שתף קטע נבחר

עיר בתוך עיר: איך משווקים פרויקט באזור בעייתי

יש בישראל כמה ערים ושכונות שאם היו מציעים לכם לגור בהן לא הייתם מוכנים לעשות זאת בשום אופן, בעיקר בשל תדמיתן. ולמרות זאת מתברר כי יש ערים ושכונות שיש בהן בנייה ואפילו איכותית שזוכה לביקוש. אז כיצד משווקים קבלנים ואנשי שיווק פרויקטים באזורים הסובלים מבעיות תדמית? כמה הסברים ודוגמאות

"יש פה מישהו מבת- ים?", יורה הסטנד-אפיסט לעבר הקהל. שני צופים באגף האחורי מרימים את היד. "אתם יודעים מה זה ראשי התיבות של בת-ים? - "בוא-תראה-יש-מכות", הוא משיב והקהל נשפך מצחוק. כן, ככה אנחנו הישראלים - ניזונים לרוב מתדמית ודואגים למתוח אותה כמה שרק אפשר, לפעמים עד גבול האכזריות. כאשר מדובר בתדמית שלילית של עיר או שכונה, הדבר דומה לאבן שזרק אותו טיפש לבאר - גם מאה חכמים לא יצליחו להוציאה.

 

באזור המרכז, שנחשב המבוקש ביותר למגורים קיימות "מובלעות" של העדר ביקוש, שמקורן במקרים רבים, בבעיות תדמית מקומית שמקשה על השיווק פרויקטים למגורים. ישנם ערים ושכונות מתויגות אצלנו כמקום שאסור לדרוך בו. במקרים רבים מדובר בתדמית שצמחה לפני חמישים שנה, ואינה משקפת את המציאות כיום, אבל מתברר שלציבור יש זיכרון ארוך והתדמית הישנה מנצחת. אז איך בכל זאת מתמודדות חברות הבנייה עם שיווק פרויקטים באזורים הסובלים מבעיית תדמית נחתותה וגם מצליחים?

 

הקאנטרי-קלאב בגבעת שמואל

 

דוגמה לכך היא פרויקט "בית וקאנטרי" בגבעות שמואל. היישוב גבעת שמואל נקשר משך שנים עם משפחות פשע ומצוקה, וסבל מבעיית תדמית קשה. באמצע שנות התשעים רכשה חברת מבני גזית קרקע באזור גבעת שמואל. הקרקע היתה ממוקמת דווקא בתוך היישוב, קרוב לאזור הישן יותר של היישוב, ולאו דווקא בצידו המזרחי של היישוב שם נמצאים הפיתוח והבנייה החדשה. כלומר, ההתמודדות עם התדמית היתה קשה יותר.

 

בסופו של דבר בנתה מבני גזית את פרויקט "בית וקאנטרי" יחד עם האחים עופר, הכולל 500 יחידות דיור ובסוף 1997 החלה החברה לשווק את הפרויקט.

 

"בנינו לצורך הפרויקט קונספט שיווקי של 'שכונה סגורה', הכולל מבני ציבור, תשתיות ומעטפת קהילתית שעד אז לא נראו כמותם בגבעת שמואל", מספר נתי גלבוע, מנכ"ל מבני גזית. "השכונה עצמה הציעה מגוון של סוגי מגורים, מקוטג'ים, דרך מבני 6 קומות מדורגים וכלה במגדלים של 14-22 קומות". לדבריו, קהל היעד היה זוגות צעירים ומשפחות בתחילת דרכן מחוץ ליישוב. האזור אופיין ככזה היכול לתת מענה למוקדי התעסוקה הרבים בתחום ההיי-טק והאלקטרוניקה באזור.

 

גולת הכותרת של הפרויקט היה הקאנטרי-קלאב במרכז השכונה והיווה, למעשה, את מרכז העניינים ומקום המפגש בשכונה הצעירה. "תמהיל האוכלוסייה שחיפשנו היה ברור וחשבנו איך להעלות את את השכונה על המפה. בעזרת הקאנטרי בצירוף מחירים אטרקטיבים יצרנו בידול. מהר מאד הצלחנו להביא לשם גרעין ראשון של אוכלוסייה איכותית, בהם גם רופאים ועורכי דין. השקענו הרבה מאד משאבים בשיווק ופרסום ואחרי שנה-שנה וחצי הדבר קיבל ביטוי משמעותי", מספר גלבוע.

 

פרויקט "בית וקאנטרי" נחשב להצלחה שיווקית אדירה והפך ל"סטאדי-קייס" בענף הנדל"ן. בעקבותיו פנו חברות הבונות ביישוב לראש העיר ויצאו בקמפיין אותו הובילה העירייה, לשיפור תדמיתה של גבעת שמואל.

 

"העיר הפריעה אז טשטנו אותה"

 

מתברר, כי מודל ה"שכונה הסגורה" והבידול מה"עיר המארחת" הפכו לקונספט שיווקי מקובל באזורים בעייתיים לשיווק. כיוון שמדובר ביצירת מעטפת קהילתית שלמה, הדבר הוא נחלתן של חברות הבנייה הגדולות.

 

חברת אפריקה ישראל, בנתה באמצעות חברת דניה סיבוס,

את שכונת "נווה סביון" באור יהודה, הכוללת כ-2,500 יחידות דיור ואת שכונת "קריית סביונים" ביהוד, הכוללת 1,400 יחידות דיור.

 

שתי השכונות נבנו באזורים בעייתיים לשיווק ובכל זאת נחשבו להצלחה. מדובר בשכונות שלמות הכוללות מדשאות רחבות ידיים, מרכזים מסחריים, מתקני שעשועים, בתי ספר וגני ילדים.  

 

"ישנם מספר תנאים בסיסיים שצריכים להתקיים כדי שפרויקט ישרוד באזור בעייתי", מסביר דרור תורן, מנהל השיווק בחברת אמריקה ישראל, ומנהל שיווק אזורי לשעבר בקבוצת אפריקה ישראל, ששיווק את הפרויקטים באור יהודה וביהוד. "התנאי הראשון הוא כמות יחידות הדיור. אתה לא יכול לבנות רק בניין אחד, נדרשות כמה מאות של יחידות דיור. שיווקית ותכנונית אתה חייב לבנות כמות דירות כזו שתוכל ליצור עיר בתוך עיר, על כל המשתמע מכך".

 

תנאי נוסף, לדבריו, הוא השירותים הסביבתיים. חברה שבונה שכונה כזו נדרשת לדאוג למעטפת שלימה של שירותים סביבתיים - גני ילדים, בתי ספר, מתנ"ס ומרכז מסחרי. כל אלה מפחיתים את התלות בשירותי העיר עד למינימום. לשם כך נדרשת אוכלוסייה בהיקף שיצדיק תכנונית וסטטוטורית פתיחה של מוסדות חינוך לילדי השכונה.

 

היבט נוסף, בעל משקל שיווקי הוא הניתוק מהעיר הבעייתית. "בשלבי השיווק הראשוניים של 'נווה סביון' ו'קריית סביונים' טשטשנו את העיר, בקמפיינים שלנו לא הוזכרו השמות אור יהודה ויהוד. בתחילה גם חשבנו לקרא ל'נווה סביון' בשם 'סביוני אור' אבל לא רצינו להכניס לשם מילה משם העיר", מספר תורן.

 

לדברי אייל חכם, מנהל המכירות הארצי

של אפריקה ישראל, מחירי הדירות הכפילו את עצמם מאז תחילת שיווק הפרויקט. "אם מכרנו אז דירת 3 חדרים ב-110 אלף דולר, היום המחיר הוא כפול. עיקר הכוח השיווקי כיום הוא הדיירים הפרויקטים, רוב השיווק שלי בשנים האחרונות הוא מפה לאוזן".   

 

כיום משווק תורן את פרויקט "חלום ראשון" של אמריקה ישראל בראשון לציון, פרויקט שנחשב בפני עצמו כבעייתי לשיווק בשל סמיכותו לשכונת שיכון המזרח. לשאלה האם לא קיימת בעייתיות בשיווק "גטו לעשירים" באזורים מסוג זה הוא משיב: "לטוב ולחדש הרבה יותר קל להתבלט מול הישן. עם הפרדה טובה ונכונה אתה יוצר את ההבדל הרצוי. נכון שהיום 'נווה סביון' נחשבת ל'צפון תל אביב' של אור יהודה, אבל זה לא משהו חדש. אם תיקח לדוגמה את שכונת צהלה בתל אביב תראה שהיא סמוכה לנווה שרת ושכונת נאות אפקה סמוכה להדר יוסף ויש עוד דוגמאות רבות".

 

"בכל שכונת מגורים יש משהו חדשני"

 

"המוטו בשיווק ופרסום שכונות מגורים הוא שבשכונה המוצעת יש משהו שיכול לייצר חדשנות. אם אתה רואה שהמצב התדמיתי של המקום הוא בעייתי אתה חייב לייצר מוצר חדש", מסביר בני קרת, מנכ"ל משותף במשרד הפרסום אזימוט, מקבוצת באומן-בר-רבנאי.

 

לדברי קרת, כשמדברים על יצירת משהו חדש, אין מדובר על גימיק שיווקי בלבד, אלא הזדהות עם השכונה הייחודית. "אם תשאל לדוגמה דייר בפרויקט 'עיר ימים' שבפולג, הנמצא בתחום המוניציפלי של נתניה, היכן הוא גר, הוא יענה לך בפולג, ולא נתניה", אומר קרת.

 

משרדו של קרת גם יצר את קמפיין "העיר הירוקה" בפתח תקוה (בדרום מערב העיר, מקום שבו היו עד לא מזמן פרדסים). כאן לא מדובר בפרויקט בנייה יחידי אלא במתחם בנייה שלם המוגדר כ"מוצר חדש".

 

מאחורי הקמפיין עומדת עיריית פתח תקוה, באמצעות החברה הכלכלית שלה. הקמפיין, שקהל היעד שלו הם זוגות צעירים מחוץ לעיר, הופק במטרה ל"השכיח" את פתח תקוה הישנה ולהציג מוצר חדש. לעירייה היה כמובן אינטרס כלכלי הן בבנייה והן בהגדלת האוכלוסייה (גביית ארנונה למשל).

 

לדברי קרת, המטרה של הקמפיין היתה לשנות את תמהיל הלקוחות וליצור עניין בפרויקטים אצל קהל שנמצא מעבר לכביש, מחוץ לפתח תקוה, כך שיווצר איזון בין תושבי העיר ללקוחות מבחוץ. "סקר שערכה עבורנו חברת 'מותגים' הצביע 68% מודעות וגידול בתמהיל הלקוחות מחוץ לעיר לכדי 60% מכלל המתעניינים", מספר קרת.

 

וגם קמפיינים לתושבי העיר

 

להבדיל מהקמפיין המיועד לקהל שמחוץ לעיר, עורכות חברות רבות קמפיינים לתושבי העיר כמשפר דיור, מה שמשנה לגמרי את טקטיקת השיווק. "במקרים כאלה הדיאלוג הרבה יותר ישיר. אנחנו משתמשים באמצעים כגון 'תלוי-דלת' (מנשר שנתלה על דלת הכניסה של הדירה). קיימת שפה משותפת ואנחנו 'מדברים' עם הלקוחות אחת לחודשיים בממוצע", מסביר קרת. החברה משתמשת בטקטיקה זו לשיווק פרויקטים חדשים ברמת אביב ג', אזור בו הלקוחות מעניינים להישאר לגור, ולכן הפרויקטים הם במקרים רבים משפרי דיור.

 

בת-ים: הצפרדע שהפכה לנסיכה  

 

ונחזור לבת ים. אין זה סוד שהעיר סובלת מתדמית בעייתית, גם אם אין לכך הצדקה. על קרקע ששימשה בעבר כמעברה בדרום בת ים, מקימה כיום חברת בוני התיכון את פרויקט "סי פארק", שמיועד בעיקר כמשפר דיור לתושבי העיר וכולל 228 יחידות דיור בשלושה מגדלים. "הבת-ימים מאד אוהבים את העיר, למרות שהיא סובלת מבעיית חזות והעדר נוי", מסביר חיים קקון, מנהל השיווק של החברה. "לכן השקענו ביצירת מרחבים בין הבניינים, שטחים ירוקים ופארקים. מעבר לכך מגלים עניין בפרויקט גם יהודים מצרפת, שאוהבים את הקרבה לים".

 

לדברי קקון, עד לפני שנתיים נרשמה בבת-ים הגירה שלילית ו"עכשיו הבת-ימים חוזרים הביתה. על הקרקע ששימשה בעבר כמעברה הם אומרים - 'הצפרדע הפכה לנסיכה'". בפרויקט "סי פארק" בבת-ים גם דירות 3.5 חדרים מתוך כוונה לפנות לזוגות צעירים.

 

"אחד הדברים החשובים זה איתור צרכים", מסביר אביתר כהן, מנהל השיווק של חברת בנייה ישרס-רסקו, "יזם שמשכיל לגלות אילו סוג דירות חסרות למגזר מסוים יכול להפוך אזור בעייתי להצלחה. מי שקורא את המפה נכון יכול להפוך חסרון ליתרון".

 

במצב המורכב של ענף הנדל"ן אסטרטגיית השיווק הפכה לגורם מרכזי. ימי התום של "קודם נבנה, אחר כך נשווק", חלפו מזמן והחברות משקיעות משאבים רבים בפילוח מדויק של קהל היעד ואיתור צרכים, עוד בטרם הבנייה. הנסיונות להתבלט על רקע פרויקטים אחרים דורשים לא מעט יצירתיות, העלאה מתמדת של הרף ושיפור מפרט הבנייה. מי שבוחר להתמודד עם בעיות תדמית ושיווק, ניצב בפניו אתגר רציני, אולי זו הסיבה שמדובר בעיקר בחברות גדולות שיכולות לייצר לנו עיר בתוך עיר.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרויקט "סי פארק" בבת-ים: נבנה על קרקע של מעברה
מומלצים