שתף קטע נבחר

Enthusia Professional Racing

סימולטור נהיגה מבית Konami, שמציע מספר מצבי משחק מאתגרים, גרפיקה איכותית, מגוון רחב של מכוניות ואתגרים שיתאימו בעיקר למקצוענים

תזמון מפתיע למדי בחרה לעצמה חברת Konami היפנית, שאחראית למשחקים כמו Metal Gear Solid או Pro Evolution Soccer, להפיץ סימולטור נהיגה מקצועי בשם Enthusia Professional Racing - מעט לאחר יציאתו של Gran Turismo 4. האם יש הצדקה לכותר מתחרה נוסף לצד GT4? לאחר התנסות עם המשחק המסקנה המתבקשת היא בהחלט כן.

 

המכוניות

 

המשחק מציע למעלה מ-200 מכוניות מירוץ, שמחולקות לשבע קבוצות F עד A, שהן מכוניות לנהיגה על כבישים רגילים, ו-R עבור מכוניות מרוץ. במשחק ניתן למצוא מכוניות קלאסיות לצד מכוניות חדישות, וגם ללמוד עליהן ועל היצרניות בדפי מידע ומפרטים המופיעים במשחק בשפע ובכתב ברור וקריא. כאשר מתמידים בשימוש באותה המכונית ונוסעים באופן זהיר, ניתן להלעות את רמת המכונית מ-1 עד 10, וכן לבצע כיוונים עדינים במוסך הווירטואלי.

 

המסלולים

 

המשחק כולל כ-50 מסלולים, חלקם חוזרים על עצמם, פחות או יותר, עם שינויים קלים במסלול או במזג האוויר. חלק מהמסלולים מהירים במיוחד, כמו ה-Speediapolis Ring, ואילו אחרים איטיים, כמו מסלול הראלי Edge Of The Road. מסלולים אחדים מושלגים כמו Wintertraum, וחלקם מדבריים כמו Mirage Crossing, ויש גם את הפשוטים (Cosmic Eggway), את המסובכים (Dragon Range המפחיד והריאליסטי), את העירוניים, הכפריים, ואפילו את אלו המבוססים על מסלולים אמיתיים, כמו Tsukuba Circuit היפני או Nurburgring Nordschleife הגרמני.

 

מצבי מזג האוויר השונים משפיעים משמעותית על האחיזה, על פי סוג המכונית בה נוהגים. חלקם, אמנם, די פשוטים ללימוד ולנהיגה אך יש גם מסלולים קשים יותר, המציבים אתגר לא פשוט לשחקן.

 

מערכת ה-VGS

 

התרומה של Enthusia לעולם המרוצים היא בהבנה טובה יותר של האינטראקציה בין הצמיגים לכביש. מערכת ה-G הוויזואלית, המכונה VGS, משלבת בין כוח ההתמדה (האינרציה) הפועל על המכונית ואת האחיזה של הצמיגים בקרקע. האינרציה מיוצגת באמצעות נקודה צהובה בתוך מעגל. כשהנקודה נעה לאחד הצדדים המשמעות היא שהמכונית עלולה לאבד אחיזה בכביש ולהחליק החוצה. באופן דומה, כשצבע הצמיג הופך לאדום מקבלים חיווי על כך שהמכונית עומדת לאבד את האחיזה בכביש לחלוטין ומכאן הדרך אל הקיר קצרה.  

 

מצב קריירה

 

גם ב-Enthusia יש מצב קריירה, שנקרא Enthusia Life. למרות שאינו גרנדיוזי כמו ב-Gran Turismo 4, ומדובר בממשק פשוט למדי, שרובו מספרים וטקסט, לאחר משחק ממושך מתגלה קסמו ויעילותו, ממש כמו מכונת הימורים, אך במקום להמר, צריך כישרון ויכולת נהיגה, אותה ניתן לרכוש במהלך המשחק.

 

לוח הזמנים מאפשר לשחקן לבחור מירוצים כרצונו, חלקם תחרויות אחד על אחד אך רובם מעמתים את הנהג מול חמישה מתחרים. כמות הנקודות שניתן לצבור בכל מירוץ היא פונקציה של ההסתברות לנצח את המירוץ ביחס לאחרים. ככל שנבחר במכונית חלשה יותר וננצח, כך נקבל יותר נקודות. אם נגיע במקום השני, השלישי או הרביעי - נקבל רק חלק מהנקודות, למשל 60% בגין המקום השני. המטרה היא לשפר את הדירוג ל מנת לפתוח יותר אפשרויות.

 

הפרסים

 

לאחר הזכיה מופיע מסך בסגנון רולטה, בו מוצגות המכוניות שהתחרנו נגדן, ומתוכן מקבלים מכונית אקראית. הניסיון מלמד כי יש הגיון מאחורי חלוקת המכוניות. בדרך כלל תקבלו את המכונית הטובה ביותר שניצחתם או מכונית שתעזור לכם לנצח במירוץ הבא. 

 

בכל מקרה, אל תזלזלו במכוניות פשוטות יחסית, שבמשחקים אחרים לא הייתם נוגעים בהם, ב-Enthusia הן מאפשרות לשחקן להוכיח שהוא מסוגל לנהוג כיאות, ואם ינצח באמצעותן - יזכה לשיפור בדירוג.

 

באמצעות מערכת הסיכויים, Enthusia מעודדת את השחקן להימנע משימוש בהעמסת כוח על המכוניות. במקום להשתמש במכונית המהירה ביותר, לעיתים משתלם יותר להשתמש במכונית חלשה, זאת, בהנחה שאתם שולטים בה, מכירים את המסלול על בוריו ומנצחים במירוץ.

 

השליטה

 

השליטה בבקר המשחק קשה עד בלתי אפשרית. מיקום הכפתורים במצב ברירת מחדל אינו מתאים לסימולטור נהיגה רציני. החלפנו את התאוצה

צילום מסך מתוך משחק: אורן מונדשיין

מהכפתור X למוט הימני ואת הבלימה השארנו בכפתור המרובע, בהמשך ניסינו עוד כמה צירופים עד שהצלחנו להתקדם במשחק די יפה, אך לא מספיק, ואז עברנו להגה.

 

בעיה נוספת עם המוט האנלוגי היא שעוד לפני שמזיזים אותו חצי מהלך קדימה, המשחק מפרש זאת כמצערת מלאה. באופן דומה, כשממפים את הבלם למוט הימני הבעיה פחות קיצונית אך קיימת. כאשר משתמשים בהגה, הבעיה אינה קיימת כלל.

 

אשראי (Enthu Points)

 

המשחק אינו כולל מודל נזקים אך מציע מנגנון ניקוד בשם Enthu. מדובר במעין אשראי, כאשר כל שגיאה - כמו התנגשות בקיר, ירידה מהמסלול או התנגשות ברכב אחר - עולה בנקודות, ואילו נהיגה יפה מזכה באשראי (נקודות חיוביות).

 

מה שמפריע בשיטה זו היא שבעת התנגשות במכוניות אחרות האשראי מתבזבז ללא קשר למי אשם בהתנגשות. הבעיה חמורה ביותר כשמתחרים במכוניות עם יכולות דומות ונאלצים לנסוע קרוב אליהן ולהתחכך בהן. כאשר האשראי נגמר, המכונית מקורקעת למשך כשבוע.

 

מצבי משחק

 

מלבד Enthusia Life, המשחק כולל מצבי משחק נוספים: מצב Driving Revolution נועד לאפשר לשחקן ללמוד לנהוג, במצב זה ניתנות מטלות נהיגה החל מהפשוטות ביותר ועד למורכבות ביותר, שלב אחר שלב, באמצעות עזרים ויזואליים שונים ברורים ומועילים.

במצב Time Attack השחקן משחק נגד עצמו במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר שניתן.

 

במצב Free Racing ניתן לבחור מסלול ורכב ולנהוג. מצב זה מקביל למצב arcade במשחקים אחרים ומסייע כאשר זוכים במכונית ורוצים להתאמן בנהיגת בלי לפגוע בדירוג. כאן גם תמצאו מכוניות שבמצב קריירה תראו רק אחרי זמן לא מבוטל. במצב Versus Racing השחקן משחק נגד תוצאות של שחקנים אחרים.

 

סיכום

 

אחרי כל הסימולטורים ושאר משחקי הנהיגה שסיימנו לאחרונה, רכשנו את המשחק בעיקר מתוך סקרנות ותוך סיכון מסוים מאחר ולא כל המבקרים שיבחו אותו. 

 

אבל מהרגע שהתחלנו לשחק התקשינו לעזוב את המשחק, שלכאורה בנוי כמשחק פשוט, אבל בניגוד ל-GT4 ותואמיו מציע חוויית נהיגה מקצועית נטו, מערכת חכמה שמציעה כל הזמן אירועים על פי לוח שנה, דירוג שמתקדם כל הזמן, והכי חשוב - סיפוק והנאה אישית.

 

המשחק לא דורש מהשחקן לבנות את המכונית מחלקים נפרדים אלא פשוט לנהוג בה בצורה מקצועית. אנחנו ממליצים בחום על Enthusia אך בהסתייגות, המשחק אינו מתאים לשחקן המזדמן ואינו מתאים כמשחק נהיגה ראשון. בשורה תחתונה, הוא בהחלט יענג את המקצוענים ורצוי לשחק בו באמצעות הגה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך מתוך משחק: אורן מונדשיין
Enthusia Professional Racing. בעיקר למקצוענים
צילום מסך מתוך משחק: אורן מונדשיין
מומלצים