בשבוע שעבר נחנך קניון חדש בשכונת כפר סבא הירוקה, שמצטרף לקניונים נוספים כמו קניון G בפאתי העיר וקניון ערים במרכז העיר. אליהם יצטרף ובעוד מספר חודשים גם מתחם "אושילנד". שגשוגם של מרכזי הקניות הממוזגים, הוביל לדעיכת הציר המסחרי הוותיק – רחוב ויצמן - שתכנן האדריכל המיתולוגי של העיר יוסף קולודני. למרות ואולי בגלל הנסיגה בכוחו של הרחוב החשוב יזמה העירייה בשיתוף עמותת האדריכלים תחרות אדריכלים פתוחה לתכנון המרחב הציבורי של הרחוב.
לתחרות הוגשו 25 הצעות. בפרס הראשון זכו במשותף ההצעה של האדריכלים רוני פרידמן ושהם שמחי יחד עם ההצעה של אדריכליות הנוף רקפת סיני, אסנת קסלסי קוצר והאדריכלית שהם קסלסי לוי. בפרס השני זכו אדריכלית הנוף עינת שילר, אדריכל גיא בלטר (סטודיו ארקו) והמהנדס מיכאל קוגן. בציון לשבח זכה האדריכל יהודה אור נעימי. צוות השופטים היה רחב במיוחד. נציגי עמותת האדריכלים: האדריכלים שי וינשטין, רועי סקר, ד"ר אסנת רוזן ואדריכלית הנוף, זיוה קולודני. נציגי עיריית כפר סבא: ראש העיר, יהודה בן חמו, אדריכלית העיר, ענת צ'רבינסקי, סגנית אדריכלית העיר, ציפי סלמה, מנכ"לית העירייה, אושרת גני גונן, סמנכ"ל העירייה, איתי צחר.
ההצעות הזוכות
האדריכלים רוני פרידמן ושוהם שמחי (BE אדריכלים) זיהו את "חוסר הזהות" כלשונם של הציר המרכזי – רחוב ויצמן. לדעתם, המבקר האקראי בעיר לא מבין את חשיבותו של הציר במערך הרחובות העירוני שתכנן קולודני ושמורכב ממערכת ענפה של שבילים, גנים ופארקים שתכנן בשיתוף אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור. בנוסף, הם מזהים בעיה נקודתית – בסמוך לרחוב ויצמן קיים חלל אורבני בין שני מוקדים: מרכז ספיר והיכל התרבות. זהו חלל אדריכלי איכותי שנחסם ב"מרכז אהרוני" שנבנה בשנות ה-80 והם מציעים לפנותו.
פרידמן ושמחי מבקשים להתחקות אחר ההצלחה של רחוב יפו בירושלים. כאשר הם מזהים שהמעשה האדריכלי העיקרי שהתרחש לאורך ציר הרכבת הקלה הוא הוצאת המכוניות. מהלך שהכין את פני השטח במרכז בירת ישראל לפריחת המרחב הציבורי ולהקמה ספונטנית ומחודשת של בתי קפה, חנויות ומתחמי בילוי קטנים.כמו במודל הירושלמי הם מציעים להפוך את הציר החוסם (רחוב ויצמן) לנהר שמנקז אליו את "נחלי הסביבה". כלומר את השבילים והמרחבים העירוניים סביב רחוב ויצמן. כפי שרחוב יפו משגשג בזכות הרכבת הקלה הם מציעים להפוך את רחוב ויצמן לציר שישמש את מערכת BRT שמתוכננת להיכנס לשימוש כחלק מהמערכת להסעת המונים של גוש דן (אין עדין החלטה כיצד יראה הרחוב). את יתרת המרחב ברחוב הם מציעים להפוך לשטח ירוק. תכנון רשת הרחובות הכפר-סבאית שבנויה כשתי וערב מאפשרת פתרון חלופי לכלי הרכב הפרטיים. בנוסף לרשת תתאפשר חצייתו של רחוב ויצמן במספר צמתים מרכזיים. לאורך הציר המחודש הם מציעים לפזר יחידה קבועה (מודול) הניתן לשכפול, כך שיוכל לשמש כספריה, בית קפה, סככות שהיה ועוד.
בניגוד להצעה הרדיקלית הראשונה, מציעות האדריכליות לסגור את רחוב ויצמן לכלי רכב בשלבים (רעיון שגובש יחד עם משרד לתכנון תנועה אמאב). הן משלבות את התפישה הנופית בשני מוקדים: אלמנט עגול ברחבת העירייה ובריכת מים שנסוגה וגואה בהתאם לכמות מים הנגר וממוקמת בסמוך לבית העלמין שנושק לרחוב ויצמן.
בהצעה נוספת, שלא זכתה, מבקשים אדריכלית נוף עינת שילר, אדריכל גיא בלטר (סטודיו ארקו) ומהנדס מיכאל קוגן לבחון מחדש את מרכז העיר. בפרויקט (לדעתם של השופטים ניחן בניתוח מעמיק במיוחד) הם מציעים לאפיין מחדש את הרחוב ותפקודיו כציר ראשי לצד שמירה על הערכים ההיסטוריים והמקומיים. בפרויקט הקרוי "דרך השדות" המתכננים מחלקים מחדש את מרכז העיר לחמישה שדות ומייחדים כל שדה בערך אחר: תרבות, קהילה, שוק, היסטוריה וטכנולוגיה. במקביל לכותרת שהוענקה לכל מקטע עירוני הם מזהים את הפוטנציאל של השטחים הפתוחים בלב "השדות". הם מציעים לאחד אותם לכדי רצף ציבורי אחד בו מוטענים תכנים, אירועים ומקומות חדשים כמו: האב לסטארט אפ חקלאי, מתחם מסעדות ויין, שוק תן וקח ועוד.
אדריכלית העיר, ענת צ'רבינסקי, מדגישה בשיחה עם Xnet כי התחרות היא חלק מהעבודה על תוכנית מתאר כוללת לעיר. "נתנו למשתתפים חתך (שרטוט) אפשרי של ציר ויצמן ואפשרנו להם לתת לו פרשנות משלהם, וכל אחד לקח את זה לכיוון אחר", היא אומרת. "העבודה עדיין ראשונית אבל ההישג הגדול של התחרות שהיה דיון מרתק ונתן לנו את אפשרות לבחון את הרחוב מנקודות מבט שונות זו". בניגוד לתחרויות לתכנון מבני ציבור, היא אומרת שזו "לא תחרות שעושים אותה וגומרים את התהליך, אלא מחויבים הלאה. גם כשפתחנו את הקניון החדש דיברו במקביל על הרחוב".