שתף קטע נבחר

סקר: הישראלים מכורים למידע בריאותי בתקשורת

עוד עולה מהסקר החדש של ההסתדרות הרפואית: כשליש מן הציבור הישראלי הוא 'צרכן כבד' של מידע בתחום הבריאות. קרוב ל-90% מן הציבור מתעדכן באופן שוטף בתחום. שני שלישים גם משנים את אורחותיהם בעקבות מידע זה

כשליש מהציבור הישראלי הוא 'צרכן כבד' של כתבות ומידע בתחומי הבריאות והרפואה. הללו נוהגים להתעדכן בחדש בתחום זה בארבעה אמצעי תקשורת שונים לפחות. כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור ההסתדרות הרפואית הישראלית. הממצאים המלאים של הסקר מופיעים בגליון החדש של כתב העת 'זמן הרפואה'.

 

למעשה, אחוז 'צרכני הבריאות' בתקשורת הישראלית גבוה מאוד. 88% מן הציבור הצהירו כי הם נוהגים להתעדכן באופן קבוע בנושאים שונים של בריאות ורפואה בלפחות ערוץ תקשורת אחד. לרוב מתעניינים אלו במידע על מחלות חדשות, אורח חיים בריא, דרכי טיפול וכדומה. אל הצרכנים המוגדרים 'כבדים' מצטרפים כ-55% נוספים מן הציבור, אשר נוהגים להתעדכן באופן קבוע באמצעות בין אחד לשלושה אמצעי תקשורת שונים בנושאי בריאות. אחוז 'המתעלמים' מתחום זה נמוך מאוד ועומד על כ-12%. הללו מגדירים עצמם כ-'לא מתעניינים' בתחומי הבריאות. המבוגרים יותר (גילאי 35 ומעלה) נוטים להתעדכן בתדירות גבוהה יותר, לעומת הצעירים.

 

ככלל, בריאות ורפואה הם התחום הרצוי ביותר בסיקור תקשורתי כיום בישראל. בכך אין הבדל לעומת הסקר הקודם, שנערך לפני שנתיים. במקום השני צוין הנושא החברתי-כלכלי, ובמקום השלישי - הבידור. מהפכת האינטרנט המהיר עדיין לא 'כבשה' את דעת הקהל. הטלוויזיה נותרה המדיום הפופולרי ביותר להתעדכנות בנושאי רפואה ובריאות. 59% מן הציבור נוהגים להתעדכן באמצעותה בתחומים אלה. במקום השני נמצאת העיתונות הכללית (44%) ומוספי הבריאות המצורפים אליה (44%). ורק במקום השלישי נמצא האינטרנט עם 38% מן הציבור. לעומת זאת, גולשי האינטרנט מודים, כי בניגוד לאמצעי התקשורת האחרים, הם משתמשים באינטרנט גם כאמצעי חיפוש אקטיבי בתחומים אלו.

 

סוגייה מעניינת נוספת העולה מן הסקר מלמדת, כי הציבור מושפע לא מעט מן התקשורת, לפחות בכל הנוגע לתחום הבריאות. כשני-שלישים מציבור המתעדכנים במידע רפואי מעריכים כי המידע שהם קוראים תורם להחלטה לגבי סוג הטיפול הרפואי שיקבלו והמוסד הרפואי בו יטופלו. 39% מתוכם מציינים כי יש לכך השפעה רבה עד רבה מאוד. ההשפעה של התקשורת ניכרת גם בשינוי ממשי של הרגלי החיים, כאשר 50% מצרכני הבריאות בתקשורת מודים כי שינו לפחות אחד מהרגלי החיים שלהם בעקבות מידע אליו נחשפו. ההשפעה ניכרת בעיקר במעבר לקניית מזון בריא (29%) ועיסוק בספורט (15%). נראה, כי התקשורת גם משפיעה על הרגלי צריכה הקשורים בבריאות. 8% התחילו לקחת תוספי מזון וויטמינים ו-8% נוספים שינו את הרגלי התזונה שלהם בעקבות מידע שקראו.

 

חלק מן הציבור מושפע מאמצעי התקשורת בתחום זה באופן כה ניכר, עד כי הם רואים עצמם כ-"רופאים לרגע" ומקבלים לעיתים החלטות רפואיות על דעת עצמם. כרבע (24%) ממי שנוהגים להתעדכן במידע רפואי שינו באופן עצמאי את הטיפול הרפואי שניתן להם ע"י הרופא על סמך מידע שקראו או שמעו. 15% עשו זאת יותר מפעם אחת.

 

הסקר התייחס גם לנושא רשלנות רפואית ואופן סיקורה בתקשורת. 39% מהציבור חשים, כי האופן בו התקשורת מציגה מקרים של רשלנות רפואית פוגע במעמד הרופאים בישראל במידה רבה עד רבה מאוד. אחוז זה גדל בקרב אלו אשר נחשפו בעצמם למקרים של רשלנות רפואית. 40% ממי שנחשפו לפרסומים בנושא רשלנות רפואית חוששים מקבלת טיפול רפואי עקב הפרסומים. בהם, 20% חוששים במידה רבה עד רבה מאוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
כתבות בריאות. הציבור הישראלי מבקש
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים