שתף קטע נבחר

"שטרית, תן לנו גז"

אין זמן טוב מזה, כך טוען צביקה בורג, לשיפור תדמיתו של שר התחבורה. סערת הרכבת נרגעת קלות, כולם עסוקים בהתנתקות. בקיצור, תזמון מעולה לתקנה שתשנה את חיינו

קצת מצחיק מה שעושה מדינת ישראל עם מחירי הסולר, אתם לא חושבים? גם מנסה להשוות אותו למחיר הבנזין, בדיוק כשמחיר חבית ממריא להערכת מומחים לכיוון 100 דולר תוך שלוש שנים. גם מבטיחה השוואת אגרות רישוי בין בנזין לדיזל כ"פיצוי" למי שנדרש פתאום לשלם הרבה יותר על הדלק שלו, וגם דוחה את זה שוב ושוב. טוב, זה לא חדש.

 

אלא שאפשר גם אחרת. למשל, לעצור לשנייה אחת ולהביט סביב. לזהות את השינויים הצפויים בכלכלה העולמית ובמחירי הדלק וזמינותו, להביט היטב אל שוק הרכב המקומי ולזהות כיוונים. ואחר כך, אחרי שמכינים את כל הדוחות הארוכים והמורכבים, לעצור והביט פעם נוספת. ולזהות רחובות ערים שהפכו מחניקים, אוויר שכבר קשה לנשום, תחלואת ריאות בממדים גבוהים מאי פעם. זיהום אוויר.

 

ואז, אולי אז, תידלק נורה בראשם של מקבלי ההחלטות, כזו שתאיר פתרון אפשרי. כזה שחשבו עליו בעבר, כזה שהוצע ועבר דיונים, אבל איכשהו, הצליח לאבד אנרגיה בדרך ליישום אמיתי. רעיון שיצליח להקטין את הזיהום, יהיה זול יחסית לשימוש, ובכל זאת ימשיך למלא כנדרש את קופת המדינה.

 

וכן, מדובר בגז. חומר דלק שכרגע לפחות עולה כמחצית ממחיר בנזין או סולר, ומהווה פתרון סופר-מעניין שמיושם בהצלחה במספר לא מבוטל של מדינות בעולם. אצלנו, מדינה עם לא מעט בארות גז בים, פשוט עוד לא עלו באמת על הפוטנציאל. באופן רשמי לפחות.

 

כי אם תסתובבו במושבים המבוססים, תראו איך לא מעט בעלי יוזמה כבר מניעים ג'יפים, טנדרים וכלי רכב נוספים בעזרת גז. באופן פיראטי כמובן, כי בישראל, הדרך הישרה לעולם יקרה ומסובכת. ערכות ההסבה עולות הון, תחנות תדלוק מסודרות אין, הטסט השנתי נשמע כמו איום על שפיות הדעת ועוד.

 

יש לך הזדמנות, שטרית

 

לטעמי, זו ההזדמנות הגדולה של שר התחבורה הנוכחי לעשות סוף-סוף מעשה חיובי אחד. להפעיל את כוחו הרגולטורי. למה לא יאסוף מר שטרית את כל הסיבות הנכונות, ויוציא תקנה שתחייב את כל צי כלי הרכב הציבוריים בישראל לעבור להנעה באמצעות גז. לא מהיום למחר, אלא תוך חמש שנים. אתם יודעים מה, תוך 10.

 

החלטה כזו תשרת אותו, וגם אותנו. הוא יזכה כמובן להמון דעת קהל חיובית, תמיכה מארגוני הירוקים, כתף חמה מחברות הגז. הוא יוכל אפילו להוכיח - כך אנחנו מקווים - כי זיהום האוויר ברחבי הערים הצפופות ירד בתקופת כהונתו. אז נכון, יכול מאד להיות שיהיו כמה בעלי עניין כלכלי שלא יאהבו את הצעד הזה, אז מה. בתקופת הפיאסקו הגדול של הרכבת, יכול שטרית להיעזר בכל חוות דעת ציבורית חיובית שיצליח לגייס.

 

תקנה מתאימה שכזו תביא גם להקמת תחנות תדלוק-גז בכל רחבי הארץ, תאפשר גם לבעלי כלי רכב פרטיים לעבור לגז. אנחנו נשלם פחות על דלק, אבל גם נזהם הרבה פחות. התחבורה הציבורית תעבור לגז, ותזהם הרבה-הרבה פחות. מדינת ישראל תעשה שימוש באוצרות טבע שיש לה או בסביבתה, ולא תיאלץ לשלם הון עבור דלקים שאין. היי, כמעט וניתן לחזות כאן אפשרות להוזלת דמי הרישוי לכלי רכב מונעי גז, כעידוד המעבר לדלק נקי יותר.

 

צעד כזה, מאיר שטרית, יכול להוות את הרפורמה הכי מעניינת והכי חשובה בשוק הרכב בישראל של העידן המודרני. תאמין לי, הרבה יותר מאי-אלו שינויים במיסוי על דלקים או מכוניות חדשות. תחשוב על זה כבוד השר, יש לך הזדמנות להשפיע. מי יודע, אולי בעתיד אפילו יוציאו על זה חוברת הלל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ככה הם מראים מאחור
צילום: טל כהן
ככה אנחנו נראה מלפנים
צילום: רוני שיצר
צילום: אבי לוי
שמי הערים - אובך
צילום: אבי לוי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים