שתף קטע נבחר

שינויים בניהול פסטיבל הג'אז באילת

פרסום ראשון: עיריית אילת הודיעה למפיק אבי יפרח על סיום תפקידו בשל דו"ח מבקר העמותות. במשרדי "מולטי מדיה" שבהנהלת יפרח, חברה שהביאה לארץ עשרות מופעי תרבות מהעולם, נערכים צמצומים

18 שנה ליוו המפיק אבי יפרח וחברת האמרגנות "מולטי מדיה" שבבעלותו את פסטיבל הג'אז הבינלאומי באילת, מפעל שהפך לאחד מאירועי הדגל התרבותיים של ישראל. אתמול (ב') הודיעה עיריית אילת ליפרח כי היא משחררת אותו מתפקיד ההפקה, ותיקח אותו החל מהשנה על עצמה.

 

הסיבה: דו"ח שפרסם מבקר רשם העמותות בשנה שעברה בעניינו של הפסטיבל הוותיק. בדו"ח, עליו חתום רואה החשבון אברהם בכר, בדק המבקר טענות כלפי המפיק ביחס לדיווח הכספי בספרי עמותת הפסטיבל ומערך גיוס החסויות והקשרים שבין המפיק לעמותה.

 

"מקריאת תכתובות שונות של המפיק עם מנהלת הפסטיבל עולה כי המפיק, באופן עקבי, לא סיפק למנהלת העמותה מסמכים ודיווחים שדרשה", כותב המבקר, "למפיק שליטה מוחלטת בפסטיבל ונראה כי בפועל רוב ההחלטות מתקבלות על ידו. השליטה במרבית המקורות התקציביים היא שלו ורובם מועברים לחשבונות בנק בשליטתו ולא לחשבונות העמותה".

 

 

עוד טוען המבקר: "ריבוי תפקידי המפיק בפסטיבל המהווה רק אחת מפעילויותיו מעלה חשש לניגודי עניין בקבלת החלטות וכן שליטה מוחלטת בכל ענייני הפסטיבל ללא כל אפשרות לבקרה ציבורית נאותה. כמעט כל ההכנסות ממכירת כרטיסי הפסטיבל מופקדים לחשבונות בנק בשליטת המפיק בניגוד לאמור בחוזה ולעמותה אין כל בקרה או שליטה על הכנסות אלו. הדו"חות הכספיים המוצגים בפני חברי העמותה אינם מספקים נתונים חשובים בקשר להיקף העמלות והתשלומים המשולמים למפיק, סכומים אלו מהותיים ביחס לסך תקציב הפסטיבל... מתוך דוחות הביצוע לתקציב עולה כי המפיק חרג בסעיפי תקציב רבים ללא אישור מוקדם לביצוע חריגות. סך החריגות לשנת 2002 הסתכמו בסכום של 420 אלף שקל... המפיק קיבל סכומים גלובליים עבור סעיפי תקצוב שונים שהסתכמו בשנת 2002 ב-404 אלף שקל ולמעשה לא גובו במסמכים או באימותים כלשהם לבדיקת סבירותם, בנוסף סך של 136,500 שולמו למפיק עבור ניהול הפקה".

 

המבקר הוסיף וכתב כי "אופן ניהול הפסטיבל במתכונתו הנוכחית, אינו מאפשר ביקורת ציבורית בשקיפות". הוא המליץ על אחת משתי דרכי הפעולה הבאות: האחת - סיום ההתקשרות עם המפיק, הכנת נהלי עבודה חדשים והוצאת מכרזים עבור איוש התפקידים השונים בפסטיבל 2005, והשניה – העברת ניהול הפסטיבל מדי עמותה לגורמים עסקיים מסחריים. אם כך יהיה, כתב המבקר, "יש לבחון את השלכות אובדן המעמד הציבורי של הפסטיבל".

 

לצד החסויות המגויסות מגופים מסחריים ואחרים זכה הפסטיבל לאורך השנים לתמיכה רחבה של כספי ציבור, בין היתר מעיריית אילת שתעביר השנה לפרוייקט כ-700 אלף שקל, מינהל תרבות במשרד החינוך שיעביר 330 אלף שקל ומשרדי ממשלה רלבנטיים ובהם משרד התיירות. השנה, בעקבות ממצאי המבקר, סירב משרד התרבות להעביר את כספי התמיכה עד שלא יתוקנו כל הליקויים ובעיקר חוסר ההפרדה בין פעילות עמותת הפסטיבל לבין מעורבות חברת "מולטי מדיה".

 

בחודש ינואר, כצעד ראשון לתיקון הליקויים, סגרה עיריית אילת את העמותה לפיתוח וקידום התיירות שהפעילה את פסטיבל הג'אז ופתחה תחתיה מינהלת תיירות שמהווה גוף חלופי שמאגד את כל גורמי התיירות בעיר. ימים ספורים לפני חג הפסח הודיעה העיריה למשרד החינוך על כוונתה להפסיק את ההתקשרות עם אבי יפרח וזכתה באישור העברת כספי התמיכה.

 

במשרד מאשרים: "אכן עקבנו לאורך זמן את התמיכה בפסטיבל הג'אז ורק בשבועות האחרונים, לאחר בירור מעמיק לפיו ננקטו כל הצעדים הדרושים לתיקון הליקויים המופיעים בדו"ח, אישרנו העברת הכסף".

 

עיריית אילת ממהרת להרגיע את כל חובבי הג'אז המושבעים שפקדו את העיר הדרומית מדי שנה ומודיעה כי הפסטיבל הבינלאומי ימשיך ויתקיים גם השנה כבכל שנה בין התאריכים 22-25 באוגוסט. למרות השינויים הרבים, את הפסטיבל ימשיך לנהל אמנותית, כבשנים עברו, המוזיקאי דני גוטפריד. דוברת העירייה, דנה זנטי, אומרת: "החלטנו להפיק בעצמנו את הפסטיבל. לעניין התנהלות הפסטיבלים הקודמים דו"ח מבקר רשם העמותות מדבר בעד עצמו. העירייה פועלת נמרצות להפקת פסטיבל מוצלח ואיכותי כיאה לעיר תיירות מובילה".

 

"נמצאת בקשיים"

 

הניסיונות רבים לקבלת תגובתו של יפרח עלו בתוהו. בשוק הבידור טוענים רבים כי החברה נמצאת בקשיים. איריס רונלי-ריקליס, מפיקה ראשית שליוותה את החברה בשש השנים האחרונות, אמרה ל-ynet: "'מולטימדיה' לא פושטת רגל ולא נסגרת אלא נכנסת לתוכנית הבראה חריפה שכוללת פיטורי כ-40 מעובדי החברה ובכללם אני. יישארו אנשי האדמיניסטרציה וההנהלה והחברה תתמקד בעיקר בפעילות של קידום מכירות ופחות בהפקות". לפרטים נוספים הפנתה רונלי-ריקליס ליפרח עצמו, אך זה לא ענה לפניות.

 

את חברת "מולטי מדיה" הקים יפרח בשנת 1983 אז עבד במקביל כעוזרו האישי של אביטל מוסינזון ז"ל, שניהל את פסטיבל ישראל. בשנת 1984 היה יפרח המפיק הכללי של הפסטיבל ומשנת 1985 למשך שנתיים הפיק במקביל את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר.

 

חברת "מולטי מדיה" נחשבת לאורך שנים לאחד המשרדים המובילים בתחום ייבוא מופעי תרבות בינלאומיים, ובין השאר הביאה את אמן התיאטרון הצרפתי פיליפ ז'נטי, הסקסופוניסט פול וינטר, הקרקס הגדול של סין, הבלט המלכותי הבריטי, התיאטרון הלאומי המלכותי, בלט הלסינקי, להקתו של מתיו בורן, הבמאי המחזאי והשחקן הבריטי סטיבן ברקוף, הפנטומימאי מרסל מרסו, קבוצת "דה לה גווארדה", המוזיקאי גוראן ברגוביץ', המוזיקאים הקובנים רובן גונזלס ואיברהים פרר, הזמרת סזריה אבורה, ז'ילברטו ז'יל, הכוריאוגרפית מאגי מארן, הכוריאוגרף אנז'לין פרלג'וקאז' ולהקתו, גוטאן פרוג'קט, פטי סמית, תיאטרון המחול היפני של סנקאי ג'וקו, דידי ברידג'ווטר, אוטה למפר, להקת המחול DV8, אלן פלטל והכוריאוגרפית הגרמניה סשה וולץ.

 

החברה עסקה גם בקידום מכירות, ייצוא אמנים ישראליים לחו"ל ובהם להקת המחול "בת-שבע" וייזום והפקת פסטיבלים. לדברי מקורות בענף, מחלקת ייצוא האמנים הישראלים לחו"ל, בניהולה של דינה אלדור, תמשיך לעבוד כסדרה. ברשימת הפסטיבלים שיזם או הפיק יפרח ניתן לציין את פסטיבל "אותנטיקה" למוזיקה עתיקה, הפסטיבל למוזיקה בת-זמננו, פסטיבל "שומעים עולם" במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב וכאמור פסטיבל הג'אז באילת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מולטי מדיה. סוגרים את הבסטה?
צילום: ג'ו קוט
הפסטיבל ייערך גם השנה
צילום: ג'ו קוט
לאתר ההטבות
מומלצים