תולדות הפרחה הישראלית: סרטון האבולוציה שמסעיר את הרשת

עוד לא נרגעו הרוחות מהעיסוק בלבוש הערס המקומי, וכבר עלה לאוויר על ידי אותם היוצרים וידאו חדש ולא פחות שערורייתי: כך נראו הפרחות מקום המדינה ועד היום

איתי יעקב

|

08.11.15 | 12:53

פחות מחודש לאחר שהסעיר את הרשת עם הסרטון המציג את אבולוציית הערס הישראלי, חוזר היוצר דויד גוזלן עם סרטון חדש, לא פחות שנוי במחלוקת, המציג את אבולוציית הפרחה הישראלית משנות ה-50 ועד היום, בכיכובה של השחקנית הדס מורנו.

הסרטון פורסם ביום שישי האחרון בעמוד הפייסבוק של KOG - בית ליוצרים ברשת, וגרף תוך יומיים למעלה מ-100 אלף צפיות. התגובות ברשת לא איחרו לבוא, וגם כאן היו מי שמצאו את הסרטון משעשע, ואחרים שראו בו טקסט גזעני המבקש להגחיך נשים מזרחיות שנאבקות בדימוי הפרחה המכליל.

 

אותה הגברת בשינוי אדרת (צילום: צחי גוזלן )
    אותה הגברת בשינוי אדרת(צילום: צחי גוזלן )

     

    כדי להתחמק מההאשמות הצפויות בגזענות, נקטו היוצרים של הסרטון בכמה תחבולות. "פרחה בערבית היא מילה שפירושה פרגית, אך בעברית היא הפכה למילת גנאי על לא עוול בכפה", אומרת הקריינית בתחילת הסרטון, ומציגה מעין נקיטת עמדה של היוצרים: אתם קוראים לה פרחה, אבל היא בעצם פרגית. אגב, התרגום הנכון למילה מערבית הוא בכלל אישה יפה.

     

    למי קראת פרחה?  (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)
      למי קראת פרחה? (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)

        

      הפרשנות הישראלית המזלזלת הוענקה לפרחה בשנת 1972 ב"מילון עולמי לעברית מדוברת" שהוציאו דן בן אמוץ ונתיבה בן יהודה, שם הוגדרה הפרחה כאישה המונית, זולה, צעקנית ומינית מאוד. עשר שנים לאחר מכן, בספר ההמשך "מילון אחול מניוקי לעברית מדוברת", נכתב כי "פרחה היא בחורה פשוטה, גסה, חסרת השכלה ועידון, המתלבשת ומסתפרת לפי צו האופנה האחרונה". והיה כמובן גם את שיר הפרחה של עפרה חזה, מתוך סרטו של אסי דיין "שלאגר" מ-1979, שם שרה חזה: "אין לי ראש למילים ארוכות", וגם: "בסוף כל פרחה מסתתר שיכון קטן, בעל לדוגמה ואלף כיווני עשן".

       

        

        (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)
        (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)

          

        הסרטון גם מתחמק מהחיבור הנפוץ והנפיץ בין המושג פרחות לנשים מזרחיות, בכך שהכוכבת שנבחרה להדגים את האבולוציה היא הדס מורנו בעלת גווני העור והשיער הבהירים. פריטי הלבוש המוצגים בו מתכתבים עם 60 שנות אופנה המתוייגת כ"פרחית" (סטיילינג: מיטל ואן שונגי סלע, איפור ושיער: שי ארז): גופיות בטן, תלתלים נפוחים, הדפסי נמר ונחש, עקבים גבוהים, חיוכים פתיינים, תנועות ידיים גסות, מיניות מתפרצת וצעדי ריקוד אגרסיביים. לפרחה של 2015 אפילו הוצמד שוקולד, אלי כרמז לפרשת טיסת השוקולד של ישראייר מהשנה האחרונה. כי מה בסך הכול רוצה פרחה? שיתנו לה לאכול את השוקולד שלה בשקט.

         

           (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)
          (צילום: קוג מדיה, מתוך יוטיוב)

           

          לאורך השנים ניסו פעילות מזרחיות לפרק את המטען השלילי מהמילה פרחה - החל מד"ר ויקי שירן ז"ל, משוררת וסוציולוגית, מקימת תנועת הנשים הפמיניסטית מזרחית "אחותי" שפירסמה טקסט מכונן על הפרחה בעיתון "תל אביב", שהופיע מאוחר יותר גם באנתולוגיה של אחותי (הוצאת בבל), ועד אורטל בן דיין שניסתה לחנך את הדיירים (והצופים) באח הגדול ש"ערס" ו"פרחה" הן מילים גזעניות.

           

          אחת הפעולות המרכזיות בנושא היתה לפני שנתיים, עם פתיחת עמוד הפייסבוק "עמוד האש המזרחית - למי קראת פרחה?", על ידי מספר פעילות מזרחיות. העמוד הוקם במטרה לעשות ריקליימינג למילה פרחה, כלומר, מתוך הצהרה עצמית כפרחה, את מחזירה את השליטה בשפה ובשיח לידיים שלך, כפי שעשו בעבר ההומואים, הלסביות והטרנסקסואלים עם המילה קוויר, שהיתה גם היא מילת גנאי. "אני חושבת שבצעירותנו נרתענו מכל סממן מזרחי בגלל שהמזרחיות הזאת עברה כאן דיכוי", סיפרה בשיחה עם Xnet בעבר הדי.גי'יי חן אלמליח, שגם היתה מגיבורות הסדרה התיעודית "האליטות החדשות", שעסקה במזרחים ומזרחיות. "הרתיעה שלנו מאותם פריטי לבוש היתה טבעית. לא רצינו להיות חלק מהמזרחיות המדוכאת, המסומנת כנמוכה".

           

          "כשאתה שומע פרחה, אתה לא שומע שם של אישה מרוקאית, אתה שומע את הקונוטציה הישראלית של המילה", הוסיפה יעל עידו, ממקימות העמוד. "זה דיכוי כפול: מזרחי ומגדרי".

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד