מעצב האופנה הצרפתי אנדרה קוראז' הלך לעולמו ביום חמישי בלילה בגיל 92, בביתו בנאי סיר סאן, פרבר יוקרתי במערב פריז. דובר החברה מסר כי קוראז' נפטר לאחר החמרה במחלת הפרקינסון בה חלה לפני 30 שנה, ובעקבותיה עזב את עולם האופנה בשנת 1995.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
נשיא צרפת פרנסואה הולנד ספד ביום שישי לקוראז' – מה שמצביע על חשיבותו של המעצב בהיסטוריה של תעשיית האופנה והתרבות הצרפתית. "קוראז' הטביע את חותמו על האופנה הגבוהה בצרפת", צייץ הולנד בטוויטר. "יוצר מהפכן שעשה שימוש בצלליות גיאומטריות וחומרים חדשים".
"הוא המציא יקום של צורות וצבעים", הוסיפה שרת התרבות הצרפתייה פלור פלרין. "עולם בו נולדה אלגנטיות עם פנטזיה, הומור, והחופש הגדול ביותר של רוח ותנועה". הלווייתו תתקיים ביום שני בצהריים.
מותו של קוראז' הציף את הרשתות החברתיות ואתרי האופנה בעולם בגל נוסטלגיה לקולקציות פורצות הדרך שהציג קוראז' בשנות ה-60, תור הזהב שלו כמעצב. הנודעת מכולן היא קולקציית Space Age (עידן החלל) שהציג ב-1964, שהציגה גזרות רחוקות מהגוף, שמלות בגזרת A חדשנית, צבעוניות של לבן וכסף, וחומרים סינתטיים כמו PVC - שהביאו לאופנת העילית רוח עתידנית שטרם נראתה בו.
יחד עם המעצב הצרפתי פייר קרדן, קוראז' היה לאחד הבולטים במנסחי אופנת החלל של העשור, שצמחה בהשראת המרוץ לחלל של שתי המעצמות הגדולות - ארצות הברית וברית המועצות - מסע שהחל עם הקוסמונאוט יורי גגארין בשנת 1961, והגיע לשיאו עם האסטרונאוט ניל ארמסטרונג, שהיה לאדם הראשון שצעד על הירח בשנת 1969.
אנדרה קוראז' נולד בשנת 1923 בעיר פו, בירת מחוז הפירנאים האטלנטיים שבדרום מערב צרפת. אביו היה משרת, שהתאכזב מרצונו של הבן ללכת וללמוד אמנות. הוא כיוון אותו ללימודי הנדסה, ואנדרה נחת בבית הספר הגבוה ללימודי הנדסה, מדעים וטכנולוגיה בפריז, ה-ƒcole Nationale des Ponts-et-ChaussŽes.
במהלך מלחמת העולם השנייה הצטרף קוראז' כטייס לחיל האוויר הצרפתי. עם שחרורו בגיל 28 החליט להגשים את חלומו, והחל לעבוד בבית האופנה של בלנסיאגה במשך עשור, עד שיצא לדרך עצמאית בשנת 1961.
בבלנסיאגה הכיר קוראז' את מי שלימים תהפוך לאשתו, המעצבת קוקלין בארירה, יד ימינו לאורך השנים, שאף לקחה את מושכות העיצוב של בית האופנה עם עזיבתו ב-1995 ועד לשנת 2002. אנקדוטה מעניינת שנחשפה השבוע בווג, היא שלוגו המותג שהורכב מהאותיות AC לא היה ראשי התיבות של המעצב אנדרה קוראז', אלא של שמותיהם הפרטיים של בני הזוג, אנדרה וקוקלין.
עם פתיחת הסטודיו שלו לאופנת עילית בפריז, קוראז' היה למעצב מהפכן ופורץ דרך. הגזרות שיצר היו משוחררות, עם שמלות המיני הרחוקות מהגוף והמגפיים הלבנים שטוחי העקב, שהיו לסימני ההיכר שלו. הוא הפך למעצב בינלאומי מפורסם עם 125 בוטיקים מסביב לעולם בשנת 1972, וקהל לקוחות שכלל את קתרין דנב וז'קלין קנדי. בשנת 1972 יצר את הלבוש הרשמי של העובדים אולימפיאדת מינכן, ושנה לאחר מכן פנה לעיצוב בגדי גברים.
"אם המלים 'מודרני' ו'עתידני' קיימות בלקסיקון האופנה, זה בגלל קוראז'", אמרה בשבת אשת האופנה ועורכת ווג איטליה לשעבר קרלה סוזאני, בשיחה עם הניו יורק טיימס. "קוראז' שינה את הקונספט של הוט קוטור, והצעיד אותו לעבר עידן חדש".
"קוראז' היה איש חזון", הוסיף מעצב האופנה הצרפתי ז'אן-שארל דה קסטלבז'אק בראיון לערוץ הטלוויזיה הצרפתית FRANCE24. "הוא הגיע בתקופה של בגדים מקושטים, והפשיט אותם מהעודפות הזאת לעבר עתיד חדש".
אבל אולי מעל לכול, בדברי הימים של האופנה במאה ה-20 שמור לקוראז' מקום של כבוד כמי שהמציא את חצאית המיני בשנת 1966 – כבוד שעליו חתומה גם המעצבת הבריטית מארי קוואנט, באחד הדיונים שלעולם לא ייושבו כבר. "אני המצאתי את המיני", אמר בעבר, "מרי קוואנט רק מסחרה את הרעיון שלי". במפגש שנערך עם קוואנט במוזיאון ויקטוריה אנד אלברט בלונדון בשנת 2009, התייחסה המעצבת עצמה לסוגיה: "מה לעשות, כאלה הם הצרפתים, אבל לא משנה. אני דווקא זוכרת אחרת. בכל מקרה, גם אני וגם קוראז' לא המצאנו את חצאית המיני, אלא הנערות שלבשו אותה ברחוב".
בשנת 2011 נמכר בית האופנה של קוראז' לחברת Young & Rubican של אנשי הפרסום ז'אק בונגרט ופרדריק טורלוטינג. בספטמבר האחרון, לאחר היעדרות של 13 שנה, הוצג קוראז' שוב בשבוע האופנה בפריז, בעיצובם של סבסטיאן מאייר וארנו ואילאן. השניים שלחו אל המסלול 64 מערכות לבוש, אשר הורכבו מ-15 דגמים חדשים, השואבים מארכיון בית האופנה, ואשר יוצרו מ-15 סוגי חומרים שונים. בידיעה שפרסמנו על הקולקציה שהוצגה נכתב: "על המסלול עלו הדוגמניות בבגדי גוף לבנים ומעליהם פריטים כמו ז'קט אלגנטי מארכיב בית האופנה או חצאיות מיני. הבחירה בסטיילינג הזה, או יותר נכון לומר בהיעדר הסטיילינג, יצרה תצוגה מנומנמת, שלא ממש ניכר בה החזון העתידי של המעצבים לבית קוראז'".
את קו האיפור החדש של קוראז׳ בשיתוף חברת אסתי לאודר מובילה הדוגמנית קנדל ג׳נר, ולאחרונה הלבישו מעצבי המותג את הזמרת מיילי סיירוס בתלבושת פרובוקטיבית, כשהנחתה את טקס פרסי המוזיקה של MTV. השניים יצרו עבורה שמלה שקופה בגזרת A עם עיגולים צבעוניים, ואיבזרו אותה במגפיים לבנים ומשקפי פלסטיק היוצרים מראה של עיניים מלוכסנות. אלא שלמעט האביזרים האיקוניים של קוראז׳, השמלה של סיירוס נראתה כמו תרגיל סטודנטיאלי בעיצוב. יש לקוות כי המורשת שהותיר אחריו קוראז' עוד תתפתח בקולקציה הבאה לכדי אמירה בולטת ופורצת דרך כבימים עברו.