזאת סידרה את כל הגורמים במשוואה עבורי, והבנתי שקולקציה עצמאית היא הצעד הבא".

           

          "קיבלתי מהם אישור לעשות את מה שאני עושה. זאת תחושה ייחודית". שמחאי בטקס פרסי ה-CFDA (צילום: gettyimages)
            "קיבלתי מהם אישור לעשות את מה שאני עושה. זאת תחושה ייחודית". שמחאי בטקס פרסי ה-CFDA(צילום: gettyimages)

             

            האם ההצלחה של אחיך הגדול ג'ואל, שהשיק את גריינדר ב-2009, שנה לפני שהקמת מותג משלך, השפיעה על הקריירה שלך?

            "ג'ואל הוא גאון. גריינדר יצר מהפכה בדרך שבה אנשים רואים את העולם מבחינה חברתית. היום כל מי שלוקח חלק בסצנת ההיכרויות אונליין, עושה זאת דרך המכשיר הנייד תוך הפעלת שירותי מיקום. מה שב-2009 נחשב לקונספט פורץ דרך, היום הוא ברור מאליו. אני זוכר שהגעתי להתראיין בפעם הראשונה, ופתאום הרגשתי שהשיחה זולגת בהדרגה מהבגדים שלי ל-האם אחי הוא זה שהמציא את גריינדר או לא. בגדול, ההצלחה שלו היוותה לי השראה. הוא איש עסקים מבריק שמנהל חברת ענק מצליחה המעסיקה מאות עובדים, אבל הוא לא נח על זרי הדפנה בכל הקשור לאסטרטגיות שיווקיות –הדוגמה הטובה לכך היא שותפות עם סוכנות יח"צ מובילה בתחום האופנה ושידור ישיר של תצוגת אופנת הגברים של ג'יי וו אנדרסון באפליקציה. ג'ואל עסוק כל הזמן, אבל אם אני מרים אליו טלפון הוא תמיד שם בשבילי, כמו שאני תמיד שם בשבילו. אני הכי גאה בו בעולם".

             

            "הבנתי שהכי מושכים אותי הפריטים שמעט חורגים מאזור המבטחים שלי, אבל עדיין ארצה לאתגר את עצמי וללבוש אותם". תצוגת סתיו-חורף 2015-16 (צילום: Dan Lecca )
              "הבנתי שהכי מושכים אותי הפריטים שמעט חורגים מאזור המבטחים שלי, אבל עדיין ארצה לאתגר את עצמי וללבוש אותם". תצוגת סתיו-חורף 2015-16(צילום: Dan Lecca )

               

              תעשיית האופנה האמריקאית גדולה ותחרותית מאוד. איך מנסחים בה סגנון ייחודי?

              "במקום לימודי אופנה מלאים, לקחתי קורסים ב-FIT ובפרסונס בקשת של נושאים – מפרוונות ועד חייטות. במקביל התחלתי להרהר בשיחות שניהלתי עם נשים במשך השנים וניסיתי לחדד מה מלהיב אותי כשאני מתלבש. הבנתי שהכי מושכים אותי הפריטים שמעט חורגים מאזור המבטחים שלי, אבל עדיין ארצה לאתגר את עצמי וללבוש אותם. זכורה לי סיטואציה בה הלוויתי חולצת כפתורים לבנה לחברה טובה שנשארה לישון אצלי אחרי מסיבה, כי רצינו לאכול בראנץ' ולרכל, ולא היה לה מה ללבוש. ליתר בטחון, נתתי לה גם תחתוני בוקסר ללבוש מתחת. בהתחלה היא היתה סקפטית, כי לפני חמש שנים לא היה כל כך נפוץ לצאת לרחוב ללא חלק תחתון, אבל בסוף היא זרמה איתי. וזה פשוט עבד – הסקס אפיל של הפריט הגברי האולטימטיבי על גוף האישה, הניקיון, החיבור לתכשיטים מליל אמש. במשך חודשים ניסיתי לקבל ממנה בחזרה את החולצה, והיא פשוט סירבה לשחרר אותה. כשאתה מעצב צעיר, במיוחד אם אינך כפוף לבית אופנה או למעצב אחר, אתה לומד תוך כדי תנועה".

               

              "לעומת המעצבים עם האג'נדה הבלתי-מושגת, אני בוחר להיות שם ולספר את הסיפור שלי" (צילום: Dan Lecca )
                "לעומת המעצבים עם האג'נדה הבלתי-מושגת, אני בוחר להיות שם ולספר את הסיפור שלי"(צילום: Dan Lecca )

                 

                ומה גורם למותג צעיר להצליח בעיר עמוסה אופנתית כמו ניו יורק?

                "הבגדים שלך חייבים לרגש, הקולקציה צריכה ליצור תחושה של 'אני זקוק לבגדים האלה עכשיו'. תנאי הכרחי נוסף, בעיניי, הוא היכולת לתקשר עם הלקוח שלך, כי הלקוח של היום ירצה לחבר את הפנים ואת האישיות שלך לבגד. לעומת המעצבים עם האג'נדה הבלתי-מושגת, אני בוחר להיות שם ולספר את הסיפור שלי".

                 

                 

                הבגדים שלך הפכו לאהובים גם על כוכבות כמו ג'יג'י חדיד וביונסה. מה, לדעתך, הופך אותם לפופולאריים אצל הסלבס?

                "חשוב לי לציין שאני לא מעצב עבור סלבס – זה מחמיא וטוב לעסקים, אבל מרגש אותי הרבה יותר לראות את החולצה שלי על מישהי ברכבת התחתית. הלקוחה שלי היא מאוד סקסית והיא בעד לייצר מהומה קטנה, אבל לפעמים היא רוצה רק להיעלם בתוך הבגדים שלה. היא אוהבת לשחק על המינונים של החשוף מול הנסתר, וכבר לא צריכה לבחור בין האוברסייז לשמלת תחרה צמודה – הכול עניין של סיטואציה ומצב הרוח, ואני רוצה לתת פתרון לשני הקטבים האלה באישיותה. בנוסף, הסקסי שלי הוא קולי וקשוח, לא פתייני, ואני מניח שהכוכבות מתחברות לאג'נדה הזאת – הן מצולמות כל הזמן, והדבר האחרון שהן רוצות זה להיראות כאילו התאמצו יותר מדי. לדעתי, יש מבחינתן גם יתרון בלהיות מזוהה עם מותג צעיר ופחות מוכר, ולא ללבוש עוד שמלה של ז'יבנשי".

                 

                פריטים נבחרים מהקולקציות של ג'ונתן שמחאי ניתן להשיג בבוטיק ליאת, אחימאיר 15, תל אביב; ובאתר המעצב .

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד