תרבות במצוקה: תיאטרון גשר לא גייס כסף - אז ביכורי העתים נכנס לגינדי

פרסום ראשון: המבנה הציבורי בשוק הסיטונאי ממשיך להחליף ידיים. אחרי תוכנית מקורית של חלל תערוכות, ומעבר פתאומי לתיאטרון גשר, יהיה כאן מרכז קהילתי

הילה שמר

|

31.10.15 | 11:31

כך היה אמור להיראות תיאטרון גשר, עם שני אולמות (600 ו-400 מושבים) שיעבירו אותו מיפו. הוא התבקש לגייס מיידית 41 מיליון שקל, לא הצליח ונהדף
כך היה אמור להיראות תיאטרון גשר, עם שני אולמות (600 ו-400 מושבים) שיעבירו אותו מיפו. הוא התבקש לגייס מיידית 41 מיליון שקל, לא הצליח ונהדף
בפינה הימנית מלפנים: זהו מיקומו של מבנה הציבור במתחם השוק הסיטונאי. מול הקניון והדירות שזוכים לשיווק אינטנסיבי, הוא משנה את ייעודו וגם את צורתו להפתעת הרוכשים (מתוך project-tlv.com)
בפינה הימנית מלפנים: זהו מיקומו של מבנה הציבור במתחם השוק הסיטונאי. מול הקניון והדירות שזוכים לשיווק אינטנסיבי, הוא משנה את ייעודו וגם את צורתו להפתעת הרוכשים (מתוך project-tlv.com)
משרד האדריכלים קימל-אשכולות, שהסב את חלל התערוכות לתיאטרון (בתוכנית המצורפת), יצטרך להתאים את עצמו בשלישית
משרד האדריכלים קימל-אשכולות, שהסב את חלל התערוכות לתיאטרון (בתוכנית המצורפת), יצטרך להתאים את עצמו בשלישית
בפעם השלישית, עיריית תל אביב-יפו מחליפה את השימוש שאותו ייעדה למבנה הציבור במתחם השוק הסיטונאי – כך נודע לערוץ האדריכלות של Xnet. לאחר כשנה, שבמהלכה כבר עבדו האדריכלים על הסבתו של המבנה הגבוה מ"חלל תערוכות" במקור לביתו החדש של תיאטרון "גשר", גם המהלך הזה בוטל.

 

במתחם הצפוף שמקימה חברת הבנייה "גינדי" בין הרחובות קרליבך-בגין-חשמונאים, יוצקים מערבלי הבטון 770 יחידות דיור (ועוד 1,200 שיתוספו בשלב הבא), שאליהם מצטרפים קניון, קנטרי קלאב, בית ספר וחניון גדול. כל אותם שימושים ממותגים היטב, שמשווקים באופן אינטנסיבי לציבור בכל כלי התקשורת, מושכים דיירים עתידיים אל השכונה החדשה, והמחירים עולים בהתאם. רק מבנה הציבור אינו מתחמם באור זרקורי הפרסום, למעט הפרסומים ב-Xnet על מצבו.

 

המתחם לפני תחילת העבודות. מבנה הציבור אינו זוכה לחשיפה (צילום: מיכאל קרמר  )
    המתחם לפני תחילת העבודות. מבנה הציבור אינו זוכה לחשיפה(צילום: מיכאל קרמר )

     

    גשר אחד רחוק מדי

    כפי שפורסם כאן, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה החליטה השנה לבטל את המוזיאון המתוכנן במתחם – או בשמו האמורפי "חלל תערוכות" – על המגרש הציבורי שהוקצה במתחם. במקומו, לבקשת העירייה וללא ידיעת הציבור והרוכשים בפרט, היה אמור לקום ביתו החדש של תיאטרון גשר הפועל ב-15 השנים האחרונות בתנאים שאינם מתאימים לו, בקולנוע "נגה" בשדרות ירושלים ביפו. בית הקולנוע לא יועד להכיל שימושים המותאמים לצרכי התיאטרון, והוא חסר את החללים הבסיסיים לקיומו כגון חדר חזרות, אולם קטן להצגות אינטימיות, חלל "מאחורי הקלעים", ומשרדים לצוות ולהנהלה. בלית ברירה, שוכר התיאטרון חללים במבנים אחרים בעיר ומשתמש בהם.

     

    העירייה הציעה ל"גשר" להעתיק את מעונו למתחם השוק הסיטונאי, כחלק מהרצון להטמיע בשכונה החדשה שירותים ציבוריים עירוניים ולא רק שכונתיים (כגון בית הספר והקנטרי קלאב). המהלך היה יקר יותר מהתוכנית המקורית של גלריות, משום שהקמת שני אולמות הצגות (600 מושבים ו-400 מושבים) יקרה בהרבה מאולמות ריקים של תערוכות.

     

    מיקומו של מבנה הציבור במתחם השוק הסיטונאי
      מיקומו של מבנה הציבור במתחם השוק הסיטונאי

       

      קוני דירות לא מעטים התקוממו על השינוי הפתאומי, משום שהמציאות הייתה שונה מאשר בהדמיות של "גינדי": הבניין נראה לפתע גבוה יותר, באופן שיחסום את המבט ליותר דירות בבניין הסמוך. הם גם חששו שמאות הצופים בהצגות של "גשר" יתחרו על מקומות בחניון, יצופפו את הפקקים הצפויים ממילא בכניסות למתחם, ויפריעו למנוחת השכנים. הם גם גילו שהבניין קפץ כמה קומות: במקום שייבנה ממפלס הרחוב, הוא עומד להיבנות מגובה מפלס הפארק (8 מטרים גבוה יותר).

        

      מה שלא הצליחו השכנים לסכל, הצליחה מצוקת התקציב. מבנה הציבור חזר באחרונה לתחילת הדרך, אל שולחן השרטוט.

       

      התיאטרון היה צריך לגייס

      העירייה, שהקציבה לפרויקט כ-100 מיליון שקל, הציעה שהתיאטרון יגייס כ-41 מיליון שקל נוספים כדי לממן את המעבר, בתוך כמה חודשים כדי לעמוד בלוחות הזמנים שאליהם שואפים הקבלנים. תהליך גיוס הכספים לא עמד ביעד, ולאחר כשנה שמשרד האדריכלים קימל-אשכולות כבר שקד על הסבת המבנה לתיאטרון, התברר גם לו שהמהלך בוטל.

       

      מי ייכנס במקום התיאטרון: מרכז "ביכורי העתים" ללימודי אמנויות הבמה ותקשורת דיגיטלית. העירייה מתכוונת לצמצם את מסגרת התקציב ביחס לתוכנית "גשר" בכמה עשרות מיליוני שקלים, ולאפשר ל"ביכורי העתים" לקיים שלל חוגים, פעילות קהילתית ומופעים בכ- 6,000 המטרים הרבועים של המבנה.

       

      ל"ביכורי העתים" זה יהיה מעבר קצר. הוא שוכן בפינת רחוב שפרינצק (מול בית מפעל הפיס), בדופן המערבית של מתחם שרונה. זה המקום להזכיר שמתחם שרונה, השוק הסיטונאי וקניון עזריאלי מרכיבים יחד שלושה מתחמי-ענק של בילוי ומסחר ברדיוס מזערי של כשני קילומטרים. מתוך כל 33 מבני שרונה ששופצו ושומרו, העירייה שמרה לעצמה חמישה למטרות ציבוריות. שלושה מהם משמשים את הטכניון, שחוסם את כניסתם של המבקרים האקראים כאילו היו מטרד (ובכך אינו עונה על הגדרה של מבנה ציבור), מוזיאון "אופטיקנה" שהוא מסווה לחנות משקפיים, ונותר רק מרכז המבקרים כמבנה ציבורי בודד בתוך מתחם שכולו מסחר.

       

      מתחם שרונה: הטעויות לרעת התושבים

       

      התרבות נלחמת על מקומה מול השופינג

      כמה עוד מתחמי קניות צריכה העיר? מלבד הבעיה הכלכלית עצמה של בעלי החנויות בהתמודדות עם התחרות החריפה, כמה עוד קניונים וחנויות נעליים וגרביים צריכים עוד להיפתח בתל אביב לפני שיפתחו בהם גם מרכז קהילתי נוסף, אולם ספורט ראוי, תיאטרון בובות או מרכז מדעי שפתוח לכולם?  

       

      בעיר שבה גם סטודנט בדירת שותפים מתקשה לסגור את החודש, מוסדות הציבור נאבקים על הישרדותם מול כוחות השוק והנדל"ן. במקום שהרשויות יתמכו בתרבות הנאבקת על מימונה, העירייה פושטת יד מול מנהלי מוסדות התרבות העירוניים כדי שיירתמו לגיוס כספים. ואלו, שידם קצרה, מיטלטלים מול ההחלטות של ועדות תכנוניות. בעיר ללא הפסקה, פרויקטי נדל"ן ענקים נבנים ללא דיחוי, בזמן שמעט השטחים שחוזרים לתושבים נדחקים בתקציבים ומאבדים את זכותם על המרחב.

       

      קניות ועוד קניות. מבנים ציבוריים? יש בדיוק אחד שפתוח לציבור (צילום: אלי סינגלובסקי)
        קניות ועוד קניות. מבנים ציבוריים? יש בדיוק אחד שפתוח לציבור(צילום: אלי סינגלובסקי)

         

        לא תמיד הכסף מוכרח להיות היד המכוונת של התכנים. נמל תל אביב שמרביתו נמצא בבעלות משרד התחבורה יחד עם עיריית תל אביב-יפו, פתח לפני כמה שנים "מכרז תוכן" להאנגר 22. המכרז הציע בית חינמי לפרויקט שיציע תוכן תרבותי. פרויקט "בית היוצר" של אקו"ם זכה במכרז, ונמצא שם עד היום. מבלי להיכנס לאיכות המופעים שהוא מציע, זוכרים כאן שהציבור לא חייב רק לקנות ולבזבז את כספו – אלא זכאי ליותר מזה בשטחים הציבוריים ששייכים לו.

         

        גם במתחם השוק הסיטונאי, התרבות נאבקת על תקציביה, בעוד שהכסף היזמי רוקם במהירות את השכונה החדשה והקניון. היכן שיש כסף, מתברר שוב, הבטון מתקשה ביתר קלות.

         

        העירייה: לא נחזור לגלריה

        מהעירייה נמסר בתגובה: "ההחלטה שלא להעביר את תיאטרון גשר למגרש שיועד לו התקבלה בשל רצון לתת עדיפות לבית הספר הנבנה בסמוך ובשל אילוצים תקציביים וסוגיות של עלויות שהן העירייה והן התיאטרון התקשו להתמודד עימן. זאת, למרות נכונות העירייה להשתתף בהשקעה עירונית גבוהה. לאור סד הזמנים והקושי לגייס תקציב, הוחלט במשותף עם התיאטרון לבטל את המעבר.

        "במגרש ייבנה מרכז חדיש ומודרני עבור ביכורי העתים, שהינו מוסד ותיק ובעל מוניטין בתחום אמנויות הבמה. החלטה זו תואמת את הכוונה התכנונית המקורית של התב"ע, המגדירה כי במקום ייעשו שימושים ציבוריים כגון שירותי תרבות, ספורט וחינוך שיהיו מושכי קהל. לא נשקלת אפשרות לחזור לתוכנית המקורית שהציעה גלריה, היות שאילוצי המבנה לא תואמים לצרכי ביתן לתערוכות מתחלפות.

        "בשל ההערכה הרבה שהעירייה רואה בתרומתו התרבותית של התיאטרון, העירייה מקיימת עם הנהלתו דיונים באשר לסיוע חלופי".

         

        לנה קריינדלין, מנכ"לית התיאטרון, עדיין אופטימית: "העירייה עובדת איתנו בשיתוף פעולה מלא ומנסה למצוא לנו פתרון חלופי".

         

        נשאר בקולנוע נגה בשדרות ירושלים ביפו. תיאטרון גשר (צילום: Eyal72, cc)
          נשאר בקולנוע נגה בשדרות ירושלים ביפו. תיאטרון גשר(צילום: Eyal72, cc)
           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד