שתף קטע נבחר

יו"ר דייהו לשעבר - בפני כתב-אישום על הונאה

הנאשם ברח מדרום-קוריאה לפני 6 שנים, על רקע פרשייה בשווי 71 מיליארד דולר; אם יורשע, החוק מאפשר לגרום לכך שיבלה את שארית חייו בכלא - אבל ספק אם זה יתממש

יושב-הראש לשעבר של תאגיד דייהו בדרום-קוריאה, קים וו-צ'ונג, ניצב החל מהיום (ו') בפני כתב-אישום על רקע פרשיית הונאה ענקית.

 

קים (69) חזר אל דרום-קוריאה בחודש שעבר, לאחר שברח ממנה באוקטובר 1999 - וכעבור כמעט 6 שנים של הסתתרות ובריחה מפני רשויות אכיפת-החוק. הוא מואשם על כי זייף לכאורה את החשבונות של תאגיד ייצור המכוניות - אשר נעלם בינתיים - ועל כי לכאורה משך מיליארדי דולרים, בהלוואות בנקאיות לא-חוקיות שאותן כנראה העביר לחוץ-לארץ.

 

לשכת התביעה-הכללית העליונה פירסמה את סעיפי-האישום: ביצוע הונאה חשבונאית בשווי 40 טריליון וון (39 מיליארד דולר), שיועדה להשיג הלוואות - בניסיון, שהוכח ככושל, להמשיך ולקיים את דייהו לאחר המשבר הגדול באסיה; השגת 9.8 טריליון וון (9.5 מיליארד דולר) במימון בנקאי, שהיה בלתי-חוקי מכיוון שהסתמך על רישום הנכסים המנופח והמזויף; הוצאת 23 טריליון וון (22 מיליארד דולר) באורח לא-חוקי מתחומי ארצו, ואי-הודעה לשלטונות על עסקות (בשווי 157 מיליארד דולר) שבוצעו בחוץ-לארץ.

 

עורכי-הדין של קים לא היו זמינים כאשר העיתונות הבינלאומית ניסתה לקבל תגובות. עוזריו אמרו, בעבר, כי הוא יתמודד עם ההאשמות בבית-המשפט.

 

פרשנים הדגישו כי סעיפי-האישום אינם כוללים אפילו רמז לדברים שפורסמו בשנים האחרונות בעיתונות, ולפיהם קים יצר קרן סודית לשיחוד פוליטיקאים וכמו-כן שהוא אולי מסתיר נכסים כלשהם. דובר התביעה-הכללית ציין כי החקרה רחוקה מאוד משלבי-סיום, ואישר כי נושאים אלה ייכללו בשלב השני של החקירה - וכן יתברר, האם קים עזב את ארצו מרצון או בגלל לחץ מצד בכירי ממשלה אשר חששו כי הוא יהיה מקור לשערורייה שתפגע בהם.

 

המשטרה ואנשי התבעיעה-הכללית מאמינים כי קים החל את מסע-ההימלטות הבינלאומי במפעל סיני אשר סיפק רכיבי מכוניות לדייהו; הוא כנראה נסע באירופה מאז שעזב את דרום-קוריאה (לפני שהוכנו סעיפי-האשיום נגדו), ומאמינים כי במהלך שהותו ביבשת השיג אזרחות צרפתית.

 

החוק קובע עונשי מאסר ארוכים על העברות הנ"ל - וייתכן כי קים יבלה בכלא את שארית-חייו. פרשנים אמרו כי הדבר ייתכן, אבל לא סביר: בהינתן גילו, מעמדו בדרום-קוריאה והעובדה שהביע חרטה פומבית עם שובו לארצו - סביר להניח כי שהותו בבית-הסוהר תהיה קצרה למדי.

 

קים החל את דרכו העסקית בתור איש-מכירות בענף הטקסטיל (1967); בעשור ה-70', הוא גילם את הצמיחה שעברה ארצו - המשטרים הצבאיים ששלטו במדינה סיפקו לדייהו (כמו לקומץ בתי-עסק משפחתיים אחרים) הלוואות זולות והטבות מס, ובתי-עסק אלה הפכו לתאגידים אשר יצרו מוצרים מבוקשים לצורכי ייצוא.

 

בשיא, דייהו היה מעורב בענפים רבים ומגוונים: רכב, מספנות, טקסטיל, אלקטרוניקה ועוד. במהלך המשבר הכלכלי שעבר על אסיה בסוף העשור הקודם, דייהו - כמו תאגידים אחרים - קרס; דרום-קוריאה נאלצה לקבל הלוואה בסך 58 מיליארד דורל מאת קרן-המטבע העולמית, בתנאי שתבצע רפורמות עמוקות וקשות.

 

לאחר קריסת דייהו (תחת נטל חובות בשווי 80  מיליארד דולר), חלקים ממנו נמכרו בשוק העולמי; ג'נרל-מוטורס האמריקני רכש את רוב חלקי-הבעלות בדייהו החדש, שנוצר בשנת 2002 ואיחד את שמות התאגיד האמריקני והיצרן הקוריאני.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים