שתף קטע נבחר

סקירה: ההרחבה של World of Warcraft

סוף סוף שיחררו מפתחי World Of Warcraft את ה-Battlegrounds, איזורים מיוחדים ללחימה בין שחקנים אנושיים, שמוסיפים למשחק מימד חדש של אקשן והתלהבות

מאז הופץ World of Warcraft, משחק התפקידים ההמוני בסוף נובמבר 2004 לחנויות בצפון אמריקה, הוא זכה להצלחה שקשה היה לחזות אותה מראש. אפילו המפתחים היו המומים מהדרישה העצומה למשחק, וסיפרו בדיעבד שהם לא היו מוכנים לכזו התנפלות. כיום, יותר מחצי שנה לאחר ההגעה לשוק, מדובר במשחק הכי פופולרי מסוגו במערב, עם יותר משני מיליון מנויים - והיד עוד נטויה.

 

עוד לפני שחרור המשחק, היה ברור שהוא לא גמור. חלקים מסויימים במערכת, בעיקר אלו שנגעו לקרבות בין שחקנים אנושיים (ולא רק דמויות ומפלצות ממוחשבות),

היו חסרים או חלקיים מאוד. במשך חודשים רבים הבטיחו אנשי בליזארד שהם יתקנו את הדרוש תיקון ויוסיפו מערכת מתוחכמת וכייפית ללחימה מול שחקנים אנושיים, אך הביצוע התעכב והתעכב - לא מעט בגלל הצורך להתמודד עם עומס השחקנים הרב.

 

רק כעת, אחרי שהעומס שכך קצת, שיחררו סוף סוף מפתחי המשחק את מערכת הכבוד ואת ה-Battlegrounds, איזורים מיוחדים ללחימה בין שחקנים אנושיים, שמוסיפים מימד חדש של אקשן והתלהבות למשחק המלהיב-ממילא הזה.

 

מאבק לחיים-ולמוות מול שחקן אנושי

 

העולם של Warcraft נחלק לשניים: ה-Alliance, המורכב מבני האדם, האלפים האפלים, הגמדים והגנומים, וה-Horde, שחברים בו האורקים, הטרולים, האל-מתים והטאורן (מעין חצאי-פר אציליים). בין הצדדים ניטשת מלחמה בלתי פוסקת, ויש לה פנים רבות.

 

אם שחקן מאחד הצדדים מתקרב לעיר של הצד השני, כל שומרי העיר הממוחשבים יצאו להלחם בו. בנוסף, פעמים רבות מתארגנת קבוצה של צד אחד במטרה להתנפל על עיר שברשות הצד השני, ולחסל את כל הנמצאים בה. הקרבות הללו אינם מקנים נקודות נסיון למשתתפים, ציוד או כסף, אלא נקודות כבוד: על כל השתתפות בהריגה של שחקן יריב אתם תקבלו נקודות של כבוד, שמחושבות מדי שבוע בשבוע. מי שהרג מספיק שחקנים יוכל לעלות בדרגת-הקרב שלו, מטוראי לסמל, מקצין זוטר לקצין בכיר, ואף להשיג את הזכות לרכוש לעצמו ציוד מיוחד וחזק מהרגיל.

 

חוץ מהציוד המיוחד, המוטיבציה האמיתית להשתתף בקרבות של שחקן-מול-שחקן היא הכיף שבדבר. לא עוד לחימה מול יריב ממוחשב, צפוי מראש וידוע, אלא מאבק לחיים-ולמוות מול שחקן אנושי, אינטליגנטי ומפתיע, שדורש מכם הרבה יותר מאמץ, תזמון מדויק וקור רוח על מנת לצאת וידכם על העליונה.

 

ה-Battlegrounds, כזירות שמיועדות מראש ללחימה קבוצתית, דורשות גם שיתוף פעולה בין שחקנים ותקשורת יעילה על מנת להצליח במשימה. הרעיון של בליזארד הוא להוסיף מימד טקטי ואסטרטגי לקרב, על מנת שירגיש דומה יותר ברוחו למשחקי האסטרטגיה של סדרת Warcraft.

 

להשתלט על משאבים

 

בשבוע שעבר נוספו למשחק שתי זירות Battlegrounds ראשונות. אחת, Alterac Valley, מיועדת לשחקנים בדרגות הגבוהות ביותר (51-60), ואני הקטן, עם הדמות-רמה-46 שלי, לא יכולתי לבדוק אותה. זו אמורה להיות זירה גדולה למדי, המיועדת לקרבות רציניים של 40-על-40, עם שני בסיסים גדולים משניה צדיה המאוכלסים בדמויות ממוחשבות, מגדלי שמירה ועמדות אסטרטגיות נוספות.

 

מלבד לחימה ישירה וכיבוש הדרגתי של עמדות היריב, זירת Alterac Valley כוללת הרבה מאוד קווסטים, משימות-משנה ודברים שניתן לבצע על מנת לשפר את מצבו של הצד שלך בקרב. למשל, בכל צד של המפה יש מכרה בשליטת מפלצות. אם תחסלו את המפלצות, תקחו את השליטה על המכרה ותאספו כמות מספקת של משאבים מתוכו, כל השומרים הממוחשבים של הצד שלכם יקבלו שדרוג לציוד שלהם. משימות-משנה קשות יותר יתנו לכם לזמן יצורים מעופפים לעזרתכם, ולבסוף אף דמות-ממוחשבת ענקית וחזקה בטירוף שתתחיל לצעוד לעבר בסיס האויב ותעזור לכם בלחימה.

 

אך כאמור, כל זה עדיין רחוק ממני חמישה שלבים לפחות, כך שבינתיים אני מסתפק בזירת ה-Battlegrounds השניה והקטנה יותר, ה-Warsong Gulch. זירה זו, הממוקמת בין יער האלפים ב-Ashenvale לבין ערבות ה-Barrens שמדרום לו, מיועדת לכל השחקנים בדרגות 21-60. עשרה שחקנים מכל צד נלחמים זה בזה בזירה קטנה יחסית, במצב משחק שמזכיר מאוד את `תפוס-את-הדגל` המוכר ממשחקי פעולה.

 

המערכת מודיעה מתי ניתן להיכנס לקרב

 

שני בסיסים עומדים זה מול זה, במרחק של כחצי קילומטר אחד מהשני. בחדר המרכזי בכל אחד מהם יושב דגל, שעליו עלינו לשמור והצד השני צריך לקחת. מי שהצליח לגנוב את הדגל של היריב, לרוץ עמו עד לבסיס הבית, ולגעת בדגל שלו שנמצא שם, זוכה בנקודה. הצד שמגיע לשלוש נקודות, זוכה.

 

לכל בסיס יש שלוש כניסות שונות, ושלוש קומות מהן אפשר להתקיף, וברחבי המפה מפוזרים גם מין Power-ups שנותנים מהירות לזמן קצר או מחזירים את הבריאות.

בסך הכל, מדובר במפת CTF די פשוטה יחסית למפות דומות ממשחקי פעולה, ובשטח הפתוח שבין הבסיסים ניתן לראות את תנועות היריב למרחוק ולתכנן את התגובה שלכם בהתאם.

 

בהגיעי לפתח המוביל ל-Warsong Gulch מצאתי שם כבר עשרות שחקנים בדרגות שונות. הם עמדו וחיכו לתורם להכנס - עד שיהיו לפחות שמונה שחקנים בדרגות דומות מכל צד.

 

המערכת הממוחשבת מודיעה אז לכל השחקנים הרלוונטיים שהם יכולים להכנס לקרב, ומעבירה אותם לשם גם אם התרחקו משער הכניסה. כך, למעשה, ניתן להצטרף לתור ואז לצאת לדרככם לעשרות דברים אחרים, וכאשר יתפנה מקום אתם תועברו בלחיצת כפתור לקרב.

 

להפוך לבלתי נראה ולגנוב את הדגל

 

כשהגיע תורי להכנס, מצאתי את עצמי בחדר המרכזי של בסיס הבית, וסביבי תשעה שחקנים נוספים. מהר מאוד התארגנו בקבוצה, חילקנו תפקידי הגנה והתקפה, ויצאנו למערכה. לפחות, זו היתה התיאוריה. למעשה, בגלל שכולם חדשים למדי בעסק, הבלגן חגג. לא כולם משתפים פעולה עם הקבוצה, לא כולם מודיעים בצ`ט לגבי התקפה מתקרבת - המזל הוא שגם שחקני הצד השני לא ממש מיומנים.

 

לקחתי את הסוס שלי ויצאנו לעבר בסיס היריב. לצדי דהרו שלושה שחקנים נוספים, והחלטנו לנוע לעבר הכניסה העליונה - בדרך הארוכה אבל השמורה פחות. רצנו לעבר מרכז הבסיס מבלי שראינו חיילי אויב - ופתאום הבנו למה, כשקול מבשר רעות נשמע ובראש המסך הופיע סימון לפיו הדגל שלנו נלקח.

 

לא התבלבלנו, והמשכנו לעבר דגל היריב. ה-Rogue שבחבורה הפך עצמו לבלתי-נראה, וגנב את הדגל בעוד השאר מכים בשלושת השומרים שהגנו על הדגל עצמו. ברגע שהם ראו את הדגל בורח הם עזבו הכל ויצאו לרדוף אחריו - אך לשוא, כי אנחנו הפרענו להם לתפוס אותו. בינתיים, שני שחקנים נוספים הגיחו מאחור לשמע המהומה, והצליחו לחסל אותי בעוד אני מטיל לחש של "האטת מהירות" על הרודפים. שלום לך, עולם אכזר!

 

מוות ל-17 שניות

 

בתוך שניה הופיעה רוחי חזרה בבית-הקברות מחוץ לבסיס הבית שלי, עם שעון שסיפר לי שבעוד כ-17 שניות אוכל לחזור לחיים. המוות ב-Battlegrounds הוא לא עניין בעייתי, וכמו במשחקי פעולה אפשר לחזור לחיים בתוך זמן קצר, מבלי לשלם כסף או לסבול פגיעה בציוד או בתכונות כמו באזורי המשחק הרגילים של WoW.

 

שבתי לחיים, עליתי על הסוס ויצאתי לבדוק מה התרחש בהעדרי. מסתבר ששני נושאי-הדגלים הצליחו לברוח מרודפיהם, ועכשיו מסתתרים כל אחד בבסיס שלו. התארגנו מחדש, חלק שמרו על הדגל שגנבנו, והשאר יצאו לחפש אחר הדגל שלנו. לצערנו, הגנב החצוף ידע להסתתר טוב מדי, והקבוצה השניה ויתרה על ההגנה ויצאה בכל כוחה להחזיר את הדגל שלה למקומו. בתוך זמן קצר הם הובילו 1:0...

 

גם ההמשך לא נטה לטובתנו, ולמרות שהצלחתי לחסל כמה יריבים (ולמות עוד כמה פעמים), הנצחון לבסוף הלך לצד ה- Horde. בסיום הקרב מופיעה על המסך טבלה, ובה התוצאות של כל משתתף: מי הצליח לגנוב דגלים, מי הצליח להחזיר דגלים למקומם, כמה פעמים כל אחד מת וכמה אוייבים הוא הרג וכו`. המנצחים משיגים 700 נקודות כבוד בונוס על ההצלחה, וגם, הפתעה, כ-1000 נקודות נסיון רגילות. עם סיום המשחק המתחרים משוגרים חזרה לרחבה שלפני הכניסה ל-Warsong Gulch, ויכולים לעמוד מחדש בתור.

 

בעיה: לעיתים מחכים זמן רב

 

בנקודה הזו גיליתי את הבעיה הגדולה ביותר של ה-Battlegrounds. בגלל שצריך מינימום של שמונה שחקנים מכל צד, בדרגות קרובות זו לזו, לפעמים נדרש זמן רב עד שנאספים מספיק שחקנים מתאימים. אתמול, למשל, אחרי שני משחקים מהירים למדי, חזרתי לעמוד בתור ואז חיכיתי, בלי הגזמה, שלוש שעות - שהסתיימו כשהחלטתי לוותר וללכת לישון.

 

במשך כל הזמן הזה לא הגיעו מספיק שחקני Horde בדרגות 41-50 לזירת הקרב. זו בעיה בולטת במיוחד בשרתים ריקים, ועוד יותר בשרתים (כמו זה שאני משחק בו) בהם היחס בין Alliance ל-Horde הוא קיצוני לטובת אחד הצדדים. אמנם, לא חייבים לחכות סתם מחוץ לשער הכניסה, אלא לצאת ולעשות דברים אחרים - אבל זה בכל מקרה לא נחמד לחכות כל כך הרבה זמן לשוא.

 

מי שבוחר לחכות ברחבה שמחוץ לכניסה יגלה שם עשרות שחקנים אחרים, מצ`וטטים, מעבירים זמן, ונלחמים זה בזה בדו-קרב - אתם יכולים להזמין כל שחקן לדו-קרב נגדכם, שמסתיים ברגע שאחד מכם מאבד את כל הבריאות שלו. הוא לא מת - אבל הוא מפסיד בדו-קרב. המנצח לא מקבל שום שלל או נקודות על הנצחון, אבל זו דרך מצויינת להעביר את הזמן כשמחכים בתור, ואפשר גם לבחון כך טקטיקות לחימה "על יבש", מבלי לחשוש ממוות.

 

תוספת לשחרור קיטור

 

ה-Battlegrounds עדיין בחיתוליהם, ולמרות שהם בהחלט מלהיבים ומוסיפים גיוון למשחק, לא ברור אם הם יצליחו להגשים את כל הציפיות שנבנו עליהם. גם אחרי הוספת זירות PvP ייעודיות, אני חושב ש- World of Warcraft לא יכול להתחרות במשחקים שנבנו מראש כמשחקי שחקן-מול-שחקן, כמו Guild Wars למשל.

 

מדובר יותר בתוספת שמאפשרת לשחקנים התחרותיים יותר לשחרר קצת קיטור ולהראות את היכולות שלהם בתכנון טקטיקה יעילה, בביצוע חלק שלה, בתיאום קבוצתי ובעבודת צוות על מנת לנצח יריב אנושי מתוחכם ובלתי-צפוי.

 

חברת בליזארד מבטיחה ששתי הזירות ששוחררו בשבוע שעבר הן רק הראשונות מבין שורה של זירות Battlegrounds מסוגים שונים. נקווה שהם יצליחו לפתור את הבעיות, ילטשו את הקצוות החדים, וימצאו תרופה לתורים הארוכים-מדי לפעמים. בסך הכל, לא מהפכה במשחק - אבל בהחלט תוספת חביבה וכייפית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לדהור ולנסות לכבוש את מוצב היריב
vgames.co.il
מומלצים