שתף קטע נבחר

מיכל גז ביתי בתא המטען

משרד התחבורה מדווח על 300 מכוניות המונעות בגז. בפועל מגיע מספרן ל-2,000, שרובן עברו הסבה באופן מסוכן ולא חוקי. נוסעים בזול - עד הפיצוץ

פיצוץ המכונית הבא ככל הנראה לא יהיה בגלל מטען חבלה שהונח בה. הוא עלול להתרחש בגלל שהמנוע שלה הוסב לשימוש בגז בצורה לא חוקית. בשוק התקנת ערכות גז למכוניות, הולכת וגוברת התופעה, ובשלב זה לא נראה כי משרד התחבורה משתלט עליה. הנימוק הרשמי של המשרד: מחסור בכוח אדם שיוכל לפקח על הנעשה בענף.

 

נכון להיום מדווח משרד התחבורה על 300 מכוניות בישראל שהוסבו לשימוש בגז באופן חוקי. בפועל, נעות כיום בכבישי הארץ יותר מ-2,000 מכוניות המונעות בגז. בענף הרכב מעריכים כי אלפי התקנות של ערכות גז נעשות בלא פיקוח, מתחת לאפם של אנשי משרד התחבורה.

 

תחנות תדלוק פעילות

 

להתקנות המוגברות של ערכות הגז יש סיבה: עלות ההתקנה המוסדרת של ערכת גז ברכב נאמדת בין 7,600 ל-11 אלף שקל. עלות התקנה פיראטית נמוכה בהרבה. לנוכח מחירו של ליטר גז - 3-2.7 שקלים, בהשוואה ל-5.48 שקלים לליטר בנזין (95 אוקטן) - עלות ההתקנה מוחזרת במהירות ולפיכך ממריצה ציבור גדל והולך של אנשים להסב את כלי הרכב שלהם לשימוש בגז.

 

כבר עתה פועלות כמה תחנות לתדלוק בגז: התחנה הראשונה נפתחה באשדוד בתוך תחנת תדלוק קיימת של "דלק", בחולון פועלת תחנה כזו במוסך, ובקרוב תיפתח תחנה נוספת בירושלים. בכוונת אמישראגז לפתוח עוד השנה 12 תחנות כאלה במסגרת רשת שתיקרא אוטוגז.

 

משרד התחבורה החליט כי המכוניות בהן ניתן להתקין את מערכות הגז הן משנת ייצור 1995 ומעלה, ומצוידות במערכות בקרה מתקדמות של מנוע ומערכת הפליטה. כמו כן קבע המשרד כללים מחמירים לצורך קבלת אישור מהמעבדות המוסמכות להסבה זו - הכוללות פליטת מזהמים, סיבובי המנוע, הספק מנוע, ואיטום נאות של המערכות - ואף פרסם את רשימת היבואנים והמתקינים המאושרים (ראו רשימה למטה). בפועל, ידוע כי מערכות כאלה הותקנו גם בכלי רכב ישנים, שאינם עומדים בדרישות. ההנחיות, מתברר, נועדו רק למי שמוכן לכבד את החוק.

 

מבדיקה שערכנו עלה כי בארץ מופצות ערכות גז לא מאושרות, המיובאות מטורקיה. מאחר שהיבואן אינו יכול להסתכן ולייבא גם את מיכלי הגז הממוגנים - הוא מחבר את ערכות הגז האלה לבלוני גז ביתיים שמותקנים בתא המטען של הרכב. אבל יש גם דרכים "חצי-חוקיות" לעקוף את דרישות משרד התחבורה. למשל: יבואן מקבל אישור לייבא ערכות גז ולפעול כמוסך להתקנת מערכות אלה. אך כדי להגדיל את רשת ההפצה שלו, הוא ממנה סוכני משנה - לא מורשים - כדי שיפיצו את ערכות הגז באזורים שונים בארץ.

 

לא תמיד יודע הלקוח כי המוסך שבו התקין את הערכה אינו מאושר. לפי הוראות משרד התחבורה, רכב מונע בגז חייב לקבל אישור של מתקין מורשה ולשנות את הרישום ברשיון הרכב. אולם מאחר שלמתקינים הפיראטיים אין אפשרות לתת אישור כזה, הם עוקפים את ההנחיות: לעתים הם מבטיחים ללקוחות כי האישור על ההסבה ישלח אליהם בהקדם, לעתים הם פשוט מציעים ללקוחות לפרק את ערכת הגז לפני הטסט.

 

מחיר הפיתוי

 

דובר משרד התחבורה מסר בתגובה: "לא ידוע לנו על מספר כה גדול של כלי רכב שהותקנו בהם ערכות פירטיות. בעקבות המידע שלכם מתכוון משרד התחבורה לבדוק את המצב בשוק ולטפל בחריגות. כמו כן ממליצים במשרד התחבורה לא להתפתות להתקנות פיראטיות. ממש לא שווה לסכן את החיים בשביל עוד כמה שקלים".


המוסכים והמתקינים המורשים לטפל במכוניות גז

המוסכים והמתקינים המורשים לטפל במכוניות גז
המוסכים והמתקינים המורשים
מוסכים מורשים להסבת רכב לשימוש בגז
  • מוסך שי שחר, ראשון לציון
  • יפנאוטו, אזור התעשייה הרצליה
  • חפר פ.א, אזור התעשייה חפר
  • מוסך מסמיה, שקמים
  • ג'י גז בע"מ, חיפה
  • קאר אנד גז, אשדוד
יבואנים מורשים של ערכות הסבות לגז
  • ויאלה ישראל, תל אביב
  • אקו דרייב, תל אביב
  • ג'י טי סחר חלפים, הרצליה
  • מוטוגז, מפרץ חיפה
  • גז קאר, פתח תקווה
  • אל.פי.ג'י אנרגיה, כפר יהושע
  • אנרגז, מושב הבונים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכונית מונעת בגז (ארכיון)
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים