מאת נעמה ריבה

תושבי חיפה בוודאי שמחו לקרוא, ביום חמישי האחרון, סטטוס שפורסם בעמוד הפייסבוק של העירייה. "מסילת חיפה תשוקע! חיפה נפתחת אל הים", הכריזו כותבי הסטטוס, וראש העירייה יונה יהב הוסיף והבטיח בעמוד האישי שלו: "היום הסתיים באופן רשמי המנדט הבריטי על חיפה!"

האם תושבי חיפה יכולים לצאת במחולות? עדיין לא. מה שקרה הוא שהממשלה אישרה לפני כחודש, אחרי כעשור של דיונים, את תת"ל 18 – תוכנית ארצית לחישמול הרכבת. המשמעות: לא זו בלבד ששתי מסילות הרכבת שעוברות בעיר לא ישוקעו, כפי שמבטיחה העירייה בסטטוס, אלא שהן יחושמלו. זאת, חרף התנגדותם הנחרצת של ארגונים ירוקים רבים. אם כך, מה עומד מאחורי ההודעה של העירייה? ברכבת ישראל מבהירים בתשובה לשאלת Xnet, כי "שיקוע מסילות הרכבת באזור חיפה נבחן במסגרת פרויקט הכפלת מסילות החוף, והוא מתייחס למסילות עתידיות".

כלומר, חישמול המסילות הקיימות יימשך כמתוכנן?
"כן", אומר שחר וייסמן מאגף דוברות והסברה ברכבת ישראל. "הוחלט לא לעכב את פרויקט ההסבה לחשמל".

וכך רואה העירייה את העתיד של קו החוף:

מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה

מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה

מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה

מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה

>> חוסמים לחיפה את החוף והנוף

פרשת חישמול הרכבת בחיפה עלתה לכותרות ב-2011, לאחר שהתוכנית נחשפה לציבור ועוררה את זעמם של ארגונים וגופים ירוקים נגד יריב משותף: רכבת ישראל, שמעוניינת בחישמול כדי לשפר את השירות של הרכבת. אלא שהצד השלילי של המהלך, בחיפה, הוא דרמטי: המסילות המשודרגות יקימו חומה בין העיר לבין חוף הים. הירוקים דרשו שיקוע במנהרה במקום חישמול, אבל העירייה חתמה ב-2012 על הסכם שלפיו תשוקע הרכבת באזור פארק הכט בלבד.המהלך לווה בביקורת קשה, ויונה יהב הגיב עליה בביטול: "ביטול הסכמים או זיגזוג בין עמדות אינם מובילים אותי בעשייתי. מכיוון שהציבור בחר בי להיות נציגו מול גופי הממשלה ולפעול לרווחתו, עליי לקדם תוכניות, אשר יסודן נטוע בקרקע המציאות". בהמשך חבר יהב לעמדת התושבים, והצטרף לעמדה שמתנגדת לחישמול הרכבת. אלא שהמהלך, כפי שמתברר, כבר יצא לדרך.

שיקוע תמורת מגורים
בעמוד הפייסבוק של העירייה מפורטת תוכנית לשיקוע הרכבת לאורך העיר התחתית, בקטע שבין המושבה הגרמנית לאזור בית המכס. העירייה טענה שזו "תוכנית סודית" שנחשפת רק עכשיו, אלא שאת המידע הזה פירסם שר הבינוי אורי אריאל כבר בחודש יולי. בהודעת העירייה גם נכתב שהתוכנית תאפשר הוספת 7,200 יחידות דיור: "המתחמים שיתפנו בזכות מקטע השיקוע הראשון כוללים כ-800 יחידות דיור ועוד כ-113 אלף מ"ר של שטח מסחרי שיחדשו את חיי המסחר והתעסוקה בעיר התחתית (...) בשלבים הבאים ישווקו כ-4,400 יחידות דיור נוספות במבואה הדרומית, 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, כ-1,200 באזור בה"ד חיל הים, ו-500 בסטלה מאריס". עלות הפרויקט, הן לפי שר הבינוי והן לפי הודעת העירייה, נאמדת במיליארד ו-300 מיליון שקלים: - 800 מיליון ממכירת קרקעות; 500 מיליון נוספים אושרו במסגרת שיקוע אזור פארק הכט, שבוטל.

עקרונות שדומים ל"תוכנית הסודית" מוצגים באתר של משרד האדריכלים "פרחי צפריר", שערך בעבור רכבת ישראל ועיריית חיפה תוכנית עקרונית רב-שלבית שהוצגה בכנס אדריכלי נוף אשתקד. האדריכלים הציעו לשקע שתי מסילות שעדיין לא נסללו, ובהמשך לשקע ארבע נוספות. זהו הליך תכנוני מסובך שעשוי להימשך שנים רבות, וחשוב להבהיר כי הוא לא מעכב את התוכנית לחישמול הרכבת שכבר יצאה לדרכה.

לאורך ציר המסילה אמורים לקום מגדלים רבים. האזור שעוטף את המסילה בשכונת בת גלים מסומן כמרכז עסקים ראשי, ובו מתוכננת בנייה לגובה.

הדמיה דומה הוצגה גם בדף הפייסבוק של העירייה. מדובר במגדלים שאולי יממנו את מינהור הרכבת - חלופה אפשרית שנמצאת בשלבי תכנון ראשוניים.

שלבי שיקוע הרכבת כפי שמוצג באתר משרד

שלבי שיקוע הרכבת כפי שהם מוצגים באתר של "פרחי צפריר"

פארקים ומגדלים שיוקמו לאורך ציר הרכבת שישוקע. הליך תכנוני שיכול לקחת עוד שנים ארוכות. (מתוך אתר משרד האדריכלים

פארקים ומגדלים שיוקמו לאורך ציר הרכבת שישוקע. ההליך יכול לקחת שנים ארוכות (מתוך האתר של "פרחי צפריר")

האדריכל עמי שנער, שמתכנן את תוכנית חזית הים, שתידון בעוד שבועיים בכנס בינלאומי בחיפה, אומר כי הכין תוכנית רעיונית למגדלים אך מציין שהיא ראשונית בלבד. לדבריו, התוכנית "מטמיעה את שיקוע הרכבת בתכנון"; הוא לא ידע למסור פרטים מדויקים על מספר המסילות שישוקעו. לפי אתר משרד הפנים, התוכנית עדיין לא אושרה.

האדריכלית עינת קליש-רותם, יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, מטילה ספק באמינות ההודעות האחרונות של העירייה. "נראה שעיריית חיפה מתבלבלת בין פנטזיות למציאות", היא אומרת, "בין תוכנית החישמול המאושרת לבין תוכנית השיקוע שעדיין לא הגיעה לוועדות התכנון. היא מפזרת לתושבים הבטחות שלא בטוח שיקוימו".

אם פרויקט השיקוע לא כולל את המסילות הקיימות, את מי ישרת השיקוע של המסילות העתידיות? קליש-רותם סבורה שהמסילות ישמשו גם את הנמל. לדבריה, "נמל חיפה אינו מסוגל היום להוביל מטענים במסילות הרכבת במשך כל שעות היום, בגלל צפיפות של רכבות הנוסעים, ולכן הוא זקוק למסילות חדשות, בוודאי לנוכח גדילתו הצפויה". נדמה שההשערה שהועלתה כאן לפני כשנתיים, לפיה שלוש התוכניות הגדולות בחיפה (חישמול הרכבת, הגדלת בתי הזיקוק ובניית הנמל הפרטי) הן מקשה אחת, נרקמת במציאות. ברכבת מייעדים את המסילות העתידיות להפרדה בין הרכבות הפרבריות לבינעירוניות.

מדוע נחפזה העירייה לפרסם את "התוכנית הסודית" בטרם נחתם חוזה בינה למשרדי הממשלה, ובלי לשתף את הנהלת הרכבת ואת חברי מועצת העיר כמובטח?

מהעירייה נמסר כי החוזה ייחתם ב-16 בדצמבר, ואז גם יימסר לוח הזמנים. לפי העירייה, התוכנית באזור העיר התחתית קיבלה את כל האישורים, והשיקוע יכלול את שתי המסילות. בחוזה מפורטות התוכניות שהעירייה אמורה לקדם בתמורה לתמיכת המדינה בשיקוע, שאמור להתחיל עד 2020. לאורך כל סעיפי החוזה מוזכרת המלה "שיקוע" באופן כללי, ואין כל התייחסות להבדל בין מסילות קיימות לעתידיות.