שתף קטע נבחר

יונס: לחצים הביאו לשינוי דו"ח בכר לרעתנו

למנכ"ל בנק המזרחי, אלי יונס, יש דעה רעה מאוד על בנקים הגדולים - הפועלים ולאומי: שיטות עבודה מלוכלכות והתנהגות דורסנית הביאו, לטענתו, לשינוי ההמלצות המקוריות של ועדת בכר לרעת הבנקים הקטנים. ראש המרד של הבנקים הקטנים נותן פייט

אין מילה נכונה יותר להגדיר את מה שקורה במערכת הבנקאות חוץ ממלחמה. לפני כמה שבועות הכריזו ארבעת הבנקים הקטנים יחסית - מזרחי, הבינלאומי, אגוד וירושלים - על מלחמה נגד שני הבנקים הגדולים ביותר בישראל, פועלים ולאומי. גם את דיסקונט, הבנק השלישי בגודלו במערכת, הם לא אוהבים במיוחד, אבל במהלך הקרבות עיקר הארטילריה מכוונת אל שני הגדולים. אלי יונס, מנכ"ל בנק המזרחי, ראש המורדים, מכנה את שני הבנקים במילים ברורות: דואופול, ממותות ורומז על שיטות עבודה מלוכלכות.

 

התהליכים שהובילו לפתיחת המערכה הן מסקנותיה של ועדת בכר שנמצאות כיום בשיא התהוותן והפיכתן לחוק מחייב - ההמלצה של הוועדה בה נלחמים הבנקים הגדולים בחרוף נפש היא לנתק אחת ולתמיד את הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, במטרה לחסל את הריכוזיות בענף הבנקאות.

 

יונס, מי שהיה מנכ"ל בנק כללי (קטן), מנכ"ל בנק הפועלים (ענק) וכיום מכהן כמנכ"ל המזרחי (בינוני) טוען כי המסקנות המקוריות של הוועדה היו אחרות ממה שנחשף לציבור, וערכו הפרדה ברורה בין הבנקים הגדולים לשאר הבנקים. לדבריו, המלצות אלו שונו ברגע האחרון. עכשיו הוא וחבריו למאבק דורשים לתקן את השינוי.

 

אתה מנכ"ל בנק המזרחי זה שנה וחודשיים, והספקת למזג לתוך המזרחי את בנק טפחות. מה מפריע לך להתחרות בבנקים הגדולים?

 

"בנק המזרחי עושה זה למעלה משנה מאמץ לרכוש נתח שוק יותר ויותר גדול, כשהוא נמצא במלחמה מול הבנקים הגדולים על משקי הבית - הלקוחות. הכללים הם ברורים. פערי הגודל בין שני הבנקים הגדולים לבנק המזרחי או לבנקים האחרים הם כאלו שמה שאנחנו יכולים לעשות זה פשוט לתת שירות יותר טוב, לעשות מאמץ גדול יותר מול הלקוחות ולשפר את המותג. ללכת לקראת משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. בשביל זה מיזגנו את טפחות לתוך המזרחי, כדי שנוכל לדבר עם הלקוחות של טפחות, לשכנע אותם לשקול מחדש את היחסים עם הבנקים שלהם.

 

"יש כל הזמן מתח תחרותי בין הבנקים, אבל חייבים להבין שהוא תלוי בקמפיינים פרסומיים, פיתוח תוכנות מחשב מתאימות, בניית מערכות CRM (מערכות ניהול לקוחות, ש"ש), פתיחת סניפים. הדברים האלה עולים הרבה כסף, לא משנה מה גודל הבנק, וזה נמצא כל הזמן ברקע. הטענה שלנו הוא שמסקנות ועדת בכר פוגעות ביכולת התחרות שלנו וביכולת שלנו לשרת את טובת הלקוח. ממילא ללקוח יש מערכת יחסים מורכבת עם הדואופול הבנקאי, ואם אני רוצה שהוא יעבור אלי אני חייב להציע משהו יותר טוב. אני רוצה לתת לו הצעה: מערכת שירות אחרת, שירותי אינטרנט, שהפקיד בבנק יכיר אותו ברמה האישית. אני אשקיע יותר בשירות ללקוח כי אני רעב יותר ורוצה יותר להצליח".

 

איך בדיוק ועדת בכר פוגעת ביכולת שלך להתחרות?

 

"יש מאבק של שלושת הבנקים הגדולים בוועדת הכספים, הם דורשים שוויון בינם לבין הבנקים הבינוניים והקטנים. זה ביטוי ישיר למה שהם קיבלו מהדו"ח של היועצים האמריקנים שהם שכרו כדי לבקר לפני כמה חודשים את מסקנות ועדת בכר. אחד הפרקים החבויים בדו"ח של האמריקנים קובע כי מסקנות הוועדה פוגעות בתחרותיות, כיוון שהן פוגעות בבנקים הקטנים והבינוניים ובכך יוצרות שיווי משקל גרוע יותר בשירותי מערכת הבנקאות. זאת נקודת המוצא, וזה מה שמנחה את הבנקים הגדולים, שנלחמים נגד ההטבות לבנקים הקטנים.

 

"הבנקים הגדולים אומרים לעצמם 'אם למצער מסקנות ועדת בכר יתקבלו, אז לפחות שאנחנו נישאר גדולים. זה יהיה פחות נורא מאשר מצב בו הבנקים הבינוניים והקטנים יתחזקו'. לכן הם פועלים נגד הכוונה לתת לנו העדפות".

 

מה הבעיה, אתם הרי תמכרו מהר יותר את קופות הגמל שלכם, וכצ'ופר תוכלו להתחיל לשווק ביטוח קודם. זה ייתן לכם יתרון על הבנקים הגדולים, לא?

 

"אומרים לי 'יש לך ציפור אחת ביד ששווה 150 מיליון שקל בשנה, שחרר אותה ותקבל סכום חד פעמי'. נו, אז ההון העצמי שלי יגדל קצת, מה אני אעשה עם זה? אז נכון, מציעים לנו לייעץ בביטוח, אבל צריך להבין שתהליך ההתארגנות לוקח זמן. הוועדה מדברת על סוכני ביטוח שהם יועצי השקעות, וזה לוקח זמן להכשיר את האנשים האלה. הבנקים הגדולים לא יישבו ויחכו עד שהם יוכלו רשמית להתחיל לעסוק בביטוח, הם כבר משקיעים המון כסף בהכשרה של היועצים, והם יהיו מוכנים לזה יחד איתי. אז אולי תהיה לי שנה של 'פור' עליהם, אבל בשנה אי אפשר לייצר יתרון. יתרון מיתוגי בונים לאורך זמן.

 

"אנחנו יודעים - וחברי הוועדה מודים בזה - שבהמלצות המקוריות של הוועדה נכתב שצריך לתת לבנקים הבינוניים והקטנים יתרון של 12-8 שנים בייעוץ בתחום הביטוח, כלומר 'פור' הרבה יותר גדול. זה נעלם מהדו"ח הסופי. הממונה על ההגבלים העסקיים דרור שטרום ויו"ר רשות ני"ע משה טרי אומרים את זה".

 

מה זאת אומרת "נעלם מהדו"ח"?

 

"אני חושב שזה נעלם כי הופעלו לחצים ממי שחשש שנייצר יתרון מול הצרכן".

 

מי העלים?

 

"על פי מה שאומרים חברי הוועדה, . יש גרסאות שונות. גרסה אחת אומרת שחברי אגוד הבנקים, כלומר שני הבנקים הגדולים, הפעילו לחץ ישיר וממשיכים להפעיל היום לחץ כדי למנוע אבחנות בין הדואופול למתחרים".

 

אבל מדוע התקפלו חברי הוועדה?

 

יונס שותק ומסרב לענות.

 

אז מה אתם דורשים?

 

"מדברים על בעיה של ריכוזיות בענף הבנקאות. יש שלושה בנקים שמהווים 80% משוק קופות הגמל, ושאר הבנקים מחזיקים יחד 10% בלבד. כל הכוח שלנו בשוק ההון הוא פחות משל חברת הביטוח מגדל. איזה ריכוזיות יש אצלנו? הוועדה היתה מודעת לזה וגם זה נעלם מהדו"ח הסופי. אם המזרחי מחזיק 4.5% משוק קופות הגמל, הבינלאומי מחזיק ב-4% ואגוד ובנק ירושלים מחזיקים נתח קטן נוסף - אז אל תחייבו אותנו למכור את החלק שלנו, להפך. תנו לנו לקנות, אל תצמצמו את השוק.

 

"בכלל, למי ימכרו את קופות הגמל אם לא לחברות הביטוח? כאשר מכרו את קרנות הפנסיה בין לילה, במקום להיות גופי השקעה עצמאיים הן הפכו כפופות למנהלי ההשקעות של חברות הביטוח. גם אז כולם אמרו שיש גופים זרים שרוצים לקנות את הקרנות ובסוף מי שקנה זה חברות הביטוח. לגזול עכשיו את כבשת הרש, ולפגוע באופן אנוש בתחרות בין הבנקים, זאת לא רפורמה בשוק ההון וההפך מרפורמה בתחום הבנקאות".

 

מה עמדתו של שר האוצר, בנימין נתניהו, בסוגיה?

 

"נתניהו עדיין לא הביע דעה ברורה לגבי עמדותיו. אני חושב שביטוי, עקיף לפחות, להשקפת העולם שלו ניתן לשמוע ממה שמנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר, אומר הן בוועדות והן בעיתונות".

 

נניח שיתנו לכם להחזיק בקופות גמל. כיצד יחליטו מי יוכל להחזיק וכמה בדיוק? איפה יעבור הגבול?

 

"יש לזה תשובה שהיא לאו דווקא שלי. ישבה לפני כמה שנים ועדת בן-בסט ובה אנשי מקצוע מקבילים לאנשי המקצוע שיושבים היום בוועדת בכר. ועדת בן-בסט אמרה 'בואו נקבע שגוף לא יוכל להחזיק יותר מ-10% מנתח השוק של קופות הגמל. את היתרה שיימכרו'. זה גבול שכלל גם את הבנקים הגדולים. אני יכול להגיד שהיום, שבגלל הפערים העצומים בתעשייה, צריך לעשות חיתוך ברור בין הבנקים, חיתוך שהוא מאוד מקובל בתחום של הגבלים עסקיים. להסתכל על הממותות של הדואופול הבנקאי, או שלושת הבנקים הגדולים, ובשאר הבנקים לא לגעת.

 

"במקרה של קופות הגמל זה חד-משמעי ולא דורש איזו חוכמה. חד-משמעית, קל מאוד לעשות את זה. אנחנו מציעים לעשת את ההפרדה כך שבנק עם הון עצמי של עד 10 מיליארד שקל יוכל להחזיק קופות גמל - והשאר לא. אבל זה גם יכול להיות חיתוך לפי נתח שוק. צריך להבין שהפערים כיום הם כל כך דרמטיים שלא צריך איזו סכין מנתחים מדויקת כדי לעשות את החיתוך. הקו קיים. כל ילד יודע מי נמצא בדואופול".

 

ואם תחזיק קופות גמל, איך תשמור על זה שהלקוח שלך יקבל ייעוץ אובייקטיבי ולא ינסו לדחוף לו דווקא קופות של הבנק, כמו שעושים היום ברוב הבנקים?

 

"להתגבר על שאלת הייעוץ זו לא בעיה. אם אתה נכנס היום לחנות נעליים, אתה יודע אם הוא מוכר לך מוצר שלו או מוצר של מישהו אחר? התשובה היא לא. למה זה לא מפריע לך? כי יש תחרות. זאת התשובה".

 

כיצד אתם פועלים לשנות את מסקנות הוועדה לטובתכם?

 

"יש שלושה מישורים בהם אנו פועלים. מישור אחד, שיקבל ביטוי באופן בוטה, הוא פעילות נפרדת מהבנקים הגדולים. יש לנו אינטרסים שונים ואנו לא רואים את עצמנו כמי שיכולים לנהל מדיניות אחידה. מה שקורה עכשיו באיגוד הבנקים משקף בעיה עמוקה. התחרות בשנה האחרונה היא חריפה, והבנקים המתעוררים נותנים פייט. אנחנו נכנסים למצב בו גם נושאים אחרים יובילו למחלוקות קשות בין הבנקים. יש ניגודי עניינים בין שני הענקים לבין הבנקים האחרים וזה יקבל ביטוי גם בעתיד. אנחנו צריכים להיבנות מהבידול ולא להיות דומים לבנקים הגדולים.

 

"מישור נוסף שאנחנו עוסקים בו במידה מעודדת של הצלחה הוא להסביר לחברי ועדת הכספים את מה שאנחנו משוכנעים בו, שיש לנהוג דין שונה הן בתחרות בשוק ההון והן בתחרות בין הבנקים. הרוח הזאת מאוד חזקה בין חברי הכנסת בוועדת הכספים. יש הבנה שזו מטרה צרכנית ממעלה ראשונה, להפוך אותנו לגורם מתחרה ולא לפגוע בנו.

 

"המישור האחרון הוא התחום המשפטי - מול משרד המשפטים והיועצים המשפטיים בכנסת, לשכנע שיש בסיס להפלות בין הבנקים. גם ועדות קודמות היו בדעה הזו ואין שאלה לגבי החוקיות של המהלך בכל הקשור להגבלים עסקיים. יש לנו חוות דעת משפטיות רחבות לכך שלא רק שמותר לתת לנו העדפה, אלא שזה חיוני לטובת הצלחת הרפורמה, שהיא עצמה מדברת על בעיית הריכוזיות. מסקנות הוועדה עוסקות בבעיית הריכוזיות בתחום אחד בלבד - לא שאני ממש מסכים עם המסקנות - אבל בכל מקרה היא מותירה בעיית ריכוזיות בתחום אחר".

 

איך אתה מתרשם מההבנה של חברי ועדת הכספים לעמדתכם? הרי הם פועלים לפי אינטרסים של חברי מרכז.

 

"זו לא שאלה של חברי מרכז אלא מה חושב הבוחר - קרי משק הבית. זה מה שיקבע מהי הדרך הנכונה לפעול בדרך שתגדיל את התחרותיות. אני משוכנע שכך יהיה, כי אני שומע את הלך הרוח של חברי הכנסת, הם מבינים שהבוחר אחריהם. הבוחר הוא לא מרכז הליכוד או העבודה, אלא טובת הצרכנים".

 

אתה עושה הסברה בעצמך?

 

"אני הרי גדלתי שם באוצר. אני מדבר עם כל מי שאני חושב שצריך, ואני יכול להשמיע את עמדתי. הופענו כבר בוועדת הכספים ואני חושב שהם הבינו את עמדתנו. בשבוע הבא אהיה בוועדה יחד עם חברים אחרים מהבינלאומי, אגוד וירושלים. אנחנו מתואמים בעניין הזה, אבל יריבים מרים בכל עניין אחר. אנחנו גם פונים לכלי התקשורת. לא נפעל כעדת אנשים ביישנים".

 

איך היחסים ברמה האישית עם ראשי הבנקים הגדולים?

 

"ברמה האישית אין בעיה. לגבי המשך קיומו של איגוד הבנקים נצטרך להידרש לסוגיה זו. באיזשהו שלב התחרות הגוברת מעלה שאלות לגבי הגוף הזה. ככל שיש יותר מתח וניגוד העניינים בין הבנקים רק הולך וגובר, קשה יותר לשבת יחד באיגוד, כי הפערים כל כך גדולים".

 

ואם יקבלו בסופו של דבר את הדרישות שלכם, זה יכול להביא לתחרות אמיתית לגדולים?

 

"יש הצעת חוק של ח"כ גלעד ארדן שתוקפת את נושא הריכוזיות הבנקים בטכניקה מרתקת של קפיצת דרך. ההצעה שחברות ביטוח יוכלו לחבור לגוף אחד, עם גרעין שליטה משותף, עם בנקים שההון העצמי שלהם הוא עד 10 מיליארד שקל. הרעיון פשוט 'עושה שכל'. זה קיצור דרך רציני. כך יווצרו חמישה עד שבעה קונגלומרטים עם יכולת תחרות.

 

"תראה למשל את עסקת בזק. לא משנה מי הקונה - היה ברור ששני הבנקים הגדולים ייתנו את המימון. גם מבחינת הרוכש, בשביל מה הוא צריך להכניס עוד בנק לתוך ההסכם? אף בנק קטן לא הצליח לדחוק רגל לעסקה הזו. אם תתקבל הצעת החוק יוכל לקום גוף גדול עם ניסיון בנקאי בנתינת אשראי, שזה התחום של הבנקים, ובמקביל חברות הביטוח יקבלו רשת הפצה של סניפים. גם אם מגדל תתחבר עם בנק המזרחי אנחנו נהיה פחות גדולים מבנק הפועלים, אבל נוכל לתת להם 'פייט' הרבה יותר משמעותי.

 

"היה עכשיו מגה-מיזוג בענף הבנקאות באירופה. בבנקאות אי אפשר כמעט לגדול באופן טבעי כי הגדילה היא אטית מדי בהשוואה להוצאות הקבועות. כרגע אין מיזוגים בישראל. אנחנו רצינו לרכוש את בנק דיסקונט, ועצרו אותנו מסיבות שאני לא בטוח מבין. שילוב בין בנקים לחברות ביטוח הוא שילוב אמיץ".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
נתניהו ובכר. המסר עבר
צילום: דן בלילטי
מומלצים