שתף קטע נבחר

כך נראה הסוס הטרויאני

זה התחיל בשיחת טלפון תמימה. על הקו הייתה "נציגה של הוצאת ספרים", המחפשת משרד שיעשה לה יחסי ציבור • אחר כך הגיע בדואר דיסק עם "חומר רקע" • קיבלתם אחד כזה? כדאי מאוד שתבדקו אם גם לכם החדירו תוכנת ריגול

גיל קליאן חושף הבוקר ב"ידיעות אחרונות" את דרכי הפעולה של שותלי הסוס הטרויאני. כך הכל החל: לפני כמה חודשים צילצל הטלפון באחד ממשרדי הפרסום בארץ. על הקו הייתה אישה שהציגה את עצמה כנציגה של הוצאת ספרים קנדית, המעוניינת להרחיב את פעילותה לישראל ולפתוח סניף באזור התעשייה של לוד.

ההוצאה, סיפרה, מחפשת משרד פרסום מקומי שיעשה לה קצת יחסי ציבור לקראת ההגעה לארץ הקודש. כדי שתוכלו ללמוד יותר על החברה שלנו, הוסיפה לסיום, אשלח לכם חומר רקע בדואר.

 

אחרי כמה ימים הגיעה מעטפה ובתוכה תקליטור תמים, עם לוגו של הוצאת הספרים "אל רוברטס פאבלישינג". מי שהכניס את הדיסק לכונן המחשב – הכניס יחד איתו גם את הסוס הטרויאני. כך, חושדים במשטרה, זה עבד עם חברות רבות אחרות. לאיש לא הייתה סיבה לחשוד שבתוך התקליטור התמים מסתתרת תוכנת ריגול זדונית.

 

סיפור הכיסוי

 

עובדי משרד הפרסום שהכניסו את התקליטור לכונן קיבלו שפע של מידע על חברה שלא קיימת – חברה דמיונית, סיפור כיסוי להפצת הסוס הטרויאני בין כמה שיותר מחשבים. הדבר הראשון שהם ראו שם הוא קובץ וורד שנקרא "בקשה לשיתוף פעולה", שבו הציגה את עצמה "אל רוברטס פאבלישינג" כהוצאת ספרים ותיקה בבעלות

"יהודי טוב מקנדה".

 

"אנו מעוניינים לקבל מכם הצעה לשיתוף פעולה בתחום הפרסום – בהתחלה במדיה הכתובה ובהמשך במדיות נוספות", נכתב במסמך. כמו כן אנו מעוניינים בשירות יחסי ציבור וחדירה לאחר ניתוח שוק. נודה לכם באם תעבירו אלינו הצעה כללית למתן שירותי פרסום כמו גם תיק עבודות ודוגמאות לפרסומות בתחומים דומים".

 

שולחי התקליטור מציגים גם היסטוריה דמיונית של הוצאת הספרים הפיקטיבית: "בשנת 1930 אלכסנדר רוברטס, בן למשפחה יהודית, בן 26, מוציא את כתב העת 'השכונה שלנו' בעיר מגוריו קרנינגטון במדינת קוויבק שבקנדה. ב-1933 מוקמת הוצאת הספרים, ובה 7 עובדים קבועים. ב-1945 יצאה החברה במסע הפרסום הראשון שלה, שמנוהל אישית על-ידי מייסד החברה.

 

ב-1947 הופכת 'אל רוברטס פאבלישינג' לחברה רשומה בארה"ב, וב-1999 החלה החברה במגעים להעברת מרכז הכובד שלה לישראל". "הוצאת הספרים" מפרטת גם את תוצאותיה הכספיות משנת 1999 ומציגה עלייה מתמדת במכירות הפיקטיביות שלה.

 

צמיחה בקצב מדהים

 

העתיד המזהיר העומד בפני הוצאת הספרים מתחיל ב-1999, אז עמדו הכנסות החברה

 על 146 מיליון דולר. ההכנסות המשיכו לצמוח בקצב מדהים, עד שב-2003 כבר עמדו על סכום מהמם של 282 מיליון דולר. איזה משרד פרסום לא ירצה לקוח כזה?

 

החברה אפילו מסייגת את תוצאותיה המדומות ומסבירה כי "העלייה במכירות בשנים האחרונות מבטאת רק באופן חלקי את הגידול הכמותי במכירות, עקב שחיקת מחירים כתוצאה מהחרפת התחרותיות בשוק".

 

חיפוש פשוט בגוגל היה מגלה את האמת

 

מסמך אחר מפרט את מבנה החברה המדומה – מנכ"ל שתחתיו מחלקות מכובדות כמו הפצה, דפוס, שיווק, סניפים במקומות קוסמים כמו מיאמי, קנדה, אירופה, לוס-אנג'לס, הפקה של כתבי עת, תרגומים, מחלקות מכירות שטח, פרויקטים ומה לא.

 

חיפוש פשוט בגוגל, שלא היה מוצא שום "אל רוברטס פאבלישינג" ברשת, היה אולי מעלה כמה חשדות – אבל גם זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. הטרויאני כבר תפס לו מקום טוב בתוך המחשב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי כהן
המחשבים שנתפסו במהלך החקירה. הכל התחיל בהצעה תמימה למראה
צילום: אבי כהן
מומלצים