"זה בגלל שאתה גר ליד הים"
חברת ניופאן סירבה לתקן טלוויזיה של לקוח למרות שהיתה באחריותה, בטענה כי המעגל החשמלי נהרס מקורוזיה בשל קרבת בית הלקוח לים. השופט פסל טענתה, והורה לה לתקן את המכשיר בתוספת פיצוי של 2,500 שקל
אבל מתברר שההתנערות הזאת מן האחריות לתקינות המכשיר, אינה כדין. לפחות לא לדעתו של שופט בית משפט השלום בתל אביב, ישי קורן. ניתן ללמוד על כך מפסק דין שבו הורה לחברת ניופאן לתקן מכשיר של לקוח כמתחייב מתעודת האחריות שבידיו, ולשלם לו גם פיצויים בסך 2,500 שקל בגין הוצאות המשפט.
י' רכש בעלות של כ- 15,000 שקל מכשיר טלוויזיה תוצרת טושיבה המשווקת על ידי ניופאן, ולדבריו לא רווה ממנו נחת. המכשיר התקלקל לאחר כשנה, תוקן, ולאחר כשנתיים חדל לפעול. כשפנה לתחנת השירות נאמר לו כי נעשה שימוש לא נכון במכשיר ועל פי תנאי תעודת האחריות פטורה החברה מהחובה לתקן אותו.
כשביקש לדעת מה פירוש שימוש לא נכון, אמרו לו, לדבריו, כי השימוש הלא נכון הוא גרימת מגע של מים עם המעגל הראשי. טכנאי של החברה קבע כי התפתחה קורוזיה במעגל הראשי ועל כן הוא לא יתוקן עוד אלא אם ירכוש מעגל חדש, בעלות של כ-6,000 שקל .
י' מצידו סבר שהחברה מתנערת מאחריותה שלא כדין, והגיש נגדה תביעה כספית לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב.
החברה טענה בכתב הגנה שהגישה לבית המשפט, כי התובע מתגורר במרחק של מספר מאות מטרים מהים ואפשר שהקורוזיה התפתחה במכשיר כתוצאה מהקרבה לים. י' הכחיש כי גרם בדרך כלשהי למגע של מים עם מכשיר הטלוויזיה בכלל או עם החלק שבו התפתחה הקורוזיה בפרט, והשופט לא הטיל ספק במהימנות דבריו.
"התובע עשה עלי רושם של אדם ישיר ואמין", אמר השופט. "לו ביקשה הנתבעת לסייג את אחריותה לבלאי הנובע משימוש במכשירים בבתים שבקרבת חוף הים", כתב השופט בפסק הדין, "היה עליה לציין זאת במפורש בפני קהל לקוחותיה ובתעודת האחריות שהיא מנפיקה. יש לי יסוד להאמין שניואפן לא תזדרז להודיע ללקוחותיה הפוטנציאליים על הסתייגות זו".
"בהעדר הודעה כאמור", סיכם השופט, "לא תוכל הנתבעת להתנער מאחריותה לבלאי שלא נגרם כתוצאה משימוש אקטיבי לקוי מצד לקוחותיה".
(ת"ק 12987/04)