שתף קטע נבחר

הצצה ראשונה אל XBOX 360

שלוש וחצי שנים השקיע צוות חשאי במיקרוסופט בבניית מכונת המשחקים השאפתנית בעולם, ה-360 XBOX, שאמורה להשתלט לכם על הילדים, על הסלון ועל חיי החברה. המטרה: להכריע את הפלייסטיישן 3 המתחרה, ולהפוך מרכז הבידור הביתי החדש של העולם. בקרוב אצלנו

הזמן של ביל גייטס יקר מאוד. אבל האדם העשיר ביותר בעולם, ואחד התורמים הגדולים בהיסטוריה, יושב בסוויטה במלון בלאס-וגאס, ומדבר על משחקי וידאו. לייתר דיוק, על הקונסולה החדשה של מיקרוסופט, ה-XBOX 360.

 

גייטס, כבר בן 49, משוחרר ומאושר, זורק בדיחות, יורד על המתחרים. החנון המפורסם ביותר בעולם הפך ל"קול" כזה כאילו. זאת יכולה להיות מטפורה הולמת למה שמיקרוסופט מנסה לעשות עם ה-360 XBOX.

 

החברה, המוכרת יותר כבריון עסקי מאשר כממציאה ומחדשת בתחום הטכנולוגי, מנסה להתנהג באופן מאוד לא "מיקרוסופטי". להיות מהירה, זריזה וחדשנית, ולשחק יפה עם הילדים האחרים בשכונה. להמציא את עצמה מחדש. גייטס ואנשי ציוותו השקיעו את שלוש וחצי השנים האחרונות בעבודה קשה וחשאית כדי לבנות את מכונת המשחקים השאפתנית ביותר שהעולם ראה. והם לא רוצים למכור אותה לפלח שוק קטן בלבד: המטרה שלהם היא כולנו.

 

מפסידים כסף על קונסולות

 

זהו סיפור על מהפכה טכנולוגית, שהתחוללה בחמש השנים האחרונות בלי הרבה רעש וצלצולים, שאמורה להפוך את חדר המגורים למרכז עצבים מרושת, דיגיטלי ואלחוטי. אתם אולי חושבים שה-360 XBOX היא צעצוע, אבל אם היא תעשה את מה שהיא אמורה לעשות, היא תשנה את האופן שבו אתם צורכים מוזיקה, קולנוע, צילום וטלוויזיה.

 

היא עשויה אפילו לעשות מהפכה בחיי החברה שלכם. גייטס הימר על ה-XBOX במיליארדי דולרים, ומן הגירסה הראשונה של המכשיר הוא לא ראה עד היום אפילו אגורה אחת של רווח. מאז יצא ה-XBOX הראשון לשוק, בנובמבר 2001, נמכרו למעלה מ-20 מיליון יחידות, שהעמידו אותו במקום שני יציב, גם אם מרוחק, מהפלייסטיישן 2 של סוני בשוק הצפון-אמריקני.

 

אבל עסקי קונסולות המשחקים הם עולם משונה: על כל יחידה שאתה מוכר אתה מפסיד כסף, בתקווה להחזיר את כל ההפסדים ברווחים ממכירת המשחקים. למיקרוסופט זה עוד לא קרה.

"מיליארד דולר הפסדים בשנה זה עול שקשה לשאת", אומר רובי באך, מראשי צוות XBOX. "בשלב מסוים אתה חייב להחליט מתי להפסיק להשקיע בבניית האמינות שלך בשוק ולהתחיל להרוויח כסף".

 

אבל עד כמה שזה נשמע מטורף – כל זה הוא חלק מהתוכנית. המטרה ב-XBOX הראשון היתה להכין את הקרקע לרווחים בסיבוב השני. "הדור הראשון הוא כמו במשחק וידאו", אומר גייטס. "אם אתה משחק באופן מושלם, אתה זוכה באפשרות למשחק נוסף".

 

"גייטס לא אוחז במושכות"

 

הפרוייקט צובר ההפסדים של החברה מתבצע באיזור תעשייה נידח ברדמונד שבמדינת וושינגטון, הרחק מהמדשאות המטופחות, הכבישים המעוצבים ומגרשי הבייסבול והקפיטריות של הקמפוס המרכזי של מיקרוסופט. להיפך, מול המיפקדה של XBOX, שזכתה לשם הלא-מרשים "קמפוס המילניום", יש בור חצץ. אבל הבידוד הזה דווקא הועיל לצוות ה- XBOX . חמישה משוגעים-לדבר, כולם בעלי תואר סגן-נשיא, שהבינו כבר בהתחלה, שהמכשיר החדש לא ממש מתאים לרוח החברה.

 

מיקרוסופט היא חברה שנעה בכבדות ולא עושה פניות חדות. היא גם לא מצטיינת בשיתוף פעולה עם אחרים. יש לה ניסיון מועט בבניית חומרה ומעולם לא הראתה כל נטייה לפיתוח מותגים כייפיים וקלים. אז הם הקימו מיני-חברה בתוך מיקרוסופט, מבודדת מהסירבול הממוסד של החברה-האם.

 

"נתנו לנו להקים מחלקה נפרדת, שתהיה מרוחקת פיזית, פסיכולוגית, גיאוגרפית ונפשית משאר חלקי החברה", אומר פיטר מור, סגן נשיא לענייני שיווק ה- XBOX החדש. "תעשיית המשחקים מצפה מאיתנו להתנהג

כמו מיקרוסופט: על-פי נוסחה ידועה מראש והליכה בתלם", אומר מור. "אבל אצלנו, למרות שביל חשוב לנו מאוד, הוא לא האיש שמחזיק במושכות".

 

אז מי כן? הדמות המרכזית בחבורה, מתברר, הוא טיפוס קירח העונה לשם ג'יי אלארד. ב-1993, כילד פלא בן 25, כתב אלארד מסמך בן 11 עמודים, שבו ניסה לשכנע את גייטס, שאולי כדאי שלמחשבים האישיים תהיה יכולת להתחבר למשהו שנקרא אינטרנט.

 

פסל במקום מהנדס

 

היום, כסגן-נשיא בן 36, אלארד הוא אחד הבודדים שיכול לגרום למיקרוסופט לשנות כיוון. אחת הבעיות הראשונות שעמדו בפני אלארד היא כיצד ייראה ה- XBOX החדש.

 

ה- XBOX הראשון היה גדול ומאיים, בצבעי שחור וירוק זרחני, ובגודל של מכשיר וידאו. זה היה מושלם לחובבי המשחקים, אבל אלארד ידע, שאם ברצונו להרחיב את קהל הלקוחות הוא צריך לעצב מכשיר מעודן יותר ונעים לעין. כזה שימצא חן בעיני ההורים והבנות מהפרברים, אבל לא ידחה מעליו את הבנים. אלארד שכר את שירותיו של פסל מבית-הספר לעיצוב ברוד-איילנד ונתן לו חופש פעולה. הפסל, מצידו, שכר חברות עיצוב יוקרתיות, שכל אחת מהן הביאה את הבשורה שלה.

 

שני המנצחים מבין המעצבים, האחד מסן פרנסיסקו והשני מיפן, עבדו יחד כדי ליצור משהו מדליק חדש ו"מזמין". חברה נוספת עסקה בישיבות מרתוניות בנושא שילובי הצבעים. התוצאה: מעמד צנוע בגובה 30 ס"מ וברוחב שבעה ס"מ, עם קימורים קלים בצדדים. הוא דק ומלוטש יותר מה- XBOX הקודם, ואפילו נשי קצת, עם רמיזה לגיזרת שעון-חול.

 

הצבע הוא לבן-קרמי עם שוליים של כרום, אבל אם אתם לא אוהבים את הבהיר הזה, המכסה החיצוני ניתן להסרה ולהחלפה לפי רצונכם. "ידענו שהעיצוב מושלם כששאלנו אנשים מיפן מי הם חושבים שעיצב את המכשיר החדש, והתשובות היו: אפל או סוני", אומר מור.

 

ז'אנרים חדשים

 

ל- XBOX החדש, שייצא בשוק (האמריקני) בסוף נובמבר, יש כמובן פונקציות נוספות, פרט למראה חיצוני נאה. מטרתו, בראש ובראשונה, היא להציג משחקי וידאו. זו הקונסולה הראשונה שבה כל המשחקים יהיו בהיי-דפינישן, במסך רחב ועם מערכת סאונד היקפי דולבי 5.1. זה יהיה כמו להרכיב משקפיים: הכל נעשה בהיר, ברור, חד וחי יותר. איכות התמונה והקול חשובה ביותר.

 

לדמויות במשחק החדש המבוסס על "הסנדק", למשל, יש משקל דרמטי שלא ראיתם בעבר. פתאום הן קמות לתחייה ומצליחות להביע רגשות. אז נכון, שזאת לא חוכמה גדולה לעשות משחקים שנראים יפה, כשיש לך את כל המגה-הרצים והג'יגה-בייטים הנחוצים.

 

הטריק האמיתי הוא לבנות ולהרחיב את "מערך המשחק": הקשר הקסום, שלא ניתן לתאר במילים, בין הקצב, המבנה, האיזון וסיפור העלילה, שהופכים את המשחק להצלחה. בגרסאות החדשות של המשחקים, שנתפרו במיוחד למכשיר החדש, אפשר למצוא זינוק אדיר קדימה גם בתחום הזה.

 

איפה הדרמה?

 

אם בעבר אפיינו אותם מחסומים בלתי נראים, שהכריחו אתכם להתקדם במסלול קבוע תוך ביצוע שרשרת משימות מוכתבות מראש, הגירסה החדשה שונה לגמרי. על המסך יש עשן, פצצות וענני אבק המכסים את פני השמש. אתם מתרוצצים בפאניקה בשדה הקרב (המשחק מבוסס על קרבות במלחמת העולם השנייה) כחיילים מן השורה, מוקפים בחברים ליחידה, מבוהלים כמוכם, ומבצעים משימות על-פי סדר שאתם קובעים.

 

אבל מובן, שכדי למשוך קהל-יעד נוסף, יצטרכו המשחקים להתרחב לז'אנרים נוספים, שעדיין לא קיימים. רוב משחקי הווידאו כיום הם סרטי פעולה. ואיפה הקומדיות הרומנטיות? והדרמות סוחטות הדמעות? "לא נוכל לגרום לכל המשפחה לאהוב משחקי וידאו אם נתמקד רק בספורט, יריות ומירוצים", מודה גייטס. "נצטרך לפתח ולממן ז'אנרים ניסיוניים ולראות איזה מהם יתפסו. אי אפשר להמשיך רק עם המוכר והידוע". ואולי ה-XBOX החדש לא זקוק כלל לז'אנרים מתוחכמים של משחקי וידאו חדשים? אולי הוא לא צריך משחקים בכלל?

 

המסמך הסודי

 

מסמך פנימי סודי ביותר, בן 147 עמודים, הנושא את השם "הספר של קסנון" (שם הקוד של ה-XBOX) מפרט את האסטרטגיה המלאה של החברה בכל הנוגע למכשיר החדש. חלקים נרחבים בספר עוסקים במושג חדש הנקרא סב"ד, סיגנון בידור דיגיטלי, המגדיר תפישה לפיה כל כלי המדיה – מוזיקה, סרטים, משחקים, מצלמות, טלפונים וטלוויזיה – הופכים דיגיטליים.

 

עובדה זו משנה את האופן שבו אנו מתייחסים אליהם ואת הדרך שבה הם מתייחסים זה לזה. הם מתמזגים למערכת משולבת ניידת אחת, המותאמת לצרכיו האישיים של כל אחד. וזאת הסיבה, שבנוסף למשחקים, אפשר להשתמש ב-XBOX 360 גם כנגן תקליטורים, אפשר גם להוריד שירים מהתקליטור ולשמור אותם בדיסק הקשיח, אפשר לחבר אליו iPod , לצפות בדי-וי-די, ואם יש לכם מצלמה דיגיטלית – תוכלו לחבר אותה ל XBOX ולראות את התמונות על מסך הטלוויזיה שלכם.

 

זה הרבה יותר נוח מלצופף את כל המשפחה מול צג המחשב. וזה לא הכל. השאיפה של ה-XBOX 360 היא להפוך מרכז תקשורת. שלא כמו לסוני או לנינטנדו, למיקרוסופט יש מערכת שירות און-ליין – XBOX לייב – המצורפת לקונסולת המשחקים. חברות שונות יוכלו להשתמש ב-XBOX לייב להפצת דוגמאות של משחקים, ולמכירת משחקים ותוספות למשחקים הקיימים.

 

זה יהיה שוק פתוח. שחקנים יוכלו לעצב כרצונם את המשחקים, ואז למכור את העיצובים און-ליין. ואם היום אפשר לדבר עם שחקנים אחרים ברשת, נסו לדמיין מצב שבו ניתן יהיה גם לשלוח להם אי-מיילים ומסרים, הודעות וידאו קצרות, ואפילו לנהל שיחת ועידה בווידאו.

 

ב-XBOX לייב תוכלו לנהל שיחה עם חברים תוך כדי צפייה בתוכנית טלוויזיה. המילים יופיעו על המסך, וניתן יהיה גם לדבר ולשמוע באוזניות.

 

חוויה משפחתית

 

בואו לא נטעה במה שמתחולל פה. מיקרוסופט מכניסה לחדר המגורים שלנו קופסה חדשה במסווה של מכשיר למשחקים, צעצוע לילדים. אבל מיד עם כניסתה היא תטרוף את נגן התקליטורים ואת הדי-וי-די שלכם, ובקרוב תבחן בעיניים רעבות את מכשיר הטלפון. המשחקים הם רק התירוץ.

 

"תחשבו על זה", אומר גייטס, "לא כעל השתלטות על המערכת הדיגיטלית הסביבתית, אלא כעל מרכיב מרכזי במערכת הזאת". האם מתכוונת מיקרוסופט בעזרת ה-XBOX 360 לעשות לסלון בבית את מה שעשתה תוכנת "חלונות" למשרד? האם תצליח ליצור טכנולוגיה משוכללת ולשווק אותה ביעילות רבה כל-כך, עד שתהפוך לסטנדרט ותיצור מעין מונופול?

 

אחרי הכל, כשהמוזיקה והסרטים הופכים יותר ויותר דיגיטליים, ועסקי השעשועים הופכים לעסקי תוכנה, מישהו צריך לבנות את הפלטפורמה המרכזית שעליה יפעלו כל התוכנות האלה, ואת החומרה שתריץ את כל המערכת. אתם מוזמנים לעיין בעמוד 13 ב"ספר של קסנון": "כמובילה בעולם התוכנה, מיקרוסופט מתאימה ביותר ומסוגלת לנצל את המהפך הזה. זאת ההזדמנות שלנו להצליח או להיכשל". והיא בהחלט עלולה להיכשל.

 

מאיימים על מיקרוסופט

 

השמועות סביב הפלייסטיישן 3 המתחרה, של סוני (שאמור לצאת ביפן כבר בחודש דצמבר), גורמות לקונסולה הזו להישמע לפחות כהתגלות מחודשת של ארון הברית. נכון להיום, יש לפלייסטיישן 2 אחיזה חזקה ביותר בשוק משחקי הווידאו, שמגלגל 25 מיליארד דולר. סוני שולטת על 68 אחוז מהשוק, לעומת 17 אחוז של מיקרוסופט ו-15 אחוז של נינטנדו.

 

במקביל, בעולם המחשב, תוכנות פתוחות כמו לינוקס והדפדפן פיירפוקס נוגסות בחלקים מהשוק באופן מאיים, גוגל משמיעה קולות איום, ואפל זוכה לשבחים על מערכת ההפעלה החדשה שלה, טייגר, שכוללת מרכיבים שיופיעו בחלונות רק ב-2006. זה לא אומר שמיקרוסופט עומדת לפשוט את הרגל בקרוב, אבל אם היא מתכוונת להבקיע שער ניצחון – זה הזמן לעשות זאת. 

 

תרגום: לילית וגנר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה-XBOX לאחר חשיפתו הראשונה
צילום: איי פי
Call of Duty. משחק ל-XBOX 360
מומלצים