שתף קטע נבחר

את הביצה הזו לא כדאי לייבש

הערב תחגוג המדינה יום הולדת 57 של עצמאות ועשייה. לפני שבוע חגגה הביצה את הקקטוס ה-14. כך התפתח עולם הפרסום הישראלי עם המדינה

כאשר בן גוריון הכריז על הקמת המדינה, הוא לא ממש צפה שלצד ענפי עשייה חומריים כמו בניין וייבוש ביצות יתפתח במרץ ענף שמוכר רעיונות. סביר להניח שהוא גם לא תיאר לעצמו שהענף הזה יצמח ויקבל נפח מכובד מהתוצרת הלאומית בארץ אבותינו.

 

והנה, בכל זאת, על פני פחות משבעים שנה הופרחה בישראל ביצת פרסום זקופת חזה העומדת גם באתגרים שסטנדרטים בינלאומיים מציבים. זו סיבה לא רעה בשבילנו לאחד את חגיגת העצמאות הלאומית עם המחווה הצברית של הענף, ולהתכנס לחגיגות "מנגל הזהב" של הברנז'ה.

 

זה התחיל עוד לפני קום המדינה. לצד חלוצי בניין המולדת שבדם, יזע ודמעות בנו בניינים, ייבשו ביצות והפכו לצברים של ממש החלה להתבשל "מועצת הפרסומות".

 

חלוצי היצירה, קקטוסים אמיתיים מארץ הצבר כמו ד"ר יעקובוסון (לימים טמיר כהן), הבנים לבית אריאלי לדורותיו, שמעון ליניאל, אליהו טל, גינגי פרידמן ואחרים (ושיסלחו לי מראש אלו שלא הזכרתי שמם מפאת פער הדורות שלא ידעו את יוסף), פעלו למען ייסודו והגדרתו המקצועית של ענף הפרסום בארץ והפריחו ביצה.

 

בהתחלה, תיפקד הפרסומאי הישראלי כפס ייצור עצמאי נוסח צ'רלי צ'פלין. כך, מצאו עצמם אנשי ראשית הזוהר, עושים הכל בעצמם - משלב הרעיון ועד רכישת מיקומים במדיה והוצאת החשבון ללקוח. החל משנות ה-70, התחום עבר טרנספורמציה והעבודה החלה להתחלק לצוותי חשיבה לפי המודלים המקובלים בעולם.

 

לאט לאט כוח האדם התמקצע, נוצרה מכוונות לחשיבה אסטרטגית (זו לא בושה! שהלקוח ישלם גם על ייעוץ שיווקי ומחקר), הרוח נשבה לכיוון תעוזה יצירתית (אישה המחזיקה את הפיטריה הוגינאלית שלה ביד?!!) ולפיתוח עסקי. לפתע, ללא הכרזה מיוחדת, בהדרגה, קמה בציון ביצת פרסום חכמה, מתוחכמת ,יעילה ובעיקר-ישראלית (רק "דוד הכי טוב").

 

לכן, היה זה היה רק עניין של זמן עד שעשיית הפרסומות מהימים שב"גרוש היה חור" יחוו גם הם שינויים דרמטיים וישדרגו עצמם למציאות המתהווה. קחו למשל פרסומת משנת אנטיוכוס למפעל הפיס- "מפעל נושא מזל" שהפכה עם הזמן ל"מי הבא בלוטומניה". או מיתוג סיגריות "עליה" באמצעות אריזה ובה תמונה של ספינת מעפילים שהתחלפה לג'יפ בקמפיין ענק ל" “Marlboro Adventure .

 

איש בדורנו וודאי לא יזכור את הסלוגן הפטריוטי: "כל אישה ביישוב תצא למלחמה בזבוב" כפרסומת לדוחה חרקים שהקדימה ב-50 שנה את הקמפיין מלא החשיבות לK300 של סנו (המשמיד הרשמי של כל זוחל שתרצו כולל ספינות חלל) והדוגמאות עוד רבות.

 

הסקירה הזו מגלה שעולם הברנז'ה הישראלי, כמו המדינה המתפתחת שלנו, בתהליך התקדמות והשתבחות. השנים עשו לנו רק טוב. מי שעדיין לא שוכנע יוכל לראות את התוצאות כאשר קקטוסים מנצחים מארץ הצבר הופכים לא אחת לשגרירים ציוניים מכובדים גם בתחרויות בינלאומיות. בניגוד לביצות אחרות, את הביצה הזו לא כדאי לייבש...

 

יום עצמאות שמח!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים