שתף קטע נבחר

מה אפשר ללמוד על Lenovo הסינית?

הזיווג המוזר בין חטיבת ה-PC של IBM לבין Lenovo עשוי לעבוד. Lenovo, למרות השליטה הממשלתית ברוב המניות, מתנהלת כמו חברה פרטית מערבית-קפיטליסטית לכל דבר. המנהלים האמריקנים והסינים שפגשתי מדברים באותה שפה

חזרתי לאחרונה מביקורי הראשון בסין, כאורח של חברת Lenovo, שכבשה כותרות בחצי השנה האחרונה בעקבות רכישת חטיבת ה-PC מ-IBM.

 

אולי זו פטריוטיות מיושנת ואולי נוסטלגיה רגשנית לימים הראשונים של ה-PC, אבל הכנתי את עצמי למסע מדכדך בעקבות אובדן החלום האמריקני. הופתעתי לטובה. עכשיו אני מאמין כי הזיווג המוזר הזה יכול להצליח, למרות ההיסטוריה הלא משכנעת של מיזוגים דומים בעבר.

 

Thinkpad אינה "אוניית הדגל" האמריקנית הראשונה שנמכרת לזרים - ורוב הרכישות הקודמות לא הסתיימו ב-happy end. הפעם הפער התרבותי גדול במיוחד, יותר גדול אפילו מהמרחק בין מטה סוני בטוקיו לאולפני הקולנוע וההקלטות שהיא רכשה בהוליווד. לא רק פערי תרבות מסורתיים מכבידים על מיזוג חטיבת ה-PC ב-LENOVO, גם העובדה שממשלת סין - יש לזכור, שעדיין מגדירה את עצמה כקומוניסטית – היא בעלת המניות העיקריות בחברה הזאת.

  

קדחת של עשייה

 

כמו כל הזרים שמגיעים בפעם הראשונה לבייג'ין, הופתעתי מההמולה, תנופת הבנייה והתזזית הכללית. כולם ממהרים לגמור את הטרנספורמציה של בירת הקיסרות העתיקה, ש-50 שנות קומוניזם הצליחו לשוות לה מראה של עיירת פיתוח ענקית, למטרופולין הראויה לארח את אולימפיאדת 2008. הם בונים בכל פינה ומסלקים ללא היסוס קילומטר מרובע אחר קילומטר מרובע של סלאמס מדכדכים ומחליפים אותם בגורדי שחקים נוצצים. ומה שהפתיע אותי בהתחלה זה האלמנט היזמי-פרטי שדוחף את הבנייה.

 

בסין, על אף האידיאולוגיה המרקסיסטית, עושים כסף מיזמות ואנשים פרטיים מתעשרים בברכת השלטון. גם Lenovo, למרות השליטה הממשלתית ברוב המניות, מתנהלת כמו חברה פרטית מערבית-קפיטליסטית לכל דבר. אנשי IBM לא יצטרכו להתווכח עם הקומיסרים על מכסות התפוקה של תוכנית החומש.

 

הסינים לא יתנו הנחות ל-Lenovo

 

אבל הם כן יצטרכו להסתגל לתרבות החברה הרבה יותר "רעבה" ואגרסיבית. חטיבת ה-PC של IBM התנהלה רוב שנותיה כחברה עצמאית בפועל, אם לא בתואר, אך תמיד הייתה יכולה לסמוך על הגיבוי הפיננסי של חברת האם – ועל רשימה של אנשים מוכשרים בשני הכיוונים. הסינים לא יתנו ל-Lenovo שום הנחות בקטע הזה.

 

היא תצטרך להרוויח באופן עקבי ואם צריך אז תוך כדי ויתור על כמה מהתכונות שעשו את IBM למקום עבודה אהוב על אמריקנים. זרימת האנשים תהייה חד כיוונית: מסין למטה החברה בפאתי ניו-יורק.

 

המנהלים האמריקנים והסינים שפגשתי מדברים באותה שפה, כאשר המילה המקובלת ביותר היא חדשנות (או המצאתיות, innovation) והשניה אחריה היא איכות. אני מקווה שלא מדובר רק בהתאהבות קצרה, במהלכה בני הזוג לומדים לדקלם את המשפטים האהובים על בני זוגם.

 

סיבה לאופטימיות

 

יש סיבה להיות אופטימיים, משום ש-Lenovo מביאה איתה באמת היסטוריה של חדשנות ושל יוזמה שלא התחילה אתמול. הקימו את החברה 11 מהנדסים חברי האקדמיה הסינית למדעים ב-1984, לפני 21 שנה, כאשר ה-PC היה בן שנתיים – אי אפשר היה להקים בסין חברה פרטית. אבל הם הצליחו לקבל את גיבוי האקדמיה – וסכום כסף השווה ל – 25,000 דולר – במטרה לבנות בסין את המחשבים האישיים הראשונים.

 

לחברה קראו עד לאחרונה Legend ("אגדה"), שם שהוחלף לפני כשנתיים אחרי שהתברר כי אי אפשר לצאת איתו מחוץ לגבולות סין (מסיבות של רישום שם מסחרי). ב-21 השנים החברה הגדילה את מצבת כח האדם שלה ל-9,200 עובדים וכיום היא יצרנית המחשבים הגדולה בסין. רוב התוצרת שלה מורכבת ממחשבים שולחניים פשוטים וזולים עבור השוק הסיני, אך ראיתי גם עיצובים מעניינים וחידושים שמצדיקים את הטענות של מנהלי Lenovo על טיפוח היצירתיות.

 

התוכנית: מוצרים עממיים יותר

 

התרשמתי גם מכנות הכוונות של מנהלי Lenovo, להשתמש ברכישה כדי להרחיב את מגוון קווי המוצרים, כולל כניסה לתחומים מהם החליטה IBM לפרוש לפני שנים. בביקור שערכתי במפעל הגדול והחדיש של IBM בסין (כן, זו אינה טעות סופר. המפעל ש-IBM בנתה על מנת לייצר מחשבים בסין לשוק העולמי) הם הראו איך אפשר להגדיל את התפוקה שלו על ידי הוספת קווי מוצרים חדשים.

 

הכוונה היא להתרחב מעמדת היוקרה של ThinkPad בראש שרשרת המזון למוצרים "עממיים" יותר, שמתאימים למרכז השוק, שם IBM הפסידה נתחים משמעותיים ל- Dell בעיקר. מאחר והיצור של ThinkPad ממילא לא נעשה בארה"ב, שינוי הבעלות על המותג לא יביא להקטנת משרות היצור בארה"ב. לעומת זאת, הניהול העסקי, שימשיך להיות מרוכז בארמונק, ניו-יורק, וצוות העיצוב בצפון קרוליינה, רק יקבלו אחריות נוספת על קווי מוצרים נוספים.

 

ללא ספק יחולו שינויים עם הזמן, כאשר מנהלים סיניים ירגישו את עצמם מספיק בטוחים לנהל חברה בינלאומית בגודל ובמורכבות של חטיבת ה-PC של IBM, אך עד אז המשרות האמריקניות בתחום הניהול והשיווק די בטוחות.

  

וכנראה שגם הלקוחות יכולים להירגע. שני הצדדים ניסו לשכנע אותי כי העסקה הזאת לא שונה מכל מיזוג אחר בין חברות אמריקניות. גם אם לזמן ארוך השינויים בלתי נמנעים, בינתיים יש מחויבות דו-צדדית להצלחת המהלך. IBM אפילו מרשה ל–Lenovo להשתש בלוגו שלה כהפגנת אמון בכוונת הסינים. עבור לקוחות ThinkPad השנים הקרובות תהיינה מעניינות, אבל לא מדאיגות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
Lenovo. מהלך שעשוי לעבוד
צילום: רויטרס
מומלצים