שתף קטע נבחר

ההוצאות על הילדים קרובות לשיא של 4 שנים

ההוצאות על ביגוד, יציאה לחו"ל וכן ארוחות במסעדות חוצות ביולי את קו 100 הנקודות בפעם הראשונה מאז הוחל במדידת מצב הרוח הצרכני לפני כארבע שנים. הישראלים נערכים לחגיגת קניות הקיץ

מדד מצב הרוח הצרכני כבש שיא נוסף ביולי. למרות המתח לקראת ההתנתקות הצפויה באוגוסט, הגיע מדד מצב הרוח הצרכני ביולי ל-139.3 נקודות - עלייה של 5.5 נקודות בהשוואה לחודש הקודם.

 

יולי נחשב בדרך כלל לחודש שבו ההוצאות גבוהות יותר עקב יציאת הילדים, ולעתים גם ההורים, לחופשת הקיץ. גם בשנה שעברה רשם מדד יולי עלייה בהשוואה לחודש הקודם. ואולם הפער בין מדד יולי של השנה שעברה, שעמד על 109.7 נקודות, לבין מדד יולי השנה, ממחיש כי הישראלים נערכים לחגיגת קניות הקיץ.

 

הישראלים מתכוונים להוציא יותר כסף על כל הפרמטרים של הצריכה השוטפת ולצמצם בצריכה של מוצרים לא מתכלים, אמר ד"ר אריה רותם, מנכ"ל מכון רותם, שבודק את המדד מדי חודש בלעדית ל"ידיעות אחרונות". להערכתו, העלייה במדד מצב הרוח היתה יכולה להיות גבוהה יותר ביולי, אך הירידה בכוונת הקנייה של מוצרים לא מתכלים, למעט מכוניות, מיתנה את העלייה.

 

באופן צפוי הקטגוריה המובילה בתחום ההוצאות היא ההוצאות על ילדים. מדד מצב הרוח הצרכני בהוצאות על ילדים הגיע השנה ל-136 נקודות, והוא מתקרב עתה לשיא של מדד יולי בשנת 2004 שהגיע ל-139 נקודות. מדד גבוה באופן צפוי הוא מדד היציאה לחול שהגיע ל-105 נקודות. ואולם בשלב זה לא ברור אם החודש הבא, אוגוסט, יהיה גם השנה חודש היציאה לחו"ל, וזאת עקב ההתנתקות הצפויה.

 

סעיפים עונתיים שרשמו עליות מרשימות לעומת החודש שעבר הם: סעיף ארוחות במסעדות, שמגיע ל-106 נקודות לעומת 94 נקודות בחודש הקודם; מדד נסיעות לחופשות או טיולים בארץ לרגל עונת החופשות שמגיע ל-124 נקודות לעומת 107 בחודש הקודם, וכן נטייה ברורה להוציא כמעט כמו בחודשי החגים על מזון - 106 נקודות ועל ביגוד - 105 נקודות לעומת 95 בחודש הקודם. סעיף הוצאות זה מתחזק בגלל מכירות סוף העונה.

 

יצוין כי מדדי ההוצאות על ביגוד, יציאה לחו"ל, ארוחות במסעדות ובבתי קפה, וכן טיפול אישי, חוצים את קו 100 הנקודות בפעם הראשונה מאז הוחל במדידת מצב הרוח הצרכני לפני כארבע שנים.

 

משמעות הממצאים היא שהקיץ צפוי לכלול בילויים ברמה הגבוהה ביותר בארבע השנים האחרונות. זאת כמובן בתנאי שחסימות הכבישים על ידי מתנגדי ההתנתקות לא יעכירו את האווירה ולא ימנעו מרבים לממש את תוכניות הבילוי שלהם. אם הנסיעה בכבישים תהפוך לסיוט, לא יהיה נעים לצאת למסעדות.

 

רותם מציין, כי גם הירידה בכוונות הקנייה של מוצרים בני קיימא, צפויה לבלום את חגיגת הקניות. רק 9.6% מצהירים על כוונתם לרכוש מוצרים בני קיימא מקטגוריית המחשבים ומוצרי האלקטרוניקה, לעומת 11.1% בחודש הקודם. ואולם יש לצפות כי שוק זה, בעיקר של המחשבים, יתחזק באוגוסט לקראת החזרה לבית הספר.

 

ירידה נוספת נרשמה היא בשוק הדירות, שטרם התאושש. פחות מאחוז הצהירו החודש על כוונתם לרכוש דירות, לעומת 1.2% בחודש הקודם. אם כי אין ספק שהבילויים בחו"ל ובחופשות משפיעים על שוק הדירות. גם כוונות רכישת הריהוט נמוכות יחסית - 8.2% החודש לעומת 9.5% בחודש הקודם.

 

לטווח הארוך נרשמת אופטימיות. מרבית הישראלים אופטימיים וסביר להניח שהם מאמינים להצהרותיו האופטימיות של שר האוצר, אומר רותם. יותר ישראלים (29%) סבורים כי מצבם הכלכלי ישתפר ב-12 החודשים הקרובים, לעומת 17% שסבורים שמצבם יורע. בחודש הקרוב סבורים 29% כי הם יוציאו סכומים גדולים יותר מאלה שהוציאו בחודש הנוכחי לעומת 11% שאמרו כי הם יוציאו פחות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
ארנק. משחררים כסף
צילום: אורן אגמון
מומלצים